Eli ko Golfista (~170000km) kuuluu selkeästi ylimääräinen ääni, kun painaa kaasua tai kääntää pyöriä. Kaasua painaessa ääni on enemmänkin otsikossa mainittu sirkuttava/sirisevä, kun taas pyöriä käännettäessä ennemminkin laatua humiseva tms. Pyörät aivan ääri asennossa tuo humina/hurina on voimakkaimmillaan. Ääni kuuluu nimenomaan moottorin pelkääjän puolelta, jossa tuo jakohihna muistaakseni pyörii. Avasin äsken pellin, muta eipä tuolla pimeässä diagnoosiksi hullua hurskaampaa saanut.
Jakopääremppa on tehty Volkkarilla kesäkuussa ja kaikki asiaankuuluvat kilkkeet vesipumppuineen vaihdettiin tottakai. Mikäköhän tuon mahtaa aiheuttaa ja kannattaako tuolla metriäkään rallata? Mitään häiriöitä moottorin käynnissä tai esim ohjaustehostimen toiminnassa ei ole. Käymään lähtee myös kuin palmun alta. Huomasin tämän tulevan murheenkryynin torstai-iltana, kun pakkasta oli jo yli kymmenen astetta. Tämän jälkeenhän mittari on ollut jatkuvasti reilusti pakkasella ja rassi koko ajan ulkona.
Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaessa
- Karkulainen
- Posts: 142
- Joined: 17.7.2012 0:14
- Location: Iisalmi/Sonkajärvi
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Katso nyt ihanvarmuuden vuoksi sen ohjaustehostimen öljyn määrä ja lisää tarvittaessa. Koita samalla valoisassa paikantaa mistä se suunnilleen tulee.
Ford Focus stw -04 1.6
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Ohjaustehostimen öljy lienee siinä vihreäkorkkisessa säiliössä, jonka korkissa on päällä nuppi, jossa keskellä hahlo. Koitin sitä kääntää, mutta ei auennut. Onko tuolla joku tikku tms, josta öljyn määrän näkee? Voiko tuonne lisätä öljyä koska vaan vai pitääkö olla kylmä/lämmin ehdottomasti. En laittanut autoa vielä käymään, vaan laitoin piuhan päähän lämpiämään, mutta eilisen perusteella juuri tuon vihreäkorkkisen säiliön tienoilta ääni tuntui kuuluvan. Ohjekirjassa ei mainita tuosta ohjaustehostimen öljystä mitään esim kohdassa "tarkastus- ja täyttöaukot moottoritilassa".
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Justii se vihreekorkkine säiliö. Ei mitään väliä öljyn lämpötilalla, kunhan seon sitä vihreetä hydrauli öljyä.. Korkissa on tikku, missä on min/max kohdat. Se korkki saattaa olla tiukassa, siirtoleukapihdeillä sen varmaa saa aika näppärästi pyöräytettyä auki.
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Jepu jee, pihdeillä lähti auki ja viisi milliä alle minimin oli pinta. Eli taisi käydä tuuri, ettei ihan kuivaksi päässyt ja öljyä lisäämällä saatan selvitä. Ohjaustehostin kuitenkin toimii normaalisti, joten siellä ei liene mitään rikki. Öljy haetaan marmoritiskiltä ja lurautetaan vähän vajaa maksimiin ja käännellään rattia ääriasennosta toiseen. Kiitokset avusta! Palaan asiaan, jos öljyn lisäys ei poista ääntä.
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Todnäk auttaa koska määrä jopa alle minimin.
Vuotoa kannattaa myös paikallistaa. Saattaa vuotaa haitarikumin sisään, joten vuotoa ei välttämättä päällepäin näe.
Vuotoa kannattaa myös paikallistaa. Saattaa vuotaa haitarikumin sisään, joten vuotoa ei välttämättä päällepäin näe.
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Ylimääräiset äänet hävisivät. Onko tuolla järjestelmässä siis pakostikin vuoto, vai voiko tuo öljy vain "haihtua" sieltä pitkän ajan kuluessa? Joku oli maininnut oman auton ohjaustehostinöljyjensä kestävän kolme talvea, jonka jälkeen öljyä pitää aina lisätä. Tämä oli mulle nyt ensimmäinen kerta viiteen vuoteen, mutta voihan tuolla toki joku vuotokin olla.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Saattaa olla että se öljy karkaa sinne raidetangon suojakumin sisälle. Jos sieltä vuotaa tiiviste. Jos siis ei vielä ulospäin näy mistään vuotavan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Päivitetääs tilannetta hieman. Tarkistin eilen öljynpinnan ja oli taas laskennut minimiin. Lurautin lisää öljyä ja katselin vähän pellin alle. Kuskin puolella apurungon päällä on selkeästi öljyä tms. Apurunko vaihdettiin syksyllä, kun ajoin auton kiveen ja öljypohja hajosi ja samalla apurunkokin vääntyi.
Tuosta tehostinöljyn säiliöstä ainakin menee letku apurungon päällä möllöttävään tehostimeen(?). Voisiko tehostinkin olla ottanut kiveen osumassa kipeää vai ei kai sitä Volkkarilla vaihdettaessa sössitä hajalle. Mitäköhän tuon kunnostaminen/vaihtaminen maksaa?
Jotenkin tuntuu siltä, ettei vuoda öljyä kuin auton ollessa kuskin puolelle kallellaan, koska öljyä näyttäisi olevan vain kuskin puolella apurunkoa.
Tuosta tehostinöljyn säiliöstä ainakin menee letku apurungon päällä möllöttävään tehostimeen(?). Voisiko tehostinkin olla ottanut kiveen osumassa kipeää vai ei kai sitä Volkkarilla vaihdettaessa sössitä hajalle. Mitäköhän tuon kunnostaminen/vaihtaminen maksaa?
Jotenkin tuntuu siltä, ettei vuoda öljyä kuin auton ollessa kuskin puolelle kallellaan, koska öljyä näyttäisi olevan vain kuskin puolella apurunkoa.
Re: Golf IV 1,6 BCB -03 "sirkuttava" ääni kaasua painettaess
Jaahas, eli kuskin puolella tehostimen jälkeen letku kapenee (Pelkääjän puolella menee siis tuohon tehostimeen letku). Tästä liitoskohdasta näkyy pikkuisen falskaavan. Tuohon nyt ei luulisi älyttömiä menevän aikaa tai rahaa vaihtamiseen. Käsiksi pääsee kuitenkin passelisti. Nestettä tuolta varmaan vuotaa, mutta millaista osaa joutuu vaihtamaan. Koko pitkän letkunpätkän vai vain tuon liitoskohdan?