Halvalla lisäpotkua variantiin?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
k.h
Posts: 22
Joined: 13.7.2006 16:10
Location: k-niemi

Halvalla lisäpotkua variantiin?

Post by k.h »

Eli onko mitään edullisia virityskeinoja millä saisi hieman lisätehoa 75-heppaseen 1.8 bensakoneeseen? Myllyä en raski vaihtaa eikä turbottaminenkaan tule kyseeseen.. :shocked
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3367
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Re: Halvalla lisäpotkua variantiin?

Post by Sami Mäkinen »

k.h wrote:Eli onko mitään edullisia virityskeinoja millä saisi hieman lisätehoa 75-heppaseen 1.8 bensakoneeseen? Myllyä en raski vaihtaa eikä turbottaminenkaan tule kyseeseen.. :shocked
itellä ainakin kuulemma heitetty 90 heppasen osat toho 75 heppaseen kiinni...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Eipä siitä koneesta paljoa tehoa irti saa, halvalla.
Velipojalla oli mk3 Golf GTI:ssä (115hv vakiona) penkitetty 140hv etupyöriltä.
Siinä oli peltipakosarja, osittainen omavalmisteputkisto, säädettävä nokkapyörä, virinokka, ja muistaakseni vapaavirtaussuodatin. Ja kannen virtauksia paranneltiin. Muistaakseni muita muutoksia siinä ei ollut.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Clayman
Posts: 191
Joined: 3.2.2006 8:32
Location: Alavus

Post by Clayman »

Mä oon vähä haavellu kans, että sais nuo tapetut 15 hummaa heräteltyä eloon.

Nähtävästi 75 ja 90 hv moottorien erona on erilaiset männät, 90:ssä on korkeampi puristussuhde. Ja tuosta johtuen taas eri tulpat. Varmaan myös moottorinohjausyksikkö sisältää eri arvot. Muuta eroa en ainakaan minä ole nuosta löytänyt.

Ehkäpä kuitenkin kannattavempaa vaihtaa koko mylly, kuin ruveta tuohon mäntiä vaihtamaan.

Tiedä sitte paljonko tuhon sais lisäpotkua sytytystä ropeltamalla. Ainakin jonku verran siinä olisi varaa aikaistaa. Pitäis joskus koittaa vähä kääntää virranjakajaa, josko sillä sais vaikka 3 pollea lisää :wow Täytyy vaan varoa ettei ala nakuttamaan, ettei mee ne männät vaihtoon :roll:
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ittellä juur toi vehje mistä Pasi H höpisi, niin ei siinä sytkää periaattees päässy ees säätää, vehjes sääti itte sitä aina vaikka virranjakajaa liikutti... en tiä onko sama sydeemi tosa sun vehkees... peltisarja ainakin tuo vääntöö pikkasen lisää, nokan kans varmaan pysyy alavääntö samas ku ilman peltisarjaa mut sit vehje vääntää loppuun asti, eikä lopu siihen 4000rpm kohdalle =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Clayman
Posts: 191
Joined: 3.2.2006 8:32
Location: Alavus

Post by Clayman »

Oliskohan se säätänyt sitä nakutusanturin perusteella (tuossa AAM-myllyssä (1.8/75hv) kun ei moista härpätintä ole). Eihän sielä kaiketi tuon virranajakajassa olevan hall:n lisäksi ole muita antureita jotka tunnistaisi nokka-/kampiakselin asentoa. Tai ei meiän ventossa ainakaan, mutta onkos tuossa kyseisessä autossa uudempi ADY-moottori, josko siinä sitten olisi? Ventossa on 2E.

Siihen nakutusrajaan tuossa AAM-koneessa varmaan on joitain asteita vielä matkaa. Voihan tuota virranjakajan kääntöä koittaa, tiedä sitte onko siitä mitään hyötyä.

Menipä taas sekavaksi :roll:
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
Post Reply