Mk3 mittaristo-ongelmaa (vika selvinnyt)

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
JKaunisto
Posts: 38
Joined: 7.8.2006 11:57
Location: Raisio

Mk3 mittaristo-ongelmaa (vika selvinnyt)

Post by JKaunisto »

Nyt sitten tuli sellainen ongelma tuon auton kanssa vastaan, mihin itse en ratkaisua löytänyt, joten toivotaan että täällä olis viisaampii :D

Ongelma on sellainen, että aamulla kun lähdin kauppaan, niin auto toimii moitteettomasti. Kun tulin kaupasta takaisin autolle, ja avasin ovet, niin ensimmäinen huomio oli että keskuslukitus on sanonut sopimuksen irti. Ajattelin että lukon moottori on varmaan vain hajonnut..mutta seuraava yllätys tuli kun käynnistin auton-->mittaristosta kuuluu epämääräistä surinaa-->kello nollautuu, trippimittari nollautuu ja kaikki mittariston ja katkaisimien valot simahtaa.

Mainitaan nyt heti myös, että edellisenä päivänä olin antanut apuvirtaa eräälle kaverille kun hänellä oli akku tyhjentynyt, mut voiko toi vika siitä johtua kun se ilmeni vasta yhden yön seisomisen jälkeen?
Last edited by JKaunisto on 16.1.2007 7:22, edited 1 time in total.
User avatar
Tero L
Posts: 91
Joined: 30.8.2005 20:04
Location: Tupos

Post by Tero L »

Taitaa olla tarttuvaa, Ventossa perjantai-iltana sama juttu, rätinää mittaristosta, hälytin ei toiminut jne. Akkuhan siitä oli tyhjänä. Laita apuvirralla/laturilla käyntiin ja mittaa laturin sekä akun jännite.
Golf Variant TDI -00 (ALH)
Vento -93 1.8 (ABS)
Golf -90 1.8 (RP)
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Akku tyhjä. Luovutit kaverille paljon virtaa. Yöllä kylmässä varaustaso laski lisää. Kävit kaupassa penkinlämmitin päällä. Kaupasta lähtiessä akku oli niin tyhjä, että käynnistyksen yhteydessä akun kapasiteetti laski niin alas, että mittari resetoitui.
JKaunisto
Posts: 38
Joined: 7.8.2006 11:57
Location: Raisio

Post by JKaunisto »

Pikku tarkennusta vielä tähän: Eli minä annoin apuvirtaa kaverille, jolla oli akku tyhjentynyt autostaan. Ja voikohan mun akku edes nyt sitten olla tyhjä kun ihan nätisti auto käymään lähtee ja toimii muuten..joka kerta kun vaan sammuttaa auton, ja seuraavan kerran kun käynnistää niin mittaristo resetoituu.

Ja jos tämä auttaa mitään, niin tässä on nopea selostus vikojen ilmenemisestä: K.lukitus alkaa kettuilemaan(avaimen kanssa ei saa käännettyä lukkoa mihinkään suuntaan)-->lukko toimii taas päivän verran-->lukitus alkaa taas kettuilemaan(vääntää avaimella lukot auki niin lukkojen moottorit jää jurnuttamaan niitä lukkoja kiinni)--->seuraavana päivänä keskuslukitus ei enää toimi, ja seuraavalla käynnistyskerralla mittarit alkaa resetoimaan itseään. Voisikohan tuo johtua esim. keskuslukituksen kytkennöistä? Laitteet vaikuttaa ainakin jälkiasennetulta sarjalta :roll:

Ja toivotaan että saatte jotain selvää tosta selityksestä, että mitä haen siinä takaa :?
User avatar
Tero L
Posts: 91
Joined: 30.8.2005 20:04
Location: Tupos

Post by Tero L »

lukitus alkaa taas kettuilemaan(vääntää avaimella lukot auki niin lukkojen moottorit jää jurnuttamaan niitä lukkoja kiinni)--->seuraavana päivänä keskuslukitus ei enää toimi
Samaa vikaa oli, virtaa voi olla justiinsa sen verran, että lähtee käyntiin. Kokeile ladata se akku. Jos ei auta niin ihmetellään lisää :)
Golf Variant TDI -00 (ALH)
Vento -93 1.8 (ABS)
Golf -90 1.8 (RP)
passat variantti
Posts: 83
Joined: 22.6.2006 22:44
Location: siikainen

Post by passat variantti »

nykypäivän autosta ei saisi antaa lisävirtaa kellekkään tai otettava omasta autosta akunkenkä irti että ei sotke oman auton järjestelmiä virtapiikeillä , serkku antoi kans joitain vuosia sitten lisävirtaa niin kärys joku poksi autosta ,poksilla oli useita satoi euroi hintaa et se siitä , nykyään ei enää anna virtaa kuin akun navat irroitettuina.
JKaunisto
Posts: 38
Joined: 7.8.2006 11:57
Location: Raisio

Post by JKaunisto »

Vika on selvinnyt, ja jos jotakuta kiinnostaa niin voin yrittää selittää suht selvästi mikä siinä loppujen lopuksi oli.

Eli ohjekirjasta rupesin uudestaan tutkimaan sulakkeita. Kirjasta sitten selvisi että keskuslukituksella, kellolla, sekä sisävaloilla on yhteinen sulake, joka oli sitten palanut. Vaihdoin sinne uuden sulakkeen, mutta sekin paloi heti kun sen sai paikalleen. Vika löytyi lopuksi tavaratilan valosta..eli sen valon kun avaa niin siellä näkyy se polttimo, joka on sen metallisen klipsun kärkien välissä. En tiedä miten tä on mahdollista, mutta se klipsu kuitenkin oli löystynyt sen verran, että polttimo oli tipahtanut ja klipsu irronnut kiinnikkeistään. Se metallinen klipsu oli sitten jollain ihme tavalla heilahtanut sinne kattopeltien ja verhoilujen väliin, ja ottanut kontaktin auton runkoon. Nyppäsin sen valon johdot pois, ja kävin vaihtamassa uuden sulakkeen paikalleen, ja kas kummaa..keskuslukko pelaa taas, eikä mittaristokaan sekoile.

Voi se kyllä olla niin pienestä asiasta kiinni :roll:
Post Reply