Löytyykö mistään kaaviokuvaa alipaineletkuista Golf IV 2003 1.9 tdi variant 4motioniin? kone muistini mukaan atj koodilla.
Autostani meni pakoputken ensimmäisessä osassa oleva joustoputki poikki ja alkoi pusekea savua ja tehot hävisi koneesta.
No pakoputkea etsimään ja marmoritiskillä todettiin että varaosaa ei löydy saksastakaan joten menee tilaustavaraksi eikä osattu antaa arviota koska sen saa. Siirryin sitten pakoputkikorjaamolle, joka sekään ei tuota pakosarjasta seuraavaa osaa valmiina löytänyt, joten päätyi siihen että irroitetaan se putki ja hitsataan vastaava jousto osa tilalle.
auto ylös ja katsastetaan putken irrtoituksen tilanne, ja kaveri toetesi että näyttää huonolta, kun altapäin ei näe edes pakosarjaa, kun ohjauskelkka ja kardaani plus muut nelivedon kilkkeet estää näkyvyyden.
Päätin sitten että iroittelen sen itse, ja tuon sen sitten hitsattavaksi. päivä siinä meni että sain pakoputken irti turbosta.
Siis ensin konehuoneesta kaikki ylimääräinen muovi sälä pois ja sitten imusarja ja pakosarja irti, vaati tosin mielenkiitoista akrobatiaa että sai kaikki ruuvit irti kun tuo 4motion pakoputki tekee turbosta lähtiessään mielenkiintoisen mutkan joka estää tehokaasti mutterien näkymisen ja avaimen paikalleen saamisen.
Tosin ei se putki pois tuolta tule vielä, kun putken taka päässä on kahdet kannattimet ja se menee siis kardaanitunnelin ja ohjauskelkan välistä, jossa siis lisäksi kardaani. Onneksi ohjaus kelkka oli muutenkin vaihtolistalla, kun hieman aikaisemmin vaihdelaatikon puoleiset kannatin ruuvit korkkasivat ja kone tipahti ohjaukelkan ja tukivarren päälle ja vetonivel söi ohjauskelkkaan reijän, juuri alatukivarren kiinnityksen juureen.(sattoi olla syypää tuon joustosan hajoamiseenkin)
No alakelkka löytyi romikselta 100 €, sisältäen kuljetuksen matkahuollon kautta. kelkassa kiinni siistin näköiset alatukivarret ja moottorin alatuki. kelkka irti ja sitten sai pakoputken pois. Sen jälkeen tekemään laudasta jigiä pakoputken hitsausta varten (ajattelin että parempi tehdä itse kuin antaa pakoputkihuollon hitsailla sitä arviolta)
hitsaus + osa maksoi 80 € ja asennettuani sen paikalleen, totesin että parempi se ei voisi olla, istui täydellisesti.
Sitten vaan kasaamaan osia takaisin paikalleen. tosin purkaessa kävi källi turbon öljyputken kanssa ja Väänsin sen poikki sieltä turbon juuressa olevasta liittimestä. Ostin sen marmoritiskiltä 79 €, huomasin vasta jälkeen päin että noita teräspunosletkujakin olisi ollut saatavilla, jopa halvemmalla


Nyt epäilen että joku alipaineletkuista on kyketty väärin, tai sitten joku niistä vuotaa, ovathan ne jo 10v ikäisiä ja niiden irroittelu ja kiinnitys sai osan hapertumaan, esim turbolle tuleva letkua jouduin lyhentämään 2 cm kun oli juuresta hieman huonossa kunnossa. Vai löytyykö tuon turbon alipaineletkun toimintaan jotain tapaa todentaa se ? turbo silmämääräisesti vaikutti siistiltä samoin egr ja sen putket.
Koneella ajettu yli 280000 km.