Oma mielipiteenihän on se, että sisätiloja kaipaavalle Passat on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin Golf. Itsellänihän on nyt ollut vuoden alusta faijan vanha passat, jonka mittarissa lukema 322 000 eikä sen kummempia vikoja.
Tilavuudesta ainakin täytyy sanoa, että hyvin mahtuu matkustamaan aikuisten lisäksi 2 murkkuikäistä, koko perheen matkatavarat ja takaluukussa vielä 2 koiraa.Meillä on tämä 3b Passat ollut nyt käytössä puolisen vuotta ja toistaiseksi kaikki muut on toiminut moittettomasti paitsi pelkääjän puolen lukko ei avaudu kaukosäädöllä, avaimella kylläkin, kun keskuslukon avaa juuri siitä ovesta.
Joskus taannoin ajelin tuolla 3B:llä malli vaan sedan, ja kyllä siinä ainakin "sopi" matkustamaan... Ittellä meinaa kuitenkin olla pituutta ihan kohtalaisesti, niin meinaa uudempien golf varianttien sisätilan korkeus tulla vastaan
Ja farmarissa tuota tilaa on kuitenkin rutkasti enemmän... Malli näillänäkymin tulisi olemaan kuitenkin tuo 3 BG eli 2000 ja uudemmat.
Mitenkähän tuollaiseen sopisi automaattilaatikko...? oppiikohan sillä tällainen manuaali ajelemaan
Omia huonoja kokemuksia. Lisäksi tällä hetkellä vaivana lämpötilamittarin sekoilu, joka ilmeisesti johtuu anturista. Eli "pikkuvikoja" löytyy. Valot ovat surkeammat kuin Golfissa, joten kannattaa katsella xenon valollisia ehdottomasti, jos syrjemmässä tai hämärillä loskateillä ajelee. Tilaa on mukavasti, mutta kahden pienen ja turvaistuimien ja vaunujen kanssa sekin alkaa kyllä myös loppumaan.
Täältä myös ISO + passatille noin 5kk ja 20tkm takana ja kyllä on nautinnollista ajoa ja tilaa löytyy... Tosin kaikkea pientä kyllä on löytynyt, mutta sehän tekee vaan autoilusta mielenkiintoista...
vw golf: Automaatista vähän off topiccia, ajelin yhdellä uudehkolla Avensiksella (oli hääautona ja olin kuski) ja siinä oli automaatti, 2-litranen oli kyllä mukava peli pyöritellä ja kun kilometrejäkin oli vain 5000, niin auto oli vielä timmissä kunnossa. Tulkaa joku potkaisemaan kunnolla jos vaihdan tuon natsipakastimen riisinkeittimeen.
Voisin kyllä joissakin olosuhteissa huolia automaatin (mahd. uusi auto), mutta voi sitä kiroamisen määrää kun se automaatti zippaa 10 vuotiaasta autovanhuksesta ja joudut kuvetta kaivamaan. Puhumattakaan öljyjen ja suodattimien vaihdon hinnasta.
Toinen 3B pasuuna alla ja olen tyytyväinen kyllä. Pirun mukava ajaa ja tilaa on ainaskin tämmöselle pikku perheelle.
Seuraavaksi varmaan vaihtelen 3BG malliin. Se kun on viä torsen
40 tkm ajettu omalla ilman vikaa!!!Jarrupalat on vaihdettu ja määräaikaishuollot tehty.Ei oo tarvinnu ku pitää ja päästää!!Ja tilaa on 3 lapsiselle perheelle aivan tarpeeksi....
Tuossa olen jututtanut muutamia passatin omistajia joilla tuo automaattilaatikko on varustelussa, ja tuumasivat ettei vaihtaisivat enää manuaaliin mistään hinnasta
Saa nyt sitten nähdä miten käy... innostus käy ylitse ymmärryksen samoin kuin tuo autokuumekin
Olen taas kuullu tuolla maailmalla että passatissa automaatti kestää keskimäärin 160tkm! En sitten tiedä koska itsellä ei niin kokemusta ole kyseisestä jutskasta!
Niin, kaveri osti juuri -01 mallin 96kw diesel passatin tiptronic laatikolla, ja siihen on vaihdettu tehdas uusi laatikko, mittarissa on reilut 200tkm, eli näyttäis siltä, että niitä laatikoita tosiaan menee "vähänkin" ajatuista passateista.
Jarruistakin kun on mainittu, niin juuri viikonloppuna vaihtelin etupalat omaani. En tiedä onko Golfissa samoja jumittumisongelmia, mutta mulla oli viime syksynä takapalat jumissa ja laahasivat jonkin verran (napsunta kuului levyistä yhden reissun jälkeen). Niin oli myös etupalat kuskinpuolella nyt jumissa (108tkm mittarissa), että sai palat hakkailla irti uristaan. Ilmankos onkin ollut omituista jarrutuskäytös aina sateella.
Samalla olis pitänyt ottaa levyt irti ja ottaa reunasta pykälä pois, mutta oli sen verta kiire että jäi tekemättä. Nyt uudet palat ottaa hieman vinossa kiinni, mutta josko ne siitä kuluisi pois.
ite ku passattia etin, niin kävin koe ajamassa samanlaista 1.8t autom+tipronicia, mutta en tykänny automaatti puolesta enkä tipronicista ja sitten ostin manuaalin.
automaatti oli sellainen kuminauha vaihtaessa ja lisäksi todella paljon laiskempi ku manuaali ja tipronicissa oli liian pitkä viive vaihtaessa.
onlyvw wrote:automaatti oli sellainen kuminauha vaihtaessa ja lisäksi todella paljon laiskempi ku manuaali ja tipronicissa oli liian pitkä viive vaihtaessa.
Tuo on kyllä tippatronikassa ihan totta; itsellä ei käynyt mielessäkään pilata V6:n suorituskykyä automaagilla (autom=~10sek vs manuaali 7.8sek 0-100) - aivan eri autoja...
Muuten kyllä voin suositella Paskattia - varsinkin nelivedolla ei ilolla ole mitään rajaa talvella...
Tilanne tosiaankin vaikuttaa siltä, että sitten kun on aika, niin manuaalilla taitaa pirssi tulla. Eikä sitä manuaalia varmaan osaisi käsitelläkään.
Ja suorituskyvyssäkin on varmasti sanomista noiden kahden vaihtoehdon välillä... Manuaali vs. Automaatti
Ite ostin passatin viime marraskuun alkupäivinä ja hyvä auto se on, mutta just tossa laskeskelin, niin rahaa on mennyt n.4500e ja tuossa ei ole pakollisia eli bensoja ja käyttömaksua. Eikä ulkonäkökään ole vielä tuon erikoisempi.
Suottaapi olla, että seuraavaksi tulee -04 touran. Kauppoja on hierottu jo, kun ei ole tullut mitään järkeviä tarjouksia passat/golf farkuista.
Kyllä minäkin sen passatin vielä jonain päivänä ostan...
Nyt on alla golf variant, halusin itse vähän pienempää mutta sedani oli liian pieni, joten kompromissi.
Olen ollut kyllä tyytyväinen, en ole itse niin "pitkänhuiskea" että tarvitsisin tuon enemmän tilaa.
Sitten kun perhettä ja tavaraa tulee enemmän, sitten vaihdan passattiin.
Vilkasinpa tankkaus.comiin talletettuja tietoja. Auto on ollut tasan kaksi vuotta nyt itsellä ja rahaa on palanut sinä aikana 8118 euroa. Että silleen. Mukana on perushuollot, talvi- ja kesärenkaat (talville halvat alut), eberi, vakkarinviiksi, yks vaihteisto, tavaraverkko&suoja, lisävalot, eikä oikeastaan muuta ihmeellistä. Oishan tuon rahan voinut paremminkin käyttää. Kallis auto on kallis ylläpitää, pätee aivan tosissaan.
Lisätään vielä, että keskikulutus on ollut 6.6/100km viimesen vuoden aikana, joten ei se niin pihi myllykään ole tai sitten on tosi raskas kaasujalka mulla (70% motaria).
Lisätään vielä, että keskikulutus on ollut 6.6/100km viimesen vuoden aikana, joten ei se niin pihi myllykään ole tai sitten on tosi raskas kaasujalka mulla (70% motaria).
kulutushan on ihan kivaa luokkaa, sillä nyt kesäkeleillä olen laskeskellut omalle golffille kulutusta... niin se vie tällä hetkellä tarkalleen 7,5 / 100km.
Moottorina 1,9 td (55kw) TArttisi varmaan teherä jotaki. Matka-ajoa kuitenkin suurin osa. Henkilölukumäärä noin 2 tai kolmen hujakoilla
Vilkasinpa tankkaus.comiin talletettuja tietoja. Auto on ollut tasan kaksi vuotta nyt itsellä ja rahaa on palanut sinä aikana 8118 euroa. Että silleen. Mukana on perushuollot, talvi- ja kesärenkaat (talville halvat alut), eberi, vakkarinviiksi, yks vaihteisto, tavaraverkko&suoja, lisävalot, eikä oikeastaan muuta ihmeellistä. Oishan tuon rahan voinut paremminkin käyttää. Kallis auto on kallis ylläpitää, pätee aivan tosissaan.
Lisätään vielä, että keskikulutus on ollut 6.6/100km viimesen vuoden aikana, joten ei se niin pihi myllykään ole tai sitten on tosi raskas kaasujalka mulla (70% motaria).
Voitko eritellä tarkemmin noita kuluja?
Itse vaihdoin juuri V6 sedanin 1.9 TDI Varianttiin ja kun rengaskalusto on kunnossa, eberi ja vakkari löytyy ja vaihteistoa ei toivottavasti tartte vielä vaihtaa, olisi mielenkiintoista hahmottaa perushuoltokulut.
Vois olla erilaisetkin kulut eri merkkisellä autolla tai täysin uudella VW:llä, esim. Touran. Saishan juostua sitten takuuhuolloissa ja lämmitin olis jo mukana. Vaan kun olis ollut pari vuotta sitten vaan järkeä ja pistää kerralla riittävästi rahaa peliin, niin olis tullut ehkä halvemmaksi pitemmällä juoksulla. Järkeväksi tuota hankintaa ei saa enää mitenkään ja vaihtohinnatkin ovat pudonneet niin alas, ettei vaihtaakaan juuri kannata kun tuolla pärjää käytössä. Seuraavaksi kerätään hilloa talteen alustan vaihtoon, taas kerran.
Kaivoin hintoja muistiinpanoista:
- tavaraverkko ja suoja 180 eur yhteensä
- roiskeläpät eteen 50 eur
- eber 1593 eur
- v. 2004 vuosihuolto maksanut 160 eur - oma öljypönikkä 25 eur
- v. 2005 vuosihuolto maksanut 741 eur (nokkahihnan vaihto ja moniurahihnankiristin n.100 eur sisältyen tuohon) + oma öljypönikkä 25 eur
- lisävaloihin paloi joku 140 eur tarvikkeineen
- vakkarinviiksi johtoineen 88 eur
- v. 2006 öljynvaihtohuolto + uusi vaihteisto yhteensä 3912 eur (vuosihuolto tulossa vielä)
- n. 1000 eur on palanut renkaisiin ja vanteisiin
- seuraavien huoltojen varalle on ostettuna 10 litraa Teboil Diamond dieseliä hintaan 58 eur
Jotain listasta jopa puuttuu, kuten uudet jarrupalat (muistaakseni n. 100 eur) ja lämpötila-anturi 30 eur.
Ainakaan uuteen ei olisi noita kaikkia tarvinut vielä pitkään aikaan uusia ja osa olisi mennyt sitten takuuseen. Viiksi pitäisi vaihtaa uudestaan, kun se pätkii aina oikealle vilkauttaessa. Uuden sai sentään takuuseen.
Mutta loppujen lopuksi on tuo ajanut asiansa, paitsi sen pari viikkoa kun seisoi huollossa. Tilaa on ja mainio matkakumppani, paitsi löystyneen alustan osalta. Näillä dieselin ja bensan erotuksella ajetaan tiukasti erotusta jo kiinni, jotain myönteistä sentään. Esim. vastaavassa ajossa Mazda6 2.3GT vie ajotietokoneen mukaan 8.8 litraa.
Itselläni on passatti vieny keskimäärin 50 litraa tankillisella (ei arvaa kovin tyhjäksi ajaa) ja aina kun on tankilla käyny niin rahalla on selvinny..
Itselläni on nyt neljäs passatti menossa ja tyytyväinen olen ollut.
2000-2001 Passat 1.8T -97
2001-2005 Passat 2.8 4Mo Variant -99
2005-2006 Passat 2.8 4Mo -02
2006- Passat 1.9 TDI Variant -04
Ison bensakoneen jälkeen oli helppo perustella vaihto dieseliin korkealla bensan hinnalla ja vakuutussäästöillä.
Omien laskelmien mukaan diesel tulee halvemmaksi noin 4000 kilometrin jälkeen. Vertailu on tehty vakuutushintojen ja kulutuksen perusteella.
Huoltohintoja eikä autonvaihtokustannusta ole huomioitu.