Passat 2.0 (AZM) öljynkulutus?
Passat 2.0 (AZM) öljynkulutus?
Moron.
Autona on VW Passat Variant 2.0 (AZM, 85 kW, bensa) automaattivaihteistolla, vm. 2002. Kilometrejä mittarissa 164 tkm.
Mikä mahtaa olla normaali öljynkulutus ko. moottorille kokemustenne mukaan?
Nyt on öljynä Castrol Edge 5W-30 ja ajettu 3700 km; lisäystä on tehty noin 1 litra. En ole huomannut auton alla öljytippoja tms. vuotoa.
Autona on VW Passat Variant 2.0 (AZM, 85 kW, bensa) automaattivaihteistolla, vm. 2002. Kilometrejä mittarissa 164 tkm.
Mikä mahtaa olla normaali öljynkulutus ko. moottorille kokemustenne mukaan?
Nyt on öljynä Castrol Edge 5W-30 ja ajettu 3700 km; lisäystä on tehty noin 1 litra. En ole huomannut auton alla öljytippoja tms. vuotoa.
- Sami Jalonen
Re: Passat 2.0 (AZM) öljynkulutus?
Kuullostaa ihan normaalilta kulutukselta. Noi 2l bensat on vähän öljysyöppöjä, vaikkei vikaa olisikaan. 3l/10tkm ihan perus.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
"Muutamia" tuorehkoja bensa-audeja on tossa korjailtu, kun ne vie pahimmat yli litran öljyä tuhannella kilsalla.
Että tommonen 0,3 litraa tuhannella on aika vähän siihen verrattuna
Että tommonen 0,3 litraa tuhannella on aika vähän siihen verrattuna

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Kiitos vastauksista.
Täytyy jäädä seuraamaan tilannetta.
Ajattelin siirtyä "yhden öljyn taktiikkaan" - auton öljynvaihdot on tehty viime kertoina aina eri huoltoliikkeissä / pikaöljynvaihdoissa ja siten myös öljyn merkki + viskositeetti on vaihdellut. Ehkä tälläkin on osuutta asiaan?
Mikä se yksi ja oikea öljy sitten on? Ehkä Teboil Diamond 5W-40?
Suosituksia saa antaa.
Täytyy jäädä seuraamaan tilannetta.
Ajattelin siirtyä "yhden öljyn taktiikkaan" - auton öljynvaihdot on tehty viime kertoina aina eri huoltoliikkeissä / pikaöljynvaihdoissa ja siten myös öljyn merkki + viskositeetti on vaihdellut. Ehkä tälläkin on osuutta asiaan?
Mikä se yksi ja oikea öljy sitten on? Ehkä Teboil Diamond 5W-40?
Suosituksia saa antaa.
Meinasitko kiinteetä (15tkm/vuosi) vai longlife (max 30tkm/2 vuotta) huoltoväliä käyttää?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Ensimmäinen vaihtoehto tai jopa 10 tkm välein.
Esim. Teboilin nettisivuilta löytyy suositustaulukko, sun antamillasi auton tiedoilla tulee tämmöisiä vaihtoehtoja:
Diamond Plus 0W-40
Diamond 5W-40
Diamond 5W-30
Diamond Carat III 5W-30
Gold S 5W-40
Itse laittaisin luokitukset täyttävää 5W-30/40 ööliä, eli käytännössä Diamondia, jos vaihtoehtoina olisivat ainoastaan Teboilin öljyt.
Diamond Plus 0W-40
Diamond 5W-40
Diamond 5W-30
Diamond Carat III 5W-30
Gold S 5W-40
Itse laittaisin luokitukset täyttävää 5W-30/40 ööliä, eli käytännössä Diamondia, jos vaihtoehtoina olisivat ainoastaan Teboilin öljyt.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
Juu, Diamond jäi käteen Tokmannilta. Tätä sitten jatkossa. Katsotaan miten käy pitkässä juoksussa.
Ite oon nyt ajellu castrollin magnatekillä (5W-40) reilu 5tkm eikä oo tarvinnu lisätä yhtään. Vessalla ajettu 201tkmSami Jalonen wrote:Kuullostaa ihan normaalilta kulutukselta. Noi 2l bensat on vähän öljysyöppöjä, vaikkei vikaa olisikaan. 3l/10tkm ihan perus.
Olen aina ihmetellyt puheita Volkkareiden öljynkulutuksista. Olen itse ajellut eri malleilla vuodesta 1987 (Polo 1.1 -83, Golf 1,3 -85, Jetta 1.6 -91, Passat 1.8 -96 ja nyt on menossa Passat 2.0 96kW bensakone vuodelta 2005, ajettu 155000, joista omaa ajoa viimeiset 8,5 vuotta ja 130000km.
Tämä on ensimmäinen VW, johon on pitänyt lisätä öljyä huoltojen välissä. Longlife huoltojen väli on ollut luokkaa 22-23 tuhatta tietokoneen näytön mukaan ja öljyä on pitänyt lisätä 0,5l siinä 18-20 tuhannen paikkeilla, jotta merkkivalon saa sammumaan. Itse asiassa ekan kerran lisäystarve tuli joskus lähempänä sataa tonnia, eli uutena ei tarvinnut lisätä ollenkaan. Siksi tuo öljyvalon syttyminen ekan kerran tien päällä pääsikin yllättämään pahasti, kun ei ole ollut tapana pitää öljypulloa mukana.
Mahtaako olla ajotavasta ja olosuhteista kiinni. 90% kilometreistä on tullut mökkimatkoilla luokkaa 200km/sivu, nurkka-ajoa on ollut vähän.
Tämä on ensimmäinen VW, johon on pitänyt lisätä öljyä huoltojen välissä. Longlife huoltojen väli on ollut luokkaa 22-23 tuhatta tietokoneen näytön mukaan ja öljyä on pitänyt lisätä 0,5l siinä 18-20 tuhannen paikkeilla, jotta merkkivalon saa sammumaan. Itse asiassa ekan kerran lisäystarve tuli joskus lähempänä sataa tonnia, eli uutena ei tarvinnut lisätä ollenkaan. Siksi tuo öljyvalon syttyminen ekan kerran tien päällä pääsikin yllättämään pahasti, kun ei ole ollut tapana pitää öljypulloa mukana.
Mahtaako olla ajotavasta ja olosuhteista kiinni. 90% kilometreistä on tullut mökkimatkoilla luokkaa 200km/sivu, nurkka-ajoa on ollut vähän.
Aiempi Passat oli samaisella AZM-koneella. Käytin alkuun siinä Castrolin Magnatec 5W-40. Öljyä sai lisätä 1-2litraa / vaihtoväli. Yleensä vaihdoin siinä 10-12tkm välein öljyt. Pari viimeistä öljynvaihtoa käytin Total Quartz 9000 5W-40 (Vianorilta ainakin saa). Sillä taisi mennä parhaillaan 1 litralla / vaihtoväli ja oli halvempaa kuin Castrol. Tolla autolla ajelin itse noin 80tkm. Siihen tottui, että aina sai olla öljypönikkä takakontissa.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Öljynkulutus edelleen noin 0,3 litraa / 1000 km.
Ei tähän öljynkulutukseen totu - parin viikon välein pitää olla öljyä lisäämässä koneeseen. Annoinkin Passatin vaimon käyttöön ja ajelen itse perheen kakkosautolla, johon ei tarvitse lisätä öljyä 10 tkm vaihtovälillä (500 tkm ajettu Citroen XM).
Passatissa on myös sähkövikoja, joihinka meni hermot, kuten: takaoven sähköikkuna aukeaa satunnaisesti noin 2 cm - ikkunoita saa tarkistaa ennen kauppaan menoa ja ennen ajoon lähtöä.
Kaiuttimissa ääni vaeltelee satunnaisesti - taitaa olla kaiutinjohdot likimain poikki saranoiden kohdalta useammassa ovessa?
Ja tietenkin: kuskin oven lukon mikrokytkin ei toimi ja siitä seuraa tunnetut omat vaikeutensa mm. keskuslukituksen kanssa autoon istuttaessa + sama vika em. takaovessa.
Nyt alkoi Climatronicin näytössä valot pätkimään riippumatta siitä, onko ajovalot päällä katkaisijasta vai ei.
Taitavat olla Passatin tyyppivikoja?
Näitä on hankala korjailla kerrostaloasukkina ilman tallia. Tulispa kesä jo.
Ei tähän öljynkulutukseen totu - parin viikon välein pitää olla öljyä lisäämässä koneeseen. Annoinkin Passatin vaimon käyttöön ja ajelen itse perheen kakkosautolla, johon ei tarvitse lisätä öljyä 10 tkm vaihtovälillä (500 tkm ajettu Citroen XM).
Passatissa on myös sähkövikoja, joihinka meni hermot, kuten: takaoven sähköikkuna aukeaa satunnaisesti noin 2 cm - ikkunoita saa tarkistaa ennen kauppaan menoa ja ennen ajoon lähtöä.
Kaiuttimissa ääni vaeltelee satunnaisesti - taitaa olla kaiutinjohdot likimain poikki saranoiden kohdalta useammassa ovessa?
Ja tietenkin: kuskin oven lukon mikrokytkin ei toimi ja siitä seuraa tunnetut omat vaikeutensa mm. keskuslukituksen kanssa autoon istuttaessa + sama vika em. takaovessa.
Nyt alkoi Climatronicin näytössä valot pätkimään riippumatta siitä, onko ajovalot päällä katkaisijasta vai ei.
Taitavat olla Passatin tyyppivikoja?
Näitä on hankala korjailla kerrostaloasukkina ilman tallia. Tulispa kesä jo.
- Mehtäkonekuski
Pakko kysyä että mitä olette pitäneet -02 vuoden 1.9TDI passatin öljynvaihto välinä? Itse pitäny tällä hetkellä 15 tkm ja on omasta mielestäni vähän tiuhaa. Kuitenkin ajan 70% ajasta pitkiä matkoja.
Eli pysynkö 15 tkm vai onko siitä haittaa vaikka vaihtais vähän myöhemmin?
Autolla tosiaan ajettu nyt 305tkm
Ja öljyinä olen käyttänyt Teboilin Diamond dieseliä 5W-40
Eli pysynkö 15 tkm vai onko siitä haittaa vaikka vaihtais vähän myöhemmin?
Autolla tosiaan ajettu nyt 305tkm
Ja öljyinä olen käyttänyt Teboilin Diamond dieseliä 5W-40
BMW 520D E60 -09
ex.Skoda Octavia RS 2.0TSI -10
ex.Volkswagen Passat 3BG 1.9TDI -02
12-15 tonnin välein DD:t ineen. Jos haluat rikkoa autosi etuajassa niin ryhdy vaan käyttämään longlife-öljyjä.
Ei se öljy autoa riko. Oisko se vaihtoväli?Jultsu wrote: Jos haluat rikkoa autosi etuajassa niin ryhdy vaan käyttämään longlife-öljyjä.
Kyllä tuosta LL-öljyn voitelukyvystä on hyvinkin kyseenalaisia kokemuksia, varsinkin näiden PD-dieseleiden kanssa. Poikittain asennetuista PD-dieseleistä kun on mennyt nokat vaihtokuntoon jo alta 200k, sama vitsaus on osittain myös passatin omistajien riesana.
Meinaatko, että jos luokitus täsmää LL:lle, niin nokat menee paskaksi 15tkm:n öljynvaihto väleillä? Itse kyllä väitän vian olevan osissa, kuin öljyssä.
Siihen en ota kantaa kenen syy tuo voitelun puute ja nokkien kuluminen on. Fakta on että useista poikittain asennetuista PD-moottoreista on nokka-akseleita vaihdeltu, ja useimmissa on myös käytetty LL-öljyjä 30tkm vaihtovälillä.
Väitänkö että LL-öljyt 15tkm vaihtovälillä tuhoaisivat nokat? En. Mutta miksi edes käyttää LL-öljyjä jos vaihtelee 15 tonnin välein?
Väitänkö että LL-öljyt 30tkm vaihtovälillä tuhoaisivat nokat? En, mutta pidän sitä paljon todennäköisempänä kuin 15tkm vaihtovälillä.
Väitänkö että LL-öljyt 15tkm vaihtovälillä tuhoaisivat nokat? En. Mutta miksi edes käyttää LL-öljyjä jos vaihtelee 15 tonnin välein?
Väitänkö että LL-öljyt 30tkm vaihtovälillä tuhoaisivat nokat? En, mutta pidän sitä paljon todennäköisempänä kuin 15tkm vaihtovälillä.
Jos LL-öljy täyttää kyseisen auton laatuluokituksen, niin aika hyviä todisteita saa antaa, että 15tkm:n vaihtovälillä nokat kuluisi. Kyllä se noissa nokipumpuissa osat prakaa, eikä öljy. Miksi ei saisi käyttää kalliimpaa tai parempaa öljyä?
Milloin VAG:n tuotteissa kannet halkeaa tai männän renkaat vaihdetaan. Kyllä se materiaalivika yleensä aina syyllinen on. Toki mitä niitä helmiä sioille tarjota esim. öljyn muodossa.
Milloin VAG:n tuotteissa kannet halkeaa tai männän renkaat vaihdetaan. Kyllä se materiaalivika yleensä aina syyllinen on. Toki mitä niitä helmiä sioille tarjota esim. öljyn muodossa.
Mä aattelen myös, että jos öljylle on LL-luokitus annettu, sen on oltava parempaa ku ei-LL-laatunen öljy. Ja ei puhettakaan, että vaihtasin yli 15tkm välein ölpät.Kilu wrote:Ei se öljy autoa riko. Oisko se vaihtoväli?
- Tero Paalanen
- Team Leader
Menöö kyllä pirusti ohi alkuperääsen aiheen mutta menköön.
Lähestytään asiaa miettimällä miksi nuo LL-öljyt mahdollistavat pidemmät kilometrit.
Vastaushan on se, että ne eivät ole niin peseviä kuin esim. Teboilin DD. Näin ollen nuo LL-öljyt ei pese koneen sisältä karstaa mukaansa niin paljoa kuin normiöljyt ja sen takia niiden voitelukyky pysyy parempana pidempään.
No onko se sitten hyvä vai huono asia et ne paskat jää sinne koneen sisään metallipinnoille. Sen saa jokainen päättää itse.
Mutta sen verran voin kertoa et kun katsoo pelkästään LL-öljyillä ajetun auton kannen öljytilaa, niin näky on aika järkyttävä.
Ei siellä juuri muuta kiiltävää pintaa näy kuin nokka-akselin ja nostajien pinnat. Loput on mustan karstan peitossa.
Ja tästä syystä olen sitä mieltä et nuo LL-öljyt on pitkässä juoksussa huonompi vaihtoehto kuin kiinteän välin pesevät öljyt.
Lähestytään asiaa miettimällä miksi nuo LL-öljyt mahdollistavat pidemmät kilometrit.
Vastaushan on se, että ne eivät ole niin peseviä kuin esim. Teboilin DD. Näin ollen nuo LL-öljyt ei pese koneen sisältä karstaa mukaansa niin paljoa kuin normiöljyt ja sen takia niiden voitelukyky pysyy parempana pidempään.
No onko se sitten hyvä vai huono asia et ne paskat jää sinne koneen sisään metallipinnoille. Sen saa jokainen päättää itse.
Mutta sen verran voin kertoa et kun katsoo pelkästään LL-öljyillä ajetun auton kannen öljytilaa, niin näky on aika järkyttävä.
Ei siellä juuri muuta kiiltävää pintaa näy kuin nokka-akselin ja nostajien pinnat. Loput on mustan karstan peitossa.
Ja tästä syystä olen sitä mieltä et nuo LL-öljyt on pitkässä juoksussa huonompi vaihtoehto kuin kiinteän välin pesevät öljyt.
Tuo aiempi jaappanin riisseli avattiin 306tkm:ä ajettuna ja nokissa ei mitään poikkeavaa kulumaa ollut. Männissä oli karstaa päällä, mutta muuten puhdasta. Autossa oli käytetty öljyä, joka ei ole VAG:n LL, mutta joissakin toisissa merkeissä on. Öljynvaihtoväli oli 20tkm:ä. Ennen auton vaihtoa n.366tkm:ä ajettuna tuli kopan alle kuikattua, ei ollut muutosta tilanteeseen.Tero Paalanen wrote: Mutta sen verran voin kertoa et kun katsoo pelkästään LL-öljyillä ajetun auton kannen öljytilaa, niin näky on aika järkyttävä.
Tuli ostettua aiemmin -08 passatin 1.9 pumpparimotti varastoon. Siinä oli nokka jo pilalla alle 180tkm:ä ajettuna. Eipä mulla tähän muuta.
- Tero Paalanen
- Team Leader
^En kyllä väittänytkään missään kohtaa et tuo pumpparin nokan kuluminen johtuisi LL-öljyistä.
Se johtuu vain ja ainoastaan riittämättömästä voitelusta, joka johtunee suunnittelu virheestä.
Kyllähän joissakin koneissa käytetään LL-öljynä esim. Teboilin DD:tä eikä niissä silloin olekkaan sitä karstan kertymisongelmaa kun kyseessä on pesevä öljy.
Volkkareiden kohdalla ongelma onkin siinä, että niihin käyvät LL-öljyt eivät ole peseviä.
Omalla Golffilla oli ajettu 220tkm LL-öljyillä. Niiden perään ku nakkas koneeseen Teboilin DD:t niin jo 3000km jälkeen nostajat rallatti ihan pirusti ja öljy oli ihan siirappia, koska ne olivat pesseet mukaansa koneeseen kertynyttä karstaa.
Seuraavilla oljyillä pääskin sitte jo 7500km ja kolmansilla sitte menikin jo 15tkm.
Se johtuu vain ja ainoastaan riittämättömästä voitelusta, joka johtunee suunnittelu virheestä.
Kyllähän joissakin koneissa käytetään LL-öljynä esim. Teboilin DD:tä eikä niissä silloin olekkaan sitä karstan kertymisongelmaa kun kyseessä on pesevä öljy.
Volkkareiden kohdalla ongelma onkin siinä, että niihin käyvät LL-öljyt eivät ole peseviä.
Omalla Golffilla oli ajettu 220tkm LL-öljyillä. Niiden perään ku nakkas koneeseen Teboilin DD:t niin jo 3000km jälkeen nostajat rallatti ihan pirusti ja öljy oli ihan siirappia, koska ne olivat pesseet mukaansa koneeseen kertynyttä karstaa.
Seuraavilla oljyillä pääskin sitte jo 7500km ja kolmansilla sitte menikin jo 15tkm.
Ainii tuohan se olikii se juttu, onha tuostakii joskus ollut puhetta.Tero Paalanen wrote:Lähestytään asiaa miettimällä miksi nuo LL-öljyt mahdollistavat pidemmät kilometrit.

Perheen uusin tulokas vaatii 507 luokitusta, joten eipä sinne auta DD:tä työntää. Ongelmahan on täysin automerkin/valmistajan, kun toisissa toimivat LL-merkit ei pelaa VAGssä.
- Mehtäkonekuski
Pakko kysyä tähän väliin että mistä tuon nokan kulumisen huomaa? Käyntihäiriöistä?
BMW 520D E60 -09
Ei kai sitä "kulumista" huomaa muuten kun silmällä kannen pois ottamalla. Piti pyytää tarkistaa viime huollossa mut unohin. 337tkm nyt mittarissa enkä ole huomannut auton käytöksessä mitään erikoista 80tkm aikana, eli 257tkm ajettuna ostin.
Tää thread on mennyt aika pahasti offtopiciksi mutta mielenkiintoista tietoa longlife öljyistä.
Tää thread on mennyt aika pahasti offtopiciksi mutta mielenkiintoista tietoa longlife öljyistä.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
- Pasi Häkli
Niin ja voihan sillä LL-öljylläkin ajaa, vaikka vaihtaa kiinteesti 15tkm/1v välein. Näin teen ite. Ja ON puhdas venakopan alta, tsekattu on. Varsinkin bensakoneet tuntuu olevan semmosia pikipeikkoja venakopan alta katottuna, Longlife -huolto-ohjelmaa käytettäessä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007