Eli siis passat 3B variant vm. 1998 on ruvennut epävakaaksi ajettavaksi. Saa vähän niinkun ohjata kokoajan. Mietin voisiko johtua renkaista, koska ovat aika kuluneet. Talvirenkailla muistan, että oli todella paljon parempi ajaa ja kevyempi ohjattavakin.
Mitään erikoista kilinää, tai kolinaa edestä ei kuulu.
Huonot taka-akselin puslat ainakin aiheuttaa todella paljon tuota jatkuvaa ohjaamisen tarvetta.
Jos takapäässä on kunnolla välystä ni auto ei pysy kyllä yhtään linjassa ja sitä joutuu paimentamaan jatkuvasti.
Takapään puslat oli hyvät, ilmeisesti entinen omistaja vaihtanut ne. Oikea takimmainen alatukivarsi edessä niin huomasin, että varren kumi heilu ku tikulla paino, että vissiin mennyt. Vasemmalla hieman heilu, että menossa sekin.
Eikös nekin vaikuta ajettavuuteen ??.
Niin osaako kukaan sanoa kuuluuko sen takimmaisen etu alatukivarren kumiosan heilua, tai liikkua, kun meisselillä sitä heilutti. Vaikuttaako se, jos paskana, kun hakee tietä ja on vähän letku ajella. Että en turhaan mene hakemaan sitä, kun maksaa melkein 100euroa sekin.
Ne tukivarret kannattaa kaikki vaihtaa kerralla, silloin se setti ei kirpase ku kerran rahallisesti. Kalliimaks tulee ostella yhtä tukivartta kerralla. Ja pahimmassa tapauksessa joudut osteleen niitä kerran kuussa, jos vaihdat vaan yhden kerralla.
kyllähän se auttoi hieman epävakauteen se tukivarrenvaihto vielä pitäs toiselle puolelle sama homma tehdä, ku tuntu sekin väljältä. vai pitääkö ne tukivarret vaihtaa yleensä molemmin puolin samat.
Noita kokonaisia sarjoja sais ebayn kautta alle 200 euroon posteineen, vahinko on jo ilmeisesti tapahtunut jos olet ostanut 100 eurolla yhden yksittäisen varren mutta älä nyt toistamiseen tee samaa virhettä.
Omaani pistin 600 euron Lemförderin setin, mutta ei noista halpissarjoista ole raportoitu yhtään sen huonompia kokemuksia. Kestää ne sen parikolmevuotta ihan ok, mahdollisesti pidempäänkin. Näköjään ne halvimmat paketit olikin alta 130e posteineen, Febit lähtee 300 euroon kuluineen.
No ei kyllä ainekaan ne tukivarret mitkä alle tuli ne etupuolen alimmaiset takatukivarret paskoja voi olla. Kun ovat ne vahvistetut mallit, ja 4 vuoden takuullakin vielä.
Onko luotettava, ja tuleeko ne sitten tosin. Melkein kaikki tukivarret on vaihdettu, paitsi eteen ala etutukivarret, ja vasen raidetangonpää ja koiranluut molemmin puolin kaikki muut on vaihdettu vuoden sisään. Ja hiemanhan tuo ajotuntuma muuttui jo noiden vaihtamien varsien jälkeen.
Kiinassa ne on teidänkin jätkien älypuhelimet ja televisiot tehty.
Luotettavuuden mittarina voitaneen pitää noin 47000 kauppatapahtumaa joista 99.3% on positiivista palautetta. Toki on niitäkin myyjiä joiden prosentit on 99.9% mutta eiköhän sieltä ihan oikeata tavaraa tule.
Tuolta myyjältä ei välttämättä saa yksittäistä vartta, mutta kyllä noita näkyy kaupattavan, hintaa noin 10e varsi + 20e postit.
^Kiinasta tulee myös tukivarsisettejä joissa pallonivelet on niin tiukat että rattia saa vääntää ihan tosissaan
Ko. sarjan tilannut kaveri hieman kirosi kun sai rempan tehtyä ja huomasi asian.
Noiden kiinavarsien laatuheittelyt on ihan jäätäviä joten minkäänlaasia odotuksia keston suhteen ei kannata asettaa.
Jultsu wrote:Omaani pistin 600 euron Lemförderin setin, mutta ei noista halpissarjoista ole raportoitu yhtään sen huonompia kokemuksia.
Oletko ihan tosissasi? Miksi et itse laittanut? Toki, jos auto tulee myyntiin ja ei oikeasti "aja", niin mikäpä siinä. Vaihtaako sitten koko sarjan taas vuoden jälkeen vai pelkästään löysän osan? Mistä noita "raportteja" löytyy?
Hyvistä tuotteista/kokemuksista harvemmin tullaan kehumaan foorumeille, mutta huonot tuotteet ja palvelut saavat palstatilaa senkin edestä. Missään minun silmiini osuneessa tukivarsiketjussa ei ole erityisemmin tultu valittamaan kiinasarjojen huonoa kestävyyttä, ja olen aika no-lifen tavoin näitä suomalaisia vag-aiheisia foorumeita kolunnut.. Raporttien puute on siis tässä tapauksessa vain hyvä asia.
Taisi käydä niin noiden tukivarsien kanssa että oli katsastus tuloillaan ja piti saada sarjaa alle, vaihtoehtoina oli motonetin "no-name" sarja 300 euroa tai OEM Lempöt 600e. Tuohon aikaan ei tullut mieleenkään tarkistaa saksan ebayn tarjontaa, voi olla jopa että silloin ei vielä noita ultrahalpoja sarjoja ollut.
Hyvä, jos luottoa löytyy kiinasettiin. Samoilla palstoillahan tässä pyöritään, joten samoja juttuja luetaan ja ymmärretään omalla tavalla. Noilla laadukkailla osilla ajetaan kuitenkin yli 100tkm:ä, joten jokainen voi laskea, mitä haluaa pistää alle. Kyllä ABC-miehet kehuu aina, kuinka halvalla sain taas hyvää. Sitten ollaan hiljaa, kun olikin paskaa. Mutta tämä oli tässä. Itse en kiinaa tietoisesti alustaan pistäisi, jos olisi autoa tarkoitus kauemmin pitää. TRW:tä on olleet omat hankinnat ja ainakin tähän mennessä ei ole tarvinnut uusia.
Meilläkin on asennettu asiakkaan omia osia, joista osa on ollut tosiaan niin "jäykkää" tavaraa, että ohjauskaan ei enää palauta käännöksen jälkeen kun nivelet on liian jäykkiä. Tarvikeosista siis ollut kyse. Alkuperäisten kanssa ei ole ikinä ollut moista ongelmaa. Itsekin ajoin 3BG Passatin kanssa yli 100tkm vaihtamatta ainuttakaan niveltä, eikä kolissut silloinkaan kun auton myin eteenpäin. Enkä tiedä koska oli viimeksi vaihdettu niveliä siinä autossa. Laadussa on huikeita eroja noissa alustan osissa.
Nyt kun autolla on ajettu niin eipä ne alapallojen vaihdot paljoa auttanut. Käytin kaverin pajalla niin epäili ensin hammastankoa, kun auton nosti ylös ,ja laittoi käyntiin. Ohjaus kyllä toimi heti, kun käänsi rattia ja oikealla tuntui välystä. Niin tuumasi, että vika voisi sittenkin olla raidetangossa, että se pitäisi vaihtaa. Muuta ei keksinyt, jos ei sitten ole hammastangossa, eli kaipa sitä säätää uskaltaa siitä mutterista. Välystä tuntui kun auto ei käynnissä ja heti kun käynnisti, kun sammutti välykset loppui. Ja kun seiso jonku aikaa välystä tuntui.
Last edited by joni84 on 15.9.2015 10:33, edited 1 time in total.
Sen verran tiedän sanoa, ettei tosta tarinasta saa mitään tolkkua.
Joiltain katsastuskonttoreilta voi käydä tarkastuttamassa alustan kunnon, katsovat mikä siellä on väljää. Ottaavat palvelusta ehkä 20-30e. Olisko järkevintä käydä tsekkauttamassa mitä sieltä tarvii vaihtaa, eikä arvailla tänne ketjuun? Tuskin kukaan netin kautta pystyy syväanalyysiä tekemään autostasi.
Omalla kohalla kävi ihan samallalailla ja etsin vikaa vaikka kuinka kaun mutta ihan omissa ajatuksissani ja pienessä humalatilassa nytkytin auton etupäätä pystysuunnassa ja sitten ilmeni että ei hemmetti, takimmainen ylätukivarsi väljänä. No kun tunkkasin auton ylös ei tuntunut enää mitään, pallonivel oli nähtävästi niin väljä että oli jo ns. hitsaantunut kiinni. Kannattaa kokeilla, huom älä tunkkaa autoa vaan kävelet vain auton luo ja nytkytät pystysuunnassa auton etupäätä. Minun ongelma oli että ei todellakaan mennyt suoraan ja urakohdissa veti kokoajan joka suuntaan jos ei muuta vastaavaa välystä löydy niin käy nelipyöräsuuntauksessa.
Äkkiseltään laskettuna, näitä jonin eri veikkausketjuja on aloitettu jo yli 10:nen. Pitäisikö koota yhden otsikon alle kaikki, niin jokainen voi käydä arvailemassa.
Auto kävi pajalla, mutta mies ei löytänyt mistään mukamas väljää. Voisikohan vika johtua ohjausakselin ristinivelestä. Jollakin oli ollut vika siinä, mutta sillohan joutuu koko hammastangon vaihtamaan. Ei tule enää oikeen muuta mieleen, mikä voisi olla rikki, kuin itse hammastanko ,tai tehostimen pumppu. Eli voiko niissä olla vikaa vaikka, ei äännäkkään. Ja auto alhaalla ei käynnissä kuuluu ,kun ohjausta heiluttaa edes takaisin klonksumista.
Tänään tutkin autoa ja kaveri heilutti rattia. Kuuntelin ohjausakselin päästä kuskinpuolelta jalkatilasta. Niin siitä kuuluu lonksumista auto ei käynnissä, eli onko vika ohjausvaihtteessa? Ja ratti ei palauta itseään ihan suoraan kunnolla vaan vähän matkaa pyörähtää, ja sitten todella hitaasti loppuvaihteessa palautuu, mutta ei ihan suoraan asti?
Oletkos aurauskulmia tarkistuttanut tukivarren vaihdon jälkeen.
itsellä meni sen takia renkaatkin kun vaihdoin tarvikemallin tukivarret niin eivät ole sinnepäinkään jos alkuperäisiä vertaa.
Kyllä se vika ilmeisemmin hammastangossa ohjausnivelen kohdalta klonksuttaa, myös ajaessa ,kun heiluttaa rattia edestakaisin. Eli vika on ilmeisemmin hammastangossa...
Vieläpä tätä samaa passatti tekee tosi epävakaa ajaa kokojan saa korjata. Samoin myös tekee jos tie muuttuu epätasaiseksi auto kyllä lähtee. Jos tiellä lumi sohjoa auto meinaa mennä kovassa vauhdissa samoin tein ojaan.