Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAISTU*
Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAISTU*
Eli otsikon mukainen golffi AHW moottorilla varustettuna. Olen omistanut auton vajaa puoli vuotta ja ajellut sillä tyytyväisenä. Nyt kävin katsastuksessa eikä mennyt lähellekkään päästöistä läpi. Yritettiin lämmittää kattikin ja hajusta päätellen siellä sisuskalut olisivat ok hapessa mutta ei auttanut. Kumma juttu on että moottorin häiriövalo ei ole palanut kojetaulussa (polttimo palanut?).
Tänään kävin VW huollossa jossa yrittivät lukea vikakoodeja tuloksetta. OBD pistokkeen kautta ei saanut yhteyttä muodostettua ollenkaan. Huolto mies epäili että jälkiasennus mankka olisi sotkenut homman jotenki ja että mahdollisesti olisi sulakkeita paukkunut. Revin ensitöikseni jälkiasennus cd-soittimen irti ja tarkastin sulakkeet, kaikki olivat ehjiä.
Mikä neuvoksi seuraavaksi? Olen rempannut autoja ennenkin ja korjaustaitoa löytyy. Tämä on ensimmäinen VW. Kaipaisin hieman vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi jotta huoltamo saisi muodostettua testilaitteellaan yhteyden Golffiini.
Lambda-anturin vaihdon jälkeen (jos auttaisi päästöihin) pitäisi kuitenkin ilmeisesti päästä nollaamaan vika-koodit ennen kuin boxi siirtyy "normaali tilaan". Nyt ilmeisesti olen kokoajan ajanut "turvamoodissa". Olen ihmetellyt hieman epätasaista käyntiä rasituksen aikana.
Tänään kävin VW huollossa jossa yrittivät lukea vikakoodeja tuloksetta. OBD pistokkeen kautta ei saanut yhteyttä muodostettua ollenkaan. Huolto mies epäili että jälkiasennus mankka olisi sotkenut homman jotenki ja että mahdollisesti olisi sulakkeita paukkunut. Revin ensitöikseni jälkiasennus cd-soittimen irti ja tarkastin sulakkeet, kaikki olivat ehjiä.
Mikä neuvoksi seuraavaksi? Olen rempannut autoja ennenkin ja korjaustaitoa löytyy. Tämä on ensimmäinen VW. Kaipaisin hieman vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi jotta huoltamo saisi muodostettua testilaitteellaan yhteyden Golffiini.
Lambda-anturin vaihdon jälkeen (jos auttaisi päästöihin) pitäisi kuitenkin ilmeisesti päästä nollaamaan vika-koodit ennen kuin boxi siirtyy "normaali tilaan". Nyt ilmeisesti olen kokoajan ajanut "turvamoodissa". Olen ihmetellyt hieman epätasaista käyntiä rasituksen aikana.
Last edited by kemes on 20.11.2009 12:22, edited 1 time in total.
Täytyy varmaan tutkia tämän kaavion kanssa ensin OBD-liittimen pinnit läpi.
Tarkistuksen tulokset (yleismittarilla, virrat päällä, moottori sammuksissa):
Pinni 4 - Runko maa // OK
Pinni 7 - ISO 9141-2 K Line // Virrat päällä 10,49V / virrat pois 2,5V ??
Pinni 16 - Akku jännite ~12V // OK
Viittaako K-Linessä (pinni 7) oleva jännite siihen että sinne on mahdollisesti kytketty jotain väärin?
Muissa pinneissä ei näkynyt yleismittarilla mitään.
EDIT: Pinni 7 on protocollan mukaan lepotilassa HIGH -> eli ihan ok ilmeisesti..
Pinni 4 - Runko maa // OK
Pinni 7 - ISO 9141-2 K Line // Virrat päällä 10,49V / virrat pois 2,5V ??
Pinni 16 - Akku jännite ~12V // OK
Viittaako K-Linessä (pinni 7) oleva jännite siihen että sinne on mahdollisesti kytketty jotain väärin?
Muissa pinneissä ei näkynyt yleismittarilla mitään.
EDIT: Pinni 7 on protocollan mukaan lepotilassa HIGH -> eli ihan ok ilmeisesti..
Last edited by kemes on 27.10.2009 14:06, edited 1 time in total.
Sain yhteyden muodostettua OBG-DIAG adapterilla (KKL-ajurit). OBD2 eikä CAN tukea tuossa ollut. Kovin alkeellisia olivat tiedot joita autosta irtosi. Vikakoodimuisti oli tyhjä, sekä moottorin että ABS modulin osalta.
Katsari heitti kaksi epäilystä jakopään heitto tai lambda anturi. Täytynee nämä tutkia seuraavaksi.
Katsari heitti kaksi epäilystä jakopään heitto tai lambda anturi. Täytynee nämä tutkia seuraavaksi.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Nokka-akselipyörien reikien läpi tulee lukitsintapit ja kampiakselin hihnapyörässä on lovi jonka vastalovi on tietty siinä pellissä. Siinä kampiakselin hammaspyörässä on yksi vinottu hammas joka osuu kohdalleen semmoseen pieneen nykäleeseen kun on jako paikallaan. Sen voi tarkistaa myös vaihteiston päältä kurkkausreijästä että varmasti on kampiakselin merkki kohdallaan. Oliko tarpeeks vaikeesti selitetty 

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tänään edistynyt sen verran että katsoin nokkien olevan keskenään kohdallaan, alakerran ajoitusta en kerennyt kurkkaamaan.
Putsasin myös huohotin letkun ja boxin lohkon kyljestä. Molemmat olivat aivan täynnä vaaleaa mömmöä.
Kuinkakohan todennäköistä on se että kampikammion huohottimen tukkoisuus olisi vaikuttanut päästöihin?
Putsasin myös huohotin letkun ja boxin lohkon kyljestä. Molemmat olivat aivan täynnä vaaleaa mömmöä.
Kuinkakohan todennäköistä on se että kampikammion huohottimen tukkoisuus olisi vaikuttanut päästöihin?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI
Hei, osaisko joku neuvoa mihin -06 variantissa obd 2 lukija tökätään. Ohjekirjasessa ei mitään neuvoa asiaan. Kiitti
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI
Tuhkiksen yläpuolella on kaareva muovi(vaihdekepin edessä), se lähtee vetämällä irti. Sen alta paljastuu OBD-pistoke.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI
Eikös se ookkaan nuon uudessa jo sielä kuskin jalkatilassa? Sielä konepellin avauskahvan lähettyvillä.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI
Oletin kyseessä olevan nelosgolffi, koska aihe sitä käsittelee. Nelosta on tehty 2006 asti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Golf MK4 Variant 2000, 1.4 16v,ei läpi päästöistä*RATKAI
Hups! Niimpä onkii! No ompa molempiin malleihin vastaus. 
