Alusta ja renkaat (Golf III Var.)

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
timperi
Posts: 16
Joined: 4.9.2006 11:48
Location: Tampere

Alusta ja renkaat (Golf III Var.)

Post by timperi »

Elikkä ois sellanen yleis kymysys asiaan paremmin perehtyneille:) eli aattelin tehä tähän III Golffiin pientä alustan ryhdin korjausta ja aattelin päästä eroon tuosta nykyisestä "offroad" lookista madaltamalla ja ehkä 16" pyörillä.....onko mitään vinkkiä madalluksen määrästä ja rangaskoosta, koska en halua autosta kuitenkaan mitään kivirekeä enkä sitä että renkaat raappii kaariin yms. Edellisessä autossa oli molemmat ongelmat 50mm madalluksella ja 2" isommilla pyörillä...mutta se olkoon...:) kiitos jos joku viittii ehdottaa jotain toimivaa kokoonpanoa. :idea:
User avatar
Jari P
Posts: 408
Joined: 10.6.2005 14:15
Location: Jääli

Post by Jari P »

-40mm madallus ja 7x16 et 38. Renkaaksi 205/45-16.
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
james potkukelkka
Posts: 71
Joined: 12.10.2005 11:58
Location: Kokkola

Post by james potkukelkka »

Juurikin noin niin kuin yllä sanottiin. Eukon kauppakassissa just vastaava kombinaatio ja hyvin pelaa. Tosin vanteet/renkaat jää aika sisälle kaariin tuolla 38et:llä....
Vw 3C 2.0tdi dsg farkku -06, v40 t4-99.
Clayman
Posts: 191
Joined: 3.2.2006 8:32
Location: Alavus

Post by Clayman »

Mullakin olisi sama projekti haaveissa. Saattaa tosin näillä palkoilla jäädäkin haaveeksi.

Mutta noista vanteista: 16" olisi varmaan soppeli koko, mutta kun noi tuppaa olemaan vähintään 7" leveitä, enkä haluaisi kuitenkaan laittaa kovin leveitä renkaita, niin mikä on kapein rengas jonka tolle 7" leveelle vanteelle voi laittaa, niin että katsatusmiehellekin kelpaa.

Minkäs merkkistä -40 alustasarjaa tuohon kannattas laittaa? Minkä hintaisia? Säädettäväkin olisi tietysti kiva, mutta taitaa olla köyhälle kallis?
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
User avatar
Jari P
Posts: 408
Joined: 10.6.2005 14:15
Location: Jääli

Post by Jari P »

195/45 tai 195/50 taitaa olla järkevimpiä kokoja 7x16" vanteelle. Saisko sellaista kokoa kuin 185/55? Se voisi olla aika soppeli.
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
User avatar
DJisotela
Posts: 430
Joined: 27.2.2004 17:40
Location: pieksämäki

Post by DJisotela »

Mulla oli III kopassa eibachin jouset pudotti n45-50mm putosi tasaisesti etu ja takapää + 215/45-17 pyörat ja vanteet oli 7 vai 7,½ leveet ja et 38.

Takana joutui taittamaan loksun kaaren reunan, että mahtuivat pyörimään renkaat kyllä tuli melkein kaaren reunaan eli kyllä ne tais olla 7½ leveet vanteet.
Täytyy ettiä jostain kuva tänne. Ja jouset oli omasta mielestä tosi hyvät ei pintakovat mutta kuitenkin jämäkkä ettei kallistellut turhia, taisin jonkun 40 tuhatta ajaa niillä.
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

70 tkm tullut ajeltua nykyisellä alustalla, henk. koht. innostus madallukseen lähti siitä että olin Tampereen suunnasta tulossa käväisin ohituskaistan puolella, no tiessä oli pikku aalto siinä kohtaa ja perä lähti pompottamaan jonkin verran. Konit löytyi Piritekin kautta (firma oli silloin vasta alussa) ja Eibachit Fastus:n kautta. Ajettavuus parani, mutta täytyy sanoa että oli meinaan kova silloin alussa, varsinkin samoilla rengaspaineilla useamman tuhat km. Alusta parani kovalla ajolla ja nyt kun 70 tkm on ajettu, niin tämähän on mukava kuin tehdamadallettu, mutta töyssyt tuntuu silti. Hyvää tuuria oli matkassa että auto asettui sopivasti balanssiin (perä ehkä vähän ylhäällä), korkeussäädettävillä alustoilla ei ole samaa ongelmaa. Alustaan satsaaminen kannattaa aina ja eurolla saa nykyään markan osia.

Vannekoosta sanoisin että 15"-vanteet ja 195/50/15"-renkaat ovat aika pienen näköset ja madallettuna pohja kulkee alhaalla. Jos pussi vaan kestää niin isompaa vannetta kehiin.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Post Reply