carsportin lisäakku / akun purkautuminen
carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Mihinkähän kuskin penkin alla oleva akku vaikuttaa? Mul on ollu se koko ajan huonos kondiksessa, alle 12v jännitettä. Nyt kun auto seisoo muutaman päivän ni purkaa starttiakunkin. Tuli mieleen, voisiko tuo lisäakku olla jotenkin syyllinen jos on jotenkin yhteydessä starttiakkuun esim. laturin kautta???
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Jos noiden akkujen välillä ei ole mitään erotusrelettä tai diodia niin yleensä se huonokuntoisempi akku menee nopeammin finaaliin ja rupeaa homma tökkimään. Työpaikan autoissa sama ilmiö kun 12v autossa on kaksi noin 100Ah akkua rinnakkain ja parissa vuodessa aina toinen akuista antautuu ja saa ostaa kaksi uutta akkua ja toinen vielä ehjä akku jätetään johonkin toiseen koneeseen jossa vain yksi akku. Omassa autossa Golf IV on kanssa kaksi akkua. Toinen on musavehkeille ja eberille ja toinen ihan vaan starttaukseen yms perus toimintoihin. Näiden akkujen välillä on Blue Sea Systemsin erotusrele joka toimii automaattisesti sen mukaan lataako laturi vai ei. Relettä voidaan ohjata myös napista.

1100-0445 tuotenumerolla löytyy kaikista varaosapuljuista jotka startaxin kamaa myy. Eli varmaan ihan jokaisesta.
Nii ja tuli mieleen kun akkukauppias sanoi, et noiden akkujen kuuluisi aina olla vähintään saman kokoisia ja samoilla tehoilla ettei juuri toinen joudu kovemmalle rasitukselle.

1100-0445 tuotenumerolla löytyy kaikista varaosapuljuista jotka startaxin kamaa myy. Eli varmaan ihan jokaisesta.
Nii ja tuli mieleen kun akkukauppias sanoi, et noiden akkujen kuuluisi aina olla vähintään saman kokoisia ja samoilla tehoilla ettei juuri toinen joudu kovemmalle rasitukselle.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
En hullua hurskaammaksi tullut tutkiessain. Ilman lisäakkua ei ainakaa liukuoven takamoottori vedä ovea kiinni. Lisäakulla voi ainakin polttaa matkustamon halogeeneja ilman virtasta. Starttiakku näyttäs kuluttavan 40mA, eli ok? Lisäakku kuluttaa kokoajan 130mA? Mutta starttiakku kuluttaakin 240mA, jos lisäakusta ottaa kaapelin irti. Kuitenkin tuo 40mA ei pitäs vaikuttaa mitää muutamas päiväs. Kokeillu kahta akkua ja kumpikin pitää jännitteen kytkemättömänä, ei siis purkaudu itsekseen. No saa nyt olla laturin nokassa aina kun ei ajeta.
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Jaa mutta nii, autolla ajettii eilen. Lisäakus 11,8v. Mut jos se onki nii ku toi lisäakku menee tosta vielä virrattomammaks seisoessaan, ni starttiakun kulutus lisääntyy. Carsportin paneeli ja valot saattais olla ehkä syyllisiä kun ne toimii lisäakulla tai ilman lisäakkua auton käydessä. Täytyy tutkii myöhemmin uudestaan.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Liekö mulla sama vika tuossa omassa kun myös parin päivän seisomisen jälkeen ei riitä virta käynnistämiseen vaan pitää heittää CTEK kiinni. Starttiakun vaihdoin 3 vuotta siiten ja kakkosakku on edellisen omistajan vaihtama. Johonkin tosiaan purkaa virtaa vaikkei ole esim. ovet lukossa eikä siis hälytin päällä.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Mul on kans starttiakku n 3v vanha ja alkuperänen lisäakku. Mut sekä tää 3v vanha et alkuperänenkin starttiakku ei pura itsekseen. Kun uusein tuon akun ni ajattelinkin et olipa surkea ku ei kauempaa kestäny, mut vika ei ookaa siinä.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Paljonko sulla näyttää se IWS-paneeli tuon lisäakun virraksi, kun auto on käynnissä? Omassa on 14,3V eli latautuu?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Mul o vanhempi paneeli mis ei o näyttöö. Joskus mittasin ni latautuu kyl käynnis mut laskee nopeesti kun ei käynnis. Ajattelin nyt antaa seisoo ilman laturia ja sit mitata tuon starttiakun vuodon, onko lisääntyny, kun lisäakku tyhjentyny.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Tänä aamuna näytti paneeli 12.0v kun laitoin virrat siihen
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Pari päivää seisonu. Lisäakus 11,6v ja starttiakun kulutus edelleen 0,04A. Mittaas yleismittarilla toi sun kulutus. Eli miinusnapa irti ja mittarin piuha 10A kohtaan. Sit ampeeriasteikolla miinusnavan ja miinuspiuhan välistä (sarjakytkentä). Ovet lukossa ja kaikki pois päältä. Aluks näyttää 0,45A mut hetken pääsyä laskee 0,04A.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
En pysty oikein testaamaan miinusnapa irti ja ovet lukossa kun tuossa on akkuvarmennettu hälytin niin alkaa huutamaan... 

VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Onko Timo ehtinyt testailemaan lisää?
Mikähän olisi muuten hyvä vaihtoehto kakkosakuksi?
Mikähän olisi muuten hyvä vaihtoehto kakkosakuksi?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
En joutanu enempää seisottaa ja nyt taas laturin nokassa. Kakkosakuksi vois olla hyvä ns. vapaa-ajan akku joka kestää syväpurkauksia paremmin. Starttiakuks se ei käy ku niistä ei saa hetkellistä (oikosulkuvirtaa?) tarpeeks. Itellä starttiakun oikosulkuvirta muistaakseni 800A.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Jep, olisikohan Optima hyvä siihen?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Se olis aatelinen ja varmaa paras vaihtoehto mut maksaa reilusti. Itelle ehkä riittäis joku motonetin sjnaider veneakku tms n.100e.
Re: carsportin lisäakku / akun purkautuminen
Oletettavasti kyseessä on jo tehtaalla asennettu lisäakku (PR-koodi 8FB) jolloin siellä on erotusrele, joka erottaa tuon kuskin penkin alla olevan akun muusta sähköjärjestelmästä. Mikäli autossa on tehdasasenteinen kaukosäädin tai kellokytkin webastolle (ilma tai vesi), ottaa webasto virtansa tästä lisäakusta. Samoin Carsportin IWS-sähköjärjestelmän laitteet ottavat virran tuolta lisäakulta. Kun auto käynnistetään, erotusrele kytkee akut rinnakkain, jolloin tämä lisäakku latautuu ajon aikana. Kun auto sammutetaan, erotusrele erottaa lisäakun ja voit huoletta huudattaa vaikka sillä webastolla akun tyhjäksi ilman pelkoa etteikö auto enää käynnistyisi.
Itse olen lisäakun perään kytkenyt mm. invertterin ja 12 voltin virtapistokkeita, juurikin sen vuoksi ettei päälle unohtunut sähkölaite aiheuta auton käynnistymättömyyttä virranpuutteen vuoksi. Pystyisihän em. laitteet kytkemään myös IWS:n perään jolloin yhdellä pääkytkimellä (paneelissa) saisi kaikki virrankuluttajat pois.
Itse olen lisäakun perään kytkenyt mm. invertterin ja 12 voltin virtapistokkeita, juurikin sen vuoksi ettei päälle unohtunut sähkölaite aiheuta auton käynnistymättömyyttä virranpuutteen vuoksi. Pystyisihän em. laitteet kytkemään myös IWS:n perään jolloin yhdellä pääkytkimellä (paneelissa) saisi kaikki virrankuluttajat pois.