T5 huono kylmäkäynnistyvyys
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Eli tuo mun Portteri on huono käynnistymään kylmänä vaikka on ollut webasto päällä ja myös säteilylämmitin. Lämpimällä koneella käynnistyy hyvin. Hehkut vaihdettiin viime viikolla mutta ei auttanut asiaa. Kun starttaan niin kuuluu naksuntaa ja ihan kuin olisi akku lopussa vaikka akku on ollut Ctekin perässä ja akku on täysi. Mitähän muita vikakohteita voisi olla?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
" Kun starttaan niin kuuluu naksuntaa ja ihan kuin olisi akku lopussa vaikka akku on ollut Ctekin perässä ja akku on täysi. "
Starttimoottori/kosketus häiriöt noita myös tekee, onko akku testattu ?
Starttimoottori/kosketus häiriöt noita myös tekee, onko akku testattu ?
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Akkua ei ole testattu, pari vuotta vanha Exide. Pitänee käydä testauttamassa kun on takuutakin vielä muistaakseni jäljellä.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Jatketaas eli akku on kunnossa. Voisiko vika olla suuttimissa? Muita ehdotuksia?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
-
- Posts: 39
- Joined: 31.7.2013 17:18
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Onko akunkengät katsottu? Maadoitus pisteet? Hehkun rele? Polttoaine pumppu tai sen rele? Kerran tein sen virheen että kiristin laturinhihnan niin piukalle että se haittasi käynnistyvyyttä ja kai se akku on oikea tehoinen 100ah?
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Mulla on 2005 vuoden 96kW:n T5. Carsport-sisustuksella. Autoa joutuu useemman tunnin seisomisen jälkeen starttaan tosi pitkään, ennenku käynnistyy. Sitte ku käyntiin lähtee, käy heti hyvin, eikä mielestäni savuta. Mielestäni sillä ei oo eroa, hehkutanko useemman kerran ennen starttaamista, vai yhden vaan. Mutta kun laittaa virrat päälle ja kuuluu selkeesti, että joku laite (=polttoainepumppu?) lähtee käyntiin, auto käynnistyy hyvin. Useimmiten ei kuulu oikeen mitään, tai sitte semmosta vähä epämäärästä "pätkivää" surinaa ja sillon auto ei lähde hyvin.
Edellinen omistaja väitti tarkistaneensa hehkut ja vaihtaneensa yhden(?) viidestä suodattimesta. Liekkö joku polttoainesuodatin? En oikein ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti.
Osaako kukaan epäillä mitään todennäköistä vikaa? Tiedättekö Tampereen seudulla jotakin Transporter-tietäjää tai erityisen hyvää korjaamoa tähän automalliin? Laakkosen 108€/tunti ei oikein innosta. Tammerdiesel lupasi 120€:lla kartoittaa vian, kuinkahan luotettavan diagnoosin sieltä saa?
Edellinen omistaja väitti tarkistaneensa hehkut ja vaihtaneensa yhden(?) viidestä suodattimesta. Liekkö joku polttoainesuodatin? En oikein ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti.
Osaako kukaan epäillä mitään todennäköistä vikaa? Tiedättekö Tampereen seudulla jotakin Transporter-tietäjää tai erityisen hyvää korjaamoa tähän automalliin? Laakkosen 108€/tunti ei oikein innosta. Tammerdiesel lupasi 120€:lla kartoittaa vian, kuinkahan luotettavan diagnoosin sieltä saa?
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Mulla on samaa vikaa. Välistä lähtee seisottamisen jälkeenkin hyvin käyntiin, mutta välillä vaatii 10-20 sekunnin sahauksen. Oon mietiskelly vian aiheuttajia, mutta mitään en ole vielä asialle tehny. Auto on ollu mulla 3.5v ja 100tkm. Ihmeellistä, että vika ei ole pahentunut tuona aikana.
Tuohon vikaan on muutamia vaihtoehtoja:
1) Tankissa oleva siirtopumpppu ei lähtisi aina käymään. Tätä olen pitänyt varteenotettavana vikana, koska minullakin on mielikuva, että jos virrat päälle laittaessa kuuluu korahdus, lähtee hyvin käyntiin. Pystyisi todentamaan sillä, että silloin kun ei kuulu korahdusta eikä lähde käyntiin, irrottaisi polttoaine suodattimesta yhden letkun ja toteaisi, onko painetta. Jos on painettam, vika ei ole siirtopumpussa.
2) Päästää ilmaa jostain, polttoaine valuu tankkiin. Kuulemma alkuperäisessa polttoainesuodattimessa pitäisi olla takaisku, mutta tarvikkeessa ei. Olen ajatellut laittavani takaiskuventtiilin suodattimen ja tandem-pumpun väliin.
3) Tandem-pumppu vuotaa. Selviäisi mittaamalla.En usko tähän, koska ei ole pahentunut ajan saatossa.
4) Suuttimet/tiivisteet vuotaa. En usko tähän teoriaa, koska käsittääkseni pitäisi tuprauttaa käynnistäessä, testerillä tarkistaessa suuttimien "korjausarvot" oli ihan järkevät ja ei ole pahentunut ajan saatossa.
Näköjänsä vika ei ole minua kovin paljon haitannut, koska vieläkin ollaan vasta ajatuksen tasolla. Talvella vika hieman pahenee ja vaikea saada käyntiin lämmittämättä tyyliin -10C ulkolämpötilalla. Todennäköisesti johtuu vain siitä, että kone on tahmeampi + akun kapasiteetti laskenut.
Raportoi, jos saat ongelman ratkaistua.
Tuohon vikaan on muutamia vaihtoehtoja:
1) Tankissa oleva siirtopumpppu ei lähtisi aina käymään. Tätä olen pitänyt varteenotettavana vikana, koska minullakin on mielikuva, että jos virrat päälle laittaessa kuuluu korahdus, lähtee hyvin käyntiin. Pystyisi todentamaan sillä, että silloin kun ei kuulu korahdusta eikä lähde käyntiin, irrottaisi polttoaine suodattimesta yhden letkun ja toteaisi, onko painetta. Jos on painettam, vika ei ole siirtopumpussa.
2) Päästää ilmaa jostain, polttoaine valuu tankkiin. Kuulemma alkuperäisessa polttoainesuodattimessa pitäisi olla takaisku, mutta tarvikkeessa ei. Olen ajatellut laittavani takaiskuventtiilin suodattimen ja tandem-pumpun väliin.
3) Tandem-pumppu vuotaa. Selviäisi mittaamalla.En usko tähän, koska ei ole pahentunut ajan saatossa.
4) Suuttimet/tiivisteet vuotaa. En usko tähän teoriaa, koska käsittääkseni pitäisi tuprauttaa käynnistäessä, testerillä tarkistaessa suuttimien "korjausarvot" oli ihan järkevät ja ei ole pahentunut ajan saatossa.
Näköjänsä vika ei ole minua kovin paljon haitannut, koska vieläkin ollaan vasta ajatuksen tasolla. Talvella vika hieman pahenee ja vaikea saada käyntiin lämmittämättä tyyliin -10C ulkolämpötilalla. Todennäköisesti johtuu vain siitä, että kone on tahmeampi + akun kapasiteetti laskenut.
Raportoi, jos saat ongelman ratkaistua.
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Lähteekö talvella kuitenkin käyntiin, jos lämmittää? Voisikohan vika olla polttoainepumpun releessä?
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Lähtee lämmittämällä käyntiin, joskus voi joutua sahaamaan pidempään. 3 vuotta sitten lähti yli 30 pakkasella käyntiin ilman hehkujakin (kaikki hehkut oli ostaessa pimeänä), kunhan lämmitti 4 tuntia. Tosin aika kiikunkaakun oli käyntiinlähtö:)
En usko releessä olevan vika, koska mun kokemuksen mukaan releitten kärjet likaantuvat, jonka jälkeen ei saa ollenkaan kontaktia. Tämmönen joskus käynnistyy joskus ei -tyyppinen vika ei tunnu viittaavan releeseen.
En usko releessä olevan vika, koska mun kokemuksen mukaan releitten kärjet likaantuvat, jonka jälkeen ei saa ollenkaan kontaktia. Tämmönen joskus käynnistyy joskus ei -tyyppinen vika ei tunnu viittaavan releeseen.
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Minulla samaa vikaa.
Itse epäilen tuota ilmavuotoa koska oireilu alkoi webastoremontin yhteydessä jolloin paluupuolen jäähdyttimen joutui ottamaan irti.
Oireilu pahenee huomattavasti jos auto on parkissa keula ylärinteeseenpäin.
Itse epäilen tuota ilmavuotoa koska oireilu alkoi webastoremontin yhteydessä jolloin paluupuolen jäähdyttimen joutui ottamaan irti.
Oireilu pahenee huomattavasti jos auto on parkissa keula ylärinteeseenpäin.
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Laitetaas nyt tän hetkinen tilanne. Käytin autoa Pirkkalan Autosähkössä ajatuksella, että saisivat jotain selville siirtopumpun toiminnasta. Auto oliki sielä koko päivän ja lopputulos oli, että vikaa ei löytyny, koska mitään vikakoodia ei kertaakaan autosta tullu. No koodit olin lukenu jo aikasemminki, että sikäli turha reissu.
Muuta en autolle oo tehny, mutta todennu itte, että ku laittaa virrat päälle kymmeneksi sekunniks ennen starttausta ja painaa inasen kaasua startatessa, ni lähtee aika hyvin käyntiin.
Vuotaisiko polttoainetta tankin tai webaston suuntaan? Kai sen jollain takaiskuventtiilillä sais poissuljettua, mutta ehkä mää meen nyt näillä ja pärjään auton kanssa näinki.
Muuta en autolle oo tehny, mutta todennu itte, että ku laittaa virrat päälle kymmeneksi sekunniks ennen starttausta ja painaa inasen kaasua startatessa, ni lähtee aika hyvin käyntiin.
Vuotaisiko polttoainetta tankin tai webaston suuntaan? Kai sen jollain takaiskuventtiilillä sais poissuljettua, mutta ehkä mää meen nyt näillä ja pärjään auton kanssa näinki.
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Eikös webastolle tule tankista oma pa-letku ja pumppu välissä?? näin olin itse katsovinani.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Jokohan sitä luovuttaisi ja veisi tuon auton ihan korjaamolle ihmeteltäväksi... Sama meno jatkuu eli kylmänä käynnistyy tosi laiskasti mutta lämpimänä ja esim. 5 minuutin ajon jälkeen käynnistyy normaalisti.
Toinen mikä ihmetyttää on hehkutusaika eli esim. nollakeleillä hehkuttaa n. 5 sekuntia vaikka webastokin on päällä n. vartin.
Tietäisi vaan vähän mitä osaa alkaisi uusimaan...
Toinen mikä ihmetyttää on hehkutusaika eli esim. nollakeleillä hehkuttaa n. 5 sekuntia vaikka webastokin on päällä n. vartin.
Tietäisi vaan vähän mitä osaa alkaisi uusimaan...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Käyppä tosiaan.. voit sitten infota meitä muita jotka painii saman ongelman kanssa 

Re: T5 huono kylmäkäynnistyvyys
Tilasin suuttimien tiivisteet, josko vaihtaisi ne, kun ei tiedä milloin vaihdettu. Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, mutta ei kestä pitempää ajoa pienillä kierroksilla. Onko kukaan löytänyt maailmalta kuvallisia ohjeita kuinka homma tulisi suorittaa. Vaihtoehtoisesti jos on tietoa mitä hintaluokkaa ovat pajalla ko. hommasta laskuttaneet.
Edit - vahingossa kommentoin väärään topicciin, mutta asia liittyy myös tähän topicciin.
Edit - vahingossa kommentoin väärään topicciin, mutta asia liittyy myös tähän topicciin.