T5:n kerkesi olla peräti kolme viikkoa ajossa kunnes kone alkoi pitää kunnon kalkatusta. Merkkihuollon analyysi oli katkennut kampiakseli ja kone vaihtoon. Henkisesti olin valmis parin tonnin remppaan, joka tämänpäiväisen analyysiin jälkeen ainakin tuplaantui. Ikää vehkeellä 2004vm ja mittarissa 274000km, joten myyjäliikkeen vastaantulokin kustannuksissa jo aika rauhallista
Purkaamoja meni tämä päivä selatessa ja ei siellä ainakaan ylitarjontaa tunnu olevan kyseisellä motilla. Onko merkitystä jos manitaan automaatti, kun itsellä siis 6v manuaali? Laitelkaahan tietäjät vinkkejä että miten tässä nyt kannattaa menetellä
Välillä elämä antaa ja välillä se ottaa... Onneksi tästä kivusta selviää rahalla mutta harmittaa kyllä ihan vähäsen
Itse laitoin automaattiin manuaalista otetun moottorin. Vauhtipyörän paikalle piti vaihtaa vetolevy. Sinuntapauksessa toisinpäin. Varaosia.comin kautta tilasin 116tkm ajetun moottorin apulaitteineen.
3800euroa maksoi ja vanhasta jakopää/turbovikaisesta hyvittivät 600euroa.
edit.
Ei noita moottoreita oikein suomesta löydy, ainakaan kohtuukilometreillä.
Jos käytetyn ostat niin kilometrejä ei pysty oikein mitenkään todentamaan, joka tapauksessa kannattaa ainakin uusi vesipumppu vaihtaa vaihtomoottoriin kun kone on irrallaan ja ehkä myös suuttimien tiivisteet.
Itselle ainakin sattui tulemaan kunnossa oleva moottori, päästöt oli viimekatsastuksessa 0,5
Mites sellainen vaihtoehto, jos korvaa tuon AXE- koneen 128kw BPC-koneella. Onko siinä muuta eroa kuin hiukkasloukku? Sellaisia löytyisi hiukan paremmin pienemmillä kilometreillä.
Tismalleen sama kone löytyi huoltoliikkeen joltain omalta kontaktilta samasta kaupungista. 2000eur ja ajettu 230000km. Vanhan koneen saan itselleni varaosiksi. Samalla laittavat uuden nokan, nostimet, vesipunpun, hehkut jne. joten työlle tulee ainakin toinen mokoma hintaa. Mutta törsätään nyt sitten saman konkurssin piikkiin senkin edestä
Päivitetääs tilanne. Vaihtokoneeseen piti vaihtaa iso liuta osia ja työn osuus oli koko possakalle yli 20tuntia (92eur/h). Loppulasku oli 6800 eur, josta auton myyjäliike tuli vastaan 20%
Kumpa voisinkin sanoa , että nyt toimii täydellisesti... Toimii kyllä mutta kiihdyttäessä pölläyttää komean savupilven perään. Etenkin kun lähtee paikaltaan reilulla kaasulla niin silloin tupsauttaa. Tyhjäkäynnillä ja reippaassa ajossa ei mitään savutuksia. No valtuutetulla korjaamolla totesivat testerillä, että vika on suutinpuolella ja siitä jatketaan. Diesel Asennus Oy:llä oli pumppusuuttimen tarkastus 91eur/kpl ja korjaus 350eur/kpl, jolloin tarkastushinnasta saa puolet pois jos korjuuttaa. Eli ainakin tonnin ja kolmen välillä mennään taas kustannuksissa.
Kuluttaja- ja kilpailuvirastollakin haukoivat henkeään kun kerroin tämän episodin. Aletaan niin sanotusti puhua jo kohtuuttomista kustannuksista, vai mitä on raati mieltä? Onko joku saanut uppoamaan vielä enemmän rahaa vajaassa kahdessa kuukaudessa autonrotiskoon?
Tehtaan vaihtokone 2 vuoden takuulla ilman km-rajaa ei olisi ollut paljon kalliimpi (jos noissa suuttimissa on oikeasti remontti edessä).
- Onko sille vaihtokoneen 230 tkm:lle jotain näyttöä? Kuka sen hommasi, sinä vai se korjaamo?
VW huolto hommasi koneen joltain asiakkaaltaan, jonka olivat uutena tilanneet asentaneet ja sanoivat että 230000 sillä on tähän mennessä ajettu, joten melko uskottavalta vaikuttaa. Dieselhuolto Häkkinen Oy Turussa testaa suuttimet 40eur/kpl ja korjaa 290/kpl, joten sinne lähtee ensiviikolla vanhan koneen suuttimet tutkimuksiin. Katsotaan sitten kuka maksaa...
Updatea. Suuttimia en lähettänyt minnekkään vaan tarkkailtiin tilannetta
Aloin jo kallistua hyvin voimakkaasti turboon, kun eräällä tutunkin T5:ssa oli aivan samoja oireita, mutta sitten tapahtui jotain odottamatonta! Asensin peruutustutkan ja käytin sen takia akkua irti. Huomasin sen olevan melko huonossa hapessa. Otin varastosta parempikuntoisen kun sattui olemaan joutavana, latasin ja laitoin kiinni. Nyt tämän episodin jälkeen on ajettu 600km eikä ole tullut pienintäkään savun tuprausta koko aikana. Voimat, väännöt, äänet ja kaikki ihan normaaleja. Öljyä on tarvinnut lisätä 0,5l viimeisimmän n.3000km aikana (jolloin vielä savutti) ja nyt täytyy katsoa miten tämä viimeisin käänne vaikuttaa öljynkulutukseen.
Resetoiko tuon akun irroitus jotain vai mitä ihmettä tässä nyt tapahtui?