Lastutusprojekti ei nyt etene kun kulkine hyytyi pakkasiin
Mut vastaisen ehkäisemiseksi ajattelin asennuttaa letkulämmittimen jotta koneen saisi notkeemmin pyörähtelemään. Kokemuksia/kommentteja vastaavista ja jos on, niin suosituksia mikä termoelukka olisi pätevin?
saksan ebaysta kaveri tilas letkulämmittimen pirssiinsä. vaikutti ihan pätevältä vehkeeltä. 60asteiseksi lämmittää veen ja piettää siinä termostaatin avulla. 1250w. noin 120€ oli hintaa. menee rassauslistalle omaan T4:seen kyllä kylmille keleille lämmittimeksi, miksei ihan vakituiseksi. ei lohkolämmitin palion lämmitä kun pakkanen on -39.
Ite ajattelin asentaa letkulämppärin webaston tueksi. Nyt on jo kahdesti käynyt niin, että webasto on tyhjännyt akun eikä kone jaksa startata. Letkulämmitin lyhentäisi webaston käyntiaikaa ja jäisi akkuunkin virtaskaa starttiin. Ajomatkat kun ovat nykyisellään lyhyehköjä pyrähdyksiä eikä akku ehdi lataantua. Lisävarmistuksena laitan vielä kiinteän ylläpitolaturin saman tökkelin taakse niin pitää sit akkuakin paremmin hengissä kovemmilla pakkasilla. Todetaan nyt vielä, että akku on uusi eikä virtaskahukka johdu siitä...
Defan listoja tziigailin ja sieltä löytyi malliin sopivia lämppäreitä kolmekin kpl eikä hintakaan ollut pahanpaha...
Itsekin kiinnostuin ajatuksesta. Soitin J-kylän volkkarille ja sieltä sano et ainakin mun malliin (2,5l 130hv BNZ) ei olis DEFAlla muita kuin tuo lohkon kylkeen tuleva säteilylämmitin. Jätti kyllä vielä vähä kylmäksi että voisko sen kuitenkin asentaa ja mihin kohtaan tuota järjestelmää ja olisiko jotain miksei se toimisi?
BNZ löytyy Calixilta letkulämppäri, mutta suosittelevat vissii pumppua lisäksi asennukseen. Yhteen vastaavaan juuri tuli tt-thermo postissa, eipä vielä kokemuksia asennuksesta, mutta jonnekin se ajateltiin saada mahtumaan, onneksi nosturi käytössä niin pääsee auton alle.
Mitäs ihmiset mieltä jos sen asentaa sarjaan webaston kanssa? Ainakin pumpusta löytyy vapaakiertokin.
Mulla on AXE: ssä Calixin letkulämmitin kiertovesipumpulla. Nyt jos laittaisin niin sinne menisi tt-thermon 1000-1500 w.
Calixsissa ei oikein teho riitä. Autossa myös webasto.
Calixin lämmitimessä tulee kaksi n. 50 cm letkua mukaan joilla lämmitin sijoitetaan vänkärin puolelle. Sijainti on suunnilleen siinä sumarin takana. letkut haaroitetaan kannen päässä olevasta letkusta.
Tuommonen TT-Thermon 1000W suorilla liitännöillä tuli asenneltua viikolla tuohon 2,5litraiseen Bnz-koneiseen Tranportteriin. Asennus moottorin puolelta sisäkennolle menevään letkuun. Alk.peräiset muotoletkut pois ja tilalle riittävän pitkästi 19mm letkua, jolla vedettiin se vaihdelaatikon etupuolelle runkopalkin viereen.
Nyt lämmittää siis 300w säteilylämmitin öljypohjaa ja tuo 1000W letkulämmitin konetta. Aika "notkeaksi" saa koneen jo reilussa tunnissa nuilla tämän viikkosilla pakkasillakin. Konepellin kun aukaisee niin semmonen lämmin henkäys tulee vasten kasvoja Sisäkennollakin on jo lämmin vesi joten heti startin jälkeen pukkaa myös kabiiniin lämpöistä ilmaa. Plussana juurikin tuo sisäänrakennettu kiertovesipumppu ja termostaatti joka pitää lämpötilan n. 70 asteessa, joten voi huoletta pitää pidempiäkin aikoja roikan jatkona.