
Kokemuksia peräkärryistä
Kokemuksia peräkärryistä
Eli olisi ostoslistalla kuomullinen kärry. Millaisia kokemuksia mistäkin merkistä ja ominaisuuksista? Itsellä kriteereinä tuo kuomu ja sen verran iso että esim. kipsi levyn saa kyytiin (1.2m X 3m). Rakentamisen ajaksi pääasiassa tarvisin, mutta onpahan sitten hommattu... Tietty saa heittää tarjouksiakin, kun ei sen tarvi ihan uuskaan olla... (muttei kyllä mikään ikäloppukaan..
)

- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
älä vaan osta halpaa =) just töissä vahvistelin yhtä halpiskärryä ku oli periks antanu
periaatteessa siinä oli kahden 3 milliä vahvan lapun varassa koko hoito... akselin ja pohjan välissä... varmaan lehtien kuskausta varten tehty
mut kyllä sen painostakin heti huomaa onko täys lelu


Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
OT: Tosimies tekee ite, rosterista ja alumiinista. Oma pikku perverssio olis tehdä juurikin ite kärri sekakäyttöön. Sellanen missä on runko rosteria ja päällirakenteet alumiinia. Runko ois sellanen että siihen voisi vaihtaa nopeasti ja helposti eri päällirakenteita, esim. tavaran kuljetusta varten lavan, kipillä tietysti. Ajoluiskat auton kuljetusta varten. Rullat venettä varten, yms... Takapuskuri olisi mallia irroitettava, eli kun laskisi veneen veteen, niin takapuskimen saisi pois tieltä ja samalla irtoaisi takavalot. Samoten kaikki muut valot olisi mallia irroitettava, taikka sitten täysin vedenpitävät. Eli kärrin voisi oikeasti peruuttaa veneen kanssa veteen. Ilman että sähköt menee sekaisin. Lokaritkin lähtisi helposti pois tieltä. Kärri olisi tietysti telillä ja jarruilla varustettu. Akselit jousitettu erikseen. Aisaa voisi pidentää ja lyhentää, venekäyttöön tietenkin. Pitkällä rangalla on aika ikävä peruutella ahtaissa paikoissa. Niin, tämä toisiaan on perverssio...
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Itse ostin tammikuussa AKU- merkkisen peräkärryn, oli kaks- kolme sataa halvempi kuin muut merkit ja olen ollut tyytyväinen. Toinen hyvä vaihtoehto on HEPPU- kärry jonka saa myös rakennussarjana eli kokoat kärryn kotona itse. Käytetyn osto on aina vähän riskipeliä (laakerit väljät, sähköt reistailee ja pohjalevy vaihtokunnossa), eikä niissä hinta ole niin paljoa uutta halvempi. Ja kannattaa ostaa lehtijousilla ja iskareilla varustettu malli jos haluat ne kipsilevyt ehjänä raksalle... 

Passat Variant 1.9 TDi 74kw -01
Mulla on kanssa 3 metrinen AKU kelkkakärrinä... Vakaa vetää tyhjänä kun on lehtijouset... Kannattaa ainakin tutustua.
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Ja varmista että aisa on ns. kolmioaisa (vaikkakin nykykärryissä taitaa olla aina). Isältä antautui jokusen vuoden vanha Kärppä halkokuorman alle. Onneksi oli auto parkissa kun aisa taittui, ettei 80 km/h vauhdissa taittunut. Aisa oli yksinkertaisesti läpimätä.
Majava on yksi ihan pätevä. Ne yksilöt mitä olen päässyt nykimään ovat kyllä tulleet kuormattuna tai kuormaamattomana nätisti perässä.
www.majava.fi
Majava on yksi ihan pätevä. Ne yksilöt mitä olen päässyt nykimään ovat kyllä tulleet kuormattuna tai kuormaamattomana nätisti perässä.
www.majava.fi
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Morjens!
Yksi edullisimpiin kärrymalleihin kuuluu kaiketi sellanen kun tekno-trailer. Itsellä on ollut nyt muutaman vuoden 1-akselinen ja kuomullinen kelkkakäytössä. Lavan koko on 3000 x 1500. Kyllä tuokin perässä tulee ihan nätisti mutta edullisen hintatason kyllä huomaa valitettavasti esim. sähköpistokkeessa ja johdossa. Jos on pakkasta enemmän kuin -15 niin alkaa olemaan jo turhan tiukka väännellä sitä pistoketta auton persuuksiin = eli johto ei taivu pakkasella kovinkaan helposti. Toinen juttu mistä edullisuuden huomaa on kasaaminen niiteillä. No onhan ne niitit uutena ihan tiukkoja vaan ikää myöten löystyy ja niinpä olenkin joutunut korvaamaan muutamia paikkoja pultti-mutteri -yhdistelmällä
Kuitenkin kokonaisuutena varsin hyvä hinta-laatusuhteeltaan kun tuo kokonaisuus maksoi jotain ~1500 € paikkeilla.
Yksi edullisimpiin kärrymalleihin kuuluu kaiketi sellanen kun tekno-trailer. Itsellä on ollut nyt muutaman vuoden 1-akselinen ja kuomullinen kelkkakäytössä. Lavan koko on 3000 x 1500. Kyllä tuokin perässä tulee ihan nätisti mutta edullisen hintatason kyllä huomaa valitettavasti esim. sähköpistokkeessa ja johdossa. Jos on pakkasta enemmän kuin -15 niin alkaa olemaan jo turhan tiukka väännellä sitä pistoketta auton persuuksiin = eli johto ei taivu pakkasella kovinkaan helposti. Toinen juttu mistä edullisuuden huomaa on kasaaminen niiteillä. No onhan ne niitit uutena ihan tiukkoja vaan ikää myöten löystyy ja niinpä olenkin joutunut korvaamaan muutamia paikkoja pultti-mutteri -yhdistelmällä

Kuitenkin kokonaisuutena varsin hyvä hinta-laatusuhteeltaan kun tuo kokonaisuus maksoi jotain ~1500 € paikkeilla.
Perässä kulkee Muuli 1400 SL. Lehtijousitettu kippikärry kuomulla. Kulkee nöyrästi perässä sekä tyhjänä että kuormattuna. Lavan koko 324x140x24, eli raksa levyt sopii hyvin. Mitään negatiivista sanottavaa ei kärrystä löydy paitsi jos tarkkoja ollaan niin ei taida olla ihan halvimmasta päästä.
A6 3.0TDIQ -05
Golf IV Variant -03
Golf IV Variant -03