Optimointi

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
urski
Posts: 2
Joined: 31.1.2014 18:35
Location: Salo . Särkisalo

Optimointi

Post by urski »

Hei mulla 2002 vm 96kw 1.9 TDI Golf variant ja ajettu 290000km ja ajattelin optimointia siihen.
Mitä kannattaa ottaa huomiooin ja varoa ? Kestääkö kone hyvin sen ? Onko kokemuksia ?
Tehoa tulisi 360nm ja 166hv, kun nyt on 310nm ja 130hv.
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Optimointi

Post by Jultsu »

Jos kyseessä luotettava ohjelmoija / ohjelma, niin moottori ja ahdin kestävät kyllä. Kytkin voi alkaa luistamaan tai kaksoismassa kalkattamaan.

Kunnon ohjelmoija tarkistaa autosta vikakoodit ja ahtopaineet/MAF-arvot sun muut parametrit että onko autossa edes alkuperäinen määrä tehoa.
Anssi112
Posts: 22
Joined: 13.2.2010 11:48
Location: Salo

Re: Optimointi

Post by Anssi112 »

TAH-engineering tekee optimointeja perttelissä ja sieltä löytyy myös tehodyno. Voin suositella koska olen molemmat transportterini siellä käyttänyt optimoinnissa. Hintakin on mielestäni kohdallaan.
volkkariku
Posts: 106
Joined: 14.1.2014 1:58

Re: Optimointi

Post by volkkariku »

Itselläni on passatissa edellisten omistajien mukaan Karalan ohjelma jota en voi kyllä suositella. Vääntöalue on mielestäni täysin sopimaton diesel-autoon. Paras vääntöalue alkaa vasta reilusti 2000rpm jälkeen :evil:
VW Passat 1.9TDI 4Motion Highline variant -01
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1879
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: Optimointi

Post by ibel »

volkkariku wrote:Paras vääntöalue alkaa vasta reilusti 2000rpm jälkeen
Eikös tuo ole hyvä, ettei hakkoota kaksoismassaa paskaks, olettaen että on kaksoismassavauhtis?? :D Omassa on 400Nm jo 1800rpm ja max ~450Nm@2500rpm. Tosin eihän tuo oikeen vedä alle 2k kiekoilla. :roll:
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Hawaikai
Posts: 16
Joined: 28.1.2014 0:42

Re: Optimointi

Post by Hawaikai »

Itsekin miettinyt tuota ko toimenpidettä omaan -02 96kw 4Motion pasuunaan. Kilsoja tosin mittarissa jo 370tkm, mutta meinasin silti vähän piristyttää kun tulee kärryä vedettyä perässä. Suositelkaa paikkoja missä homma hoidetaan hyvin ja mielellään edullisesti? Mikä yleensä on ko toimenpiteen hinta? Itse kysellyt kahdesta eri paikasta, ja hinnat olleet 400€ ja 500€... Miten ihmiset ketkä olette 96kw 4 Motioneja piristäneet, onko polttoaineenkulutus pudonnut?
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Optimointi

Post by Jultsu »

Kyllä se sen 400-500e maksaa joka puolella. LTR:lle ääni multa. Kulutus voi marginaalisesti tipahtaa jos malttaa olla kierrättämättä neljään tonniin, mulla vaihtui renkaat tuossa softauksen jälkeen joten eipä noista tiedä mikä vaikutti mihin.
Bassat2004
Posts: 36
Joined: 14.9.2012 15:59
Location: Hausjärvi-The Final Frontier

Re: Optimointi

Post by Bassat2004 »

On käyty mielenkiintoisia keskusteluja esim. työpaikalla tosta optimoinnista.
Moni luulee että ne lisätehot tulee sinne koneeseen tyhjästä koska kaikenlainen tehon lisääminen tapahtuu polttoaineenkulutuksen kustannuksella johtaen joskus jopa konerikkoon :shock:
Passat -04 Limousine 96kw Trendline
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: Optimointi

Post by JukkaA »

Softauksella/optimoinnilla tipahtaa matka-ajon kulutus ja huipputehot lisääntyy. Mutta pitää olla aika tyhmä jos luulee, että huipputehon aikainen kulutus tipahtaa myös! Tehot otetaan maksimi syöttömäärää ja ahtopainetta nostamalla. Osakaasu alueiden kulutuksen pienentyminen selittyy yleensä EGRn tulppauksella.
Bassat2004
Posts: 36
Joined: 14.9.2012 15:59
Location: Hausjärvi-The Final Frontier

Re: Optimointi

Post by Bassat2004 »

Toi EGR tulppaus selittää aika paljon se vaikuttaa aika lailla bensakoneessakin (ei turbo) myös öljynkulutukseen.
Passat -04 Limousine 96kw Trendline
Bassat2004
Posts: 36
Joined: 14.9.2012 15:59
Location: Hausjärvi-The Final Frontier

Re: Optimointi

Post by Bassat2004 »

Tosta EGR:stä on vielä pakko sanoa vaikka ei ihan otsikon alle menekkään että se on lienee tähän astisista teknisistä ratkaisuista turhin mitä autoteollisuus on mennyt tekemään ympäristönormien kiristyessä, on menty suostumaan/kehittämään sellainen ratkaisu joka tukkii auton muovisia venttiilejä/kumiletkuja ja joka kierrättää pakokaasuja ja jäteöljyjä takaisin koneeseen ja joka "tervaa" pikkuhiljaa moottorin.
Sanoisin myös että nämä moottorit mukaanlukien moottori omassa(alt) autossa eivät tule kestämään niin hyvin kuin ilman EGR:ää olevat.
Passat -04 Limousine 96kw Trendline
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Optimointi

Post by Pasi Häkli »

^ Täysin samaa mieltä. Harmi vaan, ettei niihin päästönormeihin päästä, ellei vastaavanlaisia ratkaisuja kehitetä. Sitähän siinä ei ajatella pätkääkään, että kuinka tukkoon ne moottorit siitä menee, ja vieläpä hyvin pienessä ajassa.

Ps. Ei sun ALT -moottorissa ole egr-venttiiliä :wink:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
ysikasi
Posts: 20
Joined: 7.11.2013 22:58

Re: Optimointi

Post by ysikasi »

Siis toiminnassa oleva egr lisää bensakoneen(kin) voiteluöljyn kulutusta.
Onko asia näin?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Optimointi

Post by Pasi Häkli »

^ En kyllä allekirjoittaisi tuota väitettä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
ysikasi
Posts: 20
Joined: 7.11.2013 22:58

Re: Optimointi

Post by ysikasi »

ysikasi wrote:Siis toiminnassa oleva egr lisää bensakoneen(kin) voiteluöljyn kulutusta.
Onko asia näin?
Vai tarkoittiko Bassat2004 että tukittu egr lisää öölin kulutusta ?
En kyllä ymmärrä sitäkään.

Jep. Pasi tuolla alla selittääkin asiaa. Kampikammion/venakopan huohotuksen vieminen imusarjaan saattaa nostaa öljyn kulutusta. Pakokaasujen osittaisella takaisinkierrätyksellä (egr)ei ole tän kans oikeestaan tekemistä.
Last edited by ysikasi on 13.2.2014 9:52, edited 1 time in total.
Bassat2004
Posts: 36
Joined: 14.9.2012 15:59
Location: Hausjärvi-The Final Frontier

Re: Optimointi

Post by Bassat2004 »

http://www.carid.com/2004-volkswagen-pa ... 12264.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mihinköhän ihmeeseen toi osa on?
On mahdollista että siitä ei löydy samanlaista EGR venaa kuin diisselikoneista mutta käsitykseni mukaan kierrätystä letkuissa tapahtuu, vaihdoin koko alipaine letku hässäkän koneesta ja aika lailla öljyiseltä ja syöpyneeltä näytti osa niistä kun vahan poikkasin.

Kyllä se on molemmissa koneissa käytössä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitin että toimivakin egr lisää öljyn kulutusta joka on VW:llä jo ominaisuus :)

Mutta hei tää on vain mun mielipide ja kyllä niitä tänne mahtuu, eikö?
Passat -04 Limousine 96kw Trendline
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Optimointi

Post by Pasi Häkli »

Pakokaasujen takaisinkierrätys on aihe mistä nyt puhutaan, ja pakosarjasta kun ei lähde mitään rööriä takaisin imusarjaan päin, niin minkäänsorttista kierrätystä ei silloin ole.Tuossa ALT -moottorissa ainoa paska mikä siellä kulkee on huohottimen kautta tulevaa. Ja huohottimella ei ole mitään tekemistä egr:än kanssa.

http://www.carid.com/2005-volkswagen-pa ... 01505.html
Tuossa tuon nimi on EGR-venttiili, mutta sitä se ei todellakaan ole. Tuon venttiilin kautta sähköinen lisäilmapumppu pumppaa ilmaa nelossylinteriin, ideana muistaakseni saada kattia lämpiämään nopeammin jotta saadaan pienemmät päästöt. Missään vaiheessa pakokaasut ei käy imupuolella.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply