Ostin tässä jonkin aikaa sitten Passat 3BG:n -01 1.8t (AWT) Trendline ja aloin tuossa tarkastelemaan asioita vähän tarkemmin niin alkoi mietityttämään, että mikähän mahtaapi olla... Ajovalonpesimet, vakkari eivät toimi sekä (peilienlämmittimet on myös epäilyjen listalla ei ole vielä ollut sellaisia kelejä, että olisi nähnyt niiden toimivan ). Tähänhän nyt tietysti voi olla monta syytä, mutta ihmetykseni nousi kun kurkistin tuonne sulakerasiaan. Sillä sulakerasiasta puuttuu kokonaan kyseisten laitteiden ei vain sulakkeet, mutta myös sulakkeiden kontaktit. Kuva liitteenä. Onko kenelläkään vastaavasta kokemusta? Tuleeko näille vermeille virta jotenkin muuten vai onko joku vaihdellut uutta sulakerasiaa jostain ulkomaan autosta, vai enko minä nyt vain ymmärrä jotakin?
Puuttuuhan sulla lyhkästen (20 j 21) sulakkeet ja ABS (41) ja ESP (42). Ne voi mennä jonkun muun sulakkeen kauttakin. Peilin lämppärit monesti on päällä 24/7, kun tatti jätetään/unohdetaan keskiasentoon, jollonka vastukset ajan saatossa kärvähtää poikki. Olihan sulla varmasti siis nuo pesurit ja vakkari siinä autossa (ovat lisävarusteita)?? Jos puskurissa on valojen alla luukut, sillon ne on. Onko vettä tarpeeks säiliössä (merkkivalo ei pala), toimiiko pumppu?? Pesurit toimii kun valokatkasija on ajovalo asennossa ja viiksestä pesee tuulilasia parin sekunnin ajan.
Ne lyhkästen sulakkeet on kyllä. Se sulakerivi on vain näköjään jäänyt kuvasta pois. ESP puuttuu siksi kun sitä ei tuohon ole otettu. Vakio varusteeksi tuli ilmeisesti myöhemmässä vaiheessa. ABS toimii kyllä, lieneekö sillä useampi sulake sitten jos autossa on ESP. Pesurit löytyy, ja vettäkin löytyy. Pumppu on jo vuosia sitten toimimattomaksi nyt kun tarkastelin noita auton mukana tulleita papereita tarkemmin. Pitänee käydä ostamassa uusi pumppu ja testata sillä suoraan kun tarvike pumppu ei mansikoita maksa. Vakkarista ei tarkkaa tietoa ole. Vakkarin viiksi kyllä löytyy ja kun sen laittaa päälle niin kojetauluun syttyy vakkarin valo, että on siellä jotain piuhoja ainakin vedetty ja siksi minä alunperin aloin tuota sulakkeen puuttumista ihmettelemään. Tuo peili hommakin on outo. Miksi tuohon ei ole laitettu sellaista kytkintä mikä taisi ainakin mk4 Golfiss olla, että keskellä on 0 asento ja siitä 180 astetta on lämmitys. Mistäs nuo lämmittimen vastukset voisi helpoiten mitata?
Sikälihän nuo nyt ei maata kaada jos on jotain vikana, mutta olisihan se kiva jos toimisi. Löytyipä taasen uusi asia mikä ei toimi ja siitä varmaan katsastusmieskin huomauttaa. Ajovalojen korkeussäätö ei toimi...
Juimis wrote:Ne lyhkästen sulakkeet on kyllä. Se sulakerivi on vain näköjään jäänyt kuvasta pois
Oho, nii onkii.
Juimis wrote:Miksi tuohon ei ole laitettu sellaista kytkintä mikä taisi ainakin mk4 Golfiss olla, että keskellä on 0 asento ja siitä 180 astetta on lämmitys.
Saksalainen insonööri ei oo sitä nähny tarpeelliseks. Yleismittarilla sen vastuksen varmaan voi mitata, ja helpointa varmaan suoraan peilin liittimistä. Purattaa peilinkuoren irti. VCDS:llä kannattaa lukea vikakoodit, voi olla epäuskottavasta signaalista koodia, joka sillon estää vakkarin toiminnan.
Niin kun aina eivät kiinnitä huomiota edes siihen, että onko renkaat kiinni. Kerran nimittäin huomautuksitta sain auton läpi vaikka renkaasta oli useampi pultti lähes kokonaan irti..
Tuossa vähän yleismittarilla mittailin noita korkeudensäätimiä ja itsessään sen korkeudensäätömoottorin liittimelle tulee jännitettä. Ruskeaan n.11V (akku alkaa olla loppu) ja punaiseen 4,5V. Mutta se jännite ei muutu vaikka sitä korkeudensäätö rullaa pyörittää... Mutta eikös sen ohjausjännitteen tulisi muuttua siinä pinnissä?
Vakkari yllätti eilen illalla ja alkoi toimimaan. Toimi noin 15 sekuntia ja sitten pimeni. Saman teki tuossa äsken ajellessani. Äkkiseltään kuulostaisi huonolta kontaktilta.
Eli tuohon sulaketauluun tai sulakekorttiin ei ole uskominen sitten mitenkään päin...
Mitä siihen sulaketauluun tulee niin nro 9 vakkarin sulake on tarkoitettu automaattivaihteistolla varustettuun autoon.
Jos oikein tulkitsen pitäisi nro 31 sulakkeen alla olla vakionopeudensäädin. näkyy just kuvassa.
Peruutusvalo samassa sulakkeessa.
Omana autona 3bg tdi vm 01 josta kävin äsken kurkkaamassa sulake paikkoja ja kaikki samat sulake paikat ovat tyhjiä.
Autossani kaikki samat lisälaitteet ja toimivat ihan oikein.
Valot pitää olla päällä asennossa jotta korkeuden säätö käsittääkseni myös toimii.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Vian luvulla pääsee yleensä pitkälle. (vcds) esim.
Juu se olikin tiedossa, että pitää nuo valot olla tuossa ns. yö asennossa, että toimii. Itse tulee aina laitettua tuo valo katkaisin päälle asentoon. Se on jotenkin pinttynyt tapa ja tietääpähän, että kaikki tarvittavat systeemit on tulilla.
Pitänee hoitaa johonkin pajalle vikojen lukuun tuo vehje...