Osaisiko joku kertoa millainen järjestelmä on 3bg 1.9 TDi Passatin jäähdytinneste järjestelmä. Onko muka jossain 'ylitäyttö putki' tms?
Kävi nääs niin että muun huollon yhteydesssä oli etevä huoltomies keksinyt lisätä puoli litraa jäähdytinnestettä ja tuloksena auto alkoi puskemaan ulos jostain koneen takapuolelta, nestettä tulee ulos aika reippaasti.
Huollosta ensin tottakai epäilivät sanaani, mutta auto ei ole tähänkään asti kuluttanut jäähdytinnestettä ja taso ollut ihan paisarissa kohdillaan niin en edes ymmärrä mistä moinen älynväläys lisätä sitä
Nyt sitten joku tiiviste poksahtanut(?)
Vuodolla ei ole mitään tekemistä nesteen lisäämisen kanssa, se vain nyt sattui sopivasta samaan aikaan.
Tarkistappa tandempumpun alta kulkeva pieni vesiletku. Ei olis eka pumppari jossa se on hapertunu tandemista hikoilleen naftan takia.
Voisiko muka olla niin hassu yhteensattuma , etenkin kun olen säännöllisesti autoni nesteitä tarkastellut.
Ja tosiaan nesteet alkoi tulla samantien ulos kun ajoin auton huollosta kotiin.
Mutta siellä ei siis ole mitään "ylitäyttöputkea"?
Oisko tosiaan vesiletkun vuoto. Minulla hävisi jäähdytysnesteet kovaa vauhtia joskus 4v sitten ja vein fixus korjaamolle katsottavaksi, sanoivat että joku vesipesän pikkuletku vuotaa ja niitä vaihdeltu paljon bg passateissa. Oli niin hapristunut se letku että melkein mureni käsiin. Uusi letku laakkoselta n. 30e ja vaihtotyötä 30min.
JaakkoKolmonen wrote:Voisiko muka olla niin hassu yhteensattuma , etenkin kun olen säännöllisesti autoni nesteitä tarkastellut.
Ja tosiaan nesteet alkoi tulla samantien ulos kun ajoin auton huollosta kotiin.
Mutta siellä ei siis ole mitään "ylitäyttöputkea"?
Ei tuo ko. vesiletku minunkaan autossa varoitellut.
Ja ei, siellä ei ole missään koneen takana ylitäyttöputkea. Se on paineistettu järjestelmä.
Mitä siellä huollossa tehtiin, jos sitä hapertunutta letkua on huollon yhteydessä kolisteltu vähän niin sehän riittää. Tietysti jos huolto on liittynyt takajarruihin niin sit ei pitäis konehuoneessa olla uusia nestevuotoja.
Tämä siis sillä että huoltokohteiden läheltä voi vuodot löytyä, vaikkei huollot niihin vuotoihin suoranaisesti liitykkään...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Öljynvaihto oli alkuperäinen huolto. Eli eiköhän tää vaan ollut todella huono yhteensattuma. Tietämättömänä vaan kelasin että he aiheuttivat sen vuodon. Vuotaa kuulemma termarin kotelosta.
Onko termarikotelot noissa 1.9 TDi vehkeissä kaikissa samanlaiset vai joka kone tyypille omansa?
Jos vaikka romikselta kävis hakemassa 'uutta' osaa
Aloitusviestissä kerroit et vuoto on jossain koneen takaosassa ja nyt se vuotaakin termarikotelosta joka on koneen etuosassa.
Ettei nyt vaan olisi joku "ammattilainen" kattonut et vuoto on "termarikotelossa" tarkoittaen sitä alumiinistä vesiletkulähtöä koneen takana, jonka päältä muuten tuo mun aiemmin mainitsema pikkuletku kulkee.
Kyllähän sen puoliksi lakritsaksi muuttuneen jäähynesteletkun saa revittyä kokonaan auki esim. siinä vaiheessa kun sitä moottorin suojamuovia asettelee takaisin paikoilleen. Ja älä suotta tyydy vaihtamaan vain sitä letkua, koska se juurisyy sille syöpymiselle löytyy naftaa tihkuvasta tandempumpusta joka menee myös vaihtoon. Uus tandem alta 200 euroa saksasta ebayn kautta tilattuna, ja on oikeasti jo näillä kilsoilla vaihtokamaa vaikkei vuotaisikaan.
Se tandempumppu tosiaan tihkutti niille letkuille, mutta jäi vaihtamatta kun sanoivat pelkällä pumpulle n.500€ hintaa korjaamolla. Se kahden letkun pätkän vaihtaminen maksoi jo itsessään 450€. Vuolevat näköjään kultaa noissa korjaamoissa.
Onko muuten tandempumppua vain yhtä mallia käytetty noissa vehkeissä jos vaikka tilais sieltä ebaystä?
Häviää jäähdytysnestettä noin 5dl/2tkm ajomäärällä. Minkäslaista letkua tuo tandempumpun alapuolella sijaitseva pikkuletku on, jos hommais sitä varuilta mikäli sieltä tihkuttaa? Liekkö 4v sitten vuotanut tuo sama, Googlesta sai käsityksen että aika tyypillinen vika kyseessä
Osta suosiolla muotoonsa valettu pätkä, maksaa 30e marmorilla. Tilaa se tandem saksasta, esim. Ebay. Niitä oli pariakin eri sorttia, jostain online etkasta näkis sen nykyisen osanumeron jota käytttää.
Nyt 500km ajettu ja silmämääräisesti ei ole yhtään vajonnut jäähdytysnesteen määrä. Katsottu samassa kohtaa kun auto tasaisella autohallissa. Enpä vielä mitään letkua marmorilta taida ostella, noin 900km päästä (1-2viikon päästä) öljynvaihto niin voisi tutkia tarkemmin mistä vuotaa kun saa auton nosturille. Tarviiko tossa miten paljon purkaa, että sen letkun näkee? Vähän heikkoa itsellä tämä moottorin komponenttien tuntemus.
Niin ja tarkistus tehty lämpimällä koneella, 300km ja 200km ajojen jälkeen.
Ei, koska se letku jää tandemin ja jäähynesteen lähtölaipan väliin puristuksiin, ja sieltä se juuri lähtee mätänemään. Voi myös näyttää ulkoisesti ihan ehjältä mutta kun painat sormella niin se menee läpi letkusta...