Eli kyseessä 2001 vm farkku neliveto passatti tuolla VR5 (AZX) koneella.
Pari päivää sitten syttyi moottorin vikavalo ja tyhjäkäynti seilailee ja ei meinaa pysyä käynnissä 2000rpm jälkeen auto toimii normaalisti, ei kuulu ylimmäräisiä ääniä ja vedot on tallella, mutta kun päästää kaasusta ja kierrokset tippuu alle 2000rpm kuuluu mitä ihmeellisimpiä ääniä (kilinää, kolinaa yms) ja sammuu. No vikakoodit luin ja se antaa tuon P0011 Bank 1: Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced). Töissä katsoin Boschin laitteilla niin suomeksihan tuo meinaa että "Nokka-akselin myöhäistys (syl. rivi 1) ohjearvoa ei saavutettu".
Jakoketju on vaihdettu n. 30tkm sitten. Auton käydessä kun nyppää imunokan asentoanturi liittimen irti, ei vaikutusta, mutta jos pakonokan asentoanturin nyppää irti käynti muuttuu vielä huonommaksi. Mitäs tässä nyt kannattaisi ruveta ensimäisenä tutkimaan? En usko että jakoketju olisi venähtänyt koska 2000rpm jälkeen toimii tosiaan täysin normaalisti. Eikös tuolla ole nokkien päässä säätöpyörät ja magneetti/säätöventtiilit? Eikös nuo säätöventtiilit aukea öljynpaineesta? Jos esim. tuo imupuolen säätöventtiili ei jostain syystä aukea, niin aiheuttaako se kyseisiä oireita? Esitronicin mukaan vika vaihtoehtoja on juuri nuo asentoanturit ja niiden ohjaus tai säätöventtiilit tai öljynpaine liian alhainen.
Onko jollain kokemuksia tai neuvoja antaa? Ei viitsisi ensimäisenä hypätä jakoketjun kimppuun kun ei nosturia himassa ole ja ei mikään helpoin ja nopein tuo jakopää ole.
