Huoltoväli
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Huoltoväli
Tänään syttyi sitten ajotietokoneeseen teksti service 3000km. Mittarissa on nyt 24300km. Mitenkäs muilla on huoltovälit?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Vaihtaako hihna nyt vai myöhemmin
Mittarissa on vähän päälle 76000km ja tuli teksti: service 3000km (edellinen huolto oli tehty n.54000km:ssa). Kuinka kannattais toimia kun 90tkm:ssähän pitäis vaihtaa jakopäänhihna.
Käytänkö ensin huollossa ja sitten 90tkm:n lähettyvillä jakopäänhihnan vaihdossa vai vaihdanko samalla kaikki?
Long lifellä mennään...
Käytänkö ensin huollossa ja sitten 90tkm:n lähettyvillä jakopäänhihnan vaihdossa vai vaihdanko samalla kaikki?
Long lifellä mennään...
- VW-Bastard
- Posts: 131
- Joined: 13.7.2005 12:20
- Location: Pohjois-Pohjanmaa
Tuoreena VW omistajana hieman hermostuttaa tuo Longlife-öljyjen lupaama pitkä öljynvaihtoväli (TDi: 50tkm). Tosiasiahan on se, että koneen ensimmäiset kilometrit vaikuttavat suurelta osin koneella ajettavaan kokonaiskilometrimäärään. Autooni on vaihdettu hk:n mukaan öljyt ensimmäistä kertaa n. 38 tkm:n paikkeilla. Siitä asti on huoltoväli ollut n. 40 tkm ja nyt lasissa jo n. 230 tkm. Vaihtaisin mielelläni öljyt vaikka Mobilin 1:seen (0W40) ja vaihtaisin ne 15 tkm:n välein, mutta olen lukenut puhuttavan... a) Longlife-öljyä pitäisi käyttää jatkossakin sen mittaussysteemin takia (WIV?!) b) Yli 200 tkm ajetussa koneessa radikaali öljynvaihto saattaa laittaa karstat ja muut kokkareet konehuoneessa liikkeelle... Onko kukaan vaihtanut Longlife-öljyistä toisiin tai onko joku vaihtanut Longlife-öljyn valmistajaa? Tarjollahan on kallista Castrolia, Shelliä, Mobilia ja kuulemma halpaa Teboilin Diamonttia...
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Muistelisin että se tdi:n 50 ois vaihtunut kans tuohon bensan 30:n "yleisön uskon puutteen vuoksi"...
Itellä kävi kyllä yhen vanhemman auton kans, jossa tavallinen huoltoväli, silleen että ku vaihto öljyn merkkiä shellistä mobiliin (shelliä käytetty säännöllisesti alusta asti) niin se rupes pukkaan sinistä ku höyryveturi... Ja siitä mittaus systeemistä muistelisin, että sen voi muuttaa tavalliselle huoltovälille, niin haluttaessa.
PS: mistä lyhenne: (WIV?!) nim: uuno...

PS: mistä lyhenne: (WIV?!) nim: uuno...

Huoltoohjelman voi vaihtaa longlifestä normaaliksi. Longlife huoltovälin mittaussysteemi on niinkin "hieno" että ecu tallentaa kaikki kylmäkäynnistykset, vedätykset yms ja niiden mukaan koko ajan laskee, että milloin luultavasti öljyt olisi vaihtokunnossa. Eli huoltovälin muutoksen jälkeen ei ole mitään tarvetta välttämäti käyttää longlife litkuja
- VW-Bastard
- Posts: 131
- Joined: 13.7.2005 12:20
- Location: Pohjois-Pohjanmaa
Törmäsin jossain termiin WIV ja se tarttui päähäni, vaikken sen selitystä tietänytkään. Se tarkoittaa kuitenkin seuraavaa:
WIV eli Wartungs Intervall Verlängerung Huoltovälien pidennys, koskee ns. LongLife Service -autoja.
Puhutaan jatkossa asioista ihan kot' suomella...
WIV eli Wartungs Intervall Verlängerung Huoltovälien pidennys, koskee ns. LongLife Service -autoja.
Puhutaan jatkossa asioista ihan kot' suomella...

Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
- VW-Bastard
- Posts: 131
- Joined: 13.7.2005 12:20
- Location: Pohjois-Pohjanmaa
Lainaus Puuhikselta: Huoltoohjelman voi vaihtaa longlifestä normaaliksi. Longlife huoltovälin mittaussysteemi on niinkin "hieno" että ecu tallentaa kaikki kylmäkäynnistykset, vedätykset yms ja niiden mukaan koko ajan laskee, että milloin luultavasti öljyt olisi vaihtokunnossa. Eli huoltovälin muutoksen jälkeen ei ole mitään tarvetta välttämäti käyttää longlife litkuja.
-> Joku jossain oli vaihtanut öljyt jo 20.000 km kohdalla TDi moottoriin. Kaveri kerkes ajaa uusilla Longlife-öljyillä noin 17 tkm, kun service-valot alkoivat hälytellä öljynvaihdosta. Se niistä huhuista tosiaan, että öljyn laatua mitattaisiin koneessa! Vaihtoväli perustuu ilmeisesti juuri edellä mainittuihin asioihin...
-> Joku jossain oli vaihtanut öljyt jo 20.000 km kohdalla TDi moottoriin. Kaveri kerkes ajaa uusilla Longlife-öljyillä noin 17 tkm, kun service-valot alkoivat hälytellä öljynvaihdosta. Se niistä huhuista tosiaan, että öljyn laatua mitattaisiin koneessa! Vaihtoväli perustuu ilmeisesti juuri edellä mainittuihin asioihin...
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
VW-Bastard: Ei öljyjen vaihtaminen kesken huoltovälin pidennä väliä, jos muut mitattavat arvot käskevät vaihtaa öljyn 37tkm kohdalla.
Niin ja se mitä tuo 'laadun mittaaminen' on niin on öljyn lämpötilan tarkkailua suhteessa muihin auton arvoihin, ei anturit varsinaisesti öljyn koostumusta tarkkaile, mutta lämpötila muiden tietojen ohella kertoo jos jotain on vialla.
Öljynlisäys pyyntökin tulee lämpötilan perusteella, tämä tuli opittua kun ajoivat Golfin öljypohjan kiveen, jolloin öljypohjan anturi hajosi ja öljyt valuivat sen kautta ja sen vieressä olevasta hiusmurtumasta ulos. Auto valitteli öljyn puutteesta vasta kun toiset anturit huomasivat öljyn loppuneen täysin. Näin selittivät minulle asian huollossa, kun kyselin että miksi kone laikkasi kiinni.
Niin ja se mitä tuo 'laadun mittaaminen' on niin on öljyn lämpötilan tarkkailua suhteessa muihin auton arvoihin, ei anturit varsinaisesti öljyn koostumusta tarkkaile, mutta lämpötila muiden tietojen ohella kertoo jos jotain on vialla.
Öljynlisäys pyyntökin tulee lämpötilan perusteella, tämä tuli opittua kun ajoivat Golfin öljypohjan kiveen, jolloin öljypohjan anturi hajosi ja öljyt valuivat sen kautta ja sen vieressä olevasta hiusmurtumasta ulos. Auto valitteli öljyn puutteesta vasta kun toiset anturit huomasivat öljyn loppuneen täysin. Näin selittivät minulle asian huollossa, kun kyselin että miksi kone laikkasi kiinni.
Last edited by mla on 14.7.2005 16:01, edited 1 time in total.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
- VW-Bastard
- Posts: 131
- Joined: 13.7.2005 12:20
- Location: Pohjois-Pohjanmaa
No näinhän se tietysti on... Jos öljyt vaihtaa itse, voisi olla 'järkevää' nollautta huoltoväli merkkihuollossa. Tällöin ainakin odotettua aikaisempi huomautus huollontarpeesta voi olla seurausta muustakin, kuin vain öljyjen poikkeuksellisen nopeasta huononemisesta. Tosin 'eräät' merkkiliikkeidenkin käyttämät pc-softat mahdollistavat nollaukset kätevästi myös kotiläppärillä! 

Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03