Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Tuli tuossa mieleen, kun näihin vanhempiin ja paljon ajettuihin autoihin enää raaski laittaa kalliita softan muutoksia, mutta tehoa olisi mukava saada lisää..
Itse tilasin racechip.de-putiikista saksasta lastun hintaan 179 e. Toimitus päivässä, asennukseen meni noin puoli tuntia Citymarketin parkkihallissa ja sitten tulokset...
Parhaiten tulokset kai vertailu kelpoisia, kun ei tapahdu virheellistä vaihteenvaihtoa eli kiihdytys 80 - 120 km/h 4. vaihteella.
Ilman lastua ajaksi muodostui 8,5s ja lastun kanssa 6,9s (molemmissa kolme hyvinkin yhtäläistä otosta tasaisella tiellä). Parannusta tapahtui siis 19%, joten jotain (vääntöä/tehoa?) tuli lisää enemmän kuin 19%... Mielestäni kohtuullista 179 euron hintaan sisältäen toimituksen.
En tiedä noista tehoista, mutta mainostivat tehoista 131hv -> 165hv ja väännön suhteen 310nm -> 375nm. Äkkiseltään voisi kuvitella vääntöä tulleen tuon luvatun 21%. Mutta mitkäköhän mahtoivat olla lähtöarvot, kun auto on tosiaan 11 vuotta vanha ja rullattu 350tkm..
Tuossa lastussa vielä säätömahdollisuutta. Kaikkiaan 7 eri asentoa, nyt koe tehty keskimmäisellä suositusasetuksella eli vielä olisi kolme pykälää varaa testailla.
Itse ainakin voin suositella, vaikka hinta on "hyvinkin kohtuullinen", niin tuntuisi toimivan näin ainakin alkuunsa.
Auto oli VW Passat 2001 96kw (AVF) manuaali variant, ajettu 350 tkm.
Onkohan kenelläkään referenssi arvoja?
Itse tilasin racechip.de-putiikista saksasta lastun hintaan 179 e. Toimitus päivässä, asennukseen meni noin puoli tuntia Citymarketin parkkihallissa ja sitten tulokset...
Parhaiten tulokset kai vertailu kelpoisia, kun ei tapahdu virheellistä vaihteenvaihtoa eli kiihdytys 80 - 120 km/h 4. vaihteella.
Ilman lastua ajaksi muodostui 8,5s ja lastun kanssa 6,9s (molemmissa kolme hyvinkin yhtäläistä otosta tasaisella tiellä). Parannusta tapahtui siis 19%, joten jotain (vääntöä/tehoa?) tuli lisää enemmän kuin 19%... Mielestäni kohtuullista 179 euron hintaan sisältäen toimituksen.
En tiedä noista tehoista, mutta mainostivat tehoista 131hv -> 165hv ja väännön suhteen 310nm -> 375nm. Äkkiseltään voisi kuvitella vääntöä tulleen tuon luvatun 21%. Mutta mitkäköhän mahtoivat olla lähtöarvot, kun auto on tosiaan 11 vuotta vanha ja rullattu 350tkm..
Tuossa lastussa vielä säätömahdollisuutta. Kaikkiaan 7 eri asentoa, nyt koe tehty keskimmäisellä suositusasetuksella eli vielä olisi kolme pykälää varaa testailla.
Itse ainakin voin suositella, vaikka hinta on "hyvinkin kohtuullinen", niin tuntuisi toimivan näin ainakin alkuunsa.
Auto oli VW Passat 2001 96kw (AVF) manuaali variant, ajettu 350 tkm.
Onkohan kenelläkään referenssi arvoja?
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Tero tai Mika vois laittaa kun huomaa tän viestin. Mikalla passatti ja Terolla golffi, molemmat softattu ja penkitetty. Huonon muistini mukaan saatiin passatista joku 160hv ja golffista 170hv. Ja noita aikojakin on ajeltu kelloon.
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Tulipa vilaistua linkkiä ja taidan tilata itsekin perheen riisseliin tuollaisen härpäkkeen. Hinta 129€:a. Ei paha, jos vielä toimiikiin.seppaa wrote:Tuli tuossa mieleen, kun näihin vanhempiin ja paljon ajettuihin autoihin enää raaski laittaa kalliita softan muutoksia, mutta tehoa olisi mukava saada lisää..
Itse tilasin racechip.de-putiikista saksasta lastun hintaan 179 e. Toimitus päivässä, asennukseen meni noin puoli tuntia Citymarketin parkkihallissa ja sitten tulokset...
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Multa löytyy tollanen ylimääräinen racechip pro boxi (se säädettävä) ja polo 6r:n johtosarja jos joku haluaa. Noi boksithan on samoja joka autoon. Vain johtosarjoilla on eroa. Tuolta saa myös tilattu pelkän johtosarjan autoon. Joten boksi multa ja johtosarja tuolta. Pääsee vielä halvemmalla.
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Jospa ette käyttäisi termiä "lastutus" näistä tuninki bokseista. Samoin ohjelmointi on kielletty termi tässä yhteydessä 

Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Olen tällä kertaa samaa mieltä Jukan kanssa. Ei ole kyl ohjelmointia toi auton huijaaminen.JukkaA wrote:Jospa ette käyttäisi termiä "lastutus" näistä tuninki bokseista. Samoin ohjelmointi on kielletty termi tässä yhteydessä
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Velipoijan Pasuunalla on ajettu tuo väli alle 6 sekunnin.
Ja alla oli silloin 19" ATP:n malmikasat.
Ko. Autosta on penkitetty oikean ohjelmoinnin jälkeen 162hv/363Nm.
Ostohetkellähän siinä oli paikallaan tollanen huijausboxi, mut sillä heitettiin suht. äkkiä vesilintua.
Ei sillä, olihan se ton boxin kanssa alakierroksilla erittäinki repivän oloonen, mut ei se kyllä muuten säväyttänyt tippaakaan.
Josta päästäänki siihen et noilla huijausboxeilla saataa se vakiokytkin ruveta lipsumaan yllättävän helposti, koska se vakiona oleva älytön vääntöpiikki 1900rpm kohdalla kasvaa entistä rajummaksi.
Ja sitten kun se kytkin rupee luistamaan, niin sopiikin miettiä et oliko se boxi sittenkään kovin halpa
Ja alla oli silloin 19" ATP:n malmikasat.
Ko. Autosta on penkitetty oikean ohjelmoinnin jälkeen 162hv/363Nm.
Ostohetkellähän siinä oli paikallaan tollanen huijausboxi, mut sillä heitettiin suht. äkkiä vesilintua.
Ei sillä, olihan se ton boxin kanssa alakierroksilla erittäinki repivän oloonen, mut ei se kyllä muuten säväyttänyt tippaakaan.
Josta päästäänki siihen et noilla huijausboxeilla saataa se vakiokytkin ruveta lipsumaan yllättävän helposti, koska se vakiona oleva älytön vääntöpiikki 1900rpm kohdalla kasvaa entistä rajummaksi.
Ja sitten kun se kytkin rupee luistamaan, niin sopiikin miettiä et oliko se boxi sittenkään kovin halpa

Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Jep, tuli kokoiltua tuota 80 - 120 väliä nelosvaihteella uudelleen 6.7 sekuntia. Tarvitsisi vielä koittaa ottaa enemmän tehoa boksista irti.. vielä olisi kaksi napsua varaa.
Voisin kuvitella tuon konetehon olevan luvatuissa lukemissa, Terolla kun on lukemat renkailta ymmärtääkseni..
En kauheesti pelkää kykimen puolesta, AVF-koneisessa 6 vaihteisessa, kun on aika järeän kokoinen kytkin. Järeämpi kuin muissa vastaavissa passateissa, olikoos halkasija pari senttiä isompi halkaisijaltaan, muistaakseni...
Kulutus on pudonnut selvästi. Aikaisemmin kulutus oli 6.5 litraa seka-ajossa.. En ole vielä saanut mitattua tarkkoja lukemia, mutta kirjoittelen kun tiedän. Tuo kulutuksen tippuminen oli kyllä melkoinen yllätys ainakin meikäläiselle..
Voisin kuvitella tuon konetehon olevan luvatuissa lukemissa, Terolla kun on lukemat renkailta ymmärtääkseni..
En kauheesti pelkää kykimen puolesta, AVF-koneisessa 6 vaihteisessa, kun on aika järeän kokoinen kytkin. Järeämpi kuin muissa vastaavissa passateissa, olikoos halkasija pari senttiä isompi halkaisijaltaan, muistaakseni...
Kulutus on pudonnut selvästi. Aikaisemmin kulutus oli 6.5 litraa seka-ajossa.. En ole vielä saanut mitattua tarkkoja lukemia, mutta kirjoittelen kun tiedän. Tuo kulutuksen tippuminen oli kyllä melkoinen yllätys ainakin meikäläiselle..
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
^^Minä puhun aina konetehosta, ellen toisin mainitse.
Pyörätehosta on oikeastaan turha puhua, koska dynojen ns. "pyörätehossa" on mukana myös rullan/rullien vierintävastukset, joten eri dynojen antamat "pyörätehot" eivät ole vertailukelpoisia keskenään.
AVF:n kytkin on halkaisijaltaan 240mm, kun viislovisissa (esim. AWX) on 228mm kykä, eli ei se kytkin ole kuin 12mm suuremmalla halkaisijalla.
Itse epäälen jotta harvemmin itse kytkinlevyn/paineasetelman kunto aiheuttaa sen kytkimen luistamisen silloin kun autossa on kaksoismassavauhtipyörä.
Kytkimen luistaminen taitaa useimmiten alkaa siitä, et se kaksoismassavauhtipyörä ns. pohjaa. Ja silloin kun se pohjaa kunnolla, niin sinne voimalinjaan tulee kova isku joka sitten irrottaa kytkimen pidon.
Esim. juuri muutama viikko takaperin yks kaveri sano et Passatin(AVF) kytkin on ruvennut luistamaan. Tässäkin tapauksessa kaksoismassa on äännellyt pidemmän aikaa. Ja nyt se on sitten alkanut pohjaamaan aiheuttaen samalla kytkimen pidon irtoamisen. Ko. autossa on SavonAutotunen softa joka on mielestäni vieläpä pehmeällä alapäällä 363Nm@2400rpm.
Ja mitä tulee tuohon kulutukseen, niin saatat yllättyä kun lasket todellisen kulutuksen
Tuon boxin vaikutus perustuu siihen, et moottorinohjausta huijataan näkemään polttoaine todellista lämpimämmäksi.
Ja kun moottorinohjaus näkee sen polttoaineen todellista lämpimämpänä, niin se kompensoi polttoaineen lämpölaajenemista todellista tarvetta enemmän.
Moottorinohjaushan ymmärtää ruiskutusmäärät milligrammoina, joten nyt kun se luulee et polttoaine on lämpimämpää niin se ruiskuttaa polttoainetta kauemmin päästääkseen haluamaansa milligramma määrään, vaikka todellisuudessa se onkin jo ruiskuttanut riittävän milligramma määrän polttoainetta.
Nyt kun moottorinohjaus luulee ruiskuttaneensa esim.45mg vaikka todellisuudessa ruiskutettu määrä onkin esim.51mg, niin lienee selvää mitä tapahtuu kulutusnäytön paikkansa pitävyydelle kun laskenta perustuu tohon luultuun 45mg vaikka todellinen ruiskutusmäärä onkin 51mg.
Pyörätehosta on oikeastaan turha puhua, koska dynojen ns. "pyörätehossa" on mukana myös rullan/rullien vierintävastukset, joten eri dynojen antamat "pyörätehot" eivät ole vertailukelpoisia keskenään.
AVF:n kytkin on halkaisijaltaan 240mm, kun viislovisissa (esim. AWX) on 228mm kykä, eli ei se kytkin ole kuin 12mm suuremmalla halkaisijalla.
Itse epäälen jotta harvemmin itse kytkinlevyn/paineasetelman kunto aiheuttaa sen kytkimen luistamisen silloin kun autossa on kaksoismassavauhtipyörä.
Kytkimen luistaminen taitaa useimmiten alkaa siitä, et se kaksoismassavauhtipyörä ns. pohjaa. Ja silloin kun se pohjaa kunnolla, niin sinne voimalinjaan tulee kova isku joka sitten irrottaa kytkimen pidon.
Esim. juuri muutama viikko takaperin yks kaveri sano et Passatin(AVF) kytkin on ruvennut luistamaan. Tässäkin tapauksessa kaksoismassa on äännellyt pidemmän aikaa. Ja nyt se on sitten alkanut pohjaamaan aiheuttaen samalla kytkimen pidon irtoamisen. Ko. autossa on SavonAutotunen softa joka on mielestäni vieläpä pehmeällä alapäällä 363Nm@2400rpm.
Ja mitä tulee tuohon kulutukseen, niin saatat yllättyä kun lasket todellisen kulutuksen

Tuon boxin vaikutus perustuu siihen, et moottorinohjausta huijataan näkemään polttoaine todellista lämpimämmäksi.
Ja kun moottorinohjaus näkee sen polttoaineen todellista lämpimämpänä, niin se kompensoi polttoaineen lämpölaajenemista todellista tarvetta enemmän.
Moottorinohjaushan ymmärtää ruiskutusmäärät milligrammoina, joten nyt kun se luulee et polttoaine on lämpimämpää niin se ruiskuttaa polttoainetta kauemmin päästääkseen haluamaansa milligramma määrään, vaikka todellisuudessa se onkin jo ruiskuttanut riittävän milligramma määrän polttoainetta.
Nyt kun moottorinohjaus luulee ruiskuttaneensa esim.45mg vaikka todellisuudessa ruiskutettu määrä onkin esim.51mg, niin lienee selvää mitä tapahtuu kulutusnäytön paikkansa pitävyydelle kun laskenta perustuu tohon luultuun 45mg vaikka todellinen ruiskutusmäärä onkin 51mg.
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Kuulostaa siltä, että ei oo tuulesta tempastua toi Teron teksti.
Joo, voipi tosiaan tulla kalliiks tollanen boksi, ku 240 mm kytkimen korjaus satsi näyttäs olevan 600 egee, muiden ollessa pari sadan paikkeilla. =) En kuitenkaan ota pois, mukavampi ajella ainaskin vielä toistaseks... 12 mm kytkimen ulkokehällä tekee kuitenkin aika paljon lisää pinta-alaa, mut niinku todettua hajoohan nääkin...
Kulutuslukemat tosiaan tippunu ajotietokoneen näytöllä 7 litrasta 5 litraan, joka tosiaan "huijauksen" ansioo. Mutta ounastelin todellista polttoaineen kulutusta ajetuilla kilometreillä suhteessa polttoaine mittarin näyttämään ja vaikuttaisi tosiaan, että senkin mukaan mennään pienemmällä. Jos tosiaan menee pienemmällä, niin ihmettelen sitä suuresti ittekkin... Mutta kattotaan... tähän tosiaan vastausta, kun tankkaan ja nollaan tripin ym....
Joo, voipi tosiaan tulla kalliiks tollanen boksi, ku 240 mm kytkimen korjaus satsi näyttäs olevan 600 egee, muiden ollessa pari sadan paikkeilla. =) En kuitenkaan ota pois, mukavampi ajella ainaskin vielä toistaseks... 12 mm kytkimen ulkokehällä tekee kuitenkin aika paljon lisää pinta-alaa, mut niinku todettua hajoohan nääkin...
Kulutuslukemat tosiaan tippunu ajotietokoneen näytöllä 7 litrasta 5 litraan, joka tosiaan "huijauksen" ansioo. Mutta ounastelin todellista polttoaineen kulutusta ajetuilla kilometreillä suhteessa polttoaine mittarin näyttämään ja vaikuttaisi tosiaan, että senkin mukaan mennään pienemmällä. Jos tosiaan menee pienemmällä, niin ihmettelen sitä suuresti ittekkin... Mutta kattotaan... tähän tosiaan vastausta, kun tankkaan ja nollaan tripin ym....
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Jumalauta, tarvii lopetaa "tosiaan"-sanan toistaminen joka lauseessa... =) Tosiaan...
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
jokos oot todellisia kulutuslukemia saanu? itellä vielä harkinnassa parin päivän ajan et kallistuuko tohon racechippiin kun tuntuu toi oma 74kw AVB olevan vähä nuhanen ja kulutuskin näyttää matka-ajossa näillä keleillä n. 6-6.5L/100km..
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Moi,
Nostaa kulutusta varmaan puolisen litraa.
Huono puoli Racechipissä on, että se tekee kaasusta ikään kuin portaallisen eli pieni muutos kaasupolkimessa ei vaikuta millään tapaa. Toisaalta tehoa se kyllä tuo mukavasti lisää, sitä ei sovi kiistää.
Näitä vastuspotikoitahan viritellään autoihin katkaisijan kanssa. Myös Racechipin kohdalla paras vaihtoehto on laittaa virtapiuhan väliin katkaisija ja vetää se auton kajuuttaan... jolloin auto ja kaasun vaste ovat "normaaleja", kun chipille ei syötetä virtaa. Eli sen voi kytkeä päälle kun voimaa tarvitaan enemmän.
Nostaa kulutusta varmaan puolisen litraa.
Huono puoli Racechipissä on, että se tekee kaasusta ikään kuin portaallisen eli pieni muutos kaasupolkimessa ei vaikuta millään tapaa. Toisaalta tehoa se kyllä tuo mukavasti lisää, sitä ei sovi kiistää.
Näitä vastuspotikoitahan viritellään autoihin katkaisijan kanssa. Myös Racechipin kohdalla paras vaihtoehto on laittaa virtapiuhan väliin katkaisija ja vetää se auton kajuuttaan... jolloin auto ja kaasun vaste ovat "normaaleja", kun chipille ei syötetä virtaa. Eli sen voi kytkeä päälle kun voimaa tarvitaan enemmän.
Re: Passat TDI 2001 lastutus halvalla
Moi,
Nostaa kulutusta varmaan puolisen litraa.
Huono puoli Racechipissä on, että se tekee kaasusta ikään kuin portaallisen eli pieni muutos kaasupolkimessa ei vaikuta millään tapaa. Toisaalta tehoa se kyllä tuo mukavasti lisää, sitä ei sovi kiistää.
Näitä vastuspotikoitahan viritellään autoihin katkaisijan kanssa. Myös Racechipin kohdalla paras vaihtoehto on laittaa virtapiuhan väliin katkaisija ja vetää se auton kajuuttaan... jolloin auto ja kaasun vaste ovat "normaaleja", kun chipille ei syötetä virtaa. Eli sen voi kytkeä päälle kun voimaa tarvitaan enemmän.
Nostaa kulutusta varmaan puolisen litraa.
Huono puoli Racechipissä on, että se tekee kaasusta ikään kuin portaallisen eli pieni muutos kaasupolkimessa ei vaikuta millään tapaa. Toisaalta tehoa se kyllä tuo mukavasti lisää, sitä ei sovi kiistää.
Näitä vastuspotikoitahan viritellään autoihin katkaisijan kanssa. Myös Racechipin kohdalla paras vaihtoehto on laittaa virtapiuhan väliin katkaisija ja vetää se auton kajuuttaan... jolloin auto ja kaasun vaste ovat "normaaleja", kun chipille ei syötetä virtaa. Eli sen voi kytkeä päälle kun voimaa tarvitaan enemmän.