Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Viime viikolla oli autosta auennut sivuikkunat kaupan parkissa ja siitä on nyt riesaa tarpeeksi. Korjaamolla lukivat vikakoodit, oikean takaoven keskuslukituksen lukko herjasi ja vaihdettiin uuteen. Ikkunakeissi vaan toistui perjantaina ja tänään töistä kämpille tultuain. Tänään ei meinannut ikkunat itkeämälläkään pysyä ylhäällä. Tosin nyt ovat kiinni, en tiedä mikä edesauttoi niitä pysyyn ylhäällä.
Tuttu autokorjaaja kertoi syitä olevan lähinnä kaksi vaihtoehtoa, joko kuskin oven johtosarja on vaurioitunut tai sitten kuskinoven lukossa on vika. Ei tosin poissulkenut mukavuusboksinkaan vikaa. Tarkistin sen johtosarjan siltä osin kuin pystyi irroittamatta enempää kuin sen haitariletkun korin ja oven väliltä. Ei näkynyt vaurioita. Viikon päästä maanantaina on aika merkkiliikkeeseen tarkempaan tutkimukseen.
Siksipä kysyn, nyt, että onko mitään konstia saada ne ikkunat pysymään ylhäällä? Sulakkeen irroitus, jonka takana ikkunat, keskuslukitus ja polttoaineluukun lukitus on, ei paljoa auta, kun ikkunat liikkuu silti. Vai onko niille joku toinen sulake, jonka poistamalla ne saisi pysymään ylhäällä?
Terveisin riivatun neloskoppasen golffin omistaja
Tuttu autokorjaaja kertoi syitä olevan lähinnä kaksi vaihtoehtoa, joko kuskin oven johtosarja on vaurioitunut tai sitten kuskinoven lukossa on vika. Ei tosin poissulkenut mukavuusboksinkaan vikaa. Tarkistin sen johtosarjan siltä osin kuin pystyi irroittamatta enempää kuin sen haitariletkun korin ja oven väliltä. Ei näkynyt vaurioita. Viikon päästä maanantaina on aika merkkiliikkeeseen tarkempaan tutkimukseen.
Siksipä kysyn, nyt, että onko mitään konstia saada ne ikkunat pysymään ylhäällä? Sulakkeen irroitus, jonka takana ikkunat, keskuslukitus ja polttoaineluukun lukitus on, ei paljoa auta, kun ikkunat liikkuu silti. Vai onko niille joku toinen sulake, jonka poistamalla ne saisi pysymään ylhäällä?
Terveisin riivatun neloskoppasen golffin omistaja
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Tietääkseni lukkovika siis mikä tahansa vika lukossa ei aiheuta ikkunoiden aukeamista. Sähköikkunoiden moottoreille tulee johtosarja ja niissä on omat piirilevyt sisällä. Vika voisi olla joko noissa tai sitten siinä mukavuusboksissa. Jos ikkunat ovat auki niin meneekö ikkunat kiinni kun painaa ovia lukkoon kaukosäätimestä?
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Onhan noissa lukoissa sellanen toiminto et avaa ikkunat kun pitää riittävän kauan avainta auki asennossa (toimii myös lukitusasennossa sulkemiseen).Barabbas wrote:Tietääkseni lukkovika siis mikä tahansa vika lukossa ei aiheuta ikkunoiden aukeamista.
Toki vois kuvitella et jos se tunnistin siellä takkuaas, ni keskuslukkokin avaas ovet samalla kun ne ikkunat aukeaa.
Ei ole nelosgolffissa kaukosäätimestä toimivaa ikkunoiden sulkua/avausta. Toimii ainoastaan avaimella lukkopesästä.Barabbas wrote:Jos ikkunat ovat auki niin meneekö ikkunat kiinni kun painaa ovia lukkoon kaukosäätimestä?
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Tuossa autoni tapauksessa on mielenkiintoista, ettei se joka kerta avaa ovien lukkoja samalla kun ikkunat avautuu. Tänään töistä tultuani en tosin kerennyt ovia edes lukitsemaan, kun ikkunat aukesivat. Unohtui mainita, että ajoittain ajon aikana kuuluu naks naks, naks naks ääntä.
Autossani on ilmeisesti jälkiasennettu keskuslukituksen kauko-ohjaus, kun kaukkari on samanlainen kuin Cobran sarjoissa. Tuohon ikkunoiden aukeamiseen ei tosin ole vaikuttanut asia, lukitseeko ovet avaimella ovesta vaiko kaukosäätimellä.
Autossani on ilmeisesti jälkiasennettu keskuslukituksen kauko-ohjaus, kun kaukkari on samanlainen kuin Cobran sarjoissa. Tuohon ikkunoiden aukeamiseen ei tosin ole vaikuttanut asia, lukitseeko ovet avaimella ovesta vaiko kaukosäätimellä.
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Lukkomoduuleissa ei ole mitään älyä sisällä. Vaikka autossa on kyseinen toiminto: "Onhan noissa lukoissa sellanen toiminto et avaa ikkunat kun pitää riittävän kauan avainta auki asennossa (toimii myös lukitusasennossa sulkemiseen)." Ovessa oleva ikkunanostin on oven oma tietokone.
Taitaa tuo Cobran hälytin nyt sekoilla avauskäskyn kanssa. Eli vaikka kaukosäätimestä painaa vain kerran, niin cobran häly lähettää avauskäskyä liian pitkään - mukavuusboksi luulee ikkunan avaus käskyksi. Voihan tuo vika olla vaikka kaukosäätimessä. Oletko vaihtanut patteria siihen milloin?
Taitaa tuo Cobran hälytin nyt sekoilla avauskäskyn kanssa. Eli vaikka kaukosäätimestä painaa vain kerran, niin cobran häly lähettää avauskäskyä liian pitkään - mukavuusboksi luulee ikkunan avaus käskyksi. Voihan tuo vika olla vaikka kaukosäätimessä. Oletko vaihtanut patteria siihen milloin?
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
En mä väittänykkää et lukkomoduulissa olis älyä, mut kyllä siellä lukkomoduulissa täytyy olla jonkinlainen tunnistin sille et avain on käännettynä "auki" asentoon. Ei se tieto lagattomasti sieltä välity lasienohjaukselle.Barabbas wrote:Lukkomoduuleissa ei ole mitään älyä sisällä. Vaikka autossa on kyseinen toiminto: "Onhan noissa lukoissa sellanen toiminto et avaa ikkunat kun pitää riittävän kauan avainta auki asennossa (toimii myös lukitusasennossa sulkemiseen)." Ovessa oleva ikkunanostin on oven oma tietokone.
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Siellähän on useampi mikrokytkin jotka tunnistaa eri toiminnot. Jos avaimella avaus-käskyn mikrokytkin olisi aina "päällä" ovea ei saisi lukkoon. Jokaiselta mikrokytkimeltä tulee omalla piuhalla tieto ikkunan avaus moduulille.
Jos Lontoota ymmärtää niin Youtube auki ja opiskeleen: https://www.youtube.com/watch?v=hA_igZn ... H6&index=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo ukko on aika hyvä selittään nuo toiminnot. Euromallin autoissa on yksi mikrokytkin enempi SAFE-tilaa varten.
Toki tapauksen autossa voi olla mitä vaan virityksiä ovien sisällä. Tuo takaoven lukkomoduulin vaihto on ollut täysin turhaa ainakin kyseisen ongelman korjaukseen liittyen. Niissä ei ole niitä avaimella auki kiinni mikrokytkimiä.
Jos Lontoota ymmärtää niin Youtube auki ja opiskeleen: https://www.youtube.com/watch?v=hA_igZn ... H6&index=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo ukko on aika hyvä selittään nuo toiminnot. Euromallin autoissa on yksi mikrokytkin enempi SAFE-tilaa varten.
Toki tapauksen autossa voi olla mitä vaan virityksiä ovien sisällä. Tuo takaoven lukkomoduulin vaihto on ollut täysin turhaa ainakin kyseisen ongelman korjaukseen liittyen. Niissä ei ole niitä avaimella auki kiinni mikrokytkimiä.
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Sitähän se taisi olla, mutta vaihdettu jokatapauksessa ja ei siitä enää rahoja takaisin saa. Vikakoodinlukija kuitenkin ilmoitti jatkuvasta viasta kyseisen lukkomoduulin osalta. Josko se nyt maanantaina selviäisi merkkihuollossa viimestään.Barabbas wrote:Tuo takaoven lukkomoduulin vaihto on ollut täysin turhaa ainakin kyseisen ongelman korjaukseen liittyen. Niissä ei ole niitä avaimella auki kiinni mikrokytkimiä.
Paaliin joutaisi koko auto ja pappi sanomaan sille Amen.
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Voisiko vika johtua yksinkertaisesti vetokoukun pistorasiasta? Viime torstaina ajelin peräkärri perässä kotipuoleen päin ja kesken matkaa alkoi taas keskuslukot säksättään, vaikka tiistaiaamusta asti ei ollut temppuillut mitenkään. Kotipihassa sitten virrat autosta katkaistuani ikkunat lävähti alas. Perjantaina vaihdoin kuskinpuolen raidetangonpään ja tutkin vetokoukun pistorasiaa ja se oli pahasti hapettunut. Ostin uuden pistorasian ja vaihdoin entisen tilalle. Siitä asti ikkunat on pysynyt ylhäällä.
Eilen käytin merkkihuollossa autoa ja ei ne siellä mitään tarkkaa diagnoosia löytänyt vian suhteen. Kuskin puolen a-pilarissa oli joku hapettunut liitos, jonka vaihtoivat ja poistivat kokeeksi Cobran kaukohallintalaitteiston käytöstä. Mukavuusboksin ainut virheilmoitus oli, ettei se anna virtaa sisätilan valaistukselle.
Eilen käytin merkkihuollossa autoa ja ei ne siellä mitään tarkkaa diagnoosia löytänyt vian suhteen. Kuskin puolen a-pilarissa oli joku hapettunut liitos, jonka vaihtoivat ja poistivat kokeeksi Cobran kaukohallintalaitteiston käytöstä. Mukavuusboksin ainut virheilmoitus oli, ettei se anna virtaa sisätilan valaistukselle.
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Tuosta mukavuusboksistahan on ollut juttua paljon ja työkavereilla (2 kpl) on ollut samaa ongelmaa juuri tänä talvena. Molemmat rauhoittuu toviksi kun saa sisätilat kunnolla lämpimiksi.
Ilmeisesti alkaa oireilemaan jostain syystä näillä keleillä ja porukka löytänyt kylmäjuotoksia boksista.
Ilmeisesti alkaa oireilemaan jostain syystä näillä keleillä ja porukka löytänyt kylmäjuotoksia boksista.
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Re: Konstia ikkunat pysymään kiinniasennossa?
Ei ole nyt toistunut ikkunakeissi, vaan ei ole ollut tarvettakaan vetää perässä kärriä. Vaihdoin vetokoukun pistorasian uuteen ja pätkäsin johdoista reilun sentin pois ja kuorin sekä kolvasin päät ennen liitosta uuteen rasiaan. Vaan sitten oli tutkittavana, miksei taka sumuvalo pelaa, niin syy oli juurikin vetokoukun johtosarjassa. Sen kun otti pois ja kytki alkuperäisen liittimen takavalon pistokkeeseen, niin kasvain sanoi kasvain ja kasvoi vain, kun se sumuvalokin alkoi toimia.