Näin aikaisemmin jollakin foorumilla että eräs foorumilainen oli laittanut pienen CTEK:n hidas/ylläpitolaturin (maksaa n. 60 €) apukuskin jalkatilaan liitettäväksi sisätilapuhalitimen töpseliin, niin onko joku kuullut yleisesti latureiden aiheuttavan vahinkoa "uudehkoille" autoille, jos auton omia akkukenkiä ei irroita latauksen ajaksi?
Tuo laturihan on paljon halvempi kuin Defan tolpasta lataava malli (n. 200 €)...
Golfissa oleva Exiden akku on vielä hyvässä kunnossa, mutta välillä käy mielessä laturin hankkiminen...
Akkulatureista
Googletin tässä välissä ja tuotteen sivuilla sanotaan seuraavaa:
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=343
"CTEK-akkulaturi voi olla kytkettynä pitkiäkin aikoja
akkuystävällisellä, sykkivällä ylläpitolatauksella.
Laturi ei vahingoita elektronisia laitteita, joten akkua
ei tarvitse kytkeä irti ajoneuvosta latauksen ajaksi.
Se on lisäksi suojattu kipinöinniltä, virhekytkennältä
ja oikosululta. "
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=343
"CTEK-akkulaturi voi olla kytkettynä pitkiäkin aikoja
akkuystävällisellä, sykkivällä ylläpitolatauksella.
Laturi ei vahingoita elektronisia laitteita, joten akkua
ei tarvitse kytkeä irti ajoneuvosta latauksen ajaksi.
Se on lisäksi suojattu kipinöinniltä, virhekytkennältä
ja oikosululta. "
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
Itselle tuli hommattua tuo Ctekin XS3600. En ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta tarkoitus oli asentaa "kiinteästi" autoon jotta voi välistä latailla akkua. Toistaiseksi akussa riittänyt virta hyvin, vaikka webastoa tuleekin käytettyä tiuhaan. Aikomus on asentaa laturi konehuoneen puolelle, laturissa näytti olevan IP67 luokitus, joten pitäisi aika hyvin kestää ne olosuhteet. Sit sen näkee 

VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tuollahan tuosta laturista oli keskusteltu. Aika merkittävä asia, jota itsekään en aiemmin tiennyt, on tuo latauksen käynnistysnappi, jota ilmeisesti pitää painaa, jotta lataus käynnistyy. Sillä tuo asennus konepellin alle vähän vaikeuttaa itse laturin käyttöä.
Omassa on alkuperäinen akku toiminut kaksi viimestä talvea mainiosti eberin kanssa. Pointti tuossa on se, että eberiä käytetään korkeintaan yhtä paljon kuin autolla ajetaan, jotta lataus palautuu. Pätkäajossa tuo on tietysti mahdotonta ja sillon tuo laturi on ehdoton. Harkinnassa oli myös tuo laturi asentaa, mutta sekin on jäänyt ajatukseksi.
Omassa on alkuperäinen akku toiminut kaksi viimestä talvea mainiosti eberin kanssa. Pointti tuossa on se, että eberiä käytetään korkeintaan yhtä paljon kuin autolla ajetaan, jotta lataus palautuu. Pätkäajossa tuo on tietysti mahdotonta ja sillon tuo laturi on ehdoton. Harkinnassa oli myös tuo laturi asentaa, mutta sekin on jäänyt ajatukseksi.