Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuautoksi
Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuautoksi
Tervehdys foorumilaiset. Olisin kovin kiinnostunut millä saisin helposti ja edukkaasti volkkaristani matkailuauton. Kävin jo katsastuskonttorilla ja sanottiin että autostani se voi tehdä näillä nyky säännöksillä. Auto on mallia shutle, takana etupenkkirivi kahden istuttava+yhden, taaimmainen kolmen istuttava yhtenäinen, selkänojat kaatuu ja penkit on pikalukituksin kiinni. Tarvitaan katsastukseen kahden hengen peti+keittolevy joka on intekroitu auton omalle sähköjärjestelmälle+pöytä, vaatekaappi+sammutin ym.
Tässä osviittaa, olisin todella kiinnostunut jos joku vois antaa visiot mistä aloittaa ja mihin lopettaa. Kiitos jo etukäteen!
Tässä osviittaa, olisin todella kiinnostunut jos joku vois antaa visiot mistä aloittaa ja mihin lopettaa. Kiitos jo etukäteen!
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Tein makuupaikan kaatamalla penkit ja laittamalla irtovanerit päälle. Kahden hengen makuupaikan koko pitää olla 120x180cm. Olen kuullut, että jossain konttoreilla ei hyväksy irtonaisia vanereja.
Meidän konttorilla hyväksyttiin sähköliesi ja sen lähelle sijoitettu sisäpistoke. Sisäpistoke on siis normaali sisalämppärille tarkoitettu ja kytketty lohkolämppärin piuhaan. Tuo on muutenkin käyttökelpoinen pistoke. Mulla on tuossa takatilassa toisen sisälämppärin, lämpiää sisätila nopeammin tolpan nokassa. Keittolevyn voisi ruuvata penkin selkänojaan, jolloin se olisi käytettävissä, kun selkänojan kaataa. Toinen hyvävaihtoehto on laittaa se kiskoilla penkin alle eli normaalisti se on pois tieltä, mutta saa käyttöön (=katsastuksessa) vain vetämällä sen esille.
Pöytä mulla oli valmiina, kun on Pegabus-sisustus. Pöydäksi varmaan riittää kaadetun selkänojan tausta.
Säilytystilaksi laitoin kaksi 31l muovista smartstore laatikkoa. Luultavasti olisi yksikin riittänyt, mutta tulivat oikeasti käyttöön. Laitoin ne kuskin ja apukuskin penkkien taakse, kun seuraava rivi on selkä menosuuntaan. Voihan ne laittaa vaikka peräkonttiin. Hieno ratkaisu olisi tietysti laittaa nekin penkin alle kiskoilla. Tärkeä on, että on kiinteästi kiinni eli ei pyöri irtonaisena.
Näiden lisäksi vaahtosammutinkin vaadittiin ja 100km/h-tarra (löytyy esim. Motonetista), jos autolla halutaan ajaa satasta. Jos autossa ei ole abseja tai kuskin turvatyynyä ei satasta saakaan ajaa ja mitään tarroja ei tartte.
Rakentamisen iloa.
Meidän konttorilla hyväksyttiin sähköliesi ja sen lähelle sijoitettu sisäpistoke. Sisäpistoke on siis normaali sisalämppärille tarkoitettu ja kytketty lohkolämppärin piuhaan. Tuo on muutenkin käyttökelpoinen pistoke. Mulla on tuossa takatilassa toisen sisälämppärin, lämpiää sisätila nopeammin tolpan nokassa. Keittolevyn voisi ruuvata penkin selkänojaan, jolloin se olisi käytettävissä, kun selkänojan kaataa. Toinen hyvävaihtoehto on laittaa se kiskoilla penkin alle eli normaalisti se on pois tieltä, mutta saa käyttöön (=katsastuksessa) vain vetämällä sen esille.
Pöytä mulla oli valmiina, kun on Pegabus-sisustus. Pöydäksi varmaan riittää kaadetun selkänojan tausta.
Säilytystilaksi laitoin kaksi 31l muovista smartstore laatikkoa. Luultavasti olisi yksikin riittänyt, mutta tulivat oikeasti käyttöön. Laitoin ne kuskin ja apukuskin penkkien taakse, kun seuraava rivi on selkä menosuuntaan. Voihan ne laittaa vaikka peräkonttiin. Hieno ratkaisu olisi tietysti laittaa nekin penkin alle kiskoilla. Tärkeä on, että on kiinteästi kiinni eli ei pyöri irtonaisena.
Näiden lisäksi vaahtosammutinkin vaadittiin ja 100km/h-tarra (löytyy esim. Motonetista), jos autolla halutaan ajaa satasta. Jos autossa ei ole abseja tai kuskin turvatyynyä ei satasta saakaan ajaa ja mitään tarroja ei tartte.
Rakentamisen iloa.
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Tervehdys pitkästä aikaa. Kiitos ensin näistä visioista. Taidan lähteä toteuttamaan tältä pohjalta, saa nähdä mitä saan aikaiseksi, ilmoittelen jatkossa kuinka onnistuu. Minulla on kyllä vedossa Multivanin sisusta, siellä on melkein kaikki valmiina, sänky yhdestä kahvasta, pöytä upotettuna seinäverhoiluun, ym ym. mutta on se mitä ne maksaa voi olla turhan kallis ratkaisu, jää nähtäväksi. 

Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Moro
Itse toteutin lieden mikroaaltouunilla ja inventterillä multivaniin. Eipähän ole pelkkä katsastus varuste. 1700 W inventteri maksoi 150€ verkkokaupassa ja mikro n 40€ ja molemmille on reilusti käyttöä.
Itse toteutin lieden mikroaaltouunilla ja inventterillä multivaniin. Eipähän ole pelkkä katsastus varuste. 1700 W inventteri maksoi 150€ verkkokaupassa ja mikro n 40€ ja molemmille on reilusti käyttöä.
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Käynyt mielessä Transporter -06 bussin muutos matkailuautoksi, putoisi vero rutkasti. Riihimäellä kyselin muutosta, sanoivat katsastuskonttorilla että ns. sänky pitää olla kiinteä eli se vaneri jollakin kiinni. Voisitko kertoa missä katsastuskonttorilla ovat noin ymmärtäväisiä, eivätkä virkaintoisia pilkunviilaajia.cordo-00 wrote:Tein makuupaikan kaatamalla penkit ja laittamalla irtovanerit päälle. Kahden hengen makuupaikan koko pitää olla 120x180cm. Olen kuullut, että jossain konttoreilla ei hyväksy irtonaisia vanereja.
Meidän konttorilla hyväksyttiin sähköliesi ja sen lähelle sijoitettu sisäpistoke. Sisäpistoke on siis normaali sisalämppärille tarkoitettu ja kytketty lohkolämppärin piuhaan. Tuo on muutenkin käyttökelpoinen pistoke. Mulla on tuossa takatilassa toisen sisälämppärin, lämpiää sisätila nopeammin tolpan nokassa. Keittolevyn voisi ruuvata penkin selkänojaan, jolloin se olisi käytettävissä, kun selkänojan kaataa. Toinen hyvävaihtoehto on laittaa se kiskoilla penkin alle eli normaalisti se on pois tieltä, mutta saa käyttöön (=katsastuksessa) vain vetämällä sen esille.
Pöytä mulla oli valmiina, kun on Pegabus-sisustus. Pöydäksi varmaan riittää kaadetun selkänojan tausta.
Säilytystilaksi laitoin kaksi 31l muovista smartstore laatikkoa. Luultavasti olisi yksikin riittänyt, mutta tulivat oikeasti käyttöön. Laitoin ne kuskin ja apukuskin penkkien taakse, kun seuraava rivi on selkä menosuuntaan. Voihan ne laittaa vaikka peräkonttiin. Hieno ratkaisu olisi tietysti laittaa nekin penkin alle kiskoilla. Tärkeä on, että on kiinteästi kiinni eli ei pyöri irtonaisena.
Näiden lisäksi vaahtosammutinkin vaadittiin ja 100km/h-tarra (löytyy esim. Motonetista), jos autolla halutaan ajaa satasta. Jos autossa ei ole abseja tai kuskin turvatyynyä ei satasta saakaan ajaa ja mitään tarroja ei tartte.
Rakentamisen iloa.
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Tässä linkki trafin uuteen ohjeeseen joka tuli 1.1.2014 voimaan. http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse muutoskatsastin t5 bussini matkailuautoksi eilen ja hyvin meni läpi. Noista vaatimuksista makuupaikka hankalin toteuttaa järkevästi. Konttorilla sanoivat että oikeastaan trafi selvensi ohjetta siihen muotoon miten se olisi alunperinkin pitänyt ymmärtää/tulkita. Mutta kyllä siinä on vieläkin katsastusmies kohtaisia eroja mitä vaaditaan ja miten saa olla toteutettu. Itse kävin kysymässä ennen kuin muutin ja kävin leimaamassa samalla konttorilla.
Itse muutoskatsastin t5 bussini matkailuautoksi eilen ja hyvin meni läpi. Noista vaatimuksista makuupaikka hankalin toteuttaa järkevästi. Konttorilla sanoivat että oikeastaan trafi selvensi ohjetta siihen muotoon miten se olisi alunperinkin pitänyt ymmärtää/tulkita. Mutta kyllä siinä on vieläkin katsastusmies kohtaisia eroja mitä vaaditaan ja miten saa olla toteutettu. Itse kävin kysymässä ennen kuin muutin ja kävin leimaamassa samalla konttorilla.
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Uuden ohjeen tulkitsisin niin, että seuraavassa katsastuksessa katsotaan ennen 1.1.2014 muutettujen matkailuautojen sääntöjenmukaisuus. Mitä olen netistä katsonut matkailuautona myytäviä autoja, hyvin harvassa on ollut kiinteätä sänkyä. Pitääkö tuo ohje tulkita niin, että penkkien päälle laitettava erillinen levy, joka ei ole auton osa, ei enää käy sängystä, vaan se levy pitää olla kiinteästi autossa kiinni.
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
"Tätä ohjetta sovelletaan 1.1.2014 tai sen jälkeen matkailuautoksi hyväksytyn ajoneuvon yksittäishyväksynnässä/katsastuksessa. Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastuksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin. Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilassa sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikat, keittomahdollisuus sekä säilytystilat"
Tuosta itse tulkitsin ettei koske aiemmin muutettuja ellei puutu varusteita.
Tuosta itse tulkitsin ettei koske aiemmin muutettuja ellei puutu varusteita.
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Eli siis ennen ko. päivää matkailuautoiksi rekisteröidyissä pikkubusseissa pitää olla kaikki vermeet siis retkeilyvarusteet aina mukana 

Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Ainahan ne on tarvinnut olla mukana ennen ja myös jälkeen ko päivän. Sehän siinä on ideana että matkailuautossa vaadittavat varusteet aina mukana.
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Onko niin, että tänäpäivänä sänkylevy pitää olla kiinnitetty autoon kiinteästi? Ei kuten aiemmin hyväksytty eli erillinen levy käy, joka sitten nostetaan paikallensa kun peti halutaan?
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Varmaankin tuossa on vieläkin katsastusmiesten välisiä tulkinta eroja. Minulle sanottiin jo kolmisen vuotta sitten kun muutin t4 matkailuautoksi että jos tarvitaan jotain "irto" osia tms sen makuupaikan tekemiseksi niiden pitäisi olla kiinni autossa (käsittääkseni jokin pieni ketjukin riittää kunhan ei saa jätettyä "vahingossa" kotiin niitä makuupaikan tekoon tarvittavia osia)
Re: Transportter T5 shutle 1+8 hk,vm: 2004 visio matkailuaut
Niin no joo, mä vaan pohdin josko semmosessa tilanteessa et väliaikaisesti oon poistanu penkit yms. retkuiluvarusteet, kuljettaakseni esim. muuttokuormaa, niin siitä vois "ratsiassa" tulla jotain ... 
