Passat 3c tdi kytkin tahmaa *korjattu*
Passat 3c tdi kytkin tahmaa *korjattu*
Mikähän mahtaa olla vikana, kun Passatin kytkin on polkaistessa alkanut tahmaamaan. Ei joka polkaisulla vaan satunnaisesti. Yhden kerran se ylös nostaessa tuli heikosti ylös. Muuteen tahmaaminen ollut pohjaan polkaistaessa. Sitten seuraavalla polkaisulla menee yleensä ihan kevyesti pohjaan.
Ilmeisesti viittaisi työ- tai pääsylinteriin. Nestesäiliö on täysi. Mitään näkyviä vuotoja en ole havainnut. Toki se työsylinteri on sen verta piilossa, että pitää purkaa tänään osia pois, että näkee paremmin. Vai pääseekö siihen käsiksi jostain helpomminkin?
Käyköhän tuohon tollainen King 5.1 jarruneste? Sitä olis purkki valmiina. Ohjekirjassa puhuttiin vain siitä vw 501 14 nesteestä. Auto siis Passat 1,9tdi bxe koneella ja 5speed -hnv laatikolla (mikäli oikein muistan)
EDÍT: Vika oli rikkinäisessä kytkimen työsylinterissä.
Ilmeisesti viittaisi työ- tai pääsylinteriin. Nestesäiliö on täysi. Mitään näkyviä vuotoja en ole havainnut. Toki se työsylinteri on sen verta piilossa, että pitää purkaa tänään osia pois, että näkee paremmin. Vai pääseekö siihen käsiksi jostain helpomminkin?
Käyköhän tuohon tollainen King 5.1 jarruneste? Sitä olis purkki valmiina. Ohjekirjassa puhuttiin vain siitä vw 501 14 nesteestä. Auto siis Passat 1,9tdi bxe koneella ja 5speed -hnv laatikolla (mikäli oikein muistan)
EDÍT: Vika oli rikkinäisessä kytkimen työsylinterissä.
Last edited by teesel on 14.7.2015 13:22, edited 1 time in total.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Eiköhän siellä vakiona ole 5.1 litkut sisässä, 4.0 menee myös hätätapauksessa. 5.0 oli sitten ihan eri tavaraa mutta sitä ei taida yhdestäkään vaggineesta löytyä.
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Työsylinteri vaihtoon ennen ku jää poljin kokonaan pohjaan. Jos sielä on se muovinen työsylinteri niin kannatta vaihtaa se siihen metalliseen versioon. Muovisessa ilmausnippa on o-renkaan varassa joka alkaa vuotaan ajanmyötä. (Omakohtaista kokemusta runi reissulta, kun jouduin tukholmassa vetään viidet kuudet valot punasia päin kun ei saanu vaihdetta silmästä.
) LPR-merkillä on metallisia sylkkyjä joissa on kartionippa. Se pitää paljon paremmin.
Olikohan peräti tämä mikä sinne laitettiin:
http://www.topautoosat.fi/lpr-2361803.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Olikohan peräti tämä mikä sinne laitettiin:
http://www.topautoosat.fi/lpr-2361803.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Katoinkin tuolta membereiden puolelta teidän reissua.
Muovinen se työsylinteri on. Päällisin puolin ainakin ehjä. Ei näkyviä vuotoja ainakaan.
Tuo vaihto ei varmaan kovin kummoinen homma ole. Ahdas toki näkyi väli olevan.
Mitenkäs tuo ilmataan? Autossa on vielä alkup kytkinpaketti. Sekin pitäis vaihtaa. Säksättää jonkin verran.

Muovinen se työsylinteri on. Päällisin puolin ainakin ehjä. Ei näkyviä vuotoja ainakaan.
Tuo vaihto ei varmaan kovin kummoinen homma ole. Ahdas toki näkyi väli olevan.
Mitenkäs tuo ilmataan? Autossa on vielä alkup kytkinpaketti. Sekin pitäis vaihtaa. Säksättää jonkin verran.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Mullaki se näytti puhtaalta mut sitte ku paino kytkinta ni nippa tulvi yli. Pyydä joku kattomaan siihen. 

Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Eilisen päivän kytkin toimi ok. Tänään poljin jäi pohjaan vaihdetta vaihtaessa. Nostamalla nousi ylös. Jännän äärellä siis töihin.
EDIT: Loppumatka meni taas ok. Ilman ongelmia. Kysyin marmorilta uutta osaa 191€. AD:n mukaan heiltä ei saa ollenkaan...hmmm...
EDIT2: mistä tietää kumpi on oikea pr koodi OEJ vai OEM. Eli mq200 vai mq250 osilla.
partsbase ratkaisi, bxe=oej.
EDIT3: Ei vuoda työsylinteri, kun painelee poljinta. Hyvin on osanumero piilossa, kun sitä ei näe. Tietenkin on alaspäin eli laatikkoon päin se koodi.
EDIT: Loppumatka meni taas ok. Ilman ongelmia. Kysyin marmorilta uutta osaa 191€. AD:n mukaan heiltä ei saa ollenkaan...hmmm...
EDIT2: mistä tietää kumpi on oikea pr koodi OEJ vai OEM. Eli mq200 vai mq250 osilla.
partsbase ratkaisi, bxe=oej.
EDIT3: Ei vuoda työsylinteri, kun painelee poljinta. Hyvin on osanumero piilossa, kun sitä ei näe. Tietenkin on alaspäin eli laatikkoon päin se koodi.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Fixuksesta sai tilattua uuden työsylinterin. 50e hintaa, tiistaina pitäis tulla.
Mitenkäs kun sen sylinterinpään työntää sinne laatikon sisään, jos oikein räjäytyskuvia tulkitsin niin se pää tulee sellaiseen koloon vain, eli työnnetään sisään ja ruuvit kiinni?
Tuollainen vissiin se siirrin.
(Ostin uuden kytkinpaketinkin, kun halvalla sai)
Mitenkäs kun sen sylinterinpään työntää sinne laatikon sisään, jos oikein räjäytyskuvia tulkitsin niin se pää tulee sellaiseen koloon vain, eli työnnetään sisään ja ruuvit kiinni?
Tuollainen vissiin se siirrin.
(Ostin uuden kytkinpaketinkin, kun halvalla sai)
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Juuri niin, se on vaan kahdella pultilla kiinni, vanha pois ja uus tilalle. Muista ilmaus.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Onko vinkkejä kuinka kotikonstein helpoin ilmata? Ilman sen kummempia työkaluja.Pasi Häkli wrote:Juuri niin, se on vaan kahdella pultilla kiinni, vanha pois ja uus tilalle. Muista ilmaus.
Tuossa videossa se pumppaili poljinta jokusen kerran, päästi ilmat pois ja sitten kun poljin jäi ylös, niin ready.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Työläälle näytti tuo videolla oleva ilmaus metodi.
Itte oon ruukannu ilmata nuo jarrujen ilmauslaittella --> http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000031634/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos tuollaista ei ole käytettävissä, niin toimivaksi havaittu konsti on valuttaa nestettä väärään suuntaa.
Eli ensin työsylkky paikalleen. Ilmausnippa auki niin pitkäksi aikaa et nestettä alkaa valua.
Sen jälkeen nippaan letku jonka päässä on jonkinlainen säiliö (vaikka 30ml ruisku).
Pidä ruisku jarrunestesäiliön yläpuolella ja täytä se. Sitten vaan ilmaus nippa auki ja painovoima hoitaa loput.
Tässä kohtaa pitää muistaa et jarrunestesäiliössä pitää olla tilaa sinne tulevalle nesteelle.
Itte oon ruukannu ilmata nuo jarrujen ilmauslaittella --> http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000031634/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos tuollaista ei ole käytettävissä, niin toimivaksi havaittu konsti on valuttaa nestettä väärään suuntaa.
Eli ensin työsylkky paikalleen. Ilmausnippa auki niin pitkäksi aikaa et nestettä alkaa valua.
Sen jälkeen nippaan letku jonka päässä on jonkinlainen säiliö (vaikka 30ml ruisku).
Pidä ruisku jarrunestesäiliön yläpuolella ja täytä se. Sitten vaan ilmaus nippa auki ja painovoima hoitaa loput.
Tässä kohtaa pitää muistaa et jarrunestesäiliössä pitää olla tilaa sinne tulevalle nesteelle.
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Itse olen ilmaillut esim prätkän jarruja tälläisellä: http://www.pamark.fi/data/th/c_870761.jpg_3e8_3e8.jpg apteekista saa yllättävänkin isoja. Ruiskulla ei tosiaan eksy ilmaa vahingossa järjestelmään. Niin ja tosiaan kaveriksi tuohon tarvitsee pätkän läpinäkyvää letkua, joka menee nipan päälle.
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Eiköhän näillä ohjeilla työsylinteri vaihdu. Oletteko muuten purkaneet niitä vaihdevivustoja siitä edestä pois lisätilan saamiseksi?
Toivotaan vain ettei huomenna sada enää illalla.
Viikonloppuna vaihtuu mahdollisesti kytkinpakettikin. Sitä ennen pitäisi vain ajaa reilu 250km, joten olisi kiva jos kytkin toimisi. Tietty vielä työmatkat päälle.
Toivotaan vain ettei huomenna sada enää illalla.
Viikonloppuna vaihtuu mahdollisesti kytkinpakettikin. Sitä ennen pitäisi vain ajaa reilu 250km, joten olisi kiva jos kytkin toimisi. Tietty vielä työmatkat päälle.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Re: Passat 3c tdi kytkin tahmaa
Työsylinteri vaihdettu. Vanhassa oli suojakumi rikki ja jotain sieltä oli valunut ulos. Jarruneste oli ihan mustaa mitä tuli. Toimi ainakin testilenkillä normaalisti. Alla vielä kuva.

Edit: Jatketaas vähän tarinaa. Eli mulle tuli kanssa tuo Piian aiemmin linkkaama LPR:n työsylinteri paikalliselta Fixus liikkeeltä. Hinta oli 48€. Kävin aamusella hakemassa myös 50ml lääkeruiskun apteekista.
Hain myös marmorilta tiivistesarjan tuohon. Hinta oli 15€. Sisälsi kaksi 0-rengasta ja kaksi sellaista putken päähän tulevaa tiivistettä. Noista tarvitsi vain toisen putken päähän tulevan tiivisteen.
Vaihto oli sinällään helppo: Ilmansuodatinkotelo irti, vaihdevivuston irroitin ja sen kiinnikkeen myös löysäsin sekä otin siitä vierestä tukiraudan irti. Sitten vain vanha työsylinteri irti laatikon kyljestä ja letku irti. Tässä vaiheessa nostin sen letkunpään nestesäiliön tasalle, ettei nesteet valu laatikon päälle. Sitten tiivisteen vaihto letkun päähän, letku uuteen työsylinteriin ja työsylinteri paikoilleen. Valutin ensin vanhaa jarrunestettä niin pitkään ulos, että sieltä tuli puhdasta. Imasin ruiskulla nestesäiliöstä nestettä ulos, että pinta laski minimin kohdille. Sitten lääkeruisku ilmanippaan kiinni muoviletkulla, nestettä lääkeruiskuun ja ruisku korkeammalle kuin jarrunestesäiliö (kuten aiempana ohjeistettiin). Sitten vain ilmanippa auki ja odotellaa. Nippa kiinni. Nestesäiliön täyttö ylärajaan asti ja puretut osat takaisin. Aikaa itsellä meni kaikkineen noin 1½ tuntia ja välillä piti käydä pojan sormea laastaroimassa, kun leikki vanhalla pakoputken tiivisteellä...
Edit 2: Vkloppuna vaihtui uusi kytkin+vauhtipyöräpaketti (Luk 600 0016 00) ja samalla laatikkoon uudet öljyt. Muuttui kyllä ihan täysin. Ei enää tyhjäkäynnillä moottori ravista. Jospa nyt mentäis toiset 200tkm kytkimellä.

Edit: Jatketaas vähän tarinaa. Eli mulle tuli kanssa tuo Piian aiemmin linkkaama LPR:n työsylinteri paikalliselta Fixus liikkeeltä. Hinta oli 48€. Kävin aamusella hakemassa myös 50ml lääkeruiskun apteekista.
Hain myös marmorilta tiivistesarjan tuohon. Hinta oli 15€. Sisälsi kaksi 0-rengasta ja kaksi sellaista putken päähän tulevaa tiivistettä. Noista tarvitsi vain toisen putken päähän tulevan tiivisteen.
Vaihto oli sinällään helppo: Ilmansuodatinkotelo irti, vaihdevivuston irroitin ja sen kiinnikkeen myös löysäsin sekä otin siitä vierestä tukiraudan irti. Sitten vain vanha työsylinteri irti laatikon kyljestä ja letku irti. Tässä vaiheessa nostin sen letkunpään nestesäiliön tasalle, ettei nesteet valu laatikon päälle. Sitten tiivisteen vaihto letkun päähän, letku uuteen työsylinteriin ja työsylinteri paikoilleen. Valutin ensin vanhaa jarrunestettä niin pitkään ulos, että sieltä tuli puhdasta. Imasin ruiskulla nestesäiliöstä nestettä ulos, että pinta laski minimin kohdille. Sitten lääkeruisku ilmanippaan kiinni muoviletkulla, nestettä lääkeruiskuun ja ruisku korkeammalle kuin jarrunestesäiliö (kuten aiempana ohjeistettiin). Sitten vain ilmanippa auki ja odotellaa. Nippa kiinni. Nestesäiliön täyttö ylärajaan asti ja puretut osat takaisin. Aikaa itsellä meni kaikkineen noin 1½ tuntia ja välillä piti käydä pojan sormea laastaroimassa, kun leikki vanhalla pakoputken tiivisteellä...

Edit 2: Vkloppuna vaihtui uusi kytkin+vauhtipyöräpaketti (Luk 600 0016 00) ja samalla laatikkoon uudet öljyt. Muuttui kyllä ihan täysin. Ei enää tyhjäkäynnillä moottori ravista. Jospa nyt mentäis toiset 200tkm kytkimellä.

Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,