Passat 2003 1.9 TDI Dsl.suuttimen anturi sökö
Passat 2003 1.9 TDI Dsl.suuttimen anturi sökö
Eilen pamahti passatti käyden vaan kolmella. OBD mittari kylkeen, niin ilmotti että nelospytyn DSL suuttimen anturi rikki ja lämpöanturi siinä samalla. Miten vaikea on vaihtaa suuttimen anturi ja tuo lämpöanturi (löytyykö tarvikkeena) ja missäpäin tuo lämpöanturi sijaitsee?? Ja mistä suunnasta pytyt lasketaan ylhäältä alas vai alhaalta ylös?? Ja sitten kolmas kymysys Dsl.Suodattimen vaihto, tarvitseeko erillisvälineitä ilmanpoissaamiseksi vaihdon yhteydessä.?!?
Last edited by Upponalle on 8.1.2014 7:29, edited 2 times in total.
- Tero Paalanen
- Team Leader
Re: Passat 2003 TDI 99kw Dsl.suuttimen anturi sökö
Tarkoittanet 96kw (130hv) konetta.
Ja mitä ilmeisimmin olet lukenut vikakoodit jollain yleismallisella testerillä jonka vikakoodi suomennokset ovat pielessä.
Siellä pumppusuuttimessa ei ole mitään anturia.
Vian aiheuttajaksi epäilisin enemmin suutinten johtosarjaa kuin itse suutinta.
Toki on mahdollista et itse suutin on mennyt rikki, mut pääsääntöisesti vika löytyy sieltä johtosarjasta.
Osaava kaveri vaihtaa tuon johtosarjan helposti alle tuntiin.
Ja jos suutin on rikki niin senkin vaihtaa n. tunnissa.
Lämpötila-anturin vaihto ei tarvi kuin nopeat kädet niin ei jäähdytysnestettäkään kerkeä tulla pihalle kuin pikku tippa. Sen vaihto on todella helppo.
Lämpötila-anturin suosittelen ostamaan marmoritiskiltä.
Suodattimen vaihtoon ei tarvita mitään ilmausvälineitä.
Uusi suodatin paikalleen, sitten virrat päälle ja pois n. kymmenen kertaa (pidä virtoja päällä sekunnin verran).
Sitten vaa auto käyntiin.
Niin ja sylinterit lasketaan jakopäästä päin.
Ja mitä ilmeisimmin olet lukenut vikakoodit jollain yleismallisella testerillä jonka vikakoodi suomennokset ovat pielessä.
Siellä pumppusuuttimessa ei ole mitään anturia.
Vian aiheuttajaksi epäilisin enemmin suutinten johtosarjaa kuin itse suutinta.
Toki on mahdollista et itse suutin on mennyt rikki, mut pääsääntöisesti vika löytyy sieltä johtosarjasta.
Osaava kaveri vaihtaa tuon johtosarjan helposti alle tuntiin.
Ja jos suutin on rikki niin senkin vaihtaa n. tunnissa.
Lämpötila-anturin vaihto ei tarvi kuin nopeat kädet niin ei jäähdytysnestettäkään kerkeä tulla pihalle kuin pikku tippa. Sen vaihto on todella helppo.
Lämpötila-anturin suosittelen ostamaan marmoritiskiltä.
Suodattimen vaihtoon ei tarvita mitään ilmausvälineitä.
Uusi suodatin paikalleen, sitten virrat päälle ja pois n. kymmenen kertaa (pidä virtoja päällä sekunnin verran).
Sitten vaa auto käyntiin.
Niin ja sylinterit lasketaan jakopäästä päin.
Jeps Kiitoksia vastauksesta!!
Johtosarja 103€ ja lämpöanturi 50€.
Onko toi johtosarja selkee vai kulkeeko se jossain ns.paikassa josta pitää ihan oikeesti tietää missä se menee ja tietää mitä tekee .?!? Vai tyyliin vanha pois ja uusi tilalle ??
Johtosarja 103€ ja lämpöanturi 50€.
Onko toi johtosarja selkee vai kulkeeko se jossain ns.paikassa josta pitää ihan oikeesti tietää missä se menee ja tietää mitä tekee .?!? Vai tyyliin vanha pois ja uusi tilalle ??
Last edited by Upponalle on 19.12.2013 12:04, edited 1 time in total.
- Tero Paalanen
- Team Leader
Suuttimien johtosarja kulkee kannessa venttiilikopan alla.
Johtosarjan liitinpää on tandempumpun vieressä.
Vaihto tapahtuu seuraavasti:
-Irrota johtosarjan liitin sekä kiinnitysruuvit kannenpäästä
-Venakoppa irti
-Johtosarjan liittimet suuttimista irti
-Vedä vanha johtosarja ulos kannesta (vanhan rungon voi katkoa jos kerran vaihtaa uuden johtosarjan)
-Lämmitä uutta johtosarjan muovirunkoa niin että se on riittävän notkea taivutettavaksi kannen sisään
-Asenna uusi johtosarja
-Puhdista suuttimien liittimet öljystä
-Kiinnitä suutinten liittimet
-Kiinnitä johtosarjan liitin sekä johtosarjan kiinniysruuvit
-Asenna venakoppa paikalleen
Ensikertalaiselle haastavinta varmastikkin on saada tuo uusi johtosarja ehjänä paikalleen.
Tulipellin ja kannen välissä kun ei ihan hirveästi oo tilaa.
Ja kannattaa varoa jotta ei polta johtoja kun lämmittää sitä muovirunkoa.
Johtosarjan liitinpää on tandempumpun vieressä.
Vaihto tapahtuu seuraavasti:
-Irrota johtosarjan liitin sekä kiinnitysruuvit kannenpäästä
-Venakoppa irti
-Johtosarjan liittimet suuttimista irti
-Vedä vanha johtosarja ulos kannesta (vanhan rungon voi katkoa jos kerran vaihtaa uuden johtosarjan)
-Lämmitä uutta johtosarjan muovirunkoa niin että se on riittävän notkea taivutettavaksi kannen sisään
-Asenna uusi johtosarja
-Puhdista suuttimien liittimet öljystä
-Kiinnitä suutinten liittimet
-Kiinnitä johtosarjan liitin sekä johtosarjan kiinniysruuvit
-Asenna venakoppa paikalleen
Ensikertalaiselle haastavinta varmastikkin on saada tuo uusi johtosarja ehjänä paikalleen.
Tulipellin ja kannen välissä kun ei ihan hirveästi oo tilaa.
Ja kannattaa varoa jotta ei polta johtoja kun lämmittää sitä muovirunkoa.
Selkeetä dänks!! Eli venakopan tiivisteen uusiminen myös?? Voisin nappailla kuvakollaasin tästä toimenpiteestä ja muokata alotustektiä niin on jollekin sitten kuvien kera kyseinen toimenpide jos kaikki menee niin kuin stömsöössä 

- Tero Paalanen
- Team Leader
En tierä ketään joka ois uusinu pumppariin venakopan tivarin.
Se kumitiiviste kuitenki kestää jonkun verran irrottelua kunhan koppaa ei ylikiristetä.
Ja muistaakseni sitä tiivistettä ei edes saa marmoritiskiltä, vaan pitääs ostaa koko venakoppa.
Joskus olen jossain nettipuljussa nähnyt Elringin valmistaman tarviketiivisteen. Hintaa tais olla n.50€.
Itse en suoriltaan tiivistettä vaihtaas, ainoastaan sitte jos vanha ei enää pidä.
Se kumitiiviste kuitenki kestää jonkun verran irrottelua kunhan koppaa ei ylikiristetä.
Ja muistaakseni sitä tiivistettä ei edes saa marmoritiskiltä, vaan pitääs ostaa koko venakoppa.
Joskus olen jossain nettipuljussa nähnyt Elringin valmistaman tarviketiivisteen. Hintaa tais olla n.50€.
Itse en suoriltaan tiivistettä vaihtaas, ainoastaan sitte jos vanha ei enää pidä.
Venakoppaan hyvä käyttää momenttia?!? vai ihan käsi momentilla ristiin kiristys??
- Tero Paalanen
- Team Leader
Virallinen ohje tais olla jtn. tän suuntasta:
-Laita pienet tipat tiivistemassaa nokan ylityksen ylimpiin kohtiin.
-Kiristä päätyjen ylimpänä olevat ruuvit ensin
-Kiristä loput päätyjen ruuvit
-Kiristä pitkien sivujen ruuvit ristiin
Itte oon vetäny ensin nuo päätyjen ruuvit höllästi kiinni, sen jälkeen pitkät sivut höllösti ja lopuksi kiristänyt kaikki pultit momenttiin samassa järjestyksessä.
Kiristysmomentti venakopan pulteille 10Nm.
-Laita pienet tipat tiivistemassaa nokan ylityksen ylimpiin kohtiin.
-Kiristä päätyjen ylimpänä olevat ruuvit ensin
-Kiristä loput päätyjen ruuvit
-Kiristä pitkien sivujen ruuvit ristiin
Itte oon vetäny ensin nuo päätyjen ruuvit höllästi kiinni, sen jälkeen pitkät sivut höllösti ja lopuksi kiristänyt kaikki pultit momenttiin samassa järjestyksessä.
Kiristysmomentti venakopan pulteille 10Nm.
Itse olen venttiilikopan tiivisteen vaihtanut. Kun tiiviste täyttää 10v, se on painunut melkein puoliksi kasaan ja tiivistys sen mukainen, eli jostakin falskaa.
Ostin fixukselta, hintaa noin 11e, merkkiä victor reinz.
Ostin fixukselta, hintaa noin 11e, merkkiä victor reinz.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
- Tero Paalanen
- Team Leader
^Piti oikeen tarkastaa tuo tiiviste asia.
On näköjää ittelle jääny mieleen elringin tiiviste+pultit setin hinta. Pelkkä tiiviste ei tosiaan näytä maksavan kuin n.15€ noissa nettipuljuissa.
On näköjää ittelle jääny mieleen elringin tiiviste+pultit setin hinta. Pelkkä tiiviste ei tosiaan näytä maksavan kuin n.15€ noissa nettipuljuissa.
Tulikoe suoritettu, ja haastavin osuus oli kyllä se muovitangon ujutus sinne kanteen. Kuumensin ihan perus föönillä ja taivutin piiiiikku hiljaa mutta aivan järjetön ratkasu tommonen. Mutta eihän se menny ku strömsöössä. Venakopanpultti poikkesi (paska momenttiavain), katkenneen sain onneks muljutettua pois sieltä, eli harjoootukset jatkuu tänään.
No niin auto toimii taas ja vikahan oli juuri se johtosarja!! Iso kiitos informaatiosta ja neuvoista!!! 

Re: Passat 2003 TDI Dsl.suuttimen anturi sökö

Eli OBD mittari antoi DSL suuttimen anturi vikakoodia. Vika oli tuossa johtosarjassa joka kulkee tuossa oikealla kannen sisällä reijissä, josta menee piuhat suuttimille. Haastavin osuus on saada tuo johtosarja ehjänä paikalleen. Vanhan voi leikata tuolta pois, muistaa laittaa vaan rättejä eteen ettei muovinpalasia lennä öljykanaviin. Uuden asennus tapahtui siten että otin ihan normaali föönin ja painoin johtosarjaa rintaan vasten ja rupesin lämmittämään sitä ja pikku hiljaa kun muovi antoi periksi ja lähti taipumaan niin ujutin sen paikalleen.