Diesel-pumpun ilmaus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Diesel-pumpun ilmaus

Post by jmr »

Jos dieselmoottorin ruiskutuspumppuun liittyviä osia vaihtaa, niin sehän ilmaisee usein ilmaa sinne ja sen jälkeen käynnistysyritykset saattavat kestää niin pitkään että akku kuluu tyhjäksi.

Olen saanut neuvoja että tuo ilmaus tapahtuu vaikkapa niin että jätetään suuttimien putket yksi kerrallaan löysälle ja vaikka kaveri koittaa startata samalla kun itse vahtii että tuleeko dieseliä, kun tulee, niin putki kiinni ja seuraava auki. Se on kuulemma 17 mm + 14 mm avaimella aukeava...Muita vinkkejä?
Last edited by jmr on 15.11.2006 22:31, edited 2 times in total.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tjaah. Tyhjennettiin ja putsattiin sekä tietysti vaihdettiin suodatinpatruuna. Senjälkeen käsipumpulla vaan dieseliä koneen suuntaan hetken aikaa ja sitten starttia, eikä tarvinnut juurikaan edes pyöräytellä. Toki en osaa sanoa että miten toi pumppu täyttyy, mutta kai VAGissakin on käsipumppu löpön alkusyöttöä varten?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Vaihdan tänään autoon Shut-off valven eli sammutussolenoidin...pitää varata akkulaturi lähelle, jos joutuu kauan sahaamaan käyntiin...
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
hudu
Posts: 104
Joined: 7.1.2004 12:34
Location: Jklmlk

Post by hudu »

yksi mahdollisuus: pumpusta se suuttimilta tuleva paluuletkun nuppi irti ja siitä letkulla imien. Sitten kun
ainetta rupee tuleen letkuun, niin nutikka takas paikoilleen ja ei muuta kuin menoksi.

Onnistu hyvin kesällä pumpun vaihdon yhteydessä vähän liian isollakin letkulla.
Leikattiin letkunpää suoraksi ja se sitten painettiin pumppua vasten siihen reijän ympärille.
-Hudu-
Passat 1.9 TDi -96
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Ei onneksi tarvinnut ilmata...hörähti taas käyntiin, mutta joku vikatila siinä vielä on päällä...pitää koittaa lukea vikakoodit jossain...(oma kaapeli on hukassa)

Edit: kaapeli löytyi, menen nyt lukemaan vikakoodit ->
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=1761
Last edited by jmr on 15.11.2006 22:30, edited 1 time in total.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ei oo käsipumppua noissa vehkeissä.. Kyllä se starttaamalla aina käyntiin lähtee.
Ainoa ongelmatapaus on A4 ja A6 2.5 V6 TDI moottoriset autot. Niitten kanssa on vähän tapeltu, että on saatu käymään polttoaineensuodattimen vaihdon jälkeen...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Gtmn
Posts: 2
Joined: 18.1.2007 12:56

Post by Gtmn »

V6 vekottimessakaan ei tartte tapella kun lykkää uuden suodattimen täyteen naftaa ja letkut paikalleen. Pumpussa oleva polttoaine pyöräyttää moottorin käyntiin ja kun vähän kaasuttaa koneen käydessä niin pienet ilmat kulkeutuu pois ennenkuin auto ehtii sammua.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Gtmn wrote:V6 vekottimessakaan ei tartte tapella kun lykkää uuden suodattimen täyteen naftaa ja letkut paikalleen.
Juurikin näin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply