Evrymod 1.9tdi PD

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Volokkariukko
Posts: 5
Joined: 21.9.2020 10:24

Evrymod 1.9tdi PD

Post by Volokkariukko »

Elikkä potilaanahan on vm2002 1.9tdi Pumppusuutin koneella olevan golffi.

Tarkotuksena ois laittaa evrymod pienen tehonlisäyksen Ja savupilvien toivossa, ehkä hieman menneen talve lumia mutta kuitenki. :D

Vastushan pitää ilmeisesti laittaa polttoaineen lämpötila-anturiin, ja vastukseksi 150ohm?
Ainakin noin autowiki väittää..

Noh, viikonloppuna otin ja laitoin 150ohm vastuksen anturiin mutta koneen käynnille ei tapahtunu mitään ja yhtä laiskasti kulki ku aina ennenki. Savupilviä ei myöskään näkynyt missään.

Eli kysymys kuuluu: mikä meni pieleen? Osaako joku neuvoa? Kaikki foorumit selattu läpi ja ei mitään järkevää vastausta löydy.
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Evrymod 1.9tdi PD

Post by Jultsu »

Kytkitkö sen vastuksen sarjaan lämpömittarin kanssa, vai lämpömittarin tilalle?
Volokkariukko
Posts: 5
Joined: 21.9.2020 10:24

Re: Evrymod 1.9tdi PD

Post by Volokkariukko »

Jultsu wrote: 21.9.2020 21:14 Kytkitkö sen vastuksen sarjaan lämpömittarin kanssa, vai lämpömittarin tilalle?
Siis otin siitä putkesta missä on se anturi, niin siitä repäsin johon irti ja laitoin siihen johdon liittimien päihin vastuksen kiinni. Ja en siis laittanu johtoa takasi kiinni siihen mötikkään mikä siinä letkun välissä on. Eikai sillä pitäs olla mitään vaikutusta vai? Kuvanki voisin pistää mutta ku en osaa :D
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Evrymod 1.9tdi PD

Post by Jultsu »

Kyllä sillä on vaikutus. Se lämpötila-anturi on lämpötilan mukaan muuttuva vastus jo itsessään. EVRYmodin idea perustuu siihen että autoa huijataan luulemaan lämpötilaa korkeammaksi kuin mitä se normaalisti on. Tuo 150 ohmia lienee vielä "normaalilämpö" jolloin ylimääräistä syöttöä ei tapahdu. En kuitenkaan suosittele pistämään kiinteästi mitään vastusta siihen, tällöin auto toimii vielä huonommin kuumana ja/tai kylmänä.

Kytke siis se vastus vaan sarjaan alkup. anturin kanssa.
Last edited by Jultsu on 22.9.2020 13:39, edited 1 time in total.
Volokkariukko
Posts: 5
Joined: 21.9.2020 10:24

Re: Evrymod 1.9tdi PD

Post by Volokkariukko »

Jultsu wrote: 22.9.2020 13:28 Kyllä sillä on vaikutus. Se lämpötila-anturi on lämpötilan mukaan muuttuva vastus jo itsessään. EVRYmodin idea perustuu siihen että autoa huijataan luulemaan lämpötilaa korkeammaksi kuin mitä se normaalisti on. Tuo 150 ohmia lienee vielä "normaalilämpö" jolloin ylimääräistä syöttöä ei tapahdu. En kuitenkaan suosittele pistämään kiinteästi mitään vastusta siihen, tällöin auto toimii vielä huonommin kuumana ja/tai kylmänä.
Joo mutta kaikkihan puhuu että 150ohm on alaraja missä koneen pitäs puskia kauhiasti mustaa. Ja vaikka otin liittimen irti anturista ja pidin koneen käynnissä koko ajan, ni ei tapahtunu sillonkaan mitään erikoista koneessa. Eihän sen pitäs sillon ees saaha mitään tietoa polttoaineen lämpötilasta? Voishan sitä kokeilla vaikka 250ohm vastusta jos se auttais.
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Evrymod 1.9tdi PD

Post by Jultsu »

Jos vastusarvo on liian suuri tai liian pieni, ECU käyttää jotain vakio-oletusarvoa polttoaineen lämmölle ja sen kompensoinnille.
Volokkariukko
Posts: 5
Joined: 21.9.2020 10:24

Re: Evrymod 1.9tdi PD

Post by Volokkariukko »

Jultsu wrote: 22.9.2020 21:36 Jos vastusarvo on liian suuri tai liian pieni, ECU käyttää jotain vakio-oletusarvoa polttoaineen lämmölle ja sen kompensoinnille.
Eli mikä ois hyvä vastusarvo?
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Evrymod 1.9tdi PD

Post by Jultsu »

Jos sitä ei nettiä kahlaamalla löydy, mittaa vastusarvo sensorin pinneistä kylmällä koneella, sen jälkeen kuumaksi ajetulta koneelta, ja tee siitä jonkinlainen hattuvakio-arviointi tarvittavan vastusarvon määrästä.

Itse en leikkisi tuon kanssa, suosiolla pari satasta kiinni ihan aitoon virisoftaan.
Post Reply