Passat avf isompi turbo

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
-Kassu-
Posts: 44
Joined: 27.2.2013 15:24
Location: Lempäälä

Passat avf isompi turbo

Post by -Kassu- »

Sori jos aihetta on käsitelty aikaisemmin, mutta olisiko avf koneeseen saatavilla isompaa mahdollisimman bolt-on turboa?
Tehotavoite mahdollisesti 200-220hv.

Kuinka helposti tuo tavoite on saavutettavissa ja mitä se turbon kanssa tarvii...softa, mutta tarviiko muuta?

Kuulin tänään aika jännän jutun töissä, kun yksi seppä kertoi että ihmetteli naapurinsa hyvin kulkevaa Passatia ja tämä naapuri meinas että Mersun ilmamäärämittari olisi auttanut yksistään kulkupuoleen.
Onko nämä näitä ostostv juttuja...kuulostaa kyllä aika paksulta. :lol:
VW Passat Highline 1.8T -04
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Passat avf isompi turbo

Post by Pia »

Anteeks mitä? :'D Kaikkea sitä kuuleeki.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Jultsu »

Olikos se nyt BV43 se bolt-on fööni jolla päästiin noihin lukemiin? Vakiosuuttimissa taitaa juuri ja juuri riittää tuotto noille lukemille, jos on vm01-02 niin takuuvarmasti ja 03-05 on siinä rajalla.

Ohjelmointi ja ahdin riittää juu, vakio välijäähyllä voi lämmöt vähän karata käsistä jos enemmän hulluttelee.

Kai se mahdollista on että vääränlaisella anturilla huijataan koneen ECUa ja näin saadaan lisää ahtoja tai polttoaineen syöttöä. Kovin turvalliselta ei kuulosta kyllä. Vakioturboltakin vois pyytää päälle 2bar ahtoja ja tuolla jo pelkästään varmaan saataiskin se 200hp tehoa ulos (jonkin aikaa.)
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Tero Paalanen »

BRD/BVA koneissa käytetty Kkk BV43 (03G145702H) menee lähes nakkaamalla paikalleen.
Ainoastaan ekasta ahtoletkusta pitää irrottaa (huom. irrottaa ei leikata) se pikaliitin osa pois.
Lisäksi tarvitset ahtimen pakolämpöanturin reikään sopivan pultin tulpaksi.
Tuon kaveriksi kunnon softa ni homma onkin siinä.

Ja mitä tulee tuohon ilmamassamittari juttuun, ni ei pidä paikkaansa mikäli orkkis maffi on ollut kunnossa.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Tero Paalanen »

Jultsu wrote:Kai se mahdollista on että vääränlaisella anturilla huijataan koneen ECUa ja näin saadaan lisää ahtoja tai polttoaineen syöttöä. Kovin turvalliselta ei kuulosta kyllä. Vakioturboltakin vois pyytää päälle 2bar ahtoja ja tuolla jo pelkästään varmaan saataiskin se 200hp tehoa ulos (jonkin aikaa.)
Vääränlaisella ilmamäärämittarilla pystyy huijata ainoastaan ecun näkemän ilmamäärän isommaks.
Saataviin maksimi syöttöihin tai ahtopaineisiin se ei vaikuta.
Jos väärä anturi näyttää isompia lukemia kuin orkkis maf, niin sillä kyllä voi saada vähän herkkyyttä (ja savua) lisää turbon heräämis vaiheessa koska maf-ohjatussa softassa syötön määrä määräytyy ilmamäärän mukaan siihen asti että maf-arvo saavuttaa rajan x. Sen jälkeen jatketaan väännönrajoittimen kartalla joka määrää maksimisyötön.
Isoimpana negatiivisena puolena tuossa väärässä maffissa on, et egr-venttiiliä pyydetään enemmän auki, koska ecun näkemä ilmamäärä on suurempi.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
-Kassu-
Posts: 44
Joined: 27.2.2013 15:24
Location: Lempäälä

Re: Passat avf isompi turbo

Post by -Kassu- »

Osaisko joku kertoa missä hinnoissa tuollainen Kkk BV43 (03G145702H) pyörii ja mistä kannattaa etsia?

Kuulostaa kyllä sooivalta ns. budjetti viritykseltä mitä tässä olen ajatellutkin.
VW Passat Highline 1.8T -04
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Tero Paalanen »

Osanumerolla löytyy esim. ebaysta.

Tässä kohtaa sitten pieni varoitus. Älä sekaannu noihin kunnostettuihin ahtimiin.
Osta vaikka enemmin hyväkuntoinen käytetty.
Yleensä nuo kunnostetut kasataan halvimmilla mahdollisilla osilla (eli kiina keskiö), niiden perussäädöt ovat pielessä, vnt:n kello saattaa toimia miten sattuu ja ahtimen kesto saattaa olla hyvinkin lyhyt.
Vaikka tuollainen kunnostettu tuntuukin houkuttelevan halvalta vaihtoehdolta, niin pitää muistaa et perussäätöä varten tarvitset vähintäänkin pakopainemittarin ja mielellään myös ahtopainemittarin. Eivät nekään ilmaisia joten nekin vähentävät uuden ja kunnostetun hintaeroa. Lisäksi moni myyjä haluaa vanhan ahtimen vaihdossa. Ellei sinulla ole lähettää vanhaa ahdinta tilalle myyjä pitää panttimaksun itsellään.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Jultsu »

Jatketaampa tähän ketjuun.

Öljyä tuntuu karkaavan melkoista tahtia ja sitä ei löydy moottorin kyljestä vaan ahtoputkistosta. Fööni tarvis kai mitä pikimmin vaihtaa. Katselin jo ulkomailta noita BV43:ia (tällä hetkellä suurempi moottoripuolen modailu on mahdottomuus, pitää saada mahdollisimman bolt-on ratkaisu) mutta niitäkin on noin miljoona erilaista. Onko tuo teron mainitsema H-loppuinen koodi se ainoa tiputtamalla paikoilleen menevä?

Noin 100 euroon löytyis esimerkiks 702J -päättyvä ahdin, BV43A-0131.

Niin ja nää kaikki oli jo sähköservolla eli alipainekello pitäis rosmota vanhasta ja siirtää tuohon?
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Tero Paalanen »

Käsittääkseni tuo 03G145702H on ainut mikä menee heittämällä paikalleen.
Tuo bv43A on commarin ahdin ja sen laippa on erimallinen kuin pumpparissa.

Ja ei noissa sähköservoa ole. Alipainekellossa oleva liitin on asentoanturia varten.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Jultsu »

OK, hyvä tietää. Ebaystä näkyisi saavan noin 300-400 euroon noita peruskunnostettuja H-päätteisiä föönejä joista tuossa ylempänä varoittelit, ilmeisesti edelleen kannattaa jättää ostamatta ja metsästää se räpeltämätön yksilö?

...aiheeseen vielä liittyen, Ei-niin-hyvä tieto oli että öljy ei vissiin karkaakaan ahtimen kautta vaan on teleportannut paisarin säiliön pohjalle.... ahtoputkissa on kyllä öljyä piisannut koko monivuotisen omistuksen ajan, mutta näin nopeaan sitä ei ole vielä koskaan kadonnut ja säiliön nesteetkin on pysyneet vielä tähän asti kirkkaanpunaisina. Tarviipa viritellä omaa topicia tuolle projektille.

Niin ja, kukahan väsäis mulle uuden softan tuolle BV:lle jos sellaisenkin vielä heittäis samaan konkurssiin, törkyhalvalla pitäis tottakai sekin saada. :roll:
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Tero Paalanen »

Ahtoputkiin kerääntyy öljyä jo ihan pelkästään huohotuksen takia. Toki jos siellä on litratolkulla sitä öljyä niin se ei enää ole normaalia.

Jos öljyä menee jäähdytysnesteen sekaan niin syyllinen ei oikeen voi olla muualla kuin suodattimen alla olevassa lämmönvaihtimessa tai kannentiivisteessä.

Softa hommissa suosittelen kääntymään Savonautotunen tai Tdituningfinlandin puoleen.
Molemmilta saat kunnon softan ko. ahtimelle.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Wilho
Posts: 33
Joined: 19.12.2015 8:28
Location: Helsinki

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Wilho »

Mitkä suuttimet -04 AVF Passattiin, tehotavoite noin 220-250hp?
Image Passat 3BG 1.9 TDI 4Motion, 2004
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Tero Paalanen »

Bosion Racet piisaa järkevästi 270hv.
Tosin ne vakio suuttimetkin piisaa n.210-220hv.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Wilho
Posts: 33
Joined: 19.12.2015 8:28
Location: Helsinki

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Wilho »

Alkuhätään voisi riittää vakio suuttimetkin. IC keulille ja ahtimeksi ajattelin Fin-turbon GT1856V. Tuostahan saisi sitten suuttimet päivittämällä hieman lisää tehoja.
Image Passat 3BG 1.9 TDI 4Motion, 2004
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Tero Paalanen »

Mä laittasin ennemmin turboksi bv43:sen.
Tämä ihan sen takia et vaikka max. teho ehkä hieman jäisikin pienemmäksi niin kokonaistoimivuus ja herkkyys on todennäköisesti parempi tuolla bv43:lla.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Wilho
Posts: 33
Joined: 19.12.2015 8:28
Location: Helsinki

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Wilho »

Pistin BV43:n hakuun, katsotaan jos tärppäisi.

Entäs nuo X-Man turbot, täällä kenellekkään tuttuja? On saaneet ainakin briskodan ja tdiclubin puolella ihan ok kehua.

Tämmösen meinaan pongasin heidän Facebook-sivuilta:

"GT17/56MFS high spec 230bhp rated direct bolt on hybrid turbo for PD130 AWX/AVF Passat/Audi A4/A6/Superb benefiting from large 56mm GTX style billet compressor wheel, CNC machined housings uprated bearings. etc...
It can take up to 2.2bar (2bar sustainable boost) and make 230bhp with stock injectors.
£600 delivered within the UK 4bar MAP extra £40"

Edit. Kyselin piruuttani saatavuutta ja niistä pienemmistä suuttimista AVF:ssä:

"yes I still have these available and the inectors on AVF should be still good for 220-230bhp if healthy"
Image Passat 3BG 1.9 TDI 4Motion, 2004
pitkaja
Posts: 89
Joined: 22.12.2014 17:28
Location: LAUKAA

Re: Passat avf isompi turbo

Post by pitkaja »

http://www.autonvaraosat24.fi/alanko/8052789#" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kukaan koskaan kuullutkaan tommosesta turbosta: ALANKO Turboahdin Pakokaasuahdin?
1.9TDI 4MOTION 2001 VARIANT
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: Passat avf isompi turbo

Post by JukkaA »

Tuolta tuskin kannattaa ahtimia ostella.
Rehti55
Posts: 1
Joined: 15.6.2017 10:40

Re: Passat avf isompi turbo

Post by Rehti55 »

Älä ees mieti muuta ku bv43:sta. Todella paljon parempi kokonaistoimivuus. Kyllä ite lähtisin ihan suomalaisilta tilaamaan. http://osasuora.fi/turboahtimet-volkswagen/
pitkaja
Posts: 89
Joined: 22.12.2014 17:28
Location: LAUKAA

Re: Passat avf isompi turbo

Post by pitkaja »

Eli ei ole kokemusta eikä tietoa kyseisestä turbon valmistajasta. Olen käsittänyt että finturbolta saa ainakin luotettavia turboja.

En kysynyt kannattaako ostaa, kyllähän biltemassakin on myynnissä mutta en välttämättä itse ostaisi sieltä.
Vaikka en kyllä niidenkään turboista löytänyt muuta keskustelua Internetistä kuin älä osta.
Katotaan sitten kun hajoo minkä laitan tilalle.
1.9TDI 4MOTION 2001 VARIANT
Post Reply