
Golf 3 Variantin bensankulutuksesta...
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Golf 3 Variantin bensankulutuksesta...
Olis sellaane ongelma et toi mu Golf Variant (-96 1.8 66kw ADZ) kuluttaa 10 litraa sataselle vaikka sitä lykkääs
Eli ajotapa ei vaikuta asiaan enkä toki ajele mitään teini rallia kylällä vaan rehellistä maantie ajoa. Oon harkinnu lambdan vaihtoa mut on aika kallis kokeilla jos ei vika ookkaan siinä. Ois mukava tietää jos muilla on/ on ollut vastaavaa ongelmaa. Eihä tuo 10 litraa toki olis paljo jos tehoja vaa olis enemmän...

Omalla kolmoskoppasella olen tainnut ajella sellaista vajaata 800 km tankillisella. Ja tankki taisi olla sellainen 50 litraa. Eli "noin mitalla" 6-7 litraa sadalle. Tosin tuo on pääasiassa matka-ajoa. Mutta ei siinä paljon eroja ole tuntunut olevan, millaista ajoa on.
Kyllä se mittari kuitenkin ikävän nopeasti laskee, kun vertaa tuohon 1.9 Tdi:hin.
Kyllä se mittari kuitenkin ikävän nopeasti laskee, kun vertaa tuohon 1.9 Tdi:hin.
Eikös farmarissa ole tankki 55l?
Normaalikulutuksen pitäisi kyllä olla alle 8l. Omalla kolmosella (ei farkku, sama ADZ-kone) vaikka kuinka säästäväisesti ajoi ei päässyt alle seitsemän litran. Toisaalta taas vaikka kuinka polki ei kulutus noussut yli kahdeksan litran. Onko ilmanputsari milloin vaihdettu, vuotaako bensaletku, käykö kone hyvin, nouseeko lämmöt?
Normaalikulutuksen pitäisi kyllä olla alle 8l. Omalla kolmosella (ei farkku, sama ADZ-kone) vaikka kuinka säästäväisesti ajoi ei päässyt alle seitsemän litran. Toisaalta taas vaikka kuinka polki ei kulutus noussut yli kahdeksan litran. Onko ilmanputsari milloin vaihdettu, vuotaako bensaletku, käykö kone hyvin, nouseeko lämmöt?
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
bensaa palaa
Itellä 3 koppanen 94 variantti ja mitä olen laskeskellut niin 7,4 litraa satasella on ainakin viimesen 30 tonnin keskiarvo. vähimmillään kului 7,1 (lähes matka ajoa) ja enimmilllään noin 8 (tarkkaa en muista). Se pahin kulutus piikki sattui sillon kun parikuukautta siten viileiden kelien aikaan ja ei lohkossa ollut ja ajoin satunnaiasesti vain noin 0,5 - 25 kilometrin kaupunki ajoa koko tankillisen. Mutta melkein aina kun samalla tankilla käyn ja lasken sen kulutuksen niin on ollut toi 7,4 litraa.
Mutta jännä homma oli kun edellisen omistajan (nainen) näin ja hän ajoi sillä puolisen vuotta kuopio-varkaus väliä ja valitti että kun kuluttaa niin paljon bensaa. Oli sitten uutena autona ostanut seatin sen pikku diiselin mikälie leon tai joku muu. Mutta ei musta alle 8 litraa satasella ole paljon. Vaikkakin saattas olla että uudessa autossa 8 litraa satasella veisi tuplasti tehokkaampi vehje. Paljon olisi jos menisi 10 litraa. Ja kilometrejä tulee noin 40 tkm/vuosi, eli ei vielä nokivasaraa kannata ostaa!
Voi olla tietty että ajotyylistä johtuu, mulla se 55 kW mylly pyörii tasaseen 3000 rpm, matka-ajossa. En ole kierros/nopeus/kulutus taulukoita tolle autolle nähnyt, mutta varmaan jos tuhnusti 1500 pyörittäis niin kulutus nousisi.
Ja tietty nyt talven aikaan auto lohkoon alle +5 kelillä niin säätyy hivenen bensaa, varsinkin lyhyessä ajossa
Mutta jännä homma oli kun edellisen omistajan (nainen) näin ja hän ajoi sillä puolisen vuotta kuopio-varkaus väliä ja valitti että kun kuluttaa niin paljon bensaa. Oli sitten uutena autona ostanut seatin sen pikku diiselin mikälie leon tai joku muu. Mutta ei musta alle 8 litraa satasella ole paljon. Vaikkakin saattas olla että uudessa autossa 8 litraa satasella veisi tuplasti tehokkaampi vehje. Paljon olisi jos menisi 10 litraa. Ja kilometrejä tulee noin 40 tkm/vuosi, eli ei vielä nokivasaraa kannata ostaa!
Voi olla tietty että ajotyylistä johtuu, mulla se 55 kW mylly pyörii tasaseen 3000 rpm, matka-ajossa. En ole kierros/nopeus/kulutus taulukoita tolle autolle nähnyt, mutta varmaan jos tuhnusti 1500 pyörittäis niin kulutus nousisi.
Ja tietty nyt talven aikaan auto lohkoon alle +5 kelillä niin säätyy hivenen bensaa, varsinkin lyhyessä ajossa
58
Joo eilen tankkasin ite 58 litraa ja ei mittari ollut edes pohjassa. Noin 1/8 piti olla jäljellä. Onkohan jossain autossa jo sellainen mittari joka näyttää paljonko on jäljellä litroina?
Tossa cl golf 3 ssahan ei ole edes sitä bensamittarin merkkivaloa
Tossa cl golf 3 ssahan ei ole edes sitä bensamittarin merkkivaloa
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
En kyllä ainakaan tiedä et Vw:lla olis litroina näyttävää mittaria. Ittellä sinänsä helppo tilanne ku seuraa tripistä kilometrit, tietää mennä ajois tankille. Edellisen golffin (II) ajoin kerran nii kuivaks et ku pääsin tankille ni sinne mahtu 54,1 litraa ja autos on 55 litran tankki. Meni kyl aika tiukalle 

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
opiskelija valosta
niin en tiedä miten toi nyt opiskelija/pihi valo? Eikös pihi aja 50 kilsaa että saa diiselinsä sentin tai kaksi halvemmalla. Minusta se on yksi autoilua (vähän) helpottava varuste. On ollut varmaan kaikissa japanilaisissa jostain 80 luvun lopulta alkaen.
Mutta eipä sen puoleen, oli muuten yksi moitteista joka golffin 3 koppaselle annettiiin tekniikanmaailman ensiesittelyssä, ei varmaan olisi ollut kallis osa laittaa, mutta nyt pääsee jonkun perus tojotan ostaja kuittailemaan kuinka volkkareissa ei ole mitään vakiona.
Toisaalta en ole ite joutunut pitämään varakannua bensanloppumisen pelossa mukana, koska osaahan sitä katsoa siitä mittarista millon se loppuu.
Mutta eipä sen puoleen, oli muuten yksi moitteista joka golffin 3 koppaselle annettiiin tekniikanmaailman ensiesittelyssä, ei varmaan olisi ollut kallis osa laittaa, mutta nyt pääsee jonkun perus tojotan ostaja kuittailemaan kuinka volkkareissa ei ole mitään vakiona.
Toisaalta en ole ite joutunut pitämään varakannua bensanloppumisen pelossa mukana, koska osaahan sitä katsoa siitä mittarista millon se loppuu.
Iltapäivää kaikille.
Meillä on ollut Golf 1.8 CL farmari (66 kw ADZ kone) kaksi ja puol vuotta ja tuona aikana ollaan ajettu 25084 kilsaa.
Oon merkinny vihkoon jokaisen tankkauksen.
Bensaa on mennyt noihin kilsoihin 2369,23 l ja keskikulutus on 9,48 l satkulle.
Kysessä on lähinnä kaupunkipyörityksen ja maantieajon yhdistelmää.
Mitä mieltä olette että onko kyseessä bensan suursyömäri vai ei
Meillä on ollut Golf 1.8 CL farmari (66 kw ADZ kone) kaksi ja puol vuotta ja tuona aikana ollaan ajettu 25084 kilsaa.
Oon merkinny vihkoon jokaisen tankkauksen.
Bensaa on mennyt noihin kilsoihin 2369,23 l ja keskikulutus on 9,48 l satkulle.
Kysessä on lähinnä kaupunkipyörityksen ja maantieajon yhdistelmää.
Mitä mieltä olette että onko kyseessä bensan suursyömäri vai ei

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Kuulostaa oudolta... Ja tuohon "hall-anturi on rikki" -juttuun kannattaa suhtautua sitten hieman varauksella. Kun tuossa jokunen aika sitten kävin oman autoni kanssa paikallisessa merkkiliikkeessä rikkonaisen hall-anturin takia selvisi, ettei itse hall-anturi ole välttämättä rikki, vaan vika voi olla muuallakin.
On nimittäin aika kallista lystiä vaihtaa hall-anturi testimielessä. Mikäli tuossa 1.8:ssa on sama boschin jakaja, kuin AGG:ssä, ei anturia saa erikseen, vaan koko jakaja menee vaihtoon -> ~150€ Mutta niitä jakajia on kaikkiaan montaa mallia ja joihinkin anturia saa varaosana. Tosin v*ttumainen vaihtaa...
Kannattaa tarkistaa se hall-anturin "pistoke". Mikäli se on löysässä/huono kosketus, aiheutuu siitä samat oireet, kuin anturin ollessa rikki.
On nimittäin aika kallista lystiä vaihtaa hall-anturi testimielessä. Mikäli tuossa 1.8:ssa on sama boschin jakaja, kuin AGG:ssä, ei anturia saa erikseen, vaan koko jakaja menee vaihtoon -> ~150€ Mutta niitä jakajia on kaikkiaan montaa mallia ja joihinkin anturia saa varaosana. Tosin v*ttumainen vaihtaa...
Kannattaa tarkistaa se hall-anturin "pistoke". Mikäli se on löysässä/huono kosketus, aiheutuu siitä samat oireet, kuin anturin ollessa rikki.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Hall-anturi ei voi olla rikki. Eihän se auto ees lähtis käyntiin jos se olis rikki. Paikallinen bosch firma luki vikakoodit vain virta päällä, joten silloon antaa hall-anturille vian. Autokäynnis ei tuu vikakoodia. Onneks en kerinny vielä saamaan tota anturia... Eli ny ollaan takasi lähtöruudus ja ihmetellään miks kolopallo vie bensaa nii paljo 

Eikö tuossa 1.8:ssa muka ole käyntinopeusanturia? AGG:ssä on, eli kone käy ja "toimii" ilman halliakin. Käyntinopeusanturilla varustetuissa mosissa se hall on siellä vain sytkän "hienosäätöön" ns. isommilla kierroksilla.Uolevi wrote:Hall-anturi ei voi olla rikki. Eihän se auto ees lähtis käyntiin jos se olis rikki.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Vika on todennäköisesti lämpöanturissa.Anturi ei ole kallis vaihtaa vaikka ihan kokeilumielessä.
Jos HALL-anturi on rikki nii auto ei todellakaan käynnisty ja 1,8 moottorissa ei ole kampiakselin tunnistinanturia.
Vikamuisti ei yleensä näytä lämpöanturi vikaa muuta kuin sillon jos yhteys anturille on kokonaan poikki tai oikosulussa.
Jos HALL-anturi on rikki nii auto ei todellakaan käynnisty ja 1,8 moottorissa ei ole kampiakselin tunnistinanturia.
Vikamuisti ei yleensä näytä lämpöanturi vikaa muuta kuin sillon jos yhteys anturille on kokonaan poikki tai oikosulussa.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
No nyt vihiroonki saatiin jakoremmi vaihrettua. Samalla meni tulpat, suodattimet, öljyt, termostaatti ja nesteet ja tietenki toi lambda. Näin äkkiseltään lambda ja tulpat näytti hivenen erikoisen värisiltä. Näytti sille että kone on välillä käynyt rikkaalla ja välillä laihalla. Elikkäs tod.näköösesti lambdassa on ollu "hivenen" vikaa. Elikkäs varmaanki seos on ollut osakaasulla rikkaalla ja täyskaasulla laihalla. Kuviakin otettiin tulpista ja lambdasta, voin laittaa kuvat näkyviin huomenissa jos vain siinä onnistun 

- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Kaivetaas vanha topicci ylös.
Eli tähän asti tehtyä:
Vaihdettu; lämpöanturi, lambda, virranjakajan kansi+pyörijä, tulpanjohdot.
Ja tietenki normi huoltojen yhteydessä tulpat, suodattimet, jakopää.
Vikakoodeja on luettu moneen otteeseen, alipainevuotoja on ettitty mut ei ole löytynyt.
Ja kulutus edelleenki kympin molemmin puolin.
No nyt kun tuo työmatka kasvoo 25 kilometristä 130 kilometriin päiväs ni oli pakko keksiä jotai uutta.
Tänään sitte epätoivoosen miehen epätoivoosena yrityksenä raapaastiin golffista katti pois.
Auto on ollu vanhemmalla pariskunnalla ja nyt elätellään toivoa et katti olis aavistuksen tukossa, jolloin se ahistaas sen verta että kone joutuu kovemmalle työlle josta seuraa kulutuksen kasvu...
Toki tuo katin poisto on aika epätoivoonen yritys mut pakko on edes jotain yrittää ku noita kilometrejä kertyy n.1000 per viikko. Mut jos tää ei auta ni nostan kyllä käteni pystyyn.
Ilmoittelen sitte loppuviikosta oliko katin poistolla vaikutusta kuhan saan vähä noita kilometrejä kertymään et pääsee laskemaan kulutusta.
Eli tähän asti tehtyä:
Vaihdettu; lämpöanturi, lambda, virranjakajan kansi+pyörijä, tulpanjohdot.
Ja tietenki normi huoltojen yhteydessä tulpat, suodattimet, jakopää.
Vikakoodeja on luettu moneen otteeseen, alipainevuotoja on ettitty mut ei ole löytynyt.
Ja kulutus edelleenki kympin molemmin puolin.
No nyt kun tuo työmatka kasvoo 25 kilometristä 130 kilometriin päiväs ni oli pakko keksiä jotai uutta.
Tänään sitte epätoivoosen miehen epätoivoosena yrityksenä raapaastiin golffista katti pois.
Auto on ollu vanhemmalla pariskunnalla ja nyt elätellään toivoa et katti olis aavistuksen tukossa, jolloin se ahistaas sen verta että kone joutuu kovemmalle työlle josta seuraa kulutuksen kasvu...
Toki tuo katin poisto on aika epätoivoonen yritys mut pakko on edes jotain yrittää ku noita kilometrejä kertyy n.1000 per viikko. Mut jos tää ei auta ni nostan kyllä käteni pystyyn.
Ilmoittelen sitte loppuviikosta oliko katin poistolla vaikutusta kuhan saan vähä noita kilometrejä kertymään et pääsee laskemaan kulutusta.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
No nyt on kolme tankillista ajeltu katin poiston jälkeen ja keskikulutukset on ollu:
1.Tankillinen 8,5L sataselle
2.Tankillinen 9,5L sataselle
3.Tankillinen 10L sataselle
Tuo kolmas tankillinen kyllä valehteloo koska auto on ollu pakkaasten takia todella paljo tyhjäkäynnillä.
Toisenki tankin aikana kyllä nukuun parina aamuna vähän pitkään ja tuli hyppöötettyä niinä aamuuna aikas raakasti
Mut pitää ny ainaki viikko vielä seurata tota kulutusta ja kattoa sitte mitenkä jatketaan.
1.Tankillinen 8,5L sataselle
2.Tankillinen 9,5L sataselle
3.Tankillinen 10L sataselle
Tuo kolmas tankillinen kyllä valehteloo koska auto on ollu pakkaasten takia todella paljo tyhjäkäynnillä.
Toisenki tankin aikana kyllä nukuun parina aamuna vähän pitkään ja tuli hyppöötettyä niinä aamuuna aikas raakasti

Mut pitää ny ainaki viikko vielä seurata tota kulutusta ja kattoa sitte mitenkä jatketaan.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Joop,muistelin tos justiin et ei kolmos koppanen mikää säästöpossu ollu.
-Meillä oli -98 66kw koneinen peli ja kulutus nousi yllättävän paljon kylmien
ilmojen saavuttua,, ja jos lohkoa ei käyttänyt niin kulutus pyöri 9-10 litran
paikkeilla (nurkka ajossa.)
-Maantiellä pääs oikee nätisti ajamalla siihen n.8L,,
-kesällä kulutus pyöri n.7.5L paikkeilla.
-Muistan hyvin kironneeni kulutusta,,mutta eipä ihan pienellä mene nykynenkään...
-1.6 77kw pacific on nyt hörpännyt seka ajossa tietsikan mukaan 8.4L satasella ja
tää on 4458 km. keskiarvo. Ja öljypohjan lämmitintä on käytetty joka päivä.
-Meillä oli -98 66kw koneinen peli ja kulutus nousi yllättävän paljon kylmien
ilmojen saavuttua,, ja jos lohkoa ei käyttänyt niin kulutus pyöri 9-10 litran
paikkeilla (nurkka ajossa.)
-Maantiellä pääs oikee nätisti ajamalla siihen n.8L,,
-kesällä kulutus pyöri n.7.5L paikkeilla.
-Muistan hyvin kironneeni kulutusta,,mutta eipä ihan pienellä mene nykynenkään...
-1.6 77kw pacific on nyt hörpännyt seka ajossa tietsikan mukaan 8.4L satasella ja
tää on 4458 km. keskiarvo. Ja öljypohjan lämmitintä on käytetty joka päivä.
Höh,missä meni taas pieleen.? Ex G4,Pacific 1.6 BCB, Polo Gt -91 3F,Golf 3 GT variant. 1.6 AEK. Useita ilmajäähdytteisiä.