Autotalli/Pressuhalli tms.

Kaikki yleinen jutustelu
Post Reply
Sairastyypi
Posts: 2
Joined: 26.1.2013 17:14

Autotalli/Pressuhalli tms.

Post by Sairastyypi »

Terv. Variantclub.fi Ystävät!

Nähdessään, mitä talvi seisovalle koneelle tekee, aloin miettimään, että ehkä löytyy jokin edullinen ratkaisu. :evil:

Onko jonkulla aiemmin ollut kokemuksia samanlaisten auton teltoissa tai on joku itselleen suojapeitteestä rakentanut auton katoksen?
Kuvia siitä? Miten on pitänyt? Mitä hintaan? Oli siitä enemmän hyötyä vai lompakoissa enemmän vahinkoa?

Verkossa vähän aikaa tutkiessaan löysin sitten jotain, eli pikku kuva:
Image

Lähde

+

lõysin viela Halpa-Halli verkkosivulta:
Image
Autotalli 5,1x2,5x2,3m
139,00 €

lähde

+

Image
Autotalli/venetalli iso 6x3x2,8m
179,00 €

lähde

+

ja Autotalli, josta on puhuttu paljon verkossa:
Image
Motonettin Autotalli/rakennussuoja hopea 180g pressu 169.00 €
lähde
Viimeinen kysymys Teille, että kumpi autotallista on kestävämpi, äärimmäisillä sään olosuhteisiin? Motonettin Autotalli tai Halpa-Hallin Pressuhalli? Kiitos.
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Autotalli/Pressuhalli tms.

Post by kotka »

Itselläni on tuollainen pressukatos. Pitää auton lumettomana ja jäättömänä, joten toimii erittäin hyvin.
Oma katos on itse tehty. Tähän oli kaksi syytä:
- valmiit, kasattavat ovat hxxxlvetin pieniä, kalliita, ja aivan onnettoman laatuisia.
- oma katos valmistui omilla mitoilla, sekä aivan ilmaiseksi (no, muutama ylimääräinen ajokilometri meni ilmaisissa puutavaroissa.)

Oma katos on noin 4x6metriä. Saisi olla hiukan pidempi, sekä leveyttäkään ei liikaa ole. Ovet mahtuvat kyllä aukeamaan, mutta ei kokonaan. Viisaampi ajaa toiseen laitaan, niin tilaa jää reilusti. Kannattaa vaikka piirtää maahan kuvitellun katoksen mitat ja pysäköidä auto sen sisälle, niin huomaa noiden myytävien katosten pienuuden. Konehallit ovat sitten jo paremman kokoisia, mutta hintaahan noille kertyy jo yli tonni..
Runkokehät (7 kehää) on tehty kerran käytetyistä 50x100 soirosta ja 22x100 laudasta, kehät kasattu naulalevyin ja jäykistetty laudoin. Pressuna toimii lasikuituverkoin vahvistettu pressu, jota käytetään esim. sääsuojakatoksissa. Neliöpaino 210g/m2. Alajuoksut (kyllästetty terva/tärpätillä) on ankkuroitu maahan harjateräksin noin 1,5m:n syvyyteen. Ainoa kevytkatos, joka ei ole pariin vuoteen lähtenyt lentoon tuulen takia. (4 kevytkatosta lähti lähimaastosta)

Noiden kevyiden katosten kanssa kannattaa olla tarkkana, että on kunnolla kiinnitetty maahan. Kannattaa myös pudottaa lumet aika usein päältä pois, sillä ohut putkirunko pettää aika helposti varoittamatta. (Tuollainen kevytputki näytti menevän mersun katosta läpi, kun katos petti lumen alla.)
Eurolla saa euron tuotteen.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Re: Autotalli/Pressuhalli tms.

Post by Juhizz »

Tuota lumen pudottelua kannattaa tosiaan harrastaa noiden kevyimipien katosten kanssa. Yllättävän herkästi antaa periksi. Varsinkin keväämmällä kun lumi alkaa olla raskasta.
Sairastyypi
Posts: 2
Joined: 26.1.2013 17:14

Re: Autotalli/Pressuhalli tms.

Post by Sairastyypi »

kiitoksia vastauksesta! kotka ja Juhizz :wink:
Olen kiinnostunut näkemään sun Pressukatoksen kuvia, kotka.

Löysin vielä jotain:
Image
Image
Image
Image
Image
lähde

+

Image
Image
lähde
Last edited by Sairastyypi on 28.2.2013 12:37, edited 2 times in total.
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Autotalli/Pressuhalli tms.

Post by kotka »

Jos ihan keskustassa tai "kylän" pinnassa asuu, ja jos varsinkin on uteliaita naapureita, niin kannattaa tutkia rakentamismääräyksiä tuollaisten "kiinteiden" katosten osalta. Niihin voi jo joutua hakemaan lupaa, tai ainakin tekemään ilmoituksen. Se taas maksaa lisää. Ja siinä vaiheessa miettisin jo ihan tallin/katoksen yhdistelmän tekemistä.
Mutta jos ei ole ihan niin justiinsa, niin pienellä mielikuvituksella pääsee pitkälle: puhelinpylväät upottaa maahan pystyyn, niihin yläjuoksut , päälle kehät ja kantavaa peltiprofiilia katoksi. Isommilla rakennustyömailla tuollaista sekalaista rakennustavaraa jää aina ylimääräiseksi. Kannattaa kysyä vastaavalta mestarilta vaikka roskaläjän tonkimisoikeutta :D
Tuossa olen muutamaan otteeseen miettinyt ihan oikean tallin tekemistä, kun rakentaminen, lupa- ja piirustusasiat hoituu omasta tahosta. Ja kun päivittäin noita erinäisiä rakennustyömaita tulee työkseen kierrettyä, niin näkee vaikka mitä joutavaa tavaraa. Alle 3000 euroon tekisi tallin, joka olisi mahdollisuus pitää lämpimänä. Luvat,nosto-ovi ja maanvaraisen laatan materiaalit maksaisi eniten, muuten menisi vain omaa aikaa..
Muutama kuvatus tuosta tilapäiskatoksesta (Pressulla 10 vuoden kestävyystakuu..)

Image

Image

Image

Image
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
jussi019
Posts: 7
Joined: 4.3.2013 10:35

Re: Autotalli/Pressuhalli tms.

Post by jussi019 »

Pressukatos tai avotalli on suotavaa autonpidossa talvella.

Jokainen muistaa sitten kuitenkin sen että autoa ei KOSKAAN pidetä lämpöisessä tallissa.Paitsi tietysti jos tahtoo ruostuttaa autonsa.Auton ruostuminenhan on pysähdyksissä(tai ainakin sihen verrattavissa)pakkasella.Mitä enempi sen parempi,-siis ruostumista ajatellen.
Jos auto tuodaan talvella lämpöiseen ajon jälkeen niin se on pahinta mitä autollevoi tehdä.Kondensiota kertyy rakenteisiin,ruostuminen alkaa ja kerätyt tiesuolat jyllää.>sitä sitten päivästä toiseen niin jopa mätänee.-volkkarikin 8)


t:peltiseppä
Post Reply