Takasumuvalo 03 USA-Passattiin
Takasumuvalo 03 USA-Passattiin
Moi!
Toin 03 pasuunan muuttoautona tullessani Kalifornian auringosta ja nyt on aika rassata se säädösten mukaiseksi. Siis takasumuvalo uupuu ja takana sivussa olevat punaiset huomiovalot ovat laittomat. Ajattelin testata jos edessä olevat keltaiset huomiovalot menevät tuohon taakse -- ainakin näyttävät kovasti samanlaisilta. Jos ei onnistu niin sitten pitänee maalauttaa takaa huomiovalo kokonaan korin väriseksi. Pelkän polttimon poistaminen ei kuulemma riitä, sillä pleksi toimii myös heijastimena. Onko muita ideoita?
Takasumuvalon kanssa ei muu auta kuin pistää asentaen. Missähän Suomi-Passateissa on takasumuvalo? Ilmeisestikin vasemmalla puolella samassa umpiossa jarruvalojen kanssa? Missä kohdassa umpiota se on? Katsotaan jos siihen voisi rakentaa jonkun virityksen. Saa nähdä kun saan revittyä valot auki, että löytyykö sieltä paikkaa sumuvalolle vai joudunko ostamaan koko homman uusiksi. Sattuuko joku tietämään mistä johdot kulkevat takavaloille? Amerikkalaisissa VAGeissa ei kuulemma ole turhia johtoja laitettu.
Kiitos
Toin 03 pasuunan muuttoautona tullessani Kalifornian auringosta ja nyt on aika rassata se säädösten mukaiseksi. Siis takasumuvalo uupuu ja takana sivussa olevat punaiset huomiovalot ovat laittomat. Ajattelin testata jos edessä olevat keltaiset huomiovalot menevät tuohon taakse -- ainakin näyttävät kovasti samanlaisilta. Jos ei onnistu niin sitten pitänee maalauttaa takaa huomiovalo kokonaan korin väriseksi. Pelkän polttimon poistaminen ei kuulemma riitä, sillä pleksi toimii myös heijastimena. Onko muita ideoita?
Takasumuvalon kanssa ei muu auta kuin pistää asentaen. Missähän Suomi-Passateissa on takasumuvalo? Ilmeisestikin vasemmalla puolella samassa umpiossa jarruvalojen kanssa? Missä kohdassa umpiota se on? Katsotaan jos siihen voisi rakentaa jonkun virityksen. Saa nähdä kun saan revittyä valot auki, että löytyykö sieltä paikkaa sumuvalolle vai joudunko ostamaan koko homman uusiksi. Sattuuko joku tietämään mistä johdot kulkevat takavaloille? Amerikkalaisissa VAGeissa ei kuulemma ole turhia johtoja laitettu.
Kiitos
Myyntipuolella lienee edelleen W8 takavalot, mahdollisesti kohtuuhintaan. Ainakin olisi polttimolle paikka valmiina, jos sitten johdot joutuukin vetämään uusiksi.
Tarkista sopisiko Volvon V/S40 huomiovalot tonne taakse paikkoihin, ne kait on irrotettavissa puskureista. Voi toki Volvo liikkeessä maksaa mansikoita mutta romarilta?
Tarkista sopisiko Volvon V/S40 huomiovalot tonne taakse paikkoihin, ne kait on irrotettavissa puskureista. Voi toki Volvo liikkeessä maksaa mansikoita mutta romarilta?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Jos ei sun takavaloissa ole paikkaa sumuvalolle niin kyllähän noita takavaloja löytyy vaikka käytettynä. Helpompaa on vaihta koko umpiot kuin ruveta mitään ihmeellisiä virityksiä tekemään. Eikä noi umpiot nyt niin kauheesti maksa. Vetää sitten tarvittaessa yhden piuhan sinne taakse.
Huomiovalojen tilalle jos sopii etupään äärivälot niin hankkii taakse samanlaiset. Kait niitäkin jostain löytyy. Muistaakseni ainakin golffissa edessä ja takana nuo valot ovat eri muotoiset. Onko ne tämmösiä?
http://www.passatplus.de/umbauteile/sml/sml.htm
Niin, onhan kyseessä variantti?
Huomiovalojen tilalle jos sopii etupään äärivälot niin hankkii taakse samanlaiset. Kait niitäkin jostain löytyy. Muistaakseni ainakin golffissa edessä ja takana nuo valot ovat eri muotoiset. Onko ne tämmösiä?
http://www.passatplus.de/umbauteile/sml/sml.htm
Niin, onhan kyseessä variantti?
Tuollaiset samanlaisethan ne ovat ja tietenkin pitihän se olla niin, että ovat erilaisia: Etupäässä olevat huomiovalot ovat hieman kaarevat ja takana suorat. Ei kai jää muuta vaihtoehtoa kuin umpeen maalaminen tai katsastuksen ajaksi pois ottaminen.Huomiovalojen tilalle jos sopii etupään äärivälot niin hankkii taakse samanlaiset. Kait niitäkin jostain löytyy. Muistaakseni ainakin golffissa edessä ja takana nuo valot ovat eri muotoiset. Onko ne tämmösiä?
http://www.passatplus.de/umbauteile/sml/sml.htm
Ja niinhän tässä aina käy, että jotain jää sanomatta: Tällä kertaa kyseessä on sedan. Amerikassa noita variantteja oli niin vähän, että enpä tullut ensimmäisenä edes ajatelleeksi. Näin kun tässä on pidempään tullut oltua Suomessa niin huomasin, että takavalothan ovat amerikkalaisessa mallissa toiminnaltaan aivan erilaiset: Minulla on takavalossa kaksi ympyrää, jotka molemmat toimivat parkkivalona ja jarruna. Suomessa näyttäisi olevan, että molemmat noista ympyröistä on jaettu kahteen puoliympyrään, joista kaikki osat palavat himmeästi parkkivaloina, mutta vain osa ylemmästä ympyrästä toimii jarruvalona. Ilmeisesti sumuvalo on vasemmalla puolella tuossa alemmassa ympyrässä. Voiko joku varmistaa?Niin, onhan kyseessä variantti?
Onkohan tuo sumuvalo polttimoltaan sama kuin jarruvalo? Jos on niin minähän voisin vain kytkeä nuo valot uusiksi niin, että vain ylemmät ympyrät toimivat jarruvaloina ja vasemman puolen alempi ympyrä olisi kytkettynä sumuvaloksi! Pirun nerokasta (jos laillista). Ei tarvitsisi uusia mitään osia. Jos tuo ei toimi, niin sitten pitää ostaa kaikki osat uusiksi sekä vasemmalle että oikealle. Kalliiksi tulee. Ja kaiken lisäksi ainakaan Jyväskylän Autovaraosassa ei edes ollut myytävänä sitä umpioon kiinni tulevaa hässäkkää, jossa itse polttimot ja sähköt ovat kiinni. En edes halua kuvitella mitä tuo tavara maksaa merkkiliikkeessä.
-
- Posts: 6
- Joined: 19.9.2007 11:51
sumuvalo
Satuin selaamaan vanhempia viestejä, ja tämä takasumarin lisäys tarttui silmään.
Tiedoksi jenkkipassatin tuojille:
- ainakin variantiin takasumuvalon lisäys on suht helppoa -- vaikka linssi onkin jaettu erilailla, on piirilevy (tai miksi sitä sitten sanotaan - se kuitenkin, jossa polttimot on kiinni) variant mallissa aivan sama kuin euroopan versiossa (sedanissa erilainen - ilmeisesti vw ei ole viitsinyt muuttaa piirilevyä variantin vähäisemmän menekin takia). Ainoa ero on, että ylä- ja alapolttimen kannan välille on tinattu jumpperilanka, jolloin molemmat palavat ajovaloina, ja myös siten jarruvaloina. Eli jumpperilanka poikki, ja takavalon liittimen ainoaan vapaaseen paikkaan (se tyhjä paikka on sumarille, joka on vain jätetty johdottamatta) vedetään johto katkaisimelta. Laitetaan sumarille joko erillinen uusi katkaisin -- tai sitten tee kuten minä, eli osta uusi euromallinen vw-valokatkaisinmötikkä, jossa löytyy se toinen "lisänaksu" takasumarille, ja tuon jumpperilangan tilalle tinataan diodi, jolloin ylä- ja alapoltin palaa edelleen ajo- ja jarruvaloina, mutta alapoltin sitten takasumarina. Jenkit harrastavat paljon volkkareidensa "tuunaamista" ja näihin löytyy hakusanoilla paljon teko-ohjeita volkkareiden keskustelupalstoilta. Tuota valokatkaisijaa he kutsuvat "Euroswitch" katkaisijaksi (OEM VW European Headlight Switch). Googlettamaan "passat rear fog light" ja "euroswitch", niin alkaa löytyä.
- tietysti voi myös vaihtaa takavalot kokonaan, tai sitten laittaa sen ruman "lisäkuution" puskurin alle.
Esim. oheisen linkin takaa löytyy perusohje - se on tosin golfiin, mutta periaatteessa aivan sama:
http://www.ecstuning.com/stage/support/ ... arFog.html
lisää:
http://www.fototime.com/ftweb/bin/ft.dl ... eight=1024
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=151236
Parhaat bookmarkkini eivät enään toimineet (ne ohjeet joilla itse tein), mutta varmaan löytyy kun etsii.
Tiedoksi jenkkipassatin tuojille:
- ainakin variantiin takasumuvalon lisäys on suht helppoa -- vaikka linssi onkin jaettu erilailla, on piirilevy (tai miksi sitä sitten sanotaan - se kuitenkin, jossa polttimot on kiinni) variant mallissa aivan sama kuin euroopan versiossa (sedanissa erilainen - ilmeisesti vw ei ole viitsinyt muuttaa piirilevyä variantin vähäisemmän menekin takia). Ainoa ero on, että ylä- ja alapolttimen kannan välille on tinattu jumpperilanka, jolloin molemmat palavat ajovaloina, ja myös siten jarruvaloina. Eli jumpperilanka poikki, ja takavalon liittimen ainoaan vapaaseen paikkaan (se tyhjä paikka on sumarille, joka on vain jätetty johdottamatta) vedetään johto katkaisimelta. Laitetaan sumarille joko erillinen uusi katkaisin -- tai sitten tee kuten minä, eli osta uusi euromallinen vw-valokatkaisinmötikkä, jossa löytyy se toinen "lisänaksu" takasumarille, ja tuon jumpperilangan tilalle tinataan diodi, jolloin ylä- ja alapoltin palaa edelleen ajo- ja jarruvaloina, mutta alapoltin sitten takasumarina. Jenkit harrastavat paljon volkkareidensa "tuunaamista" ja näihin löytyy hakusanoilla paljon teko-ohjeita volkkareiden keskustelupalstoilta. Tuota valokatkaisijaa he kutsuvat "Euroswitch" katkaisijaksi (OEM VW European Headlight Switch). Googlettamaan "passat rear fog light" ja "euroswitch", niin alkaa löytyä.
- tietysti voi myös vaihtaa takavalot kokonaan, tai sitten laittaa sen ruman "lisäkuution" puskurin alle.
Esim. oheisen linkin takaa löytyy perusohje - se on tosin golfiin, mutta periaatteessa aivan sama:
http://www.ecstuning.com/stage/support/ ... arFog.html
lisää:
http://www.fototime.com/ftweb/bin/ft.dl ... eight=1024
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=151236
Parhaat bookmarkkini eivät enään toimineet (ne ohjeet joilla itse tein), mutta varmaan löytyy kun etsii.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila