Asia on itsellekkin ajankohtainen. Haussa on laadukas, kiinteä sarja. Pintakovuutta vältellen, pudotusta saa olla -30, 40mm. Autona siis 1.8T Passat Variant -98
Loppukilpailussa tälläerää mukana Eibach B12 Pro-Kit (-30mm), ~600€ ja Koni STR.T (-40mm), ~460€.
Laadullisesti ensimainittu, Bilsteinin B12-pumpuilla lienee idioottivarma haku, mutta kannattako tuota extrahintaa maksaa esim. Koniin verrattuna? Myös kokemukset H&R:n ja Vogtlandin tuotteista kiinnostavat!
Tomppa- wrote:Itellä on toi Bilstein B-12 Pro kit missän bilsteinin iskarit ja eibachin -30mm jouset, oon tykänny. Sport kit olis ollu -40mm.
Autona 3b passat v6 4x4
Olisko sulla näyttää kuvaa, että paljonko putoaa käytännössä, vai pitäiskö ottaa sitten suosiolla -40mm. Jäljemmän kanssa maavara alkaa mietityttää. Meidän perheessä kun ollaan jumissa kaikilla vakioalustoillakin.
Kuvia ei oikeen oo otettu (ainakaan hyviä), mutta edessä oli 34cm navasta kaareen ja takana 33cm. Takapää varmaanki subin ja lisä akun jne takia ton sentin alempana. Ennen alustaa löysin yhen kuvan mut alustan kanssa en löytäny, otan puhelimel kuvan tos hetken päästä ku käyn kaupassa.
Tomppa- wrote:Kuvia ei oikeen oo otettu (ainakaan hyviä), mutta edessä oli 34cm navasta kaareen ja takana 33cm. Takapää varmaanki subin ja lisä akun jne takia ton sentin alempana. Ennen alustaa löysin yhen kuvan mut alustan kanssa en löytäny, otan puhelimel kuvan tos hetken päästä ku käyn kaupassa.
Tuossa yksi syy miettiä korkeussäädettävää alustaa, vaikka koko säätövaraa ei käyttäisikään.
Karhjoo: Jos vakioalustalla alusta kopisee joka paikkaan, niin älä edes mieti madallussarjaa, vaan ennemmin huonon tien alustaa.
Veekutonen: Hyvä ja halpa harvoin kulkee käsikädessä, mutta jos budjetti onkin reilu tonni, niin hommahan helpottaa paljon. Tuolla rahalla liikutaan jo kW ja D2 sarjojen luokassa. Täysin säädettävä alusta jo joka tapauksessa kyseessä. Halpa olisi voinut ollut jossain 400 e luokkaa..
kotka wrote:
Karhjoo: Jos vakioalustalla alusta kopisee joka paikkaan, niin älä edes mieti madallussarjaa, vaan ennemmin huonon tien alustaa.
Samoilla linjoilla.. Miks madaltaa ja varmistaa auton särkyminen jos jo vakiolla mahaa kutitellaa jatkuvasti??
Tässä alkaa olla vähän väärinymmäryksen makua. Parina talvena meillä on parempi puolisko saanut auton leivottua hankeen, näissä tilanteissa ei olisi varmaan auttanut offialustakaan. Itse 99% apinakehän alla, joten pointti oli lähinnä siinä, että ei huvita linjailla ja miettiä joka hidastetta ja marketinluiskaa. Tonttisatsi tulee, paitsi traktorilookin karkoittamiseksi, niin ensisijaisesti ajo-ominaisuuksia kohentamaan. Nyt alla oleva, loppuun ruhjottu vakioalusta muistuttaa lähinnä veneestä. Ruori about kulkusuuntaan, kaasua, ja keulan noustessa katsellaan ajolinja peileistä
kotka wrote:
Karhjoo: Jos vakioalustalla alusta kopisee joka paikkaan, niin älä edes mieti madallussarjaa, vaan ennemmin huonon tien alustaa.
Samoilla linjoilla.. Miks madaltaa ja varmistaa auton särkyminen jos jo vakiolla mahaa kutitellaa jatkuvasti??
Tässä alkaa olla vähän väärinymmäryksen makua. Parina talvena meillä on parempi puolisko saanut auton leivottua hankeen, näissä tilanteissa ei olisi varmaan auttanut offialustakaan. Itse 99% apinakehän alla, joten pointti oli lähinnä siinä, että ei huvita linjailla ja miettiä joka hidastetta ja marketinluiskaa. Tonttisatsi tulee, paitsi traktorilookin karkoittamiseksi, niin ensisijaisesti ajo-ominaisuuksia kohentamaan. Nyt alla oleva, loppuun ruhjottu vakioalusta muistuttaa lähinnä veneestä. Ruori about kulkusuuntaan, kaasua, ja keulan noustessa katsellaan ajolinja peileistä
Tässä tapauksessa sekä koulutus ja korkeussäädettävä alusta voisi olla yksi vaihtoehto. Samalla orientoituu siihen että se teräspohjapanssari löytyy sieltä auton alta aika pian. Talvelle ruuvaa ylemmäs ja seuraavalle kesälle edellistä alemmas..
En ole hirveän innostunut säädettävästä, mieluiten ottaisin ihan Plug'n'Play-ratkaisun. Kulmathan säädetään toki. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ei noin 600 euron budjettiin kovin tasokasta säädettävää vielä hankita? Kiinteältä sarjalta tässä hintaluokassa taas voi jo odottaa laatua. Aiempien kaarimittojen perusteella tuo -30mm Bilstein kuulostaa ihan sopivalta valinnalta.
Siihen 600e saa hyvän kiinteän, tosta sun listasta vaan valitsemaan. Jos säädettävään päädyt ite suosittelisin näillä tiedoilla BC-Racingin alustoja, hinta vähän alle KW:n ja säätöjä enemmän. Taisivat saada hyväksynnätkin niille juuri niin ei tarvi kikkailla.
Tämä siis myös topikin alottajalle, kun en aiemmin huomannu tota budjettilisäystä
Päädyin nyt tilaamaan Koni STR.T Kitin. Pakettiin kuuluu Konin oranssit iskarit ja -40mm vieterit. Hintaero Bilsteiniin vain 150 eur, mutta tässä tilanteessa opiskelija päätti ottaa riskin ja koittaa edukkaampaa. Laatuahan nuo Konitkin kuuluu olevan http://www.ebay.de/itm/360573419864. Raportoidaan kokemuksia, kunhan saadaan alle.
Parin kymmenen kilometrin ajon jälkeen voin kyllä suositella tuota Konin sarjaa. Jouset tässä ovat H&R:ää. Täydellinen kompromissi omaan tarpeeseeni, ajotuntumasta tuli ensimmäisenä mieleen B7 Audi A4 S-line alusta. Eli hyvinkin tehdassportin kaltainen, jämäkkä. Ei mainittavan pintakova. Kaikkinainen vetely ja pelottaava käytös esim. ylämäkeen nousevissa rampeissa on kadonnut täysin. Pudotusta tuli se noin -40mm, nappaan kuvat ja kaarimitat myöhemmin ja lisään tähän viestiin. (Jos nyt jotakuta kiinnostaa)
Kaipailisin vinkkejä alustasarjan valintaan.
Kyseeseen tulisi säädettävä tai kiinteä ja niin hyvä kuin max. 700€ saa...saa olla mielellään halvempi.
Itselle riittäisi 25mm-30mm pudotus, kunhan etupää on balanssissa, eli ei keuli ja näyttää hyvältä ns. normirengastuksen kanssa(talvi 15" ja kesä 17").
Auto vm.-04 tdi Passat variant ja sillä menty jo/vasta 208tkm niin rupeaa tuo alkuperäinen alusta olemaan jo liian "mukava".
Oisko antaa vinkkejä säädettävään alustasarjaan. Hinta alle 1.5K€:a ja saisi kestääkin. Kesäksi pitäisi mahdollisimman alas saada, jotta pääsisi testejä tekemään.
kw variante 1 ykkösellä on nyt ajeltu 30 tkm. hyvän tuntunen on alla. Ei ole kuitenkaan sika jäykkä vaan sellainen jämäkkä, joten sopii käyttö autoon. Vasta säädin ylemmäs, kun 7 cm maavaralla en oikein päässyt työmaalle "vanhuus tulee. ", ei yksikään säätö juminut vaan helposti onnistui pesin vain bräklinillä tervat kierteistä ja säätöä. Hinta jäi muistaakseni vähän alle 900 € ihan paikallisesta putkasta ostettuna.
Passat 3bg pd 130 4motion variant, Corrado 20vt projekti, vw 1300 s -66 ja Focus 1.6 ghia -03
Slamit myy säädettäviä sarjoja sekä tielle, että radalle. Itseänikin kiinnostaa ostaa sellainen alta tonnin systeemi, mutta kun myytävää riittäisi enemmän kuin ymmärrystä kaikista ominaisuuksista, niin ajattelin hieman perehtyä aiheeseen ensin... Tarkoitus on lastuttaa Golf 6 ja siksi säädettävä alusta. Nykyiset (alkuperäiset) on comfortit..