Golf IV TDI nykii
Golf IV TDI nykii
Kävin jälleen VV:llä nykimisen takia autoa korjaamoon viedessä käskin tarkastamaan ja puhdistamaan EGR-venttiilin, koska se oli sisältä likainen. Korjaamo oli vain mitannut venttiilin ja todennut sen olevan kunnossa. Nykimiselle ei nytkään löytynyt mitään syytä.
Sain tarpeekseni korjaamo käynneistä (6 kertaa vuoden aikana takuunalaisella autolla) otin EGR-venttiilin irti, sisällä oli mustaa sitkeää öljymäistä mönjää 3 - 4 mm kerros, eikä pakokaasujen kierrätysventtiilin varressa näkynyt jälkeäkään, että se olisi liikkunut. Raaputin suurimmat moskat pois ja pesin loput ruosteen irroitusaineella (kun ei sattunut muuta olemaan) ja testasin venttiilin liikkeen alipaineella. Kasasin auton ja olen nyt ajanut 3 päivää ilman ainuttakaan nykäystä. Jos EGR likaantuu näin nopeasti (68000 km) sen puhdistus tulisi kuulua huolto-ohjelmaan. Moskaa oli myös imusarjassa, mutta sitä en ruvennut irroittamaan.
Sain tarpeekseni korjaamo käynneistä (6 kertaa vuoden aikana takuunalaisella autolla) otin EGR-venttiilin irti, sisällä oli mustaa sitkeää öljymäistä mönjää 3 - 4 mm kerros, eikä pakokaasujen kierrätysventtiilin varressa näkynyt jälkeäkään, että se olisi liikkunut. Raaputin suurimmat moskat pois ja pesin loput ruosteen irroitusaineella (kun ei sattunut muuta olemaan) ja testasin venttiilin liikkeen alipaineella. Kasasin auton ja olen nyt ajanut 3 päivää ilman ainuttakaan nykäystä. Jos EGR likaantuu näin nopeasti (68000 km) sen puhdistus tulisi kuulua huolto-ohjelmaan. Moskaa oli myös imusarjassa, mutta sitä en ruvennut irroittamaan.
VW Golf 1,6 TDI Variant 77 kW (105 hv) BlueMotion DSG Highline
Kuulostaa ihan perus VW-huollolle. Vastaavaa kuulee kyllä aivan liian usein. Se on kai vain karu totuus että jos haluaa autoilun olevan helppoa (helpompaa) kannattaa hankkia joku vähän huoltovapaampi/vähemmän vikaherkkä japsipulkka ja käyttää sitä aina tarpeen tullen merkkiliikkeessä. Niissä kun ainakin omien vähäisten kokemusten ja muiden kuulopuheiden perusteella hommat toimii niinkuin pitääkin, toisin kuin VW:llä.
Ja tosiaan, tulppaa se h***nv***n EGR. Se on kaiken pahan alku ja juuri.
suunpesu by kupari
Ja tosiaan, tulppaa se h***nv***n EGR. Se on kaiken pahan alku ja juuri.
suunpesu by kupari
Olen harkinnut kyllä auton vaihtoa, mutta kun Golfilla ei ole edes jälleenmyyntiarvoa. 34.000,- varusteineen maksaneesta autosta tarjotaan parhaimmillaan 22.000,- , niin ei oiken kannataisi vaihtaa. Auton arvo on pudonnut 460,-/kk. (Passattiin vaihdossa hyvityshinta vain 16.000,-)
Minulla on ollut 4 Nissania ennen tätä ensimmäistä ja viimeistä folkkaria, niissä ei yhteensäkään ole ollut niin montaa korjaamokäyntiä kuin tällä Golfilla, vaikka ajoin niillä yhteensä puolimiljoonaa kilometriä. Valitettavasti Nissanilla ei tällähetkellä ole minulle sopivaa mallia. Vaihtoa olen kysynyt seuraaviin autoihin, mutta välirahat jäävät turhan korkeiksi.
Nissan X-Trail 2,2 DCI Comfort 4 x 4 (miinusta: ei saa automaattina) väliraha 18.800,-
Citroen C4 Picasso HDi 136 Exclusive BMP (miinusta: huono maine ja Veho) väliraha 20.000,-
Skoda Octavia 2,0 TDI Elegance DSG (miinusta: VAG:n tuote, moottoriongelmat jäävät) väliraha 18.000,-
Kaikissa näissä on lisävarusteita, vähintään metalliväri, talvipyörät, lohkolämmitin ja sisäpistoke, peruutustutka ja vetokoukku
Minulla on ollut 4 Nissania ennen tätä ensimmäistä ja viimeistä folkkaria, niissä ei yhteensäkään ole ollut niin montaa korjaamokäyntiä kuin tällä Golfilla, vaikka ajoin niillä yhteensä puolimiljoonaa kilometriä. Valitettavasti Nissanilla ei tällähetkellä ole minulle sopivaa mallia. Vaihtoa olen kysynyt seuraaviin autoihin, mutta välirahat jäävät turhan korkeiksi.
Nissan X-Trail 2,2 DCI Comfort 4 x 4 (miinusta: ei saa automaattina) väliraha 18.800,-
Citroen C4 Picasso HDi 136 Exclusive BMP (miinusta: huono maine ja Veho) väliraha 20.000,-
Skoda Octavia 2,0 TDI Elegance DSG (miinusta: VAG:n tuote, moottoriongelmat jäävät) väliraha 18.000,-
Kaikissa näissä on lisävarusteita, vähintään metalliväri, talvipyörät, lohkolämmitin ja sisäpistoke, peruutustutka ja vetokoukku
- Pasi Häkli
Mitäpä tähän sitten enää sanoo. Siitä sitten autoa vaihtamaan, niin ei tarvi täällä mainostaa, kuinka huono auto VW on...
Taisit saada jonkun maanantaimallin jos niin paljon korjaamokäyntejä on. Yleensä nuo TDI koneiset on hyvinkin helppoja autoja, kovaa ajoo vaan.
Nimimerkillä EGR tulpattu, ennenkuin ajoin tuolla autolla metriäkään..

Nimimerkillä EGR tulpattu, ennenkuin ajoin tuolla autolla metriäkään..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Ei kannata ottaa itseensä tai mitenkään "henkilökohtaisesti" vaikka olisikin veeweellä töissä ja omistaisi VAGineen. Näin keskustelufoorumeilla etenkin autojutut on monilla enempi sellaisia tunnepohjaisia asioita ennemmin kuin järki, ja mielipiteitä on yleensä melkein yhtä monta, kuin mielipiteiden antajiakin.Pasi H. wrote:Siitä sitten autoa vaihtamaan, niin ei tarvi täällä mainostaa, kuinka huono auto VW on...
Tällaisiakin asioita kannattaa ja pitää tuoda julki eikä aina vain olla hehkuttamassa oman merkin erinomaisuudesta. Itse olen tässä viimeaikoina paljon katsellut vaihtoehtoja seuraavaksi kulkineeksi ja olen todella vahvasti suuntautumassa japanilaisvalmisteisiin tuotteisiin. Ja tämä sen takia, että olen todella kypsynyt muutamiin VW:n "ominaisuuksiin", joita en seuraavaan käyttöautooni halua. Autot ovat tietysti yksilöitä ja edellisen omistajan ylläpito/huollot vaikuttaa vähänkin vanhemmissa vehkeissä enemmän, kuin vaikka kilometrit, mutta kyllä tuossa omassa lintassakin on ollut paljon sellaisia juttuja, joita ei mielestäni saisi olla -96 vuosimallisessa ~200tkm ajetussa tuon kokoluokan autossa. Ja osa aika kalliitakin "ominaisuuksia". Monenlainen ropaaminen ja pienimuotoinen "tuunaaminen" on tietysti ainakin omasta mielestä jossain määrin ihan mukavaa ajanvietettä ajan, varallisuuden, tilojen ja työkalujen salliessa, mutta kyllä käyttöauton pitäisi olla kuitenkin enempi käytössä, kuin tallissa levällään.
Oman osansa pakkaan tuo vielä sitten huolto/korjaamopalvelut sekä varaosamyynti jotka ei ainakaan pääasiassa ole omalla kohdallani toimineet toivomallani tavalla juuri koskaan. Nämäkin on tietysti tapauskohtaisia sekä etenkin paikkakuntakohtaisia juttuja, mutta olen kyllä sellaisen käsityksen saanut eri foorumeilta luetuista tarinoista/kokemuksista, että valitettavan usein monilla on vastaavia kokemuksia. Tosin huono maine kiirii hyvää paremmin ja jää usein paremmin mieleen, mutta silti. Omiin kokemuksiini voin ainakin luottaa ja niissä japanilaisvalmisteisten merkkien huolto/korjaamopalveluiden edustus on aika voimakkaasti johdossa niin toimivuudessa, kuin palvelualttiudessakin.
Kukin tyylillään ja minun puolestani kukin saa omistaa juuri sitä mitä haluaa ja pitää hyvänä/huonona vaihtoehtona sitä mikä hyvältä tuntuu. Mutta onhan siihenkin tietysti jokin syy, että olen itsekkin päätynyt hankkimaan aikanaan VW:n vaikka vaihtoehtoina oli tuolloin pari muutakin merkkiä, toinen niistä japanilainen. Tulevaisuudessa ainakin näillä näkymin hankin luotettavan japanilaisvalmisteisen kulkupelin käyttöautoksi ja jonkun -90 luvun VW:n tai Audin harrasteautoksi. Käyttöauton ja harrasteauton yhdistäminen on näköjään aivan mahdotonta, aina ja joka asiassa pitää tehdä johonkin suuntaan jonkin sortin kompromisseja... Käyttöautot ja harrasteautot erikseen.
Kiitos ja anteeksi, melkoinen vuodatus ja luisui jo aika voimakkaasti ohi aiheesta.
- Pasi Häkli
Joo no en mä tosta herneitä nenään ottanut, ehkä tuo teksti kuulostaa tosiaan siltä, mutta se ei toki ollut tarkoitus
Sehän on taivaan tosi, ettei semmosta autoa ole olemassakaan, missä ei vikoja olisi/tulisi. Toisissa on vaan vähän enempi kuin toisissa
Ja nää viat volkkareissa mitkä pitäis julki tuoda niin huhhuh, ei taitais foorumilla riittää tila jos ne kaikki tähän listais 

Sehän on taivaan tosi, ettei semmosta autoa ole olemassakaan, missä ei vikoja olisi/tulisi. Toisissa on vaan vähän enempi kuin toisissa

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Ei minulla niitä vikoja hirveästi ole ollut, mutta kun niitä ei haluta/osata korjata.
Tässä koko takuuaikainen lista:
- Takavalon sovitusta yritetty 3 kertaa neljännellä sanottiin, että kuuluu asiaan. Korjaukselle on maahantuojan lupa
- Lasinpesuriin vaihdettiin ensin suutin, toisella kertaa pumppu, mutta pesuri ei toimi vieläkään. Nyt tuulilasi kulunut jo vaihtokuntoon kuivana pyyhkimisestä
- Nykimistä etsitty 6 kertaa ja kyselty myös maahantuonnista, kaasupoljin vaihdettu, yhdestä korjaus yriteyksestä yritettiin tehdä lasku. Kaasupolkimen vian löytyessä korjaamo ei ilmoittanut mitään, kun menin illalla autoa hakemaan sanottiin sen odottavan uutta kaasupoljinta, joka tulee ehkä ylihuomenna, vanha poljin oli paikallaan, joten otin auton ja käskin ilmoittamaan milloin uusi poljin on tullut, sitä ei koskaan ilmoitettu. Näitä maahantuojalle lähetettyjä kysymyksiä on useita, mutta koskaan vastauksen saapumisesta ei ole ilmoitettu minulle vaikka niin on luvattu.
Puhdistin EGR:n itse, kulkenut jo 3 päivää nykimättä
- La 4.1.2006 ei käynnistynyt pakkasessa (25 ast.) kadun varresta, vaikka startti pyöritti hyvin, hinattu VW:lle, jossa autoa ei haluttu laittaa lauantaina sisään tai roikkaan, vaikka autoliike oli auki, vaan käskettiin palata maanantaina asiaan. Takuu ehdoissa luvataan korjausajaksi 1 päivä jos auto jättää tielle tai annetaan vuokra-auto, mutta sitä ei annettu.
- Ma 22.5.2006 Jäähdytyspuhallin ja laturi paloivat Tikkurilan keskustassa, hinattiin lähimpään korjaamoon, joka ilmoitti tiistaina, että korjausjono on 1 kk tuli kuitenkin kuntoon samana päivänä kun soitin maahantuojalle. Vuokra-autoa ei tässäkään tapauksessa tarjottu
-Huollot
24.8.2005 huolto Jyväskylässä kilometrit 27935, huollon jälkeen nykiminen lisääntyi huomattavasti, mutta väheni hiljalleen seuraavaan huoltoon mennessä, välissä vaihdettiin kaasupoljin.
7.8.2006 huolto Herttoniemessä kilometrit 58363, huollon jälkeen nykiminen paheni taas.
Autoa ostaessani luulin tehneeni hyvän valinnan ja ajatukseni oli ajaa autolla vähintään 200.000 km, siksi en ostanut mitään mallisarjan halvinta versiota, muut vaihtoehdot olivat Primera ja sitikka C5. Mutta kyllä tällainen korjaamon osaamattomuus kypsyttää auton käyttäjää.
Tässä koko takuuaikainen lista:
- Takavalon sovitusta yritetty 3 kertaa neljännellä sanottiin, että kuuluu asiaan. Korjaukselle on maahantuojan lupa
- Lasinpesuriin vaihdettiin ensin suutin, toisella kertaa pumppu, mutta pesuri ei toimi vieläkään. Nyt tuulilasi kulunut jo vaihtokuntoon kuivana pyyhkimisestä
- Nykimistä etsitty 6 kertaa ja kyselty myös maahantuonnista, kaasupoljin vaihdettu, yhdestä korjaus yriteyksestä yritettiin tehdä lasku. Kaasupolkimen vian löytyessä korjaamo ei ilmoittanut mitään, kun menin illalla autoa hakemaan sanottiin sen odottavan uutta kaasupoljinta, joka tulee ehkä ylihuomenna, vanha poljin oli paikallaan, joten otin auton ja käskin ilmoittamaan milloin uusi poljin on tullut, sitä ei koskaan ilmoitettu. Näitä maahantuojalle lähetettyjä kysymyksiä on useita, mutta koskaan vastauksen saapumisesta ei ole ilmoitettu minulle vaikka niin on luvattu.
Puhdistin EGR:n itse, kulkenut jo 3 päivää nykimättä
- La 4.1.2006 ei käynnistynyt pakkasessa (25 ast.) kadun varresta, vaikka startti pyöritti hyvin, hinattu VW:lle, jossa autoa ei haluttu laittaa lauantaina sisään tai roikkaan, vaikka autoliike oli auki, vaan käskettiin palata maanantaina asiaan. Takuu ehdoissa luvataan korjausajaksi 1 päivä jos auto jättää tielle tai annetaan vuokra-auto, mutta sitä ei annettu.
- Ma 22.5.2006 Jäähdytyspuhallin ja laturi paloivat Tikkurilan keskustassa, hinattiin lähimpään korjaamoon, joka ilmoitti tiistaina, että korjausjono on 1 kk tuli kuitenkin kuntoon samana päivänä kun soitin maahantuojalle. Vuokra-autoa ei tässäkään tapauksessa tarjottu
-Huollot
24.8.2005 huolto Jyväskylässä kilometrit 27935, huollon jälkeen nykiminen lisääntyi huomattavasti, mutta väheni hiljalleen seuraavaan huoltoon mennessä, välissä vaihdettiin kaasupoljin.
7.8.2006 huolto Herttoniemessä kilometrit 58363, huollon jälkeen nykiminen paheni taas.
Autoa ostaessani luulin tehneeni hyvän valinnan ja ajatukseni oli ajaa autolla vähintään 200.000 km, siksi en ostanut mitään mallisarjan halvinta versiota, muut vaihtoehdot olivat Primera ja sitikka C5. Mutta kyllä tällainen korjaamon osaamattomuus kypsyttää auton käyttäjää.
Se vaan on valitettava tosi että nykyään (iso) osa merkkihuolloista on niin pihalla noista ailahtelevista ongelmista ettei niihin löydetä korjausta ja asiakasta juoksutetaan turhaan. (ja nyt en todellakaan tarkoita pelkästään vw:n huoltoa) Tämmöinen epävarma osaaminen ja maanataipäivänkappale auto kun yhdistetään niin siitä varmasti tulee kitkerää keskustelua suuntaan jos toiseenkin.
Itse tuossa kaverin kohtalokasta citikan C5 taistoa sivusta seuranneena en voi muuta kuin taivastella että voiko niin paskaa tuuria ollakaan... Auto oli käyttöönotettu toukokuussa 2005 ja auto lähti vaihtoon nyt marraskuussa. Autolla takana vaihdon tapahtuessa noin 50 korjaamopäivää ja korjaamolle se meni vaihtotilanteessakin... ja hauskana lisänä se että auto ammattikäytössä ja liikkeen antamalla sijaisautolla ei tietenkään ammattiliikennöintiä voi harjoittaa
Onneksi netissä on näitä merkkifoorumeja joissa kokemusperäisesti käyttäjät pystyyvät auttamaan toisiaan.... jeesaus pelastaa
Itse tuossa kaverin kohtalokasta citikan C5 taistoa sivusta seuranneena en voi muuta kuin taivastella että voiko niin paskaa tuuria ollakaan... Auto oli käyttöönotettu toukokuussa 2005 ja auto lähti vaihtoon nyt marraskuussa. Autolla takana vaihdon tapahtuessa noin 50 korjaamopäivää ja korjaamolle se meni vaihtotilanteessakin... ja hauskana lisänä se että auto ammattikäytössä ja liikkeen antamalla sijaisautolla ei tietenkään ammattiliikennöintiä voi harjoittaa
Onneksi netissä on näitä merkkifoorumeja joissa kokemusperäisesti käyttäjät pystyyvät auttamaan toisiaan.... jeesaus pelastaa

Last edited by Puuhis on 30.11.2006 9:30, edited 2 times in total.
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Mun edellistä golffia yritettiin korjailla minun toimesta n. 8kk tuloksetta. Sinä aikana meni n. 20l öljyä koneeseen, aluksi vaihdettiin männän renkaat ja ahdin sitten uusi kone ja siihen koneeseen vielä 1000km jälkeen uusi kansi. Edelleen öljyä vaan meni ja huollossa kävin keskimäärin noin kerran viikossa. Kilsoja tuli n. 25t ennen auton vaihtoa. Nykyisellä omistajalla siihen vaihdettiin ainakin kerran vielä kone, heti alussa muistaakseni ja sai juosta hänkin huollossa vähän väliä. Maahantuojalla sitten seisoi pari kuukautta, jonka jälkeen syy selvisi. Joku pumppu päästi öljyä polttoaineen sekaan. Silloin auto oli jo noin 1,5 vuotias. Pienemmät viat on varmaan vieläkin olemassa. Valitettavasti näin kävi, mutta silloin kun auto minulla oli niin v-käyrä oli kyllä tapissaan.
Onneksi nykyinen pelaa suht hyvin. Pientä säätöä on siinäkin ollut, jarrulevyt pariin otteeseen (menee kieroksi), takalasinlämmittimen kytkin (jäi pohjaan, kun painoi), johtosarja (liittimissä vikaa, hehkuvalo rupesi vilkkumaan ja moottorivalo paloi) ja menee vähän maalattavaksi.
Voitte arvata olenko tuttu näky huollossa?
Onneksi nykyinen pelaa suht hyvin. Pientä säätöä on siinäkin ollut, jarrulevyt pariin otteeseen (menee kieroksi), takalasinlämmittimen kytkin (jäi pohjaan, kun painoi), johtosarja (liittimissä vikaa, hehkuvalo rupesi vilkkumaan ja moottorivalo paloi) ja menee vähän maalattavaksi.
Voitte arvata olenko tuttu näky huollossa?
Skoda Octavia RS Combi TFSI -08, Saab 9-5 Wagon 2.0t -99
(exät: VW Golf GTI 1.8T -03, VW Golf Variant 1.9 TDI Pacific -05)
(exät: VW Golf GTI 1.8T -03, VW Golf Variant 1.9 TDI Pacific -05)
- Pasi Häkli
Tuo takalasinlämmittimen namiskan pohjaan jääminen ei johdu itse namiskasta, vaan siitä että se johtosarja mikä sen perään tulee on niin saakelin nafti eli lyhyt ja vääntää sitä katkasijaa sivullepäin, jolloin se ottaa reunoistaan kiinni ja jää mielellään pohjaan.
Amideus.. Ei se palvelu toimi mersullakaan
Amideus.. Ei se palvelu toimi mersullakaan

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
Joskus on niinkin, että uudessa autossa on esim joku nykimisvika, mutta korjausohjetta ei ole edes maahantuojalla, niin siinäpä sitten seisotaan sormi suussa että mitäs sitten tehdään. Valitettavaa mutta totta. Eikä maahantuojakaan anna uusia osia suinpäin. Ja harvemmin on mitään softapäivityksiäkään saatavilla uudehkoihin autoihin.Puuhis wrote:Se vaan on valitettava tosi että nykyään (iso) osa merkkihuolloista on niin pihalla noista ailahtelevista ongelmista ettei niihin löydetä korjausta ja asiakasta juoksutetaan turhaan. Tämmöinen epävarma osaaminen ja maanataipäivänkappale auto kun yhdistetään niin siitä varmasti tulee kitkerää keskustelua suuntaan jos toiseenkin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Tuosta EGR:stä vielä tällaisena uuden Golfin TDi-koneisena omistavana. Löytyisikö ohjeita EGR:n irroittamiseen, kun en ole koskaan ko. laitosta irroittanut. Kyseisen laitoksen position PD-koneesta kyllä jotakuinkin tiedän, muttei tuolla pimeässä illalla juurikaan näe etteensä.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
EGR tulee esiin. kun nostat moottorin päältä suojamuovin ja sen alla olevan vaahtomuovin pois. EGR on moottorin takana yläreunassa, päälimmäisena pyöreä kalvorasia.
Irroita ensin moottorin oikean kulman ympäri menevä ilmaputki. EGR:n päästä kiinni hakasella ja toisesta päästä jousella, jota pitää puristaa, jotta se suurenisi, Tämän jälkeen otat EGR:n 3 kiinnitysruuvia löysälle ja EGR:stä lähtevän putken 2 pulttia irti (ei EGR:N päästä vaan toisesta), mutta älä pudota pultteja tai tiivistettä, ne jäävät moottorin alasuojan päälle, eivätkä putoa maahan. Sitten irroitat EGR:lle tulevat 2 letkua ja sen jälkeen otat pois loput pultit. Irroitus on hyvin helppo, takaisinlaitto on paljon vaikeampi, koska EGR:lle tulevan putken metallitiivistettä ei oikein mahdu laittamaan paikalleen. Minä laitoin putken laipan ylimpään pultinreikään pätkän rautalankaa jo irroitusvaiheessa, näin tiiviste pysyi suunnilleen paikoillaan.
Irroita ensin moottorin oikean kulman ympäri menevä ilmaputki. EGR:n päästä kiinni hakasella ja toisesta päästä jousella, jota pitää puristaa, jotta se suurenisi, Tämän jälkeen otat EGR:n 3 kiinnitysruuvia löysälle ja EGR:stä lähtevän putken 2 pulttia irti (ei EGR:N päästä vaan toisesta), mutta älä pudota pultteja tai tiivistettä, ne jäävät moottorin alasuojan päälle, eivätkä putoa maahan. Sitten irroitat EGR:lle tulevat 2 letkua ja sen jälkeen otat pois loput pultit. Irroitus on hyvin helppo, takaisinlaitto on paljon vaikeampi, koska EGR:lle tulevan putken metallitiivistettä ei oikein mahdu laittamaan paikalleen. Minä laitoin putken laipan ylimpään pultinreikään pätkän rautalankaa jo irroitusvaiheessa, näin tiiviste pysyi suunnilleen paikoillaan.