Passatin hifistysprojekti
Joo kotelo on tehty lasikuidusta. Voisihan sitä toisen tehdä mut pitäis jostain saada tila missä tehdä. Lasikuidun haju on hirveä.
Itse mittailin et varapyöräkoteloon saisi reilunkokoisen kotelon levystäkin tehtyä, mutta tuli valmistettua lasikuidusta kun olin ostanut jo tarvikkeet valmiiksi.
Itse mittailin et varapyöräkoteloon saisi reilunkokoisen kotelon levystäkin tehtyä, mutta tuli valmistettua lasikuidusta kun olin ostanut jo tarvikkeet valmiiksi.
Passat Variant 1.8 -99
Pasi H. wrote:Miklu: onko sulla tossa lasikuidusta tehty tuo subbariboksi? Kiinnostaisko tehdä toinen?![]()
On tosi asiallisen näköinen, ehkä jotain tommosta vois itsekin yrittää. Mutta tosiaan täytyisi nuo pohjamuovit ottaa pois ja tehdä "koolaukset lattiaan, jonka päälle tulisi varsinaisen kontin pohjalevy. Sais johdotkin vedettyä suoraan "lattian" alta, nyt ne tulee sieltä sivukoteloista ja siksi ei 5 metrin rca meinaa riittää. Saiskohan tohon varapyöräkoteloon helposti tehtyä ihan mdf-levystäkin kotelon?

Ja johdot saa vedettyä siellä pohjamuovien alla.
Lasikuidun teko on oikeasti helppoa, turha sitä on pelätä. Suurin ongelma mitä itellä noissa on, on se että auton sisätilat haisee hartsille vielä viikon jälkeen. Jos innostaa tulla Nokialle niin voisi joskus tommosen kuitumuotin väkästää. Aikaa menee suojauksineen kaikkineen kuitenkin 5-10 tuntia, ja sillä työllä on vasta se muoto saatu aikaan. Vahvikekerroksia tarttee tehdä ainakin muutaman tunnin edestä ja sitten kansilevyn kiinnitys lisäksi, eli kyllä aikaa menee helposti 20 tuntia ennenkun on valmis kotelo. Oma projekti on liitinpaneelia vaille suht kuosissa jo, josko kuvia kotelosta taas joskus saisi otettua ja laitettua tonne projektiin.
Vaan kyllä tonne kopan MDF levystä vääntää myös, riippuen mikä on tilavuus tavoite. Jos katsot noita mun projektikuvia niin koppaan tuli kuidulla tilavuutta ~40 litraa. Levystä tekemällä hupenee kulmien määrästä riippuen varmaan 10litraa, eli 30 litraa olisi saatavilla tolla mallilla mitä mulla on. Sitten taas jos koteloa jatkaa vahvistimen "alle" taakse asti niin sen 10litraa voi pelastaa sieltä, eli 40 litraa voisi lopulta olla mahdollista saada.
Jos kääntää vahvarin etupuolelle niin ongelmana on erityisesti tolla sun S-4005 vaffilla että leveä vahvari ei mahdu pyöreään reunaan kovin edullisesti vaan menee tilaa hukkaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tuossa on omasta ikuisuusprojektista. Tosin kyseessä on kyllä golf, mutta idean ei_kusilaitu_boksin tekoon kyllä saa. En viitsinyt hajustaa omaa autoa hartsilla, niin tein kotelon sitten vanerista. Elementille (Hertz hx300) on tilavuutta 20l ja vielä jää aika reilusti tilaa vahvarille (SPL S-4006) ja työkaluille.
Pitäisi nuo johdot vedellä vielä paremmin, eli tuolta verhoilujen takaa. Nyt ne jää pahasti penkkien väliin.






Pitäisi nuo johdot vedellä vielä paremmin, eli tuolta verhoilujen takaa. Nyt ne jää pahasti penkkien väliin.






Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo Golffissa on paljon enemmän tilaa varapyöräkotelossa verrattuna passattiin...
Tänään soitin yhteen paikalliseen autohifiasennuksia tekevään firmaan ja kyselin vähän hinta-arviota tuosta lasikuituisesta subbariboksista varapyörään ja jonkinlaisesta telineestä vahvarille. Ainakin sellaset 500 euroo saa kuulemma sijoittaa tuohon touhuun. Lähinnä sen takia, kun niitä työtunteja tulee ja paljon. Eli ainakaan mihinkään hifiasennusfirmaan en sitä vie. Sen verran arvokkaalta kuulostaa mun korvaan.
Kyllä tässä nyt on pähkäilty jo vaikka mitä.. Tilat olis kyllä ton lasikuidun kanssa touhuamiseen, työpaikalla on tilaa kyllä. Mutta kaikki tarvikkeet puuttuu ja ennenkaikkea tieto, miten tuon lasikuidun kanssa kannattaa pelata. Eikös jossain GTI -lehdessä ollut joskus joku artikkeli juuri tästä aiheesta? Kuva kuvalta opastettiin, että miten homma menee.
Tänään soitin yhteen paikalliseen autohifiasennuksia tekevään firmaan ja kyselin vähän hinta-arviota tuosta lasikuituisesta subbariboksista varapyörään ja jonkinlaisesta telineestä vahvarille. Ainakin sellaset 500 euroo saa kuulemma sijoittaa tuohon touhuun. Lähinnä sen takia, kun niitä työtunteja tulee ja paljon. Eli ainakaan mihinkään hifiasennusfirmaan en sitä vie. Sen verran arvokkaalta kuulostaa mun korvaan.
Kyllä tässä nyt on pähkäilty jo vaikka mitä.. Tilat olis kyllä ton lasikuidun kanssa touhuamiseen, työpaikalla on tilaa kyllä. Mutta kaikki tarvikkeet puuttuu ja ennenkaikkea tieto, miten tuon lasikuidun kanssa kannattaa pelata. Eikös jossain GTI -lehdessä ollut joskus joku artikkeli juuri tästä aiheesta? Kuva kuvalta opastettiin, että miten homma menee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Tossa on aika hyvä tietopaketti lasikuidun kanssa touhuamiseen
http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm
http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm
Passat Variant 1.8 -99
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei auennut Firefoxillakaan muuta kuin tyhjä ruutu, mutta mene Autosound.fi ja sieltä tietoa ja Lasikuitu niin sitten sivu jo aukeaa. Uusimmassa tai edellisessa ASTMssä myös jälleen lasikuitu rakennelmia.
Mutta kysy jos jotain jää epäselväksi, yritän valaista sitten, muutaman kuituoperaation pohjalta.
Mutta kysy jos jotain jää epäselväksi, yritän valaista sitten, muutaman kuituoperaation pohjalta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo hengityssuojain myös tietty. Meillä on töissä aika hyvät "pakokaasuimurit" peltipäässä, siellä niitä käytetään hitsauskäryjen imemiseen, taitaisi olla tuohon tarkoitukseen aika hyvä. Sellaset katosta roikkuvat letkut, missä on suppilomainen pää. Ainakin se imee suurimmat käryt.
Ei se tuosta autosoundin ohjeesta katsoen niin kauhean vaikealta näyttänyt. Täytynee alkaa hommaamaan tarvikkeita ja kokeilla omaa tuotosta. Jostain se on aloitettava.. Niin vielä kysyn uudelleen että veneliikkeestäkö te olette noita lasikuitutarvikkeita hommanneet? Mitä pitää tietää, kun noita mattoja sun muita hakee? Onko koolla väliä jne?
Ei se tuosta autosoundin ohjeesta katsoen niin kauhean vaikealta näyttänyt. Täytynee alkaa hommaamaan tarvikkeita ja kokeilla omaa tuotosta. Jostain se on aloitettava.. Niin vielä kysyn uudelleen että veneliikkeestäkö te olette noita lasikuitutarvikkeita hommanneet? Mitä pitää tietää, kun noita mattoja sun muita hakee? Onko koolla väliä jne?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
No ei kai sillä koolla nyt niin väliä ole, ohuempi taipuu ehkä hivenen helpommin, mutta kerroksia pitää taas laittaa enemmän. Sitä mattoa kun pystyy ihan käsin repimään pienemmiksi paloiksi. Isosta matosta taas sitten saa isompia pintoja hivenen paremmin. Tietty kunnon hanskat kannattaa olla kädessä, muuten saattaapi illalla vähän kämmenpohjaa kutittaa. Joku iso avattu säilyke/maali/tms peltipurkki, mihin sitten sotket hartsin, eli ite hartsin ja kovetteen. Paksut kumihanskat on hartsin kanssa aika hyvät. Tietty kannattaa kattoa ettei ne ole sellaset ohuet siivoushanskat, ne saattaapi sulaa kesken hommien 

Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Itse olen hakenut ihan veneitä valmistavasta yrityksestä tarvikkeita. Kannattaa otta oma astia mukaan kun lahtee kuidun haku reisulle. Kannattaa katsella onko siellä alueella muita yrityksiä, mitkä käsittelevät lasikuitua. Voi saada edullisemmin, jotkin vene liikkeet tietävät kuidun hintatason ja osaavat ottaa kovankin hinnan.
Paksummasta matosta saa tehtyä ohuempaa repimällä matosta kerroksia pois. Alussa kannattaa aloittaa ohuella kerroksella mattoa, että saa kaikki kulmat ja muodot tehtyä tarkasti oikeanlaiseksi. Kun ensimmäinen kerros on valettu voi käyttää ohentamatonta mattoa riittävän kerrospaksuuden saavuttamiseksi.
Paksummasta matosta saa tehtyä ohuempaa repimällä matosta kerroksia pois. Alussa kannattaa aloittaa ohuella kerroksella mattoa, että saa kaikki kulmat ja muodot tehtyä tarkasti oikeanlaiseksi. Kun ensimmäinen kerros on valettu voi käyttää ohentamatonta mattoa riittävän kerrospaksuuden saavuttamiseksi.
Passat Variant 1.8 -99
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mistä tiedän kuinka paljon sitä lasikuitumattoa suunnilleen tarvii? Ja paljonko hartsia ja kovetinta. Ei katsos oo minkäänlaista käryä, kun ei oo ennen tehnyt. Ja tosiaan kuinka hurjasti tollanen sitten syö rahaa kun nuo tarvikkeet ostaa? Tietäs vähän että mitä odottaa, kun kysyy hintaa. Ettei lennä ihan perseelleen 

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Kuitukerrosten määränhän varmaan osaa joku tollasen kotelon valmistanut kertoa. Kun niitä kerroksia tulee kaikkialle yhtä monta, ei puutukaan enää kuin pinta-alan määrittäminen.
Ja tota kuitua tosiaan kannattaa kysyä muualta kuin venetarvikeliikkeistä. Hinnat on karmeet. Mistäs muut ovat isomman satsin kuitua hankkineet?
Ja tota kuitua tosiaan kannattaa kysyä muualta kuin venetarvikeliikkeistä. Hinnat on karmeet. Mistäs muut ovat isomman satsin kuitua hankkineet?
Toi linkki toimii ainakin Firefoxilla, kun painaa kursorin osoitinriville ja näpäyttää enteriä.miklu wrote:Tossa on aika hyvä tietopaketti lasikuidun kanssa touhuamiseen
http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.htm
R.I.P. Passat variant 1,9 TD
Nykyään Opelisti
Nykyään Opelisti
Biltema
Elikkäs 5kg pönttö Polyesteriä 39,90 (hinta noussut taas, jostain syystä
)
100g kovetinta 3,35
1* 10m lasikuitumattoa (itelle ostin 4*1m) 29,90/10m, 3,95/1m
Työkäsineet PVC, 2,25 (aika jäykät mutta hyvin toimii, ei siinä mitää sormihienouksia tarvita)
Maalisivellinsarja "basic" *2, 1,65/kpl 4 erilevyistä pensseliä
Noilla se syntyi, hartsia jäi ehkä 0,5kg yli, mutta saa senkin vielä hukattua hiekan kanssa levyn saumoihin.
Ja mullahan hartsia ja kuitua säästyi kun tein hiekka-hartsi käsittelyn, jolla tuli 5-10mm lisää paksuutta.
Huippuimurista huolimatta suosittelen kemialliset höyryt suodattavaa maskia. Se käry on ihan uskomaton mitä tosta irtoaa. Ja se ei ole pistävää, eli sitä voi sinällään haistella, nuppi vaan rupee sekoon kun aikansa imppaa.

Elikkäs 5kg pönttö Polyesteriä 39,90 (hinta noussut taas, jostain syystä

100g kovetinta 3,35
1* 10m lasikuitumattoa (itelle ostin 4*1m) 29,90/10m, 3,95/1m
Työkäsineet PVC, 2,25 (aika jäykät mutta hyvin toimii, ei siinä mitää sormihienouksia tarvita)
Maalisivellinsarja "basic" *2, 1,65/kpl 4 erilevyistä pensseliä
Noilla se syntyi, hartsia jäi ehkä 0,5kg yli, mutta saa senkin vielä hukattua hiekan kanssa levyn saumoihin.
Ja mullahan hartsia ja kuitua säästyi kun tein hiekka-hartsi käsittelyn, jolla tuli 5-10mm lisää paksuutta.
Huippuimurista huolimatta suosittelen kemialliset höyryt suodattavaa maskia. Se käry on ihan uskomaton mitä tosta irtoaa. Ja se ei ole pistävää, eli sitä voi sinällään haistella, nuppi vaan rupee sekoon kun aikansa imppaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ja tää Polyesteri ilmeisesti on hartsia? Kiitos näistä tiedoista, nyt tiedän vähän, että kuinka paljon noita tarvikkeita menee. Eli ainakin 5 metriä lasikuitumattoa varmaan riittää(jos vaan metritavarana myydään) ja sit vielä toi 5 kilon pönttö hartsia(polyesteria?). ja 100g kovetinta sekä siveltimet ja hengityssuojain. Sekä tietysti alumiinifoliota. Täytynee tänään käydä töiden jälkeen kyselemässä eräästä paikasta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Joo foliota ja pakkausteippiä. Pakkausteippiin ei tartu hartsi ollenkaan, eli on jopa parempaa kuin folio, folio vaan on helpompaa muotoilla. Sanomalehteä useampi kappale, sillä on hyvä suojata kaikki paikat mihin hartsipisaroita voi päätyä, lähinnä painovoiman takia. Pari-kolme kerrosta riittää jos ei meinaa vahingossa reilummin kaataa ohi.Pasi H. wrote:... Sekä tietysti alumiinifoliota ...
Hartsia on siis Polyesteri ja epoksi. Polyesteri on _huomattavasti_ edullisempaa, ja täysin toimivaa tässä käytössä.
5neliöö mattoa riittää jo aika hyvin, mutta jos pelkästä kuidusta teet niin voi mennä enemmänkin että tulee riittävä kerrosvahvuus. Toki riippuu myös täysin kotelon mallista ja koosta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kävin nyt ruokapaussilla hakemassa tarvikkeet(En sitten käynyt veneliikkeessä). Kaikki maksoi yhteensä 44€(lasikuitumatto,hartsi,kumihanskoja pussillinen sekä kovetin). En pidä pahana hintana. Hartsia otin 5.5 kiloa, ja lasikuitumattoa tais olla joku 4-5 metriä 120cm leveetä. Ukko meinas, että sen pitäis kyllä riittää.. Kerroin siis mihin tarkoitukseen näitä tarvitsen. Täytyy nyt vaan jostain repiä aikaa kotelon rakentamiseen. Muuten onkin kaikki kondiksessa. Paitsi paksuhkoa mdf-levyä täytyy vielä käydä hakemassa kotelon kansilevyä varten.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Paikka julki, on ihan kohtuulliset hinnat B-kauppaan nähdenPasi H. wrote:Kävin nyt ruokapaussilla hakemassa tarvikkeet(En sitten käynyt veneliikkeessä). Kaikki maksoi yhteensä 44€(lasikuitumatto,hartsi,kumihanskoja pussillinen sekä kovetin). En pidä pahana hintana. Hartsia otin 5.5 kiloa, ja lasikuitumattoa tais olla joku 4-5 metriä 120cm leveetä. Ukko meinas, että sen pitäis kyllä riittää.. Kerroin siis mihin tarkoitukseen näitä tarvitsen. Täytyy nyt vaan jostain repiä aikaa kotelon rakentamiseen. Muuten onkin kaikki kondiksessa. Paitsi paksuhkoa mdf-levyä täytyy vielä käydä hakemassa kotelon kansilevyä varten.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Pukkinen Risto Tmi | Vanhakoivistontie 44, 28360 PORI
Puhelin: 02 6351629
Tuon niminen paikka. Asiallinen mies, sai vinkkejä kaupan päälle jne. Se oli varmaan paritalo, missä se asu toisessa puolikkaassa ja sillä oli lasikuituvermeet ja systeemit sitten toisessa puolikkaassa ja kellarissa. Sisäpihan kautta tonne täytyy mennä sisälle. Suosittelen, ei kallis ainakaan ja löytyy tosiaan kaikkea mikä vähänkin lasikuituun liittyy. Siellä oli aika monta suksiboksia ja kellarissa oli yks lasikuitupaattikin.
Puhelin: 02 6351629
Tuon niminen paikka. Asiallinen mies, sai vinkkejä kaupan päälle jne. Se oli varmaan paritalo, missä se asu toisessa puolikkaassa ja sillä oli lasikuituvermeet ja systeemit sitten toisessa puolikkaassa ja kellarissa. Sisäpihan kautta tonne täytyy mennä sisälle. Suosittelen, ei kallis ainakaan ja löytyy tosiaan kaikkea mikä vähänkin lasikuituun liittyy. Siellä oli aika monta suksiboksia ja kellarissa oli yks lasikuitupaattikin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Noniin! Nyt on kotelo laminoitu passatin varapyöräkoteloon näin alustavasti.
Ei siis vielä valmis, mutta se "välilevy", on paikallaan ja kuidutettu koteloon kiinni siis. Vasta kolme kerrosta lasikuitumattoa tällä hetkellä.
Kerkes just kuivamaan sen verran, että saatiin se nostettua pois sieltä varapyöräkotelosta haisemasta. Huomenna jatketaan, kuidutetaan lisää kerroksia sekä tehdään päällikansi. Oma kamera ei tullut mukaan, joten otin työpaikan kameralla kuvia. Täytyy ne sieltä napata mukaan vaikka huomenna. Ja huomenna varmaan suht valmiista kotelosta kuvia! MDF-levyä en äkkiseltään mistään löytänyt, niin ostin sitten reilu 20mm vahvaa vaneria, eiköhän sekin sen asian aja.
Ei se lasikuidun kanssa touhuaminen niin vaikeeta ollut, kuin mitä olisin kuvitellut. Eli jos muitakin kiinnostaa tommonen kotelo tehdä, niin suosittelen. Kannattaa vaan pistää sisätilapuhallin puhaltamaan sitä päin, niin hartsi kuivaa huomattavasti nopeammin. Ja niihin reunoihin kannattaa ainakin pari kerrosta mattoa laittaa, ennenkuin nostaa sen pois sieltä, ne reunat on muuten vähän liian haperat.
Mutta se käry oli aika kaamee, varsinkin kun ei jaksanut hakea sitä hengityssuojainta
Aikaa meni jotain 3,5 tuntia. Foliopaperia laitoin varmuuden vuoksi 3 kerrosta, ettei mene läpi mistään. Ja eihän se mennyt.
Aika jyrkkään kulmaan täytyy pistää se vahvistin, että sen sinne saa mahtumaan. Saa nähdä miltä tuo näyttää valmiina...
Ei siis vielä valmis, mutta se "välilevy", on paikallaan ja kuidutettu koteloon kiinni siis. Vasta kolme kerrosta lasikuitumattoa tällä hetkellä.
Kerkes just kuivamaan sen verran, että saatiin se nostettua pois sieltä varapyöräkotelosta haisemasta. Huomenna jatketaan, kuidutetaan lisää kerroksia sekä tehdään päällikansi. Oma kamera ei tullut mukaan, joten otin työpaikan kameralla kuvia. Täytyy ne sieltä napata mukaan vaikka huomenna. Ja huomenna varmaan suht valmiista kotelosta kuvia! MDF-levyä en äkkiseltään mistään löytänyt, niin ostin sitten reilu 20mm vahvaa vaneria, eiköhän sekin sen asian aja.
Ei se lasikuidun kanssa touhuaminen niin vaikeeta ollut, kuin mitä olisin kuvitellut. Eli jos muitakin kiinnostaa tommonen kotelo tehdä, niin suosittelen. Kannattaa vaan pistää sisätilapuhallin puhaltamaan sitä päin, niin hartsi kuivaa huomattavasti nopeammin. Ja niihin reunoihin kannattaa ainakin pari kerrosta mattoa laittaa, ennenkuin nostaa sen pois sieltä, ne reunat on muuten vähän liian haperat.
Mutta se käry oli aika kaamee, varsinkin kun ei jaksanut hakea sitä hengityssuojainta

Aikaa meni jotain 3,5 tuntia. Foliopaperia laitoin varmuuden vuoksi 3 kerrosta, ettei mene läpi mistään. Ja eihän se mennyt.
Aika jyrkkään kulmaan täytyy pistää se vahvistin, että sen sinne saa mahtumaan. Saa nähdä miltä tuo näyttää valmiina...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Tyyppivika?Pasi H. wrote:...
Aika jyrkkään kulmaan täytyy pistää se vahvistin, että sen sinne saa mahtumaan. Saa nähdä miltä tuo näyttää valmiina...

Hyvä homma että projekti onnistui, tosta se vaan helpottuu kun saa autosta ulos niin ei tartte niin varoa eikä auto hajustu. Ota se maski suosiolla käyttöön vaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo olishan siinä voinut kaikkea tehdä erilailla, mutta kauheella innolla kun tekee, niin ei jaksanut sen paremmin alkaa suunnittelemaan. Aika on niinsanotusti rahaa. Kiire oli senkin suhteen, että työpaikalla menee maanantaina ovet kahdeksalta kiinni. Muina päivinä kuudelta. Ja pääsen töistä neljältä, niin eihän kahdessa tunnissa kerkee tekemään juuri mitään. Ja toi on ainoa paikka missä sen voin tehdä, ei oo muita tiloja.
Jos en oo tohon tyytyväinen, niin sitten tehdään erilainen.. Niinsanotusti paremmalla ajalla, eli paremmin suunniteltuna ja huolellisemmin. Voi olla, että jää tekemättä, kun saa vehkeet kiinni ja soimaan(toivottavasti hyvin). Siinä vaiheessa ei enää jaksa panostaa siihen näyttävyyteen niin paljoa. Mutta yritetään nyt kerralla tehdä se "valmiiksi", ettei jää vaiheeseen kokonaan.
Tosiaan ajattelin jättää ne alkuperäiset muovit sinne, sen varapyörän muovikantta myöten. Tarkotus olisi se kotelon kansilevy subbareineen saada sellaseen korkeuteen, että se on lähes kiinni siinä varapyörän muovikannessa, kun se kansi on siis alhaalla. Kanteen reikä subia varten ja ritilä siihen kiinni. Ja jos jaksaa/viitsii, niin tekee jostain ohuehkosta levystä tavaratilan pohjalevyn. Niin ei tarvitsisi sitä alkuperäistä mattoa silputa. Sais pikkuhiljaa se konkka tulla, niin näkisi, että mahtuuko se edes sinne sen vahvarin viereen... Jos ei mahdu, niin se täytyy laittaa jompaan kumpaan sivuun verhoilujen taakse. Siis niiden luukkujen..
Laitoitko AjH muuten lasikuitusen boksin alle jotain "vaimennusta"? Bitumia taisit laittaa? Että mahtaako tuo päristä jos on suoraan lasikuituboksi peltiä vasten? Jos sinne jotain vaimennusmattoa tai muuta vastaavaa laittais väliin. Meillä olis töissä sopivaa öljynimeytysmattoa
Ja entä laitoitko kotelon sisälle jotain villaa? Mä otin tosta vanhasta kotelosta, missä toi subi oli ennen kiinni, vanhat villat sieltä käyttöön. Sitä oli melko reilusti. Ja siitä sai myös sen kaijutinterminaalin, niin saa sen kajarinpiuhankin sitten asiallisesti.
Eli nyt jäi ylimääräseksi yks 12" subille tarkotettu suljettu kotelo. Tehdaslainen, ei itse tehty. Viistot etu- ja takaseinät. Istuu hyvin takaselkänojaa vasten. Jos jotakuta kiinnostaa. Ilman terminaalia ja vaimennusvillaa.
Jos en oo tohon tyytyväinen, niin sitten tehdään erilainen.. Niinsanotusti paremmalla ajalla, eli paremmin suunniteltuna ja huolellisemmin. Voi olla, että jää tekemättä, kun saa vehkeet kiinni ja soimaan(toivottavasti hyvin). Siinä vaiheessa ei enää jaksa panostaa siihen näyttävyyteen niin paljoa. Mutta yritetään nyt kerralla tehdä se "valmiiksi", ettei jää vaiheeseen kokonaan.
Tosiaan ajattelin jättää ne alkuperäiset muovit sinne, sen varapyörän muovikantta myöten. Tarkotus olisi se kotelon kansilevy subbareineen saada sellaseen korkeuteen, että se on lähes kiinni siinä varapyörän muovikannessa, kun se kansi on siis alhaalla. Kanteen reikä subia varten ja ritilä siihen kiinni. Ja jos jaksaa/viitsii, niin tekee jostain ohuehkosta levystä tavaratilan pohjalevyn. Niin ei tarvitsisi sitä alkuperäistä mattoa silputa. Sais pikkuhiljaa se konkka tulla, niin näkisi, että mahtuuko se edes sinne sen vahvarin viereen... Jos ei mahdu, niin se täytyy laittaa jompaan kumpaan sivuun verhoilujen taakse. Siis niiden luukkujen..
Laitoitko AjH muuten lasikuitusen boksin alle jotain "vaimennusta"? Bitumia taisit laittaa? Että mahtaako tuo päristä jos on suoraan lasikuituboksi peltiä vasten? Jos sinne jotain vaimennusmattoa tai muuta vastaavaa laittais väliin. Meillä olis töissä sopivaa öljynimeytysmattoa

Eli nyt jäi ylimääräseksi yks 12" subille tarkotettu suljettu kotelo. Tehdaslainen, ei itse tehty. Viistot etu- ja takaseinät. Istuu hyvin takaselkänojaa vasten. Jos jotakuta kiinnostaa. Ilman terminaalia ja vaimennusvillaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Nyt on muutama kuva näytillä...
Ensimmäinen kerros laminoitu, niinkuin näkyy niin ohkasta on ku paistaa läpi noin paljon.

Siinä on vähän lisää laminoitu, ja boksi saatu ulos autosta.

Tässä kunnossa se on nyt. En siis ehtinyt kantta vielä laittamaan, meni aikaa vahvistaessa tota entisestään.

RCA-johdon sain riittämään paremmin varapyöräkoteloon kun vein sen eri kautta, ja ne pohjamuovit tuli samalla uusittua(entinen omistaja oli niistä silpunnut tavaraa). Huomenna sitten kansi paikalleen siihen boksiin. Kohta pääsee ottamaan "savut" vehkeistä. Saa nähdä kuinka tuo subi tuossa pelittää. Maadoitusjohdon paikka vielä auki, takaturvavyön pultista saa ehkä paremmin maita kuin vetokoukun pultista. Tai en tiedä, mun muistaakseni sen vetokoukun takimmaisen pultin mutteri on hitsattu koriin kiinni, niin se maadottaisi sen sitten sen pultin kautta. Olis vaan paljon lähempänä se vetokoukun pultti.
Mielipiteitä?
Ensimmäinen kerros laminoitu, niinkuin näkyy niin ohkasta on ku paistaa läpi noin paljon.

Siinä on vähän lisää laminoitu, ja boksi saatu ulos autosta.

Tässä kunnossa se on nyt. En siis ehtinyt kantta vielä laittamaan, meni aikaa vahvistaessa tota entisestään.

RCA-johdon sain riittämään paremmin varapyöräkoteloon kun vein sen eri kautta, ja ne pohjamuovit tuli samalla uusittua(entinen omistaja oli niistä silpunnut tavaraa). Huomenna sitten kansi paikalleen siihen boksiin. Kohta pääsee ottamaan "savut" vehkeistä. Saa nähdä kuinka tuo subi tuossa pelittää. Maadoitusjohdon paikka vielä auki, takaturvavyön pultista saa ehkä paremmin maita kuin vetokoukun pultista. Tai en tiedä, mun muistaakseni sen vetokoukun takimmaisen pultin mutteri on hitsattu koriin kiinni, niin se maadottaisi sen sitten sen pultin kautta. Olis vaan paljon lähempänä se vetokoukun pultti.
Mielipiteitä?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Eiköhän se luu pysy sisällä, vaikka volumet oliski kaakossa 
Tarkotus olisi saada tuo valmiiksi ja soimaan ennen tulevaa viikonloppua, ettei tarvi kannettavan radion kanssa lähtee ajelemaan
Tällä hetkellä nimittäin etupenkiltä löytyy erillinen radio.
Tänään jatketaan taas lisää, otan kuvia kyllä. Harmillista, ettei oo ku pari tuntia päivässä mahdollisuutta tuota tehdä.

Tarkotus olisi saada tuo valmiiksi ja soimaan ennen tulevaa viikonloppua, ettei tarvi kannettavan radion kanssa lähtee ajelemaan

Tänään jatketaan taas lisää, otan kuvia kyllä. Harmillista, ettei oo ku pari tuntia päivässä mahdollisuutta tuota tehdä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Muutama kuva taas...
Viimeistelyä vailla, eli kotelon verhoilut sun muut tekemättä... Konkkakin puuttuu vielä..
Vahvarin maapiuhan laitoin nyt sitten vetokoukun takimmaisen pultin alle, hieroin pellikirkkaaksi pinnat, että saa hyvän kontaktin.
Tossa vermeet paikalleen just saatu. Subikotelon kannen tiivistin sikaflexillä, ja lasikuitua päälle, on tiivis ja tukeva!
Täytyy vielä tohon vahvistimen reunoille jotain keksiä, että saa nuo johdot siististi piiloon.

Alkuperäseen kanteen tein reikiä, niin sai äänen kuulumaan huomattavasti paremmin. Ja on vielä jäykkä kansi, saa vaikka astua päälle.

Yllätyksekseni alkuperänen lattiamatto päästää äänet moitteettomasti läpi, eli tästä tuli tämmönen täysin huomaamaton asennus.

Itse oon kyllä tosi tyytyväinen sointiin. Viimeistely tosiaan vielä, paremmalla ajalla. Niiden VT talvipäivien jälkeen.
Täytyy seuraavaks ostaa golffi niin on enemmän tilaa varapyöräkotelossa, hifistelyä varten
Viimeistelyä vailla, eli kotelon verhoilut sun muut tekemättä... Konkkakin puuttuu vielä..
Vahvarin maapiuhan laitoin nyt sitten vetokoukun takimmaisen pultin alle, hieroin pellikirkkaaksi pinnat, että saa hyvän kontaktin.
Tossa vermeet paikalleen just saatu. Subikotelon kannen tiivistin sikaflexillä, ja lasikuitua päälle, on tiivis ja tukeva!
Täytyy vielä tohon vahvistimen reunoille jotain keksiä, että saa nuo johdot siististi piiloon.

Alkuperäseen kanteen tein reikiä, niin sai äänen kuulumaan huomattavasti paremmin. Ja on vielä jäykkä kansi, saa vaikka astua päälle.

Yllätyksekseni alkuperänen lattiamatto päästää äänet moitteettomasti läpi, eli tästä tuli tämmönen täysin huomaamaton asennus.

Itse oon kyllä tosi tyytyväinen sointiin. Viimeistely tosiaan vielä, paremmalla ajalla. Niiden VT talvipäivien jälkeen.
Täytyy seuraavaks ostaa golffi niin on enemmän tilaa varapyöräkotelossa, hifistelyä varten

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
AutoSound 7-8 lehdessä oli konkat vertailussa...Pasi H. wrote:Konkkakin puuttuu vielä..
1F konkat:
AIV Model 659875 | OVH 139€
Ground Zero Gzuc 1200 | 179€
SPL Dynamics DPC-1000 | 125€
Stinger HPM SC201PT | 159€
Toxic Tox-1000 | 49€
Myös MDS Fanatic Digital 1F sekä DLS 1F olivat hyviä, mutta jäi vähäsen yllä olevista.
Tossa kokonaisuudeltaan sekä hinta/laatusuhteeltaan hyvät konkat. Eniten se riippuu oletko merkkiuskollinen vai käykö mikä vaan.
Et kertonut monen faradin konkka pitäisi olla mutta 1F se yleensä vissiin on. Itse ostin lähiaikoina tuon Spl Dynamicsin konkan Powersetiltä kun sai sopivaan hintaan kysymällä tarjouksen.

Tämä ei ollut mainospuhe vaan lehdessä oleva vertailu omin sanoin kirjoitettuna.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Basu, niin se kondensaattori on siis jo ostettu, pitäs saapua ihan näinä päivinä. Oli joku Alfatecin 1F konkka. En oo siis mitenkään merkkiuskollinen, lähes mikä vaan käy..
BeiBo... Kiitti vaan, vähän toi on vielä vaiheessa silti. Kovin vähän on siis "kuuntelukokemusta"(alle puol tuntia), etten oikeen osaa vastata kysymyksiisi. Säädötkin on nyt vaan hatusta temmattu noin 5 minuutin säätämisellä. Eli pientä laittoo vielä on.
Kyllä mä suosittelisin tota lasikuituboksia varapyörän tilalle, säästää tilaa takaluukun puolelta, ja yleensä jää aika huomaamattomaksi. Ainakin mun tapauksessa. Eri asia sitten, jos haluaa ne näytille.
BeiBo... Kiitti vaan, vähän toi on vielä vaiheessa silti. Kovin vähän on siis "kuuntelukokemusta"(alle puol tuntia), etten oikeen osaa vastata kysymyksiisi. Säädötkin on nyt vaan hatusta temmattu noin 5 minuutin säätämisellä. Eli pientä laittoo vielä on.
Kyllä mä suosittelisin tota lasikuituboksia varapyörän tilalle, säästää tilaa takaluukun puolelta, ja yleensä jää aika huomaamattomaksi. Ainakin mun tapauksessa. Eri asia sitten, jos haluaa ne näytille.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Joo bitumia sinne upposi 4mm vahvuudella. Tosin jo ennen kuidun tekoa eli periaatteessa samalla tavalla se on väljä kuin sulla. Ehkä sinne voisi laittaa vaikka muutaman kapean soiron tiivistämään. Mutta jos kotsa on tiiviisti paikallaan eikä heilu niin mitä sitäkään tekemään?
Meinasin laittaa koteloon hyvinkin väljästi vanua. Ei sillä oikeasti siellä mitään tee mutta kunhan nyt näön vuoksi.
Nätti kotelo kyllä tuli, samaa näköä on jonkinverran tohon omaan projektiin. Kuinka paljon toi pohjamuovi vaikuttaa mekkalaan, ootko kokeillut kansi auki että muuttuuko mitenkään?
Ja hyvä että testasit ton huopamaton, itelläkin se on jäämässä paikoilleen niin hyvä tietää että toimii äänellisesti ok.
Meinasin laittaa koteloon hyvinkin väljästi vanua. Ei sillä oikeasti siellä mitään tee mutta kunhan nyt näön vuoksi.

Nätti kotelo kyllä tuli, samaa näköä on jonkinverran tohon omaan projektiin. Kuinka paljon toi pohjamuovi vaikuttaa mekkalaan, ootko kokeillut kansi auki että muuttuuko mitenkään?
Ja hyvä että testasit ton huopamaton, itelläkin se on jäämässä paikoilleen niin hyvä tietää että toimii äänellisesti ok.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei se nostettava kansi siellä pärise yhtään, mutta lattiamatto ehkä hiukan pärrää kun se tärisee siinä kontin pohjamuovien päällä. Kansi auki kokeilin sitä ja äänessä ei juuri mitään mainittavaa eroa. Sen lattiamaton pärräämisen huomaa erityisen hyvin, jos on matalaa ja pitkäkestoista bassoa, esimerkiksi sellasessa biisissä kun Korn - Tearjerker. Pärisee aika paljon lujaa kuunnellessa. Auttais varmaan jos jonkun ohuen vaimennusmaton siihen väliin vielä laittais, ettei se olisi suorassa kontaktissa niihin lattiamuoveihin. Mutta normaalissa kuuntelussa se ei pärise. "Hifistit" varmaan heittäis ne matot sieltä pois mutta itse ajattelin pitää tän näkymättömän linjan.
Ja joo tosiaan ei se kotelo siellä liiku milliäkään, eli en laittanut reunoille mitään vaimennusjuttuja.
Kotelon sisälle minäkin laitoin vanua, en tiedä onko merkitystä.
Ja joo tosiaan ei se kotelo siellä liiku milliäkään, eli en laittanut reunoille mitään vaimennusjuttuja.
Kotelon sisälle minäkin laitoin vanua, en tiedä onko merkitystä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Vaihtoehto varapyörän hävittämiselle.
Ei oo ihan Volsu, mutta samaa sukua kuitenkin.
Aluksi hommasin 17" vanteen, 7,5" leveä ja et 35. Sisätilavuutta ~25 litraa.

Sitten vaan pakkausteippi suojaksi ja laminoimaan kuitua. Paljun valmistuttua leikkasin reunan tasaiseksi ja vanerista kansi päälle. Vaneriin elementille reikä ja laminoidaan kiinni paljuun. Materiaalivahvuus kuidulla ~15mm ja kun tulee vannetta vasten, niin on taatusti tukeva. Kotelolle tuli tilavuutta noin 20 litraa ja sopii näin Hertzin HX300:lle. Välivaiheista ei tullut otettua kuvia, kiitos tahmaisten käsien...
Tällä tavoin ei hartsin hajustakaan tule ongelmaa, koska laminoinnin voi tehdä auton ulkopuolella. Palju kannattaa sitten irroittaa vanteen sisältä hyvissä ajoin, ettei siitä tule kiinteä osa vannetta. Paljun valmistuttua voi pinnan vielä hioa tasaiseksi ja vaikka maalata tai päällystää ohuella huovalla.

Sitten vaan tavaratilan pohjan kokoinen vesivaneri ja siihen väliseinätolppaa korotukseksi. Laitoin vielä johdoille kourut molemmille sivuille. Vahvistimet mahtuvat kivasi tuonne väliin, lämpöongelmia ei ole ilmennyt. Kantena tällä hetkellä 21mm vesivaneri huovalla päällystettynä, selkänojien reunasta hieman auki, että subi hengittelee sieltä. Tavaratilan pohjasta katosi n. 10 cm siivu, mutta nostokynnystä ei enää ole. Eipä tuo ole käyttöä vielä haitannut!

Niin, ja jos se kumi sitten puhkeaa: Subi irti (8 x 5mm kuusiokolo), paljun pohjalta 8mm pultti irti ja 4 kpl 8mm pultteja levyn kulmista auki. Voisi tuo olla helpompikin, mutta onpahan kumi kuitenkin mukana, jos ei tubeless -paikka, vaahto ja pikkukompura auta.
Aluksi hommasin 17" vanteen, 7,5" leveä ja et 35. Sisätilavuutta ~25 litraa.

Sitten vaan pakkausteippi suojaksi ja laminoimaan kuitua. Paljun valmistuttua leikkasin reunan tasaiseksi ja vanerista kansi päälle. Vaneriin elementille reikä ja laminoidaan kiinni paljuun. Materiaalivahvuus kuidulla ~15mm ja kun tulee vannetta vasten, niin on taatusti tukeva. Kotelolle tuli tilavuutta noin 20 litraa ja sopii näin Hertzin HX300:lle. Välivaiheista ei tullut otettua kuvia, kiitos tahmaisten käsien...
Tällä tavoin ei hartsin hajustakaan tule ongelmaa, koska laminoinnin voi tehdä auton ulkopuolella. Palju kannattaa sitten irroittaa vanteen sisältä hyvissä ajoin, ettei siitä tule kiinteä osa vannetta. Paljun valmistuttua voi pinnan vielä hioa tasaiseksi ja vaikka maalata tai päällystää ohuella huovalla.

Sitten vaan tavaratilan pohjan kokoinen vesivaneri ja siihen väliseinätolppaa korotukseksi. Laitoin vielä johdoille kourut molemmille sivuille. Vahvistimet mahtuvat kivasi tuonne väliin, lämpöongelmia ei ole ilmennyt. Kantena tällä hetkellä 21mm vesivaneri huovalla päällystettynä, selkänojien reunasta hieman auki, että subi hengittelee sieltä. Tavaratilan pohjasta katosi n. 10 cm siivu, mutta nostokynnystä ei enää ole. Eipä tuo ole käyttöä vielä haitannut!

Niin, ja jos se kumi sitten puhkeaa: Subi irti (8 x 5mm kuusiokolo), paljun pohjalta 8mm pultti irti ja 4 kpl 8mm pultteja levyn kulmista auki. Voisi tuo olla helpompikin, mutta onpahan kumi kuitenkin mukana, jos ei tubeless -paikka, vaahto ja pikkukompura auta.
Last edited by JusaP on 9.3.2007 15:17, edited 2 times in total.
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Minä valoin viimekesänä kotelon vararenkaan tilalle ja sitä lemua riitti sitten kuukaudenpäivät. Huomenna ajattelin sitten rueta tekemään passattiin samaa hommaa. Nyt vaan teen pikkaisen eritavalla. Eli otan ensiksi muotin kotelosta polyuretaanivaahdolla ja valan sitten ulkona kotelon. pitää laitella kuvia itsekkin tuosta pikku projektista.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei sitä autoa yön yli tarvi lämpimään jättää. Se kotelo kuivuu niin nopeasti, että aika äkkiä sen saa sieltä nostettua pöydälle, autosta pois haisemasta. Itellä ainakin oli auto ajossa koko sen ajan. Pari kolme tuntia siinä ehkä meni, että sai sen verran kerroksia koteloon että siitä tuli tarpeeksi tukeva, ja nostettiin se autosta pois.
Joo ymmärrän tuon hajun suhteen, ei pieniä naperoita viitsi semmosille myrkyille altistaa.
Joo ymmärrän tuon hajun suhteen, ei pieniä naperoita viitsi semmosille myrkyille altistaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Hyvinkin nopeasti se tosiaan laimeni. Itse otin kotelon ulos autosta jo yhden satsin jälkeen, olisko joku 1,5kg mennyt hartsia ja paljon mattoa. Oli jo jäykkä siinä vaiheessa, ja kun myöhemmin vielä pariin otteeseen varmistaa ettei muoto ole päässyt muuttumaan vahvistuksien myötä.
Pahempi käry itseasiassa on ruostesuoja-aineista jäänyt. Auto haisee edelleen jopa melko paljon ja aikaa on jo yli kuukausi
Jotenkin muistaisin että edellinen auto ei suojauksen jälkeen ihan näin kauaa haissut.
Ja hajuun muuten tehoaa (ainakin hetkellisesti) jollain tapaa kun täräyttää puhaltimen täysille niin auton ilma mahdollisimman nopeasti vaihtuu raikkaaseen ja ajon aikana sitten pitää myös suht paljon puhallusta. Ainakin pystyy autolla kulkemaan vaikka hajua taas seisomisen aikana ehtiikin kertyä ilmaan.
Mutta hajuton vaihtoehtohan toi uretaani on eli sikäli ehdottomasti mukavin. Pientä hankaluutta siinä tekee että miten meinasit saada tehtyä kotelon? Kun uretaani vastaa suoraan peltipintaan, niin jos sen päälle valaa niin on melko todennäköistä että ei ole mahtumassa kuoppaan? Eli uretaania pitäisi ohentaa tai valaa sen avulla muotti josta sitten taas saa valettua varsinaisen kotelon. Jos muotin teet niin vaarana on joutua tekemään varapyöräkoteloon sopivia subbaribokseja kuidusta muillekkin, hyvää korvausta vastaan
Pahempi käry itseasiassa on ruostesuoja-aineista jäänyt. Auto haisee edelleen jopa melko paljon ja aikaa on jo yli kuukausi

Ja hajuun muuten tehoaa (ainakin hetkellisesti) jollain tapaa kun täräyttää puhaltimen täysille niin auton ilma mahdollisimman nopeasti vaihtuu raikkaaseen ja ajon aikana sitten pitää myös suht paljon puhallusta. Ainakin pystyy autolla kulkemaan vaikka hajua taas seisomisen aikana ehtiikin kertyä ilmaan.
Mutta hajuton vaihtoehtohan toi uretaani on eli sikäli ehdottomasti mukavin. Pientä hankaluutta siinä tekee että miten meinasit saada tehtyä kotelon? Kun uretaani vastaa suoraan peltipintaan, niin jos sen päälle valaa niin on melko todennäköistä että ei ole mahtumassa kuoppaan? Eli uretaania pitäisi ohentaa tai valaa sen avulla muotti josta sitten taas saa valettua varsinaisen kotelon. Jos muotin teet niin vaarana on joutua tekemään varapyöräkoteloon sopivia subbaribokseja kuidusta muillekkin, hyvää korvausta vastaan

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Eikös folio ole sitä varten tehty että sitä laitetaan ensin... samahomma lasikuidussa...AjH wrote: Pientä hankaluutta siinä tekee että miten meinasit saada tehtyä kotelon? Kun uretaani vastaa suoraan peltipintaan,
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Ja miten folio muuttaa tosiasian että jos suoraan uretaanimuotin päälle valat niin se kuitu vastaa sen uretaanin päällä auton peltiä, eli on liian iso se lopputulos. Ainakin mun järjen mukaan.sami.m wrote:Eikös folio ole sitä varten tehty että sitä laitetaan ensin... samahomma lasikuidussa...AjH wrote: Pientä hankaluutta siinä tekee että miten meinasit saada tehtyä kotelon? Kun uretaani vastaa suoraan peltipintaan,
Vai meinasitko tolla että se uretaani lähtee folion avulla vaan irti kontista, se on totta kyllä. En tota yksityiskohtaa edes ajatellut.
Ja edelleen tokihan tuon koko-ongelman voi kiertää laittamalla vaikka 5 kerrosta paperia folion alle niin jää pieni välys muotin ja pohjan väliin, johon sitten voi valaa sen ensimmäisen kuitukerroksen ja sitten uretaani pois ja syntyneen kupin sisään alkaa valamaan tavaraa.
Tulipas selkeetä ajatusvirtaa.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Olipa helppo homma. Laitoin pohjalle sanomalehtiä johka sitten kastelin suihkepullolla. Ne sitten meni hyvin muottiin. Sen jälkeen vaan pari purkkia uretaania, kun uretaani oli kovettunut niin revin vaan lehdet pois pinnasta ja muotti on valmis. Nyt sitten muotin päälle alumiinifolio ja eikun valamaan ensimmäinen kerros.
Tätä koitin tolla edellisellä sössötyksellä kehittää, että sen muotin pitää olla vähän pienempi kuin jämpti jotta lopputulos mahtuu siihen koloon josta muotti otettiin. Ja näinhän se näppärästi käyHarzan wrote:sanomalehtien paksuus oli 5-10mm. Eli pitäis kyllä hyvin onnistua. Tuo polyuretaani on vielä tosi helppo muokata esim. mattoveitsellä.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Auttakaas nyt miestä hädässä. Eilen ilmeni passatin äänentoistossa ongelmia.
Mikä mahtaa olla kun yhtäkkiä ääni muuttuu täysin ihmeelliseksi, ja etupää menee lähes täysin hiljaiseksi. Takaovissa bassot korostuu reippaalla kädellä ja on sellasta "kovaa", ei siis lainkaan sellaista mitä haluaisin sen olevan. Ja diskantit häipyy. Hemmetin vaikee selittää...
Itellä kävi mielessä että jos toi rca-kaapeli olis jotenkin viallinen, että signaali ei mee vahvarille "ehjänä", ja sen takia äänet kuuluu miten sattuu? Katsoin kaikki liitokset soittimen takaa ja vahvistimelta. Kaikki on kunnolla paikallaan, mitään näkyvää vikaa en kuolemaksenikaan löytänyt.
Jossain vaiheessa ääni muuttui takaisin normaaliksi. Ja tänään taas kun töistä lähdin niin se meni samanlaiseksi puuroksi koko ääni. Ja vika häipyi taas itsestään. Missä hemmetissä vois olla vikaa? Liitoksissa ei ainakaan, niitä irrottelin ja kiinnittelin. Tuntui että kun laittoi volumet korkeelle niin se olis jotenkin auttanut sitä, että ääni meni takaisin normaaliksi tms. Voi olla sattumaa.
Nyt siis signaali menee yhdellä rca-johdolla(bilteman tuotos, ikävä kyllä) vahvistimelle, minkä päässä on haaroitin, että saadaan vahvarin kaikki neljä kanavaa käyttöön. Ääni ei muuttunut miksikään, kun kokeilin ottaa haaroittimet pois ja pistin suoraan rca-johdon kiinni vahvistimeen. Ja mitään ääntä ei tullut kun laitoin rca-johdon toisen plugin kiinni? Toisesta sitten taas kuuluu. Olisko se rca-johto paskana? Ei viitsisi taas purkaa verhoiluja, että sais sen vaihdettua mutta kai se pakko on.
Nyt apuja kiitos, ne jotka jotain näistä hifivehkeistä ymmärtää.
Mikä mahtaa olla kun yhtäkkiä ääni muuttuu täysin ihmeelliseksi, ja etupää menee lähes täysin hiljaiseksi. Takaovissa bassot korostuu reippaalla kädellä ja on sellasta "kovaa", ei siis lainkaan sellaista mitä haluaisin sen olevan. Ja diskantit häipyy. Hemmetin vaikee selittää...
Itellä kävi mielessä että jos toi rca-kaapeli olis jotenkin viallinen, että signaali ei mee vahvarille "ehjänä", ja sen takia äänet kuuluu miten sattuu? Katsoin kaikki liitokset soittimen takaa ja vahvistimelta. Kaikki on kunnolla paikallaan, mitään näkyvää vikaa en kuolemaksenikaan löytänyt.
Jossain vaiheessa ääni muuttui takaisin normaaliksi. Ja tänään taas kun töistä lähdin niin se meni samanlaiseksi puuroksi koko ääni. Ja vika häipyi taas itsestään. Missä hemmetissä vois olla vikaa? Liitoksissa ei ainakaan, niitä irrottelin ja kiinnittelin. Tuntui että kun laittoi volumet korkeelle niin se olis jotenkin auttanut sitä, että ääni meni takaisin normaaliksi tms. Voi olla sattumaa.
Nyt siis signaali menee yhdellä rca-johdolla(bilteman tuotos, ikävä kyllä) vahvistimelle, minkä päässä on haaroitin, että saadaan vahvarin kaikki neljä kanavaa käyttöön. Ääni ei muuttunut miksikään, kun kokeilin ottaa haaroittimet pois ja pistin suoraan rca-johdon kiinni vahvistimeen. Ja mitään ääntä ei tullut kun laitoin rca-johdon toisen plugin kiinni? Toisesta sitten taas kuuluu. Olisko se rca-johto paskana? Ei viitsisi taas purkaa verhoiluja, että sais sen vaihdettua mutta kai se pakko on.
Nyt apuja kiitos, ne jotka jotain näistä hifivehkeistä ymmärtää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City