Pohdintaa kakkosautoista...
Pohdintaa kakkosautoista...
Millä perusteilla porukka hankki kakkoautoja? Mitä olen muilta kuullut, niin yksi kommentoi että siinä pitää olla mahdollisimman edulliset kulut. No toinen kuulemani kommentti oli että sehän voi olla vaikka V6-koneella, kun ei sillä ajeta paljoa (ykkösautossa TDI).
Muita mielipiteitä tai näkökantoja asiaan?
Muita mielipiteitä tai näkökantoja asiaan?
Tällä hetkellä toi alla mainittu talviraketti on suorastaan ykkösauto, Passatiin ei juuri kilsoja tule kun se on perheen autona ja liikkuu ehkä kerran kaks viikossa. Camry päivittäin vähintään sen 40km 
HGT taas on kakkosauto/harrastusauto, joka on valittu ihan puhtaasti mielitekojen perusteella.
Eli lyhennettynä kakkosauto on joko käyttö- tai harrastepeli ja käyttöpeli on edullinen hankinta, kulkee ja toimii eikä muuta. Harrastepeli sitten taas ihan jotain muuta
Mutta toki kakkosautossa mietityttää se että jos tulee 1000km vuoteen ja kone on joku 2,5-5 litraa eli liikennevakuutus maksaa niin eipä semmosta tulisi montaa vuotta pihassa seisotettua. Eli kyllä se raha vaikuttaa, tietysti näillä tuloilla... 

HGT taas on kakkosauto/harrastusauto, joka on valittu ihan puhtaasti mielitekojen perusteella.
Eli lyhennettynä kakkosauto on joko käyttö- tai harrastepeli ja käyttöpeli on edullinen hankinta, kulkee ja toimii eikä muuta. Harrastepeli sitten taas ihan jotain muuta


Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Meillä kakkosauto ois "kolmosauto".
Miehellä on viritelty bensaturbo, jonka hankki -04 uutena. Se on sen oma ns.projekti, hevosvoimat sillä kiinnostaa.
Minä taas halusin itselleni tdi farkun, johtuen harrastuksesta, joka vie meitä (minä ja koira) ympäri suomen (edulliset kilometrit).
Tämä "kolmosauto" olis kyllä unelmissa, kesäautoksi joku ihana vette... mutta sitten joskus.
Lisäystä; mutta jos meillä ois vaan miehen auto ja mulle tarvittais joku kottero vaan työajoihin niin ihan vaan joku 1-3 tonnin auto.
Miehellä on viritelty bensaturbo, jonka hankki -04 uutena. Se on sen oma ns.projekti, hevosvoimat sillä kiinnostaa.
Minä taas halusin itselleni tdi farkun, johtuen harrastuksesta, joka vie meitä (minä ja koira) ympäri suomen (edulliset kilometrit).
Tämä "kolmosauto" olis kyllä unelmissa, kesäautoksi joku ihana vette... mutta sitten joskus.
Lisäystä; mutta jos meillä ois vaan miehen auto ja mulle tarvittais joku kottero vaan työajoihin niin ihan vaan joku 1-3 tonnin auto.
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
- Vesa-Matti Luoma
- Posts: 251
- Joined: 10.1.2006 15:19
- Location: Helsinki
Joskus mietin että joku Hiluxin tapainen voisi olla kiva, mutta siinä samalla sitten se auton tyyppi määrää että kumpi ajaa kummalla autolla. Plussaa: edulliset vakuutukset (paku) ja pienet dieselverot. Miinukset: Monimutkaisempi tekniikka kuin jossain perus 1.0 litraisessa kauppakassissa, enemmän huoltokohteita.
Meillä oli harkinnassa vähän aikaa sitten, että oltais hommattu joku max.1000€ kottero emännälle kakkosautoksi.
Sitten kun laskeskeltiin vakuutukset, verot ja tuon hintaisen auton väkisinkin tulevat korjaukset, päätettiin, että vaimoke hommaa bussikortin. Tulot kun ei ole mitkään hirmuiset, kun vaimoke kuluttaa vielä koulunpenkkiä. Mutta sitten kun se alkaa palkkaa saada, niin katsotaan asiaa varmaan uudestaan.
Sitten kun laskeskeltiin vakuutukset, verot ja tuon hintaisen auton väkisinkin tulevat korjaukset, päätettiin, että vaimoke hommaa bussikortin. Tulot kun ei ole mitkään hirmuiset, kun vaimoke kuluttaa vielä koulunpenkkiä. Mutta sitten kun se alkaa palkkaa saada, niin katsotaan asiaa varmaan uudestaan.
Meillä kakkosautona -85 Corolla, maksoi jotain 350e. Halpa ylläpitää, pienet(pienet ja pienet...) vakuutusmaksut ja ikivarma tekniikka. Ja jos hajoaa lopullisesti niin romuttamo maksaa vielä 50e
eikä siltikään harmita. Haaveena siintää kakkoseksi pick-up, volkkarimiehenä tietenkin Caddy.

Passat Variant 1.9 TDi 74kw -01
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Meillä pääasiassa ajetaan Passatilla, kakkosautona on tollanen -92 Opel Vectra 1.8i, joka olis kohta tarkotus myydä pois ja ostaa tilalle joku edes vähän asiallisempi, noin 3-4k€ auto. Jos joku tommosta vectraa haluais ostella niin täältä semmosen saa ja pitkällä leimalla. Leimattu pari viikkoa sitten. Perusvarma käyttöauto. Tosin ei me sitä vielä voida myydä, ehkä talven loppuvaiheilla kun ilmat paranee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Aikaisemmin kun tarvittiin kakkosautoa niin ostin työmatka-autoksi vm.-90 900 turbo saabin. vakio matalapaineturbon 145hv muuttui alle sadan euron panostuksella yli 210 hepaksi joilla oli kiva kiusata uusia audeja, bemuja ja mersuja...A6 abt lätkillä ja C320 CDI oli parhaat metsästetyt päänahat 

Hondas are like tampons....every pussy has one

Tässä se taas nähdään, jos ensin miettii jotain Micran tyyppistä koppia ja seuraavaksi pihassa on joku puoli miljoonaa nähnyt eksoottinen turbo-saabi, josta otetaan vielä lisätehojakin ;D Siinä sitten perustelet "hallitukselle" että tää on tosi näppärä kun pääsee ohi heittämällä ja ei se oikeestaan paljoa (yli 20 l) kuluta...
Nyt on tullut muutamia eri tyyppisiä autoja esille:
1) paku/lava-auto
2) kauppakassi
3) harrasteauto/jenkki/muskeli
4) ikäloppu halpa tehokkaampi auto
5) vanha, pieni, kevyt, yksinkertainen harrasteauto (CV, mini, kupla)
Tai sitten se perusauto mazda/toyota/volkkari tms, joku perusmalli tai uudempi pihimpi...
Last edited by jmr on 16.11.2006 13:54, edited 1 time in total.
- golf-variant
- Posts: 134
- Joined: 26.2.2005 10:24
- Location: Porvoo
No siinäpä se tuli^ kakkosautoksi kupla.. ittellä kovaa vauhtia valmistumassa vm-64
Ei riemulla rajaa....
http://variantuning.com/members.php?pag ... &autoid=12
http://variantuning.com/members.php?pag ... &autoid=12
JMr: V...t mikään miljoona ajettu lahna ollu. 220 tkm mittarissa kun ostin, 2 omistajaa ennen minua, todella siisti ja ruosteeton "helmi" josta 1.5vuotta/25tkm myöhemmin sain 400 euroa enemmän kuin mitä maksoin. BSR:n chippi ja modattu apc-boksi kaikkine tykötarpeineen maksoi satasen.
Viattomin auto joka mulla on ollu ja jonka myyminen vieläkin harmittaa
Jos onnistuu löytämään kohtuu vähän ajetun ja ruosteettoman turbo-satkun niin kannattaa ehdottomasti ostaa pois. Hauskempaa autoa yhtä halvalla tuskin löytää. Työmatka-ajossa ei vienyt kuin reilun 8 litraa sadalle (polettamalla paaljon enemmän) ja pirkanmaalaiset muistaa ohitustien jonot ja ihanuuden remonttivaiheessa.
Viattomin auto joka mulla on ollu ja jonka myyminen vieläkin harmittaa

Jos onnistuu löytämään kohtuu vähän ajetun ja ruosteettoman turbo-satkun niin kannattaa ehdottomasti ostaa pois. Hauskempaa autoa yhtä halvalla tuskin löytää. Työmatka-ajossa ei vienyt kuin reilun 8 litraa sadalle (polettamalla paaljon enemmän) ja pirkanmaalaiset muistaa ohitustien jonot ja ihanuuden remonttivaiheessa.
Hondas are like tampons....every pussy has one
Meillä on täällä kakkosautona Nappisilmä Lada.. Tulee ajeltua aivan hirveän paljon sorateillä (metsästys harrastuksena) ja lisäksi Anoppilaan 10km soratietä ja kotiin 4 km.. Eli harva se päivä joutuu koluuttamaan huonoja teitä.. Ja kuitenkin olen laskenu että parempi ajaa noita reissuja sitten tuolla Ladalla kuin mitä uudemmalla autolla, koska jos sattuu että siellä jokin kivi kolahtaa pohjaan niin halvempi se on Ladaan osaa ostaa kuin mitä Golffiin..




meillä ainakin on pakko olla kakkosauto,molemmat vuorotöissä ja hiukan syrjässä asutaan,ei tänne millään bussilla pääse ainakaan ihmisten aikoihin..
kriteerit on tuota kakkosbiiliä vaihdettaessa ollut aina että se on ehjä ja toimii moitteetta,ei umpimätä että ei tarvii joka vuosi hitsailla eikä maksa maltaita..mitään muita perversioita sillä ei tarvitse täyttää,niihin löytyy muut lelut..
nyt löytyy pihasta 92-vuotinen ruosteeton(!) riisikuppi josta kylläkin laukes kytkin pari vko takaperin,muuten ollut oikea toiminnan esikuva..eli täyttänyt tehtävänsä täydellisesti.
paljon muuta sillä ei ajetakkaan kuin töihin ja takaisin..
kriteerit on tuota kakkosbiiliä vaihdettaessa ollut aina että se on ehjä ja toimii moitteetta,ei umpimätä että ei tarvii joka vuosi hitsailla eikä maksa maltaita..mitään muita perversioita sillä ei tarvitse täyttää,niihin löytyy muut lelut..

nyt löytyy pihasta 92-vuotinen ruosteeton(!) riisikuppi josta kylläkin laukes kytkin pari vko takaperin,muuten ollut oikea toiminnan esikuva..eli täyttänyt tehtävänsä täydellisesti.
paljon muuta sillä ei ajetakkaan kuin töihin ja takaisin..
Meillä kakkosautona tuo Chevyn Astro...älkääkä kysykö että miksi
..Tuli vaan sellanen olo että tahtoo kokeilla tuollasta. Ja uskokaa tai älkää nii yllättävän hyvää kyytiä tarjoaa. Varusteetkin kohillaan kun Starcraft-malli. Lämpiää hyvin ja on hiljanen. Kulutuspuoli se ainoa onkelma meinaa tuollanen 4,3 litranen bensakutonen ei sieltä taloudellisimmasta päästä.

Audi TT 1.8t
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Mää olen taas vähän harkinnut mönkkäriä "kakkosautoksi". Sillä on halpaa ajoa kulkea työmatkat, salireissut ym. Ja on vielä ihan mukavaakin. Voi poiketa välillä reitiltä vähän sivuunkin
Vähän harmittaa kyllä, kun myin kesällä mönkkärin pois ja nyt en ole vielä saanut lupaa uuteen 


Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
^^ G1stä ittekin kattellu 2 autoks kesiks... nyt virkaa toimittaa International kuormuri -63 (ajetaan vain 30 km vuosi, katsastukseen ja takasin)
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
1,2,3 vai 4 auto? Ykkösenä ilmeisesti Passat VR6 syncro -95, kakkosena Passat 2.0 GL -95 (EX ykkönen, myynnissä), kolmosena Golf 1.8 -86 (lainassa) ja Golf I LX (projekti)
1. autoon tulee n.18 tkm/v ja 2. n.2 tkm/v. Eli vähillä ajoilla liikaa autoja, vai mitä ???
Siinä olisi vähän kuvajaisia..
1 http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... os/rs0.jpg
2 http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... os/rs4.JPG
3 http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... s/rs12.JPG
4 http://www.volkkaristit.net/Tulevat%20p ... 0I/rs0.JPG
1. autoon tulee n.18 tkm/v ja 2. n.2 tkm/v. Eli vähillä ajoilla liikaa autoja, vai mitä ???
Siinä olisi vähän kuvajaisia..
1 http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... os/rs0.jpg
2 http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... os/rs4.JPG
3 http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... s/rs12.JPG
4 http://www.volkkaristit.net/Tulevat%20p ... 0I/rs0.JPG
Se on ihmisen tekemä
Passat Variant 3A VR6 syncro Exclusiv -95
Passat Variant 3A VR6 syncro Exclusiv -95