Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
2011 B7 Variantin (2.0TDI) takasumuvalo hehkuu vain erittäin himmeästi (kuin himmeästi lepattava kynttilä) kun se kytketään päälle. Kojelaudan valo syttyy normaalisti.
Takavaloumpio (takaluukussa oleva osa) on vaihdettu (käytetty), vaihdon jälkeen ongelma on täysin samanlainen. Tietysti tämä saattaa olla myös viallinen. Onkohan jokin tyyppivika? Takasumuvalon lamppu on ilmeisesti jäähdytyselementtiin kiinnitetty led.
Mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Monessa viestissä on keskusteltu peräkoukun pistorasian aiheuttamasta ongelmasta. Autossa on ilmeisesti tehdasasenteinen Wesfalia koukku ja koukun sähkörasia on VW AG:n logolla varustettu 13-napainen malli. Rasiassa ei näy purettuna mitään kytkimiä, joissa usein on ollut vikaa. Kaikki johdot tulevat suoraan kaapelilta napoihin. Rasiassa ei ole näkyvää hapettumaa - kaikki näyttää siellä lähestulkoon uudenveroiselta.
Rasian johtimien värit vaikuttavat poikkevan auton päässä netin esimerkeistä:
1 - Musta (valkoinen raita)
2 - Sininen (valkoinen raita)
3 - Ruskea
4 - Musta (vihreä raita)
5 - Harmaa (punainen raita)
6 - Musta (punainen raita)
7 - Harmaa (musta raita)
8 - Musta (sininen raita)
9 - Punainen
10 - Ei johdinta
11 - Ei johdinta
12 - Ei johdinta
13 - Ruskea
Onko auton sähköjärjestelmässä jotain älyä, koska ilman vaunua rasiaan ei tule sähköjä, perävaunun valot toimivat adapterin läpi normaalisti.
En ole itse asentanut koukkua, enkä tiedä kuinka se on aikaisemmin toiminut, eli ongelman ratkaisu voisi olla joko jokin rikkoutunut komponentti, huono liitos, väärä kytkentä ...
Mistä kannattaa aloittaa vian etsiminen?
Takavaloumpio (takaluukussa oleva osa) on vaihdettu (käytetty), vaihdon jälkeen ongelma on täysin samanlainen. Tietysti tämä saattaa olla myös viallinen. Onkohan jokin tyyppivika? Takasumuvalon lamppu on ilmeisesti jäähdytyselementtiin kiinnitetty led.
Mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Monessa viestissä on keskusteltu peräkoukun pistorasian aiheuttamasta ongelmasta. Autossa on ilmeisesti tehdasasenteinen Wesfalia koukku ja koukun sähkörasia on VW AG:n logolla varustettu 13-napainen malli. Rasiassa ei näy purettuna mitään kytkimiä, joissa usein on ollut vikaa. Kaikki johdot tulevat suoraan kaapelilta napoihin. Rasiassa ei ole näkyvää hapettumaa - kaikki näyttää siellä lähestulkoon uudenveroiselta.
Rasian johtimien värit vaikuttavat poikkevan auton päässä netin esimerkeistä:
1 - Musta (valkoinen raita)
2 - Sininen (valkoinen raita)
3 - Ruskea
4 - Musta (vihreä raita)
5 - Harmaa (punainen raita)
6 - Musta (punainen raita)
7 - Harmaa (musta raita)
8 - Musta (sininen raita)
9 - Punainen
10 - Ei johdinta
11 - Ei johdinta
12 - Ei johdinta
13 - Ruskea
Onko auton sähköjärjestelmässä jotain älyä, koska ilman vaunua rasiaan ei tule sähköjä, perävaunun valot toimivat adapterin läpi normaalisti.
En ole itse asentanut koukkua, enkä tiedä kuinka se on aikaisemmin toiminut, eli ongelman ratkaisu voisi olla joko jokin rikkoutunut komponentti, huono liitos, väärä kytkentä ...
Mistä kannattaa aloittaa vian etsiminen?
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Vikakoodien lukemisesta. Autossa on siis vakiona integroidut ledit takavaloissa, eikä se ole mikään jälkiasennettu ledpolttimo?
Noin uuden auton sähköjärjestelmä pystyy tosiaan tunnistamaan milloin erinäisiin kohteisiin kytketään kuormaa ja säätämään sitten toiminnallisuuksia sen mukaan.
Missäpäin auto?
Noin uuden auton sähköjärjestelmä pystyy tosiaan tunnistamaan milloin erinäisiin kohteisiin kytketään kuormaa ja säätämään sitten toiminnallisuuksia sen mukaan.
Missäpäin auto?
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Hei
Auto oli juuri merkkihuollossa, jossa asiasta huomautettiin (mutta ei korjattu).
Vikakoodeja ei ole luettu. Auto on Etelä-Pohjanmaalla.
Ok - eli VAG-COMia taas etsimään. Aikaisemmin itsellä se olikin.
Auto oli juuri merkkihuollossa, jossa asiasta huomautettiin (mutta ei korjattu).
Vikakoodeja ei ole luettu. Auto on Etelä-Pohjanmaalla.
Ok - eli VAG-COMia taas etsimään. Aikaisemmin itsellä se olikin.

- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
13-napaisessa on can-ohjattu sumuvalo, joten ei samaa ongelmaa kuin vanhassa seiskassa kun hapettuu. Pari umpiota oon ite vaihtanut noihin kun ledi pimenee, ei mikään hirveen yleinen vika. Mistä hommasit käytetyn umpion?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Tilasin netissä olevalta autopurkaamolta. Voi kökkö - osa oli halpa, mutta ei auttanut.
... vai CAN-ohjattu takasumuvalo ...
... vai CAN-ohjattu takasumuvalo ...

- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Vetokoukulla on oma ohjainlaite, joka ohjaa sumuvaloa.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Eli... Näin asiaan vihkiytymättömälle... Mistä vikaa kannattaisi etsiä jos LED hehkuu todella himmeästi? Ja kun taakse kytketään kärry sammuu LED kokonaan. Onko viisainta hankia VAG COM vai alistua asiantuntijahuollon tai marmorihuollon armoille?
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Kärry kytkettäessä kuuluukin ledin sammua. Heikko hehku viittais umpion särkyneen. Purin joskus tommosen umpion mut se ledi ei oo mitenkään järkevästi vaihdettavissa.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Kiitos, toimiiko vaihdettu umpio sellaisenaan vai pitääkö jotenkin konfiguroida CAN-väylälle VAG COMilla?
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Umpiossa ei ole mitään älyä, toimii siis ihan normaalisti vaihdettuna 

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Mutta jos ledi hehkuu niin huono kontakti jossain välissä voi aiheuttaa ongelman. Tai voihan olla vaikka umpiossa ledin liitos huono, mutta kahdessa umpiossa sama vika...
Yleismittarilla voisi noita johtoja ja liitoksia tarkistella. Ledin käyttöjännitteen kun tietäisi, sehän voi olla muutakin kuin 12v varsinkin jos on oma ohjauspurkki.
Autosähköt, ah!
Yleismittarilla voisi noita johtoja ja liitoksia tarkistella. Ledin käyttöjännitteen kun tietäisi, sehän voi olla muutakin kuin 12v varsinkin jos on oma ohjauspurkki.
Autosähköt, ah!

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat Variant B7 2011 / Takasumuvalossa ongelma
Vika paljastui lopulta rikkoutuneeksi LEDiksi. Eli umpiossa kiinteästi oleva LED hehkui enää himmeästi. Uusi Marmori-osa loisti kuten pitääkin. Romikselta hankitussa osassa oli siis sama vika kuin alkuperäisessäkin ... oli vähällä aiheuttaa jännitystä.
Annoin LEDille suoraan patterilla sähköä ja silloinkin viallinen LED hehkui samoin kuin autossa ollessaankin.
#case closed#
Annoin LEDille suoraan patterilla sähköä ja silloinkin viallinen LED hehkui samoin kuin autossa ollessaankin.
#case closed#