Ajotietokoneen nollaus

Kaikki yleinen jutustelu
Post Reply
Lassi Jyrkkänen
Posts: 194
Joined: 30.3.2007 0:00
Location: Vähäkyrö
Contact:

Ajotietokoneen nollaus

Post by Lassi Jyrkkänen »

Kävin tuas perjantaina 120 huollossa, unohtivat nollata mun ajotietokoneen -> huomasin vasta kotosalla...Voiko sen nollata itte vai käynkö huomenna liikkeessä? Jos jollain on tietoa niin informoikaa. Auto -04 Golf Variant luonnollisesti...
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

"Huoltovälin osoitinta nollatessasi pidä nopeusmittarin vieressä sijaitsevaa välimatkamittarin nollausnupppia painettuna ja kytke samalla sytytysvirta päälle. Vapauta nollausnuppi sytytysvirran kytkemisen jälkeen. Ellei näyttöruudulla nyt näy se huolto jonka haluat nollata ("Service oil" tai "Service INSP"), paina nollausnuppia uudelleen. Käännä käyntinopeusmittarin vieressä sijaitsevaa
digitaalikellon asetusnuppia myötäpäivään, jolloin näyttöruudulle tulee "Servce ..." Jos autossa on analoginen kello, täytyy kellon asetusnuppia vetää ulos. Katkaise sytytysvirta. Huoltovälin osoitin on nyt nollattu."

Kokeiles tuolla.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Ja jos en aivan väärin muista, niin tuo nollaa huoltovälin kiinteälle 15 tkm huoltovälille. Longlife nollaus onnistuu vain Vagcomilla tai huollossa.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1562
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Aivan totta. Tuota en muistanutkaan. Vag comilla saa tosiaa vaihdettua sen huoltovälin.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Lassi Jyrkkänen
Posts: 194
Joined: 30.3.2007 0:00
Location: Vähäkyrö
Contact:

Post by Lassi Jyrkkänen »

Kiitokset! Asia kunnossa. En hoksannu tuota kellon nuppia pyörittää ku edellisessa autossa ( polo classic -00 ) riitti pelkästään tuon trippimittarin painallus käynnistyksen yhteydessä ja nappia piti pitää joku 10s pohjassa...Vaasan käyttöautolla opettivat.
User avatar
Nixu
Posts: 399
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Uskaltaisikos ajotietokonetta nollata,kun näyttää 15tkm jälkeen serviceä?Autossa longlife öljyt ja vielä pitäisi siis ajella ainakin reilu 10tkm noilla litkuilla.Piti olla longlife välille asetettu toi ajotietokone,mutta ei näköjään olekkaan..

Ja sitten seuraavassa huollossa nollaisi ja muuttaisi väliksi sen 30tkm??
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Ei se LL ole automaattisesti sitä kolmeäkymppiä. Se 30tkm on "suotuisissa olosuhteissa saavutettava enimmäismäärä". Lyhyttä ajoa ja reipaskaasujalta, niin LLkin voi olla 15tkm, jne...
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Nixu
Posts: 399
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

No ainakin 20tkm ajattelin ajella,kun on pääasiassa siistiä maantieajoa ja vähän kaupungissa pyörimistä noi mun ajelut.
Uskallanko siis vain tylysti nollata ja ajella sen mikä tuntuisi hyvältä ja sitten seuraavassa öljynvaihdossa taas nollaus onnistuisi??
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllähän sä autollas saat ajaa samoilla öljyillä vaikka maailman tappiin/konerikkoon asti, jos niin päätät.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Nixu
Posts: 399
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Pasi Häkli wrote:Kyllähän sä autollas saat ajaa samoilla öljyillä vaikka maailman tappiin/konerikkoon asti, jos niin päätät.
Kysehän ei nyt ollut,että ajelisin öljyillä maailman tappiin!!Vaan siitä,että ajotietokone on asetettu 15tkm huoltovälille ja koneessa on longlife öljyt.Eli en ihan vielä viitsisi niitä vaihtaa ja siksi kyselen,että onnistuuko nollaus sitten uudestaan,kun öljyt vaihdetaan,eikä ole vielä tullut uudestaan 15tkm ilmoitusta ajotietokoneelta!?!.Öljyt vaihdan kyllä Kuitenkin jo reilusti ennen kuin tulee 30tkm noille öljyille !!

Ja samalla muutetaan 30tkm longlife väli takaisin tietokoneelle!
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Nixu wrote:Kysehän ei nyt ollut,että ajelisin öljyillä maailman tappiin!!Vaan siitä,että ajotietokone on asetettu 15tkm huoltovälille ja koneessa on longlife öljyt.Eli en ihan vielä viitsisi niitä vaihtaa ja siksi kyselen,että onnistuuko nollaus sitten uudestaan,kun öljyt vaihdetaan,eikä ole vielä tullut uudestaan 15tkm ilmoitusta ajotietokoneelta!?!.Öljyt vaihdan kyllä Kuitenkin jo reilusti ennen kuin tulee 30tkm noille öljyille !!

Ja samalla muutetaan 30tkm longlife väli takaisin tietokoneelle!
Edelleen toistaen, se ajotietokone laskee huoltoväliä ajo-olosuhteiden mukaan, 30tkm on vain maksimimääritys josta tullaan tarpeen mukaan alaspäin. Meidänkin auto halusi 11tkm jälkeen huoltoon kun 15tkm "piti" kestää. Ja ajo on 80% 80-100km/h tiellä.
Seuraavaksi kannattaa miettiä että onko se 60 euron öljynvaihto todella niin kallis että haluat riskeerata koneen kunnon tuon rahan säästämisen vuoksi? Itse vaihdan mieluummin vähän liian usein tuoreet öljyt koneeseen kuin liian harvoin.

Tokihan se ohjelmointi voi olla väärin ja ajotietokone sen takia huuteli, mutta vielä olisi muuten varaa hyvinkin. Ja suositushan se toki vain on, niinkun Pasikin sanoi että itse päätät miten tykkäät ajaa.

Mitä tulee sitten 30tkm ajettuihin longlife-öljyihin niin muutamia surullisia tarinoita niistä ole kuullut ja 15tkm huoltoväli on ja pysyy mun autoissa. :roll:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Jos uuden auton ostaa ja ajaa sillä noin 100tkm niin sit long lifet! Muuten ehdottomasti 15tkm vaihtoväli! Itse olen tätä mieltä!
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Epävirallisen tietolähteen mukaan esimerkiksi Castrolin longlife öljyillä ei tee hevon paskaakaan 20tkm jälkeen.
Ja ei, en kerro mistä olen tämän kuullut.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Nixu
Posts: 399
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Ok homma,kiitoksia kovasti tiedoista :) En olekkaan tiennyt,että ajotietokone laskee vaihtovälin tarpeen mukaan,luulin että se vain ilmoittaa kun tulee ohjelmoitu kilometrimäärä täyteen..?

Enkä myöskään sitä,että tuo longlife öljy onkin ihan paskaa tavaraa.Tällähetkellä koneessa on kyllä juurikin Castrollin edge öljyt ja kun maksaa 70e purkki ja sitäkin menee 1,5 purkkia niin alkaa öljynvaihdolle tulemaan hintaa 8)

Mutta vaihtoon menee kyllä heti öljyt :wink:
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Juuh, se on "fiksu" järjestelmä ainakin jossain määrin.
Mun kuulemat longlifeistä on lähinnä sinne 30tkm asti ja vähän vielä ehkä ylikin ajettuja, jolloin öljyt rupeaa tukkimaan sihtiä ja sitten on isompi työ saada paikat taas puhtaaksi. Ja jos öljypohjan imusihti menee kokonaan tukkoon niin öljynkiertohan on sen jälkeen aikalailla siinä.
En noista öljymerkeistä tiedä mutta tuskin ihan joka longlife on 20tkm kohdilla vaihtokypsää, ja toisaalta taas itse en kyllä longlifejä käytä kuitenkaan. On se öljynvaihto niin pieni kulu autoilussa vaikka sen 10-15tkm välein tekeekin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Nixu
Posts: 399
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Juu itse olen myöskin aina pitänyt autoissa 15tkm vaihtovälin.Oli vaan nykyisessä täysi LL huoltohistoria,niin siksi viimeksi sitten laitettiin nuo longlife öljyt.
Sen enempää ei tietoa tai kokemusta olekkaan tosta pitkästä vaihtovälistä.. :)
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Itellä nyt ei sinänsä ole omakohtaista kokemusta LL-huoltovälistä, mutta "sivusta seuranneena" omaani kyllä vaihdan 15tkm välein.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
vakio
Posts: 41
Joined: 2.7.2007 23:45
Location: Porvoo

Post by vakio »

Pasi Häkli wrote:Epävirallisen tietolähteen mukaan esimerkiksi Castrolin longlife öljyillä ei tee hevon paskaakaan 20tkm jälkeen.
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo on käytännössä todettu? Onko Castrolia käyttävistä LL-vehkeistä tullut enemmän takuutapauksia yms. moottorin laukeamisia kuin muun merkkisiä LL-öljyjä käyttävistä? Jos näin on, niin jännä että uskaltavat tuota kuitenkin VW-huolloissa autoihin tunkea.
Passat Variant TDI 4Motion Highline -05
User avatar
DJDH
Posts: 1796
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Omaan kulkineen vaihdoin kiinteälle 15tkm huoltovälille heti kun sain auton käsiini. Siihen mennessä oli rullattu 120tkm LL-huoltovälillä ja sen kyllä huomasi. Pojat olivat pajalla ystävällisesti hetneet öljyille fortekäsittelyn ja 2-3tkm tuon jälkeen vaihdettiinkin nostimet. Edellinen omistaja oli tehnyt huollot n.30tkm välein. Vieläkin vaihdan oljyt 7,5tkm välein ja käytän pääasiassa mobilin öljyjä. Mobililla tuolla ja tuolla koneella ei kyllä juuri pidemmälle ajetakaan.

Se mitä LL-öljyn kestoon tulee, niin vag:n koneiden olemattomat öljytilavuudetkin vaikuttaa sen öljyn kestoon, ei pelkästään öljylaatu. Mitä enempi öljyä on kierrossa, sitä vähemmin se öljy leikkaantuu. Ajetaanhan Volvon raskaanpuolen koneillakin 40tkm öljynvaihdoilla ja uusilla euro5 koneilla vielä enemmänkin. Rasitukset noissa koneissa öljyille on aivan toista luokkaa kuin henkilöautoöljyille. Toki öljytilavuuttakin on kymmenkertainen määrä vag:n dieseliin verrattuna ja suodatinkin on viisinkertainen.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
PassatHM
Posts: 11
Joined: 22.8.2008 8:29
Location: Oulun seutu

Post by PassatHM »

Epävirallisen tietolähteen mukaan esimerkiksi Castrolin longlife öljyillä ei tee hevon paskaakaan 20tkm jälkeen.
Minäkin haluaisin tietää, miten tuo on todistettu? Onko tuo kilometrimäärä tasan 20 tkm, vai esim. 19900 km? ;-)

No, vitsit vitsinä, oikeasti jos tuollaisesta on faktaa, niin pöytään vain.

Olen käyttänyt Castrolin ll-öljyjä ll-huoltoväleillä ja jos luotettavia testituloksia castrolin huonoudesta löytyy, niin silloin öljymerkki menee vaihtoon.
VW Passat 3BG Variant 1.9 TDI Highline Tiptronic Horst
User avatar
Nixu
Posts: 399
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

PassatHM wrote:
Epävirallisen tietolähteen mukaan esimerkiksi Castrolin longlife öljyillä ei tee hevon paskaakaan 20tkm jälkeen.
Minäkin haluaisin tietää, miten tuo on todistettu?
Samoin myös minä 8)
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Heh, heti pyydellään faktaa vaikka alkuperäisessä viestissä kirjoitin että epävirallisen tietolähteen mukaan.
Sanotaanko näin että en halua mitään oikeusjuttuja itelleni eli en todellakaan ala paljastamaan enempää.

Voitte mun puolesta pitää täysin essonbaarijuttuna..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Aloittelia
Posts: 1
Joined: 25.4.2020 13:00

Re: Ajotietokoneen nollaus

Post by Aloittelia »

Moro

Etsin tietoa ajotietokoneen nollaamiseen, ja löysin täältä hyvät neuvot, kiitos siitä.

Juttuketju on jo vanha, mutta asia kääntyi ketjussa longlife huoltoon, ja voin kertoa kokemusperäistä tietoa ajokilometrimääristä, autollani on ajettu 285.000 km sekä 17 v ikää ja uudesta saakka ollut longlife huollot käytössä, vaikka huoltomiehet varoittelevat kertovat sitä ja tätä etteivät koskaan laittaisi huoltoa näin, ja luin kanssa alussa huoltokirjasta että kilometrimäärät pitäisi vaihdella, mutta on ajo ollut minkälaista vain, niin tuloksena on aina ollut se noin 30.000 km määrä, ja sen mukaan vaihdan edelleen öljyt, ja samaisesta syystä piti nollata tuo 15.000 huoltokehoitus joka edellisessä huollossa oli mennyt päälle.

Ja alkuajoilta muistan lukeneeni autoalan lehden testeistä, näistä longlife öljyistä etteivät mene miksikään 30.000 ajon aikana ja olen luottanut siihen.

Tänä aikana ei ole ollut ongelmia, vaikka kauhistuin ensimmäistä öljyn huoltoväliä sen huomatessani, yli 30.000 km, olin varma että moottori on entinen ...... ☺
Post Reply