Niin arvelinkin, mietin vaan valmiiksi että turaanko vuoden päästä päivävalot takaisin toimimaan samalla, kun vaihdan halogeenit katsastukseen.
Löysin hyvän youtube ohjeen, jossa tuo tfl pinni vain taitetaan pois (tai oli jo valmiiksi taitettu), pitäs olla aika helppo ton katsottuaan http://www.youtube.com/watch?v=O-4pOVe9Hvg" onclick="window.open(this.href);return false; tuosta ei vaan voi olla varma että saako enää päivävaloja takaisin niin, että pinni ei katkea.
sahti wrote:Niin arvelinkin, mietin vaan valmiiksi että turaanko vuoden päästä päivävalot takaisin toimimaan samalla, kun vaihdan halogeenit katsastukseen.
Löysin hyvän youtube ohjeen, jossa tuo tfl pinni vain taitetaan pois (tai oli jo valmiiksi taitettu), pitäs olla aika helppo ton katsottuaan http://www.youtube.com/watch?v=O-4pOVe9Hvg" onclick="window.open(this.href);return false; tuosta ei vaan voi olla varma että saako enää päivävaloja takaisin niin, että pinni ei katkea.
Tuommoinen johto vaan pois niin ei toimi valot 0 asennolla. Eli et laita tuohon liittimeen mitään apiko juttuja vaan otat kokonaan pois. Ei tarvi myöskään mitään pinnejä taitella.
Eipä saa tuostakaan kuvasta mitään selkoa mahdollisesta hajavalosta, kun tuossa on kiiltävä seinäpinta kohtisuoraan heijastamassa umpion antamaa valoa just sillä kohtaa kun sen pitäisi olla heijastamaton. Valokuviosta saa parhaimman kuvan silloin, kun seinäpinta on matta, tasainen ja tasavärinen.
Jos näet hajavaloa tai hajavalosäteen, mene silminesi siihen kohtaan katsomaan mistä umpion osasta tämä hajavalo heijastuu voimakkaimmin.
Motonetissa käydessä tuli mieleen ja tuossa siis Motonetin seinää vasten valot. Piti kyllä kääntää ala-asentoon.
En tiedä auttaako vielä toikaan!
Tuollaiset samanlaiset rinkulat mullekin muodostuu valokuvion päälle... Valokuviosta tuosta ei tosiaan saa hirveästi selvää. Eniten itseäni mietityttää oikean puoleisen umpion valokuvio. Se näyttää jotenkin liian pistemäiseltä...
Häikiikö sinun valot valotauluja kuinka pahasti?
Olet p0wer ilmeisesti itse Katuauton pääjehu jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt? Voitaisko joku päivä katsoa noita mun valoja, kun kiireiltäsi kerkeät?
Hankin äskettäin 3C Passattiin NBB:n Alpha 225 lisävalot Cobran 35W xenoneilla. Jouluna vasta pääsen autoon ruuvaamaan, mutta ensivaikutelmaltaan aivan älyttömän hyvän tuntoiset valot. Huolettaa hieman tuo 35W syttyminen. Vaihtoehtoja olisi ollut 50W sarja 75W ballastilla, mutta sain ehdoksi, että oltava täysin lailliset vermeet. Umpiothan on Xenon -hyväksytyt.
Noissa Erikoistekniikan kasaamissa NBB:n lisäreissä mukana toimitetut Cobran ballastit ovat ainakin henkilökohtaisesti saamieni palautteiden mukaan "surkean hitaat", ei nyt ihan käyttökelvottomat mutta eivät mukavat käyttääkään. Nimimerkillä viimeviikolla toiset osat toimittaneena juuri samanlaiseen settiin, kun pitkäaikainen asiakas soitti ja kertoi "erehtyneensä" samaan pakettiin, ja tässä mainitsemattomin sanoin kuvaili niitä verraten kehnoksi aikaisemmin tottumiinsa F-sarjan ballasteihin sekä tilasi F7-sarjan edellämainitun tilalle, juurikin NBB-lisävaloon. Toki, tottumiskysymyshän tuo on mitä kukakin pitää hyvänä. Kyllähän ne halogenin pesee useimmiten, vaikka hitaasti syttyvätkin.
Ei se ballastin ilmoitettu teho, vaan se sytyttämisnopeus, ballastin todellinen teho, ja polttimon toiminta ballastin kanssa. Nämä takaa lisävalon hyvän toiminnan ja halutun valotehon lisävaloon. Yhtäkään hyvälaatuista 75W polttimoa ei esmes ole tällä hetkellä saatavilla, joskin 45W Cnlightin lamppu handlaa todellisen 75W ballastin tehon vielä moitteetta. Tosin, kovin järkevästi toimivaa 75W ballastiakaan ei ole tällä hetkellä saatavilla yhdeltäkään valmistajalta.
Nuo NBB:n valot ovat kylläkin ihan OK valinta referenssi-hintalaadultaan tällä hetkellä saatavilla olevista tarvikkeista. Itsellä on tulossa talviautoon näitä neljä kappaletta 70W sarjoilla. Miinuspuolena korkea hinta verrattuna esimerkiksi Biltsun valaisimeen, ja valokuvio on, eri olosuhteissa ja eri aikoihin testattuna kylläkin, NBB:ssä pistemäisempi, joka ei todellakaan ole toivottu ominaisuus xenonvalossa. Tämä aiheuttaa sen, että valo näyttää yksinkertaisesti liiankin kauas ja lähialue jää valaisematta. Tästä osaan kuitenkin raportoida tarkemmin myöhemmin kun pääsen kokeilemaan valojen eroja samoissa olosuhteissa. Tämä on paras mittari verrattaessa eri umpioita keskenään.
Mm. F7 70W sarja mahtuu tuon NBB:n sisälle, mutta vain just tarkalleen ja tietyssä asennossa ladottuna. Cobran useimpien muidenkin 35W ballastien vs. F7 70W valotehoeroksi yleensä 70-80% LUX-mittarilla mitattuna, ja sytyttämisnopeus on jotain ihan muuta, riippuen toki minkä valmistajan ballasti kulloisessakin Cobran sarjassa on. Cobra ei siis ole valmistaja, vaan pakkaa niitä tarvikkeita pakettiin kun kulloinenkin tilaaja milloinkin tilaa.
Lisäyksenä tuohon laillisuusasiaan sen verran, että missään ei ole varsinaisesti määritelty xenon-polttimon ja ballastin suurinta tehoa. Suurempitehoinen ballasti ei sikäli tee valaisinta laittomaksi. Etenkin kun lisärissä lukee DR ja ballastit ovat lisärin sisällä, ei kukaan ala niitä purkamaan ja tutkimaan tehoja. Toki myös 35W ja 55W ballasteja on nopeina, mutta nämä eivät ole toiminnaltaan, eikä luonnollisesti teholtaankaan niin hyviä kuin tuo 70W versio. Nopeat pikkutehoiset ballastit mm. ärsyttävästi "piikkaavat" valotehoa sytyttäessä järestään joita olen testannut, mutta parempi toki sekin kuin hidas sytkä.
Tulipa nuo ollon 35w 6000k xenonit asennettua ja ihan kivasti parani valoteho. Ei tarvinnut h7 polttimokiinnikkeiden avulla polttimon kantaa muokata, en kyllä ymmärrä miten alkuperäisen umpinaisen liittimen olisi saanutkaan siihen pujoteltua (?). Vähän liitintä sai väännellä suoraksi että paksu kuminen xenonpolttimo mahtui pysymään kiinni. Ballasteille löytyi ihan ok paikat, 2-3 nippusiteellä kiinni, vähän ne pääsee heilumaan mutta ei pahasti.
Polttimon suojakumi ei millään tahotonut pysyä enää paikallaan joten ratkaisin asian tekemällä kumiin reiän puukolla -> piuhat läpi ja jesari päälle Ei ehkä ihan järkevin mahdollinen asennus mutta ballastit ovat kutakuinkin piilossa tosin kyllä vähän kurkkaamalla voi poliisisetä huomata ja sakon kirjottaa.
Onko moni BG:n omistaja saanut sakkoja jälkiasennus xenoneistaan?
Päivävalot poistin pelistä laittamalla sähköteipin palasen TFL-pinnin ympärille. Yritin eka piuhan irrottamista mutta totesin että aika tiukassa eikä varmuutta miten lähtee, joten katsoin teippiratkaisun paremmaksi ja helpommaksi. Sähkökynällä/pienellä meisselillä painelee teipin tasaisesti pinnin ympärille. Teipin liimauksen jälkeen painaa vain varovasti valokytkimen kiinni ja siinä se... On ainakin helppo palauttaa päivävalot takaisin jos tulee tarvetta
sahti wrote:Päivävalot poistin pelistä laittamalla sähköteipin palasen TFL-pinnin ympärille. Yritin eka piuhan irrottamista mutta totesin että aika tiukassa eikä varmuutta miten lähtee, joten katsoin teippiratkaisun paremmaksi ja helpommaksi. Sähkökynällä/pienellä meisselillä painelee teipin tasaisesti pinnin ympärille. Teipin liimauksen jälkeen painaa vain varovasti valokytkimen kiinni ja siinä se... On ainakin helppo palauttaa päivävalot takaisin jos tulee tarvetta
Mäki eilen ähelsin varmaa kaks tuntia sen stanan liittimen kans, mut ei lähteny ni ei lähteny... Lukituksen sain avattua, mut silti siinä pinnissä taitaa itessäänkii olla joku väkänen pitämässä sitä paikallaan.
Pitänee itekki tehdä teippiviritelmä.
Eilen pimeni toinen polttimo! :/ valot päälle laittaessa polttimo välkähtää, mutta ei syty.
Vaihdoin ballasteja toisin päin, mutta sama polttimo pimeenä joten siinä se.
Eipä nuo Cobrat ehtinyt oleenkaan kun n.2vko keulilla
Onkohan ajovalon suuntausta syytä laskea vähän alemmas xenonilla, aika kirkkaalta näyttää keulalla vaikka valokeila menee alas. Halogeenit oli suunnattu oikein katsastuksessa ja en ole nyt suuntausta muuttanut. En kuitenkaan haluaisi vastaantulijoita häikäistä.
sahti wrote:Onkohan ajovalon suuntausta syytä laskea vähän alemmas xenonilla, aika kirkkaalta näyttää keulalla vaikka valokeila menee alas. Halogeenit oli suunnattu oikein katsastuksessa ja en ole nyt suuntausta muuttanut. En kuitenkaan haluaisi vastaantulijoita häikäistä.
Itellä häikäsee ihmeen vähän nuo xenonit. Katsastuksessa säädetty halogeenien kanssa kohdilleen. Kaverille sanoin että ajappa mun autolla mua vastaan kun mää ajan sun autolla. En kyllä tunnista laillisista xenoneista laittomiksi.
Vois itse kokeilla samaa joku päivä. Näyttää vaan kirkkaalta lisääntyneen valotehon ansiosta. Valokuvio on kyllä tarkka, ja tasaisesti menee. Umpiossa on kyllä naarmuja, ja valokuvion yläreunassa hainevät (?) tämä normaalia? oli jo halogeenien kanssa samat hainevät, ei se kuvio seinää vasten katsottuna muuttunut kuin värissä ja kirkkaudessa.
Sami Mäkinen wrote:Mulla autossa odottaa uudet Xenon polttimot asennusta, vanhat kun ei tunnu enää näyttävän ja veikkaan et laatukin tekee nyt asiaan suuren muutoksen...
Hanskalokerossa oottaa tämmene pari , hinta kyl hieman pisti sylettää
Itse meinasin kans tilata muuten samanlaiset paitsi D1S kannalla..... Niin se hinta vähän tekee, mut tällä kertaa jätän Ebayn omaan arvoonsa kun nykyiset meni huonoksi jo 20tkm ajolla..... Taisivat olla kiinankopiot eikä Philipsit niinkuin tarrat väittää.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Tulipa eilen ajettua 80km/h matka-ajoa pimeässä ensimmäistä kertaa uusilla xenon-lyhyillä. Vois sanoa, että vaikka veloteho on parempi niin parempikin voisi olla. Luultavasti vanhat naarmuiset umpiot syövät jonkin verran valotehoa. Ei ole aivan niin myrskylyhty fiilis kun pelkät lyhyet on päällä mutta odotin suurempaa valotehon lisäystä. Jos ennen ei nähnyt lyhyillä mitään niin nyt näkee jotain
Kuitenkin kokonaisuutena olen tyytyväinen, kun rahaa meni n. 60e kiinnikkeineen ja postikuluineen. Asentamisessa meni reilu tunti kun ensimmäistä kertaa turasin ja apukuskin ballastin paikkaa piti hetki miettiä. Uusilla kirkkailla umpioilla voisi valoteho parantua aika paljon.
Kukaan ei väläytellyt valoja joten lienee suuntaukset ihan kohdillaan.
Nälkä kasvaa syödessä... Mietin noita mun lisävaloja, eli ne on nämä tai vastaavat: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/he ... 030210011/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuohan on xenon-hyväksytyt eli voisi ihan laillisesti laittaa xenon-sarjan kiinni. Samoja lisävalojahan myydään xenon-versiona: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/he ... 010120070/" onclick="window.open(this.href);return false; mutta ref-luku on 37,5 vs halogeenin 17,5. Käykö ref-luvulle samoin, jos halogeeniversioon laittaa xenonit?
Tällöinhän leimalle (tai kokonaan) pitäisi auton omat pitkät ottaa pois käytöstä? Muistaakseni passatin omat pitkät on ref 20 joten menee yli 100. Onnistuuko se yhtä helposti kuin päivävalojen poiskytkentä, jonkin pinnin teippaa katkasijasta? Jos jonkin tälläsen setin esim. http://www.e-ville.com/fi/23-xenon/8061 ... 5w-h3.html" onclick="window.open(this.href);return false; heittäs helloihin. Asennus ja ballastien paikka voi olla sit ihan toinen lukunsa..
sahti wrote:Jos jonkin tälläsen setin esim. http://www.e-ville.com/fi/23-xenon/8061 ... 5w-h3.html" onclick="window.open(this.href);return false; heittäs helloihin. Asennus ja ballastien paikka voi olla sit ihan toinen lukunsa..
Lähivaloille ihan OK mutta pitkille surkeat nykymittapuulla. Sarjojen TC-polttimot eivät ole myöskään parhaimmasta päästä, sekä pyrkivät olemaan myös hieman vihertävän sävyiset pienitehoisella ballastilla. Pystyn itsekin tarjoamaan samaan hintaan vastaavaa sarjaa, mutta en osaa kyllä etenkään lisäpitkäkäyttöön tuota lähteä kehumaan.
e-ville.. 62 euroa veroineen..En näe mitään järkeä tilata kun samaa "huttua" saa esim. Puuilosta 49 euroon. Saattaa ne hetken toimia jotenkin. Alussa varmaan tuntuu että pitkätkin kirkastui jotenkin, mutta ehkä se suurin "vau" efekti jää pois.
En tiedä miten tuo menee, mutta luultavasti leimalle pitäisi ottaa joko pitkistä polttimot pois tai purkaa xenonit myös lisäpitkistä jotta voi varmistua ettei tule ongelmia. Tai muuten ottaa omat pitkät pois pelistä.
Juu tuo e-ville olikin esimerkki, niinkuin kirjoitin. H3 ja 50-55w se kuitenkin olis hakusessa, jos jokin. Luulisin että 35w lyhyissä ja 50w pitkissä olis hyvä yhdistelmä. Kotkan ehdottamasta puuilosta ei näytä löytyvän kuin h1 ja h7 kannalla ja 50wattiset on 69e eikä 49e.
Veli poijalla oli nuo Seat Leonissa, jossa oli heijastinumpiot. Valokuvio asettu kyllä niin hyvin, ettei tullu juuri mitää hajavaloo. (Verrattuna johki halpis settiin.)
Nuissa oli polttimossa siinä päällä semmonen musta läiskä mikä esti osan valosta. (Vissiin sen just joka paistais ylöspäin.)
Veli poijalla oli nuo Seat Leonissa, jossa oli heijastinumpiot. Valokuvio asettu kyllä niin hyvin, ettei tullu juuri mitää hajavaloo. (Verrattuna johki halpis settiin.)
Nuissa oli polttimossa siinä päällä semmonen musta läiskä mikä esti osan valosta. (Vissiin sen just joka paistais ylöspäin.)
Vanha keksintö tuo. Meillä on liikkeessä hyllyssä ollu ties kuinka kauan D2R polttimoita, jotka tarkoitettu heijastin umpioon. Samanlainen peltilipare on niissäkin.
Kuvassa Passat 3C:n ajovalot. Paikoillaan jälkiasennettu xenonsarja. Hajavaloa ei näyttäisi paljon ampuilevan, mutta ei näy selvää V muotoakaan valokuviossa.
Tulipa ohimennen P0werin vinkistä kiillotettua umpiot ja roplattua vähän apparin puolen polttimoa. Se oli huonosti paikoillaan. Nyt on valokuvio kohdillaan ja valoteho parani huomattavasti kiillotuksen jälkeen. Hajavaloakaan ei tuntunut tulevan enää lähellekään entiseen malliin!
Tuossapa oman 3BG passatin ajovalot. Lyhyet päällä ja lyhyillä Elekman Ollo H7 6000k muutossarja.
Näyttävät vieläkin paremmin kun kuvasta näkyy mutta aika hyvin antaa osviittaa
Umpio pitää tosiaan olla puhdas kurasta jos meinaa jotain nähdä. Tuli todettua että kun meni kelit taas plussan puolelle -> umpio kuraantuu -> lumet sulaa ja märkä asfaltti -> ei näe mitään. Toista oli vielä perjantaina kun ajelin pimeällä ja valot pääsi oikeuksiinsa. Alkas nyt ne pakkaset ja satais lumet takas
Sami Mäkinen wrote:Mulla autossa odottaa uudet Xenon polttimot asennusta, vanhat kun ei tunnu enää näyttävän ja veikkaan et laatukin tekee nyt asiaan suuren muutoksen...
Hanskalokerossa oottaa tämmene pari , hinta kyl hieman pisti sylettää
Nyt on kyseiset polttimot paikallaan
Kuvio hyvä, harmi vaan kun ei kameralla saanut kunnon kuvia (kuvissa ei havaitse eroa), mutta silmällä kun tuossa pikkutiellä testasin niin kyltit/heijastimet näkyy pitemmältä ja silmään valo on kirkkaampi ei niin sinertävä.
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Heräsi semmoinen kysymys kun tuli tilattua toinen sarja noita Ollon H7 35w 6000k xenon muutossarjoja ja ideana oli laittaa 3BG:n pitkille ne. Eli onko pitkillä polttimoilla täysin samanlainen kiinitys kuin lyhyillä, itsellä ei käden mahdu sinne pitkiä vaihtaa ja ennenkö rupeen puskuria ja umpioita irroittamaan niin haluaisin tietää onko ne samanlaiset?
Mä sain ainekii vaihettua edellisestä pitkät ilman purkamista, olihan siinä kuskin puolella ahdasta. Vänkärin puolelta ku otti ilmanputsarinkotelon pois niin joha oli tilaa. Mulla oli jotkuu kiinapolttimot niin niistä sai viilailla pikkasen tavaraa pois, jotta se alkuperäne peltine lukitehäksätin käänty paikallee.
ibel wrote:Mä sain ainekii vaihettua edellisestä pitkät ilman purkamista, olihan siinä kuskin puolella ahdasta. Vänkärin puolelta ku otti ilmanputsarinkotelon pois niin joha oli tilaa. Mulla oli jotkuu kiinapolttimot niin niistä sai viilailla pikkasen tavaraa pois, jotta se alkuperäne peltine lukitehäksätin käänty paikallee.
Sama homma noissa ollon xenoneissa, hieman näyttää viilaa niille muovisille osille niin sai meneen vallan mainiosti paikalle. Itsellä tosiaan on niin perkeleen isot kädet ja sormet että jo lyhyiden valojen polttimoiden vaihto tuotti ongelmia.
Sain autonosturin varattua itselleni niin ei oo vaikee homma ottaa puskuria irti
Mehtäkonekuski wrote:Heräsi semmoinen kysymys kun tuli tilattua toinen sarja noita Ollon H7 35w 6000k xenon muutossarjoja ja ideana oli laittaa 3BG:n pitkille ne.
Näppäähän sitten kuva valotehosta. Moni tuntuu suosittelevan 50-55 wattista pitkille. Ajattelin itse toistaiseksi pärjätä halogeenilisävaloilla mutta xenonitkin käyneet mielessä.
Piti hommata 55 wattiset pitkille mutta budjetti oli sen verta pieni että päädyin olloon taas. Kerta sain 35 eurolla sarjan kerran kokeiltuna. Laitan maanantaina kuvia
Mehtäkonekuski wrote:Heräsi semmoinen kysymys kun tuli tilattua toinen sarja noita Ollon H7 35w 6000k xenon muutossarjoja ja ideana oli laittaa 3BG:n pitkille ne.
Näppäähän sitten kuva valotehosta. Moni tuntuu suosittelevan 50-55 wattista pitkille. Ajattelin itse toistaiseksi pärjätä halogeenilisävaloilla mutta xenonitkin käyneet mielessä.
Kun kerran kokeilet xenoneita pitkissä tai lisäpitkissä, niin halogeenejä ei enää viitsi laittaa paikoilleen.
Tosiaanki rupesin tässä miettiin että mitenkä olis järkevintä vetää nuo johdot tuolta pitkien polttimoiden kohdalta ballasteille kun siinä on se muovinen luukku edessä ja ei sitä viitsisi pois jättää. Pitäiskö tehdä joku lovi siihen luukun ja umpion väliin että sais siitä välistä johdot tuleen?
Läpivientikumin kokoinen pyöreä reikä luukkuun. Vaihtoehtoisesti sen reiän voi tehdä umpion pohjaan, siellä taisi olla myös sopivankokoinen tasainen alue.
Mehtäkonekuski wrote:Heräsi semmoinen kysymys kun tuli tilattua toinen sarja noita Ollon H7 35w 6000k xenon muutossarjoja ja ideana oli laittaa 3BG:n pitkille ne.
Näppäähän sitten kuva valotehosta. Moni tuntuu suosittelevan 50-55 wattista pitkille. Ajattelin itse toistaiseksi pärjätä halogeenilisävaloilla mutta xenonitkin käyneet mielessä.
Kun kerran kokeilet xenoneita pitkissä tai lisäpitkissä, niin halogeenejä ei enää viitsi laittaa paikoilleen.
Itsellä on 35w 4300k lyhkäsissä ja pitkissä. Aivan riittävä valoteho löytyy, kun kaikki palaa samaan aikaan. Ei ainakaan itsellä ole mitään tarvetta enemmille wateille ja 4300k antaa parhaan näkyvyyden.
Kuvistä eroa ei niinkään huomaa. Silmällä näkee huomattavan eron valotehoissa. Xenon pitkät näyttävät arviolta 20-30 metriä pisemmälle. Näyttävät myöskin jonkin verran laajemmalle alueelle.
Kuvat otettu suunnilleen samoilta kohdin.
Valot näyttävät selvästi noin 500 metrin matkalle ( mitattu auton mittarilla ) eli valotehoa on tullut aivan huimasti lisää verrattuna halogeeneihin . Tuli nähtyä hirvikin vähän paremmin nyt näillä valoilla jo vähän kauempaa kun keskellä tietä mokoma seisoi.
Edit: tuli huomattua että valokeila on suunnattu tien oikeelle puolelle. Eli jos tien oikeella puolella on puita niin puissa huomaa korkeen ja suht kapeen valokeilan. Mitenköhä tuon sais keskelle tietä?