Passat 3BG turvavyöt
Passat 3BG turvavyöt
Semmonen vaiva alkanut nyt talven edetessä enempi häirittemään ettei turvavyöt kelaudu kovin innokkaasti sisään.
Kuskin puolella tahtoo jäädä parikymmentä senttiä ihan kelaamattakin jos ei vähän auta. Repsikan puolella vielä menee hitaasti mutta kokonaan sisään.
Onko tolle mitään helposti tehtävissä, rasvaus, säätö, jotain muuta?
Mokkuloiden esiin purkamisessa taitaa olla enempi vaivaa kun työtä, mutta ei jaksais niitä kaivaa esille ihan vaan todetakseen ettei mitään pysty korjaan. Tai jopa hajottaa jotain siinä touhutessaan...
Kuskin puolella tahtoo jäädä parikymmentä senttiä ihan kelaamattakin jos ei vähän auta. Repsikan puolella vielä menee hitaasti mutta kokonaan sisään.
Onko tolle mitään helposti tehtävissä, rasvaus, säätö, jotain muuta?
Mokkuloiden esiin purkamisessa taitaa olla enempi vaivaa kun työtä, mutta ei jaksais niitä kaivaa esille ihan vaan todetakseen ettei mitään pysty korjaan. Tai jopa hajottaa jotain siinä touhutessaan...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Mulla sama juttu.. muutaman kerra jääny se solki oven välii ja ihmetelly et johan nyt on ku ei mee ovi kii ja paiskaan uuestaa sen kii enneku tajuaa et siel on jotai välis... -_-' mut ois kyl kiva et se vähä terhakkaammi kelautuis...
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3BG turvavyöt
Vw:n vöistä en tiedä, mut joskus nuorena poikana oon kiristäny Civicistä kelaus systeemin jousta.
Siinä ainakin kelauksen hoiti spiraalijousi, ja uskoisin et samallalailla se on BG:ssäkin hoidettu.
Kierroksen jos spiraalia kiristää ni luulis vyön kelautuvan mallikkaasti loppuun asti.
Siinä ainakin kelauksen hoiti spiraalijousi, ja uskoisin et samallalailla se on BG:ssäkin hoidettu.
Kierroksen jos spiraalia kiristää ni luulis vyön kelautuvan mallikkaasti loppuun asti.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Samaa vikaa täälläkin. Eli aika yleistä siis
Olishan tuo kiva jos vähän nopeammin kelautuisi.. Esim isäukon Volvossa kun painat lukon auki niin pari kertaa on tarvinnut katsoa ettei solki halkaissut sivuikkunaa vyön "rävähtäessä" ja kelautuessa.

Re: Passat 3BG turvavyöt
Lieneekö meidän VAG-huoltomiehillä parempaa tietoa aiheesta, tai löytääkö joku jostain ohjelmasta/netin syövereistä räjäytyskuvaa aiheeseen? Otan purkamisen työn alle heti kun tietoa on riittävästi aiheeseen, sen verran toi harmittaa. Eikä vähiten just ton takia että vyöt on jatkuvasti oven välissä. Vielä ei se solki-kikkare oo jääny väliin, se kun tekee peltiin jo jälkeä kun paiskoo ovea.
Samaa siis veikkaan rakenteeksi, eli spiraalijousi siellä on. Se tietysti löystyy kun vyö jää ulos ja jousi venytykseen. Jos oikein olisi hieno systeemi niin siellä olisi kiristysmekanismi tolle suoraan ettei tarvisi edes kikkailla suuremmin. Turvavöiden kanssa ei haluais.
Samaa siis veikkaan rakenteeksi, eli spiraalijousi siellä on. Se tietysti löystyy kun vyö jää ulos ja jousi venytykseen. Jos oikein olisi hieno systeemi niin siellä olisi kiristysmekanismi tolle suoraan ettei tarvisi edes kikkailla suuremmin. Turvavöiden kanssa ei haluais.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Passat 3BG turvavyöt
Mä yritin joskus putsata sitä ylälenkkiä minkä kautta vyö kulkee, kun siihen on kaikkea muhjua kertyny varmaan vuosien saatossa muttei se ainakaan auttanu asiaa. Täytyis ite kurkata kans pahvien sisään.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Passat 3BG turvavyöt
Näin mäkin sen oon tutkaillu, kun käsin auttamalla saa vyötä syötettyä "liikaakin" eli menee vähän laskokselle verhoilun taakse, ennenkuin kela ehtii tahtiin mukaan.
Noh, joku rauhallinen ilta otan auton lämpimään talliin ja teen tarkentavaa tutkimusta, repsikan puolelle eka ettei jää ajelematta jos käykin käpy. Täytyykin muuten kaivaa Haynes vielä ennen ja selata että olisiko siellä jotain ohjetta tähän aiheeseen.
Noh, joku rauhallinen ilta otan auton lämpimään talliin ja teen tarkentavaa tutkimusta, repsikan puolelle eka ettei jää ajelematta jos käykin käpy. Täytyykin muuten kaivaa Haynes vielä ennen ja selata että olisiko siellä jotain ohjetta tähän aiheeseen.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Onkos tähän ratkaisuja keksitty, omassa autossa molemmat etuvyöt laiskoja..
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Re: Passat 3BG turvavyöt
Tänään eteni senverran että avasin muovit ja ihmettelin laitteita.
Vika on ilmeisesti siinä yläpäässä, säädettävässä vyön ohjurissa.
Sitä koitin vähän parannella, se toimikin yhden vedon verran mutta sitten jokin liikahti ja taas tahmaa.
Itse palikkahan on muovilla päällystetty metallihela. Se muovi oli ainakin omassa murtunut erikoisesti, liittyneekö tähän kelautumiseen.
Kelassa itsessään on voimaa riittävästi, samoin se kelaa siis hienosti kun vyötä vetää kelalta suoraan ulos ja päästää takas.
Kelankin purin irti ja ihmettelin, mutta se paukkukiristin on niin kiedottu ettei parane alkaa enempiä aukomaan sitä pakettia. Ja se tosiaan toimii ihan hyvin ja voimalla.
Nyt tarvis jonkun toisen kattoa tota ohjurisysteemiä että löytyykö sieltä jotain selkeää vikaa. Purkaminen ei ole ison suuri homma, kun tietää mitä tekee. Parin kuvan avulla sitä voisi selvittää jos joku haluaa tutkailla paneelien alla olevaa tekniikkaa?
Vika on ilmeisesti siinä yläpäässä, säädettävässä vyön ohjurissa.
Sitä koitin vähän parannella, se toimikin yhden vedon verran mutta sitten jokin liikahti ja taas tahmaa.
Itse palikkahan on muovilla päällystetty metallihela. Se muovi oli ainakin omassa murtunut erikoisesti, liittyneekö tähän kelautumiseen.
Kelassa itsessään on voimaa riittävästi, samoin se kelaa siis hienosti kun vyötä vetää kelalta suoraan ulos ja päästää takas.
Kelankin purin irti ja ihmettelin, mutta se paukkukiristin on niin kiedottu ettei parane alkaa enempiä aukomaan sitä pakettia. Ja se tosiaan toimii ihan hyvin ja voimalla.
Nyt tarvis jonkun toisen kattoa tota ohjurisysteemiä että löytyykö sieltä jotain selkeää vikaa. Purkaminen ei ole ison suuri homma, kun tietää mitä tekee. Parin kuvan avulla sitä voisi selvittää jos joku haluaa tutkailla paneelien alla olevaa tekniikkaa?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Oman selvitin silikonilla, mikään muu ei auttanut... nyt toimii riittävän hyvin kaikki. Ne ohjurit pistää vastaan edessä ja takana
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Re: Passat 3BG turvavyöt
^ Ohjuriin ruiskit silikoonia??
Re: Passat 3BG turvavyöt
Kastat rätin silikoniin ja pyyhit koko vyön läpi... pari päivää on liukas, sitten helpottaa ja ei tartu enää.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Re: Passat 3BG turvavyöt
Okei, pitääki huomen tehrä tuo temppu.. 

Re: Passat 3BG turvavyöt
Taitaap olla että silikonoin ton omankin kotteron vyöt.
Jotain kummaa siinä ylälenkissä on koska välillä vyö menee ihan hienosti sisään, sitten taas jumittaa pidemmän aikaa kunnes hetken pelaa hyvin.
Jotain kummaa siinä ylälenkissä on koska välillä vyö menee ihan hienosti sisään, sitten taas jumittaa pidemmän aikaa kunnes hetken pelaa hyvin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Silikonipuikolla sutkin vyön alapinnan pelkästää ja nyt kelautuu hyvi. Vyön kelautuu huonosti justii viimesen parikyt senttiä, muute nielasee hyvi sen.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Ja sotkee takin/paidan/housut jne..? Kuulostaa kyllä jännältä tuo silikonointi.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Ei kai sitä nyt lotrata tarvii.. 

Re: Passat 3BG turvavyöt
Tulee mieleen eräs aikoinaan kaverin kanssa suoritettu koeajo autoliikkeen autolla. RATTIKIN oli kirkastettu silikoonilla
Oli ekassa risteyksessä hytti käsiä täynnä.

Re: Passat 3BG turvavyöt
Ei stana rattii ny mitää mömmöjä kannata käyttää, ainekaa liukasteita... 

- Karkulainen
- Posts: 142
- Joined: 17.7.2012 0:14
- Location: Iisalmi/Sonkajärvi
Re: Passat 3BG turvavyöt
Muistan jo penskana kuulleeni kun naapuri kirosi autonsa rattia, joku oli sen käsitellyt jollain tuntemattomaksi jääneellä aineella. Ei kuulema lähtenyt millään pois. Itse en rattiin ihan mitä tahansa ainetta laita.
Ja liukkarit olen itse mieltänyt johonkin muihin kuin auton sisustapuuhiin, tai voihan sitä autossakin puuhailla.
Itse ehkä keskittyisin vain putsaamaan jokaisen käsillä olevan paikan hyvin ja rasvata mekanismista mahdollisimman paljon pyöriviä ja liikkuvia osia. Poislukien itse vyöosuuden.
Ja liukkarit olen itse mieltänyt johonkin muihin kuin auton sisustapuuhiin, tai voihan sitä autossakin puuhailla.

Itse ehkä keskittyisin vain putsaamaan jokaisen käsillä olevan paikan hyvin ja rasvata mekanismista mahdollisimman paljon pyöriviä ja liikkuvia osia. Poislukien itse vyöosuuden.
Ford Focus stw -04 1.6
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Ex: VW Passat 3BG Variant 1.9TDI AVF -03
Ex: VW Golf IV Variant 1.9TDi AGR -99
Re: Passat 3BG turvavyöt
Siinäpä se kun ei siinä mekanismissa ole mitään rasvattavaa, paitsi se liukupinta siinä ylälenkissä ja vyön "alapinta".
Sitähän voisi varmaan koittaa säästää silikonissa ja sutia vaan sitä ylälenkin liukupintaa aineella. Sehän se jumii eikä vyön pinta. Toki se vastaa vyöhön että voitelu siirtyy väkisin myös vyöhön jossain määrin.
Sitähän voisi varmaan koittaa säästää silikonissa ja sutia vaan sitä ylälenkin liukupintaa aineella. Sehän se jumii eikä vyön pinta. Toki se vastaa vyöhön että voitelu siirtyy väkisin myös vyöhön jossain määrin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat 3BG turvavyöt
Voisin huomenna testata valkosella työpaidalla tarttuuko siihe mitää... Ja sutimisen lopetin tietenkii siihe ylälenkin kohille. 

Re: Passat 3BG turvavyöt
Omassa toimii nykyään vyöt hienosti ja ei tunnu silti mitään liukkautta kädellä, eikä kukaan autossa ollut ole itseään vielä sotkenut vaikka useampi viikko sitten jo nuo laitoin.
Mitään mekanismeja ei ole rasvattavaksi tuossa järjestelmässä, ne ohjurit vain yksinkertaisesti alkaa jumia, kelausvoima on niin onneton, että ajan myötä ei taida ilman poppaskonsteja auttaa kuin vöiden vaihto.
Mitään mekanismeja ei ole rasvattavaksi tuossa järjestelmässä, ne ohjurit vain yksinkertaisesti alkaa jumia, kelausvoima on niin onneton, että ajan myötä ei taida ilman poppaskonsteja auttaa kuin vöiden vaihto.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Re: Passat 3BG turvavyöt
Ohjuria tutkineet.. Eli onko se ohjuri ikäänkuin "liian" kapea vyölle? Vai hanaako ihan kitkan takia vastaan siitä vyön alapinnasta?
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Passat 3BG turvavyöt
Mun muistin mukaan oli ohjuri keränny jonkin sortin nukkaa siitä vyön alapinnalta, joka oli kovettunut ja aiheutti täten vyön alaosan tarrautumista/jumitusta. Yritin hiomapaperia siellä välissä hinkuttaa muttei ollut vaikutusta, en kyllä hirveen hyvin onnistunut.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Passat 3BG turvavyöt
Juu ei se tahraa vaatteita. Mut ei tuo vieläkää ihan nii hyä oo ku mitä vois olla. Tutkitaa vielä asiaa.. 

Re: Passat 3BG turvavyöt
Mjoo, laitelkaa vaan lisävinkkejä jos löytyy. Mullaki kuskinvyö jää aina löysäksi eli ei kelaudu kokonaan sisään ja sitten paukkaakin oven välissä... 

Passat Variant 3BG 1.8t High-Line -03
Re: Passat 3BG turvavyöt
Ei ole edes ahdas, eikä siellä mitään nukkaakaan ole enää ainakaan nyt, mutta silti se jumii.
Epäilys on että siinä muovissa on joku luistoaine pinnassa joka sitten kuluuu hiljaksiin pois, ei se muuten oikein voi tolleen mennä. Hioin kanssa sitä liukupintaa 320 hiomapaperilla ja aika pehmeetä ainetta se on. Mutta ei tosiaan ole ongelma se mahtuminen vaan luistaminen.
Sitä edelleen haluisin ihmetellä että onko kaikissa se muovi lohjennu silleen kun tossa omassa, en usko että sekään tota jumitusta selittää, mutta olis kiva tietää että onko toi "tyyppivika" vai yksilövika.
Sen ohjurin pinnan silikonikäsittely olisi varmaan se paras lääke, täytyispä varmaan ottaa asiakseen, kun ei vielä oo mitään tapahtunu sen putsausihmettelyn jälkeen
Sen yläohjurin verhoilupaneelihan lähtee ihan omana palanaan irti pilarista, ei tartte repiä mitään muuta irti.
Kiinni se on etu- ja takaoven kumilistojen reunassa, irtoaa kumilistasta ensin ulospäin ja sitten auton sisäänpäin kampeamalla. Alareunasta pitää aloittaa. Yläreunassa on kaksi muoviklipsua kattoverhoilu rajassa, lähtevät verhoiluhaarukalla sievästi kunhan saa noi em reunat nosteltua vapaaksi että pääsee käsiksi.
Kuvan vois joskus ottaa kun noita purkaa, muistutus itselle.
Epäilys on että siinä muovissa on joku luistoaine pinnassa joka sitten kuluuu hiljaksiin pois, ei se muuten oikein voi tolleen mennä. Hioin kanssa sitä liukupintaa 320 hiomapaperilla ja aika pehmeetä ainetta se on. Mutta ei tosiaan ole ongelma se mahtuminen vaan luistaminen.
Sitä edelleen haluisin ihmetellä että onko kaikissa se muovi lohjennu silleen kun tossa omassa, en usko että sekään tota jumitusta selittää, mutta olis kiva tietää että onko toi "tyyppivika" vai yksilövika.
Sen ohjurin pinnan silikonikäsittely olisi varmaan se paras lääke, täytyispä varmaan ottaa asiakseen, kun ei vielä oo mitään tapahtunu sen putsausihmettelyn jälkeen

Sen yläohjurin verhoilupaneelihan lähtee ihan omana palanaan irti pilarista, ei tartte repiä mitään muuta irti.
Kiinni se on etu- ja takaoven kumilistojen reunassa, irtoaa kumilistasta ensin ulospäin ja sitten auton sisäänpäin kampeamalla. Alareunasta pitää aloittaa. Yläreunassa on kaksi muoviklipsua kattoverhoilu rajassa, lähtevät verhoiluhaarukalla sievästi kunhan saa noi em reunat nosteltua vapaaksi että pääsee käsiksi.
Kuvan vois joskus ottaa kun noita purkaa, muistutus itselle.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Mehtäkonekuski
- Posts: 432
- Joined: 3.5.2014 12:56
- Location: Orimattila
Re: Passat 3BG turvavyöt
Pahoittelen kun nostan vanhaa aihetta mutta en viittinyt tehdä uuttakaan.
Tosiaan olisi itselläkin molemmissa etuvöissä aivan sama ongelma että eivät kelaudu hyvin sisäänpäin.
Oliko tuohon mitään korjausta muutakuin tuo voitelu tuohon liukupintaan?
Tosiaan olisi itselläkin molemmissa etuvöissä aivan sama ongelma että eivät kelaudu hyvin sisäänpäin.
Oliko tuohon mitään korjausta muutakuin tuo voitelu tuohon liukupintaan?
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02