Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by JaakkoKolmonen »

Elikkä ilmeisesti IV golfistani on mennyt etupyörän laakeri kun pitää aikamoista jurinaa ajaessa , etenkin kun käännän oikealle. Katsastusmies laakerin väljyydestä jo puoli vuotta sitten mainitsikin.
No nyt kun on aika varattu korjaamolle niin tuli vastaan sellainen, että sieltä ehdotettiin aurauskulmien säädön tekemistä samalla.
Vag-arenalta olin lukevinani, että homman saisi tehtyä niin ettei tarvis mitään kulmia tarkastaa.
Onko korjaamon keino rahastaa vai meneekö oikeasti kulmat pieleen laakerin vaihdon yhteydessä?
User avatar
karhjoo
Posts: 86
Joined: 3.6.2013 14:38
Location: H:ki

Re: Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by karhjoo »

Ei muutu kulmat, jos eivät jostain syystä irroita alapalloniveltä tulivarresta. Moni korjaamo omaa vehkeet joilla ko. laakeri vaihtuu ilman prässiäkin, olka-akseli paikallaan autossa. Älä anna kyniä rahoja ilman vankkoja perusteluita.
3B5 AEB '98
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Re: Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by JaakkoKolmonen »

No sillä alapallon irroittamisella se sitä aurauskulmien säätöä perustelikin.... Ihme kusetusta on jos kerran homman voi tehdä ilman alapallon irroittamistakin.
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Re: Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by Basu »

Mut toisaalta kyllä ne ohjauskulmat silloin tällöin olisi hyvä tarkastaa, ei toki pakollinen toimenpide tässä tapauksessa. Mutta jos jollakulla on tapana ajella tuolla liikenteessä hällä väliä -asenteella eli paljon monttuihin ja kanttikiviin, niin kyllä siellä alustan osat saattaa hieman liikkua...
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Re: Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by JaakkoKolmonen »

Noh , ei kyllä itselläni ainakaan ole tapana ajella hällä väliä asenteella kun alla pyörii 18", saa tosiaan varoa monttuja ja töyssyjä jokapaikassa. On varmasti hyvä välillä tarkastaa ne kulmat , mut lähinnä vituttaa se että asiakasta yritetään kusettaa ja rahastaa toimenpiteillä joita ei välttämättä tarvita....
kotka
Posts: 1245
Joined: 26.3.2007 21:50
Location: Kuopio

Re: Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by kotka »

Onkos tuossa nyt ihan pakolla myyty tuota aurauskulmien säätöä, vai tarjottu hyvää hyvyyttään lisätyötä.
Kyllähän ne mielellään myyvät kaikkea pientä siinä samalla, koska aurauskulmien säädöllä harvemmin saa mitään huonoa aikaiseksi. Kyllä ne merkkiliikkeissäkin suosittelevat öljynvaihdon yhteydessä Forte-moottorinpuhdistusta, tuulilasin pesunesteen lisäämistä, ovien saranoiden voitelua yms muuta pientä.
(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Re: Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by JaakkoKolmonen »

No eihän tässä ole minulle väkisin mitään myyty, eihän mun ole edes autoa sinne pakko viedä. En vaan mielelläni lähtis perumaan aikaa kun tarvitsen auton ajoon mahdollisimman pian. Sitä vaan näin peruspessimistinä miettinyt, että nyt jos ilmoitan etten halua sitä aurauskulmien tarkistusta/säätöä niin homma tehdään myös niin että korjaajaa ei kiinnosta tippaakaan se mihin kulmaan ne pyörät jää jos kerta heillä homma tehdään niin, että alapallo irroitetaan.
Köyhällä on katsos pakko vähän aina miettiä mistä kaikesta haluaa/joutuu maksamaan....
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Re: Laakerin vaihto ja aurauskulmat

Post by JaakkoKolmonen »

Laakeri vaihdettu ja jurinat häipyivät.
Pakko kyllä kertoa miten homma lopulta meni. Vein auton korjaamolle ja korjaamon omistaja kysyi, että tehdäänkö se kulmien tarkastus, johon minä taas kysymään, että muuttuuko ne kulmat siinä?
Vastaus oli taas, että muuttuu ne kun irroitetaan alapallo ja hän suosittelee tarkastusta. No minäpä sitten tietysti valitsin että kulmat tarkastetaan.
Kun menen hakemaan autoa korjaaja ilmoittaa etteivät voineet tehdä kulmien tarkastusta, kun oli mennyt peili rikki laitteesta vkl. Kysyin sitten, että tarviiko mun tulla säädättämään sit kulmat joku toinen päivä kun kone taas kunnossa.
Vastaus : ei tarvi kun tehtiin se homma niin ettei alapalloa otettu irti :mrgreen:

Minä siinä vähän hölmistyneenä sanoin, että seuraan vähän alkaako syömään renkaita johon korjaaja vakuutteli, ettei tarvi niitä seurata kun ei kulmat muuttuneet mihinkään.

Eli tässä hyvä esimerkki siitä kuinka yritettiin saada pikku lisähomma firmalle vaikka homman pystyi hoitamaan ilman sitä alapallon irroitustakin. No ei siinä , pääasia että vika korjattu ja golffi rullaa taas niin mukavasti :wink:
Post Reply