Tuli ostettua juuri kyseinen -98 V6 4veto manuaalipassatti ja kuunnellut kaikenlaisia ylimääräisiä ääniä siinä
Yksi niistä on perinteinen klak klak klak, mikä kuuluu voimakkaampana kääntäessä samalla kiihdyttäen. Toinen on hieman jännempi jyrinä mikä kuuluu 60-80 vauhdin välillä, ihan kuin jäisillä traktorin jäljillä ajaisi mutta ilman tärinää. Tärinää kyllä tuntuu penkissä mutta hyvin vähän. Kierrokset tai vaihteet ei vaikuta millään tavalla ääneen, ainoastaan vauhti tuolla välillä. Renkaat vaihdatin juuri uusiin, ei vaikutusta. Samalla kävi kyllä ilmi että kuskin takavetarin suojakumi vähän vuotaa rasvoja. Renkaita pyöritellessä ei mitään laakerin ääniä kuulunut mistään nurkasta ja muutenkin kaikki näytti "hyvältä".
Klak klak on ilmeisesti jokin vetarivika?
Tuohon jyrinään onko jotain ehdotuksia mitä se voisi olla vai onko se enemmänkin ominaisuus? En kyllä sitäkään yhtään ihmettelisi
Last edited by jayz on 15.1.2017 0:17, edited 1 time in total.
Klaksutus kuulostaa perinteiselle vetonivelvialle, ulommat edessä syyniin. Tärinä voinee johtua kardaanin ristikkonivelestä tai sitten sen kannatinkumin vulkanointien pettämisestä.
Jultsu wrote:Klaksutus kuulostaa perinteiselle vetonivelvialle, ulommat edessä syyniin. Tärinä voinee johtua kardaanin ristikkonivelestä tai sitten sen kannatinkumin vulkanointien pettämisestä.
Kardaania vähän epäilin itsekin, mutta eikös sen siinä tapauksessa pitäisi kolista hieman enemmänkin jos sieltä noi olisi valmiita? Tämä on ensimmäinen kardaaniauto, joten en tunne laitosta niin hyvin, mutta loogisesti ajateltuna luulisi hakkaavan pohjaa miten sattuu
Pyörivän kappaleen resonanssitaajuus riippuu sen pyörivän kappaleen massasta, koosta, tasapainopisteestä, hitausmomentista jne jne. Näillä kardaaneilla se on empiirisesti todettu olevan tuolla 70-80km/h maastossa. Vähän sama kuin pyörissä jos olisi heittoa tai vipotusta, ei sekään ilmene kuin vain tietyllä nopeudella.
Komppaisin Jultsun ehdotuksia vetareista sekä ristikkoneveltä tai kannatinkumia.
Vetareita voi myös testailla ajelemalla ympyrää molempiin suuntiin veto päällä
ääntääkö vain toinen, vai molemmat.
Nyt on menossa remonttiin ensi keskiviikkona nuo vetarit ja tarkastellaan vähän kardaania. Onko tuohon sopivaa kannatinlaakeria nykyään saatavilla jostain "helposti"?
Motonetistä tais aikoinaan saada sitä bemarin laakeria 15 euroon, sen lisäksi tarvitaan sitten hitsipilliä ja rälläkkää. Mutta mun rahat olis enemmänkin kulahtaneessa ristikkonivelessä kuin kannattimessa.
Se laakeri lepää parin sentin päässä tuosta kehikosta ja on vulkanoitu kumilla kiinni, ei se lämpö kumia pisin johdu mihinkään. Mulla ainakin kestänyt tuo ranetusratkaisu jo vuoden päivät.
Jaaaa okei ku luulin et tarvii tollain kannake hitsata siihen bemarin laakeriin mut et siin onkii jo sellain, ok ok.. Nyt kun sulla tuntuu olevan hyvin tietoa näist vehkeist, nii sotken vähä tät topikkii ja kysäsen et mistä kohtaa perää pitäis löytyy peräöljyjen täyttöaukko? Vuotaa omasta vissii tuo kardaadin stefa ja kuullostais et perästä kuuluu jo jonkuunäköst ujellusta 70km/h eteepäin.. 2001 vm mut samanlaisiahan nää vissii on tekniikaltaan suurin piirtein.. Ja mitä öljyy sinne kannattaa tunkee?