Kyllähän niitä tuli ihmeteltyä. Ei vaan ottanu selkoo, että mikä niistä on sille korkeuden säädölle.
Lampunpesureiden paikalla ei ollut edes nastoja sulakkeelle, ja moottori mitä ilmeisemmin kärähtäny. Oli tuulilasin pesurin johdoista ryöstetty virta sille
Oma -04 ja siinä on korkeudensäätöyksikkö tavaratilan vasemman luukut takana kaaressa, Hellan yksikkö. Valot säätyy ylös ja alas ns. nopeasti, ei kuten alkupään xenoneissa todella hitaasti.
Eli onko autossa hitaas vai nopeat xenonit? Jos on hidas malli, en tiedä missä yksikkö sijaitsee, omassa borassa se on toisen ajovalon alla.
Etu ja taka-akselilla on korkeudenhaisteluanturit
Vikakoodit? Onko korkeudensäätö kalibroitu? jos ei ole niin siinä voi olla syy, etteivät liiku. Jos on vikakoodi korkeudensäädöstä, silloin ei taida säätökään pelata. VCDS myös näyttäisi heti, onko korkeudensäätöanturit hengissä.
Omassakin autossa taitaa olla ajovalopesurin pumppu rikki kun ei pelitä, ei ole vaan saanut aikaiseksi vielä uutta ostaa.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Hannnu wrote:Kyllähän niitä tuli ihmeteltyä. Ei vaan ottanu selkoo, että mikä niistä on sille korkeuden säädölle.
Lampunpesureiden paikalla ei ollut edes nastoja sulakkeelle, ja moottori mitä ilmeisemmin kärähtäny. Oli tuulilasin pesurin johdoista ryöstetty virta sille
Say what? Siis moottori kärähtänyt ja toiselta moottorilta otettu virta sille?
Ton moottorinhan saa Motonetistä tiemmä, eikä maksa kun sen parikymppiä, vaihto on hetken homma kunhan saa kuskinpuolen sisälokarin irti. Ainakin etuveto 1.8T koneisessa.
Vikakoodien tutkailu ja sitten tietysti olis proota jos jotain sähkökaavioo jostain löytäis että miten noi johdotukset pitäis yleensä mennä. Sulakepohjan puuttuminen ajovalopesurilta kuulostaa heti hyvältä, ekana tulee mieleen ihan oma jälkiasennus.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Onkos tuota autoa madallettu?
Ainakin omassa meni korkeudensäätö jumiin, kun reilummin madalsin. Takasäätötankoja olisi pitänyt muuttaa että olisi korkeudensäätö toiminut.
Kyllä, ajovalojen pesuri jumissa. Tuulilasin pesurin moottorilta ryöstetty virta ajovalon pesureille.
Tämä on edeltävien omistajien aikaansaannoksia...
Autossa weitecein 35/40mm madaltava jousisatsi.
Taka-akselin anturia sen verran pyörittelin kädessä, että se anturin "varsi" pyörii ympäri, ei siis ole minkäännäköistä pykälää? Jos jollain ehjä anturi, kokeiletko onko se anturin liikerata rajoitettu?
Lue ne vikakoodit, sähköinen vika/koodaus puuttuu kun on jossakin, niin et tule koskaan tuolla tavalla löytämään ongelmaan ratkaisua..
Väitän ettei ole mitään pykäliä, sen mitä omia olen räplännyt aikanaan. Madallus ei vaikuta korkeudensäädön toimintaan, ellei ole asennetty lyhyempiä iskareita (yleensä vain korkeussäädettävissä sarjoissa) jotka mahdollistaa takatuennan liikkumisen asentoihin, mihin sitä ei ole suunniteltu. Kyse ei siis ole jousen mitasta vaan iskarin, koko jousi voi vaikka puuttua mutta se ei vaikuta anturin liikerataan.
Käynnistyykö pesurin moottori kun pesee lasia? näin pitäisi käydä jos virta on varastettu lasinpesureilta. Sulake on ajovaloilla ja lasilla yhteinen. Jos ei toimi ajovalon pesuri, mutta lasin kyllä, moottori on rikki, vaihdat uuden. Jos ollut kauan rikki, voi olla että ajovalon pesurin sylinterit on myös jumissa/vuotaa nestettä/ilmaa ja eivät toimi, mutta moottorin toiminnan huomaa selvästi, se pitää kunnolla ääntä kun valon on päällä asennossa ja pesurin vipua vedetään vähintään n. 2s. Jos ei toimi moottorin vaihdon jälkeen, rele muistaakseni 337 on kaput, vaihdat sen. Ohjaa kaikki pesureita ja olikos vielä sadetunnistinta.
Mutta ensimmäiseksi, vcds ja vikakoodit, sekä ajovalomoduuliin yhteys ja sieltä anturien toimintakunnon tarkastus.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
jjj84 wrote:Väitän ettei ole mitään pykäliä, sen mitä omia olen räplännyt aikanaan. Madallus ei vaikuta korkeudensäädön toimintaan, ellei ole asennetty lyhyempiä iskareita (yleensä vain korkeussäädettävissä sarjoissa) jotka mahdollistaa takatuennan liikkumisen asentoihin, mihin sitä ei ole suunniteltu. Kyse ei siis ole jousen mitasta vaan iskarin, koko jousi voi vaikka puuttua mutta se ei vaikuta anturin liikerataan.
Missä välissä se anturi sijaitsee jos ei jousi vaikuta sen liikerataan, mutta iskari vaikuttaa?
Ajovalon pesuri jumissa, eli siis rikki. Vaihto uuteen ja eteenpäin. Jos se saa sähkön lasinpesurin pumpun johdosta niin onhan aika selvää ettei valojen pesu (välttämättä) toimi halutusti, vettä valoille tulee vain kun tuulilasillekkin tulee eikä koskaan muulloin. Toinen asia tietysti on että kuuluuko sitä nestettä alunperinkään tulla muutoin kuin sillon kun tuulilasiakin pestään, eli saavatko molemmat pumput ohjauksen saman releen kautta eri johtoja myöten vai kuin? Miten lie alkuperäisessä johtokaaviossa? Hayneskin tallilla ettei voi luntata sieltä mitään apuja.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
jjj84 wrote:Väitän ettei ole mitään pykäliä, sen mitä omia olen räplännyt aikanaan. Madallus ei vaikuta korkeudensäädön toimintaan, ellei ole asennetty lyhyempiä iskareita (yleensä vain korkeussäädettävissä sarjoissa) jotka mahdollistaa takatuennan liikkumisen asentoihin, mihin sitä ei ole suunniteltu. Kyse ei siis ole jousen mitasta vaan iskarin, koko jousi voi vaikka puuttua mutta se ei vaikuta anturin liikerataan.
Missä välissä se anturi sijaitsee jos ei jousi vaikuta sen liikerataan, mutta iskari vaikuttaa?
Mietin samaa... Jousi ja iskari on samassa paketissa näissä nelikoissa.
Alustasarjoissa, joissa lasketaan autoa paljon, lyhennetään iskunvaimenninta ja mahdollistetaan syvempi jousituksen tekemä liike, eli ylitetään pyöräntuennan suunniteltu liikerata. Tämä on se hetki, jolloin korkeudensäätöanturi voi mennä yli rajojen. Ja tämä viesti oli siis vastine tuonne alkupäähän, jossa viitattiin, että korkeudensäätö meni jumiin kun autoa laskettiin paljon.
Yksinkertaisesti, jos jousi lyhenee 30mm mutta iskunvaimennin on ns. vakiota vastaava, ei sillä ole mitään tekemistä jousituksen toisen ääriasennon kanssa, eikä siten voi vaikuttaa korkeudensäätöanturiin.
Selkeetä?
Itse jo tuolla kirjoitin pesurin toiminnan, sama sulake, yhteinen piirilevyllä oleva rele, toimii tietyn ajanjakson, n. sekunnin, vaikka viikseä vetäisi viikon putkeen.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Ajovalojen pesurit toimii taas. Vähän kun raivasi edellisien omistajien sähkötöitä ja penkoi konehuonetta, niin löyty alkuperäiset johdot. Alkuperäisestä liittimestä ei tosin näköhavaintoa, mutta vähän kutiste sukkaa ja abicoita, ni jo toimii niinkuin kuuluukin.
Jäljellä on enään korkeuden säädön toimimattomuus.
Noh tästä oppineena taitaa lähteä ross-tech:n piuha tilauslistalle. Kuitenkin kaveri piirin kalusto koostuu VAG linjasta hyvinkin pitkälle, niin tuskin pääsee hyllyssä pölyyntymään.
Morjens! Osaako joku sanoa onko 3C passatissa samanmoinen systeemi tossa automaattisessa korkeudensäädössä? Vaihdoin alkukesästä säädettävän alusta ja auto tipahti aika reilusti, nyt pimeiden tullessa tullut huomattua kuinka ajovalot hakevat ajaessa korkeutta hirveästi, ja kun auton perä kevenee esim heitossa niin valot laskeutuvat normaalille korkeudelle, mutta kun auto palaa "normaalille" korkeudelle valot hyppäävät aivan yläasentoon.
Meneekö tasoanturi jotenkin yli rajojensa vai mistä moinen johtuu? Voiko asialle tehdä omin konstein jotain?
Ei kokemusta 3C:stä ja ksenoneista ja madalluksesta, luulis menevän suht samallai.
3BG:ssä meni näin:
Sun pitää sopeuttaa se VCDS:n kanssa uuteen korkeuteen. Eli xenon range lootasta adaptation ja sieltä adjusting tila käyttöön ja sitte ruuvaamaan valot oikeelle korkeudelle. Lopuks vielä tallennetaan arvot niin pitäis toimia sitten.
En ota kantaa, tarviiko tasoantureiden tankojen kiinnityspistettä muuttaa tukivarresta.