RENGASPAINEET (17-18" matalaprofiilirenkaissa)

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
tommi

RENGASPAINEET (17-18" matalaprofiilirenkaissa)

Post by tommi »

Nyt kun tulee joka tuutista eri mielipiteitä niin kertokaa nyt hyvät ihmiset millaisia paineita te pidätte renkaissanne??

Lähinnä kiinnostaa oma koko 225/45-17, mutta muutkin samantyyppiset käy...

Eli mitkä paineet pitäis olla, että rengas ei kulu keskeltä kesässä ja ajo-ominaisuudet kuitenkin pysyy hyvänä.
Ari-Matti Aho
Mr. VCF

Post by Ari-Matti Aho »

225/40/18 renkaissa 2.8bar
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
colour concept

Post by colour concept »

205/40/17 2.6bar
BMW 320 Coupe
VW Vento
Dalton

Post by Dalton »

225/40/18 renkaissa oli alkukesän 2,7bar ja huomasin että ovat alkaneet kulumaan enemmän reunoilta kun keskeltä. Nyt ajeltu pari viikkoa 3bar paineilla ja meno on todella pehmeää... :wink:
Touareg King Kong, Typ1 -71
DJisotela

Post by DJisotela »

215/45-17 2.9bar
Tero Paalanen
Team Leader

Post by Tero Paalanen »

205/40-17 2,9bar
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
jyrki

Post by jyrki »

215/45/17 2,8bar
Vw Golf Variant VI 1.6 TDI -10
lassi

Post by lassi »

Moro,

Ootteko pitäneet samoja paineita ympäri auton?

-Lassi
Passat Variant 1.8T '99
Dalton

Post by Dalton »

Joo samat paineet edessä ja takana...
tommi

Post by tommi »

Onko muut havainnu autoissaan (lähinnä madalletuissa), et syö renkaita sisäreunalta??

Tossa kun vaihdoin talvikiekot alle niin havaitsin, et joka nurkassa on havaittavissa pientä kulumaa sisäreunassa :evil: Ei siis mitenkään hirmu paljoa, mut silleen, et näkee et rengas on hiukka pykälällä.

Kulmat on säädetty öbaut vuosi sitten 15" renkailla (nyt alla 17")... Vai onko renkaissa vikaa/ liikaa paineita (3bar), ku tosiaan syöny silleen pykälälle :?:
IV Golf -03 PWD
ASZ
Masentaja

Post by Masentaja »

iskunvaimentajissa voisi olla mahdollisesti vikaa.
Touran 1.9TDI Trendline -09
tommi

Post by tommi »

Niin, vakiotolpat on paikallaan... tietääkö joku varmemmin ku ei viittis vaihtaa turhaan.

Näkiskö mahdollisen iskarivian vaikka katsastuksen iskaritestissä??
IV Golf -03 PWD
ASZ
onlyvw

Post by onlyvw »

itsellä näytti katsastuksessa se iskari mittari sellaisia lukuja ku ei olisi iskareita ollutkaan ja katsastusmies tuumas, että se ei pidä paikkaansa jos on alustasarja ja matalaprofiilit autossa... silloin pitää vaan testailla vanhaan tyyliin...
tommi

Post by tommi »

Toiko nyt siis selvästi viittaa siihen, et iskarit on syynä eikä esim. kulmat tai paineet??
IV Golf -03 PWD
ASZ
DJisotela

Post by DJisotela »

Jos rengas on kulunut silleen, että joka toinenpala on kulunut ja jokatoinen ei ni silloin on ne iskarit vahvin vaihtoehto.. Tai kudosvika.

Ennemmin tarkistaisin pyörän kulmat. jos kerran säädetty 15" ja alla 17"

Ja paineista jos johtuisi nin olisi joko molemmat laidat tai keskeltä kulunut.
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
tommi

Post by tommi »

Tarttee varmaan ensihätään käydä kulmat kattomassa. Olisko se kudosvika kaikissa pyörissä... Ei tunnu todennäköseltä, mutta kaikkihan on tietty mahdollista.

Ne on tosiaan kulunu silleen jokatoinen kuvio alhaalla ja jokatoinen ylhäällä...

Onko se säätö sit enskesänä taas edessä jos nyt käyn säätämässä ne noilla 16" talvikumeilla? Vaikuttaako renkaan koko niin paljon... :?:
IV Golf -03 PWD
ASZ
jopo

Post by jopo »

Renkaan koko ei vaikuta säätöön! Jotkut renkaat kuluvat tuolla sun mainitsemalla tavalla. Eräässä Täysin uudessa volvossa oli muistaakseni kumhon renkaat ja ne kuluivat juuri mainitsemallasi tavalla. Mulla kans omassa kärryssä kuluu takarenkaat sisäreunoilta samalla tavalla. Minkä merkkiset sun renkaat on?
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Puuhis

Post by Puuhis »

Kyllä se renkaan tai oikeestaan vanteen koko vaan vaikuttaa säätöön minun käsitykseni ja kulmien säätäjän puheiden mukaan... Mitä suurempi vanne sitä tarkemmin kulmat saadaan säädettyä.
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
tommi

Post by tommi »

AURORAt pyöri nurkissa. Sehän on käsittääkseni samalta hihnalta tuleva rengas ku KUMHOkin.

Täytyy viä kysellä noista renkaan kulumisista tuolta rengasliikkeeltä, jos vaikka sais takuuna uudet :wink:
IV Golf -03 PWD
ASZ
jopo

Post by jopo »

Juu tottahan siitä tarkempi tulee jos halkaisia on isompi, mut ne on niin marginaalisia että Tuskin on mainittavaa hyötyä! Eli jos sulla on 15 talvipyörät ja niillä kulmat säädetty niin samat kulmat käyvät edelleen esim. 18 kesäpyörille. Auton korkeuden säätö vaikuttaa aina pyöränkulmiin. Madallettuja autoja ei "kuulema" pitäisi edes säätää rengaskoneiden ohjearvoilla. Ja sen olen itsekkin huomannut! Eräs spesiaali sääti mun auton kulmat uudestaa vianorin käsittelyn jälkeen. Uudelleen säädön jälkeen ajettavuus ja renkaan kuluminen muuttui noin 200% parempaan.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
tommi

Post by tommi »

Mitenkäs ne tarttis sit säätää, koska mulla on aika varattuna Vianorille ens maanantaiksi... en sit tiedä millä arvoilla ne toimii, mut osaatko ite sanoo suuntaa ettei tarttis montaa kertaa säädättää :?:
IV Golf -03 PWD
ASZ
Dalton

Post by Dalton »

jopo: mistä löytyi spesiaali joka sääti kulmat kuntoon? Mulla on viime keväänä säädetty kulmat Kouvolan Euromasterilla ja tosiaan kului takarenkaat todella epätasaisesti!

Mulle kans tarjottiin rengasliikkeessä noita Auroran renkaita, onko porukalla minkälaisia kokemuksia noista :?:
tommi

Post by tommi »

Liikkeessä kerto, et etupäälle vois jotain tehdäkkin, mut takapää saattaa olla mahdoton säätää ku on madallettu....???

Ite olen kyllä tykänny noista Auroran kiekoista. Ainoa miinus on (tämä on siis oletus), että rengas tuntuu välillä mutkassa antavan periksi. Voi ihan yhtälailla johtua alustasta, mutta epäilen silti renkaan suorituskykyä.

Pito on hyvä ja rengasäänet on matalat. Että kaikenkaikkiaan hinta/laatu on todella paikallaan!
IV Golf -03 PWD
ASZ
jopo

Post by jopo »

Mä en kyllä uskalla arvata noihin sun arvoihin mitään. Mulle ainakin lisättiin aurausta ja jotain muutahan se myöskin muutti. Tää seppä on mun tuttava, joka työkseen rassaa omassa yrityksessään autoja ja vapaa-aikanaan touhuaa erinäisten kilpa-autojen kans.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
tommi

Post by tommi »

Ei kai siinä auta, ku käyttää siä säädössä ja mennä uudestaan itkemään jos ei tunnu paranevan. Ärsyttää vaan jo etukäteen jos renkaat menee ton takia kantille!

No mutta täytyy olla positiivinen ja luottaa heidän ammattitaitoon :shock:
IV Golf -03 PWD
ASZ
tommi

Post by tommi »

Kulmat tarkistettu Vianorilla ja kunnossa oli :!:

No kyllähän sen melkein jo arvas.... Sano se rengasliikkeen isäntäkin, että mitä suurimmalla todennäkösyydellä syy on renkaissa. Ne vaan kuluu tolla tavalla :?

Onhan toi aika takapuolesta, et ne vaan kuluu sillä tavalla. Ja uusia renkaita et kuitenkaan saa. Ainakaan Nokia ei kuulemma anna takuuseen uusia jos kuluu laikulle.

Täytyy kyllä yrittää jos vaikka onnistuis.
IV Golf -03 PWD
ASZ
Post Reply