Golf iv 1.6 16v käy "röpöttäen"??
Golf iv 1.6 16v käy "röpöttäen"??
Elikkäs eilen kun rouva pääsi töistä, hän ajoi pari kilometriä hoitopaikkaan ja haki lapsen hoidosta niin sillä välin kun hän oli ollu lasta hakemassa niin auto oli ollu tyhjäkäynnillä pihalla ja palatesaan autoon oli se moottorin vikakoodi merkintä syttyny mittaristossa ja auto oli käyny ns. röpöttäen.. Äsken tuossa kävin starttaamassa niin se uskollisesti vaan vilkuttaa sitä merkkivaloa.. Kierroksia kun yrittää antaa niin se ei meinaa niitä oikein ottaa ja toisaalta kuulostaa ettei se kävis joka pytyllä.. Lähin liike joka voi lukea koodit on kuusamossa (75km) elikkäs olisiko kenelläkään tietoa missä ja mikä olisi vikana?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Otin tuossa miinus kengän irti ja täytyy pitää sitä hetken aikaa irti ja sitten kokeilla.. Eikös se joissakin tapauksissa nollaa muistinsa sillälailla? Ilmeisesti nyt sitten kävi tuuri että tuossa paikallisessa autokorjaamossa on tuohon sopiva liitin että saa koodit luettua..(huomenna) Sitä vaan mietin että kannattakohan tuolla nyt sitten ajaa?? Onneksi on tuo vähän helpommin korjattavissa oleva vara-auto...






- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kolmossylinterin tilapäinen sytytyshäiriö.. Jotain tuohon malliin se kone ilmoitti.. Kuitenkin että kolmosessa se vika on ja kun se vika nollattiin niin ei tuo edes yritä käyntiin.. Alkaa usko loppumaan.. Nyt sitten meinaattiin että hinataan lämpimään halliin mutta jokin alkoi päässä soimaan että jos vaan nyt rauhassa odotellaan lauhempaa ilmaa...Tällä hetkellä -30 pakkasta niin siellä taitaa olla vaihteistossa öljyt turhan nihkeät hinaamiseen..
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Täysin sama vika.
"Pakokaasupäästäöjen merkkivalo" syttyi palamaan.
Meno muuttui jäykäksi. Toisinaan pelitti ja toisinaan ei.
Röpötti tyhjäkäynnillä ja keinutti koko autoa.
Pysyi käynnissä ja kiihtyi norminopeuksiin pitkällä välillä.
Vika iski tietenkin reissun päällä.
Esson vikatesteri sanoi, että söhkökatko sylinterissä kaksi.
Vein korjaamoon kun ei niin suurta tajua näistä vehkeistä.
Puola oli mennyt ja ne sitten oli vaihettu. Hoidon hinnaksi 150€. (ei ollut mikään merkkihuoltamo)
Olisi itsekkin kenties voinut tehä, mutta moni väläytteli viaksi myös lambdaa.
Jatkossa siis viisampi.
Miten lie katin laita kun tuli ajettua aika perk...paljon vian ilmenemisen jälkeen. Pakko kun oli.
LISÄYS:
Siis yksi puola oli vaihdettu. Osan hinta kuulemma 50€. Muun työn (sähkövian etsiminen) ja osan hakeminen ja laitto 100€. Sis alv. Nyt sitten tuossa toisessa threadissa oli puhetta, että olisi (ehkä) mahd. mennyt takuun piikkiin.
No pitää tuudittautua uskoon, että merkkihuoltamo ei olisi enää korvannut sitä kun en ole käyttänyt heidän palvelujaankaan.
"Pakokaasupäästäöjen merkkivalo" syttyi palamaan.
Meno muuttui jäykäksi. Toisinaan pelitti ja toisinaan ei.
Röpötti tyhjäkäynnillä ja keinutti koko autoa.
Pysyi käynnissä ja kiihtyi norminopeuksiin pitkällä välillä.
Vika iski tietenkin reissun päällä.
Esson vikatesteri sanoi, että söhkökatko sylinterissä kaksi.
Vein korjaamoon kun ei niin suurta tajua näistä vehkeistä.
Puola oli mennyt ja ne sitten oli vaihettu. Hoidon hinnaksi 150€. (ei ollut mikään merkkihuoltamo)
Olisi itsekkin kenties voinut tehä, mutta moni väläytteli viaksi myös lambdaa.
Jatkossa siis viisampi.
Miten lie katin laita kun tuli ajettua aika perk...paljon vian ilmenemisen jälkeen. Pakko kun oli.
LISÄYS:
Siis yksi puola oli vaihdettu. Osan hinta kuulemma 50€. Muun työn (sähkövian etsiminen) ja osan hakeminen ja laitto 100€. Sis alv. Nyt sitten tuossa toisessa threadissa oli puhetta, että olisi (ehkä) mahd. mennyt takuun piikkiin.

- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Katille käy hyvin äkkiä huonosti jos ajaa sen jälkeen kun puola hajoaa.
Just vaihdettiin (A4 Audiin 2.0 bensa) katalysaattori, kun oli kesken ajon hajonnut kolme puolaa, ja lopuksi auto oli sammunut. Siinä sivussa se oli vielä paukauttanut keskimmäisen vaimentimen puhki, oli bensa räjähtänyt siellä. Ja katalysaattori aivan tuhannen paskana. Sulanut siis.
Just vaihdettiin (A4 Audiin 2.0 bensa) katalysaattori, kun oli kesken ajon hajonnut kolme puolaa, ja lopuksi auto oli sammunut. Siinä sivussa se oli vielä paukauttanut keskimmäisen vaimentimen puhki, oli bensa räjähtänyt siellä. Ja katalysaattori aivan tuhannen paskana. Sulanut siis.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Eli toistaiseksi no hätä. Ilmeisesti asiaa helpotti se, että puola toimi pätkimällä eikä ollut kokonaan kaput. Korjaaja sanoi, että hänestä katti vaikuttaa kunnossa olevalle sen mitä hän kokemuksena ja silmämääräisen arvioinnin perusteella osaa sanoa. Eihän sitä nyt tarkalleen voi tietää, mutta nyt rempan jälkeen käynti kuullostaa normaalille ja lähtee taas kuin hauki rannasta.....
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Jos en väärin muista niin vw-audi-skoda-seat ryhmän
puolilla on jatkettu takuu,,, oisko ollu jotaa 150 tkm,,, Jos joku tietää,nii kertokoo tarkemmin..
Tämä siis edellyttäen että huolto-historia on kunnossa.
puolilla on jatkettu takuu,,, oisko ollu jotaa 150 tkm,,, Jos joku tietää,nii kertokoo tarkemmin..
Tämä siis edellyttäen että huolto-historia on kunnossa.
Höh,missä meni taas pieleen.? Ex G4,Pacific 1.6 BCB, Polo Gt -91 3F,Golf 3 GT variant. 1.6 AEK. Useita ilmajäähdytteisiä.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Onko todennäköistä, että puolat kärähtää peräjälkeen? Vaihdatin yhden viallisen puolan ja auto tokeni pariksi viikoksi, mutta nyt jälleen päästöjen merkkivalo palaa ja auto käy röpöttäen. Eli taas on ilmeisemmin puola kärynnyt.. Voiko vika olla yksinomaan puolissa vai voiko vika olla kenties jokin laajempi?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tällä kertaa ykkös puola oli kaput. Nyt kun puolat 1 ja 2 on vaihdettu, niin jäämme odottelemaan puolien 3 ja 4 vastaiskua. Onneksi on helppo vaihtaa, mutta ompahan mokomilla mötiköillä hintaa kuitenkin sen verran ettei viitsisi joka päivä vaihdella. Eivät edes näytä niin kovin kimuranteilta, joten mikä niissä maksaa? Mikä noihin puoliin ylipäätään tulee kun ne lakkaavat toimimasta?
Onneksi ei ainakaan vielä ole katalysaattori paukahtanut, jota itseasiassa hieman ihmettelenkin. Päästömittaus sen kai sitten paljastaa, mutta ekan viallisen puolan kanssa jouduin ajamaan satoja kilometrejä, koska en viikonloppuna saanut mistään apua. Tämän toisen kanssa joutui ajamaan n.50km. Eka puola toimi aina kylmänä, mutta lämmetessään rupesi temppuilemaan. Tämä viimesin veitikka taas taisi sanoa kerralla työsopimuksen irti.
Onneksi ei ainakaan vielä ole katalysaattori paukahtanut, jota itseasiassa hieman ihmettelenkin. Päästömittaus sen kai sitten paljastaa, mutta ekan viallisen puolan kanssa jouduin ajamaan satoja kilometrejä, koska en viikonloppuna saanut mistään apua. Tämän toisen kanssa joutui ajamaan n.50km. Eka puola toimi aina kylmänä, mutta lämmetessään rupesi temppuilemaan. Tämä viimesin veitikka taas taisi sanoa kerralla työsopimuksen irti.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Täällä näytti olevan epätietoisuutta siitä menevätkö nuo puolat takuuseen. Itse vaihdatin merkkiliikkeessä puolan tuossa pari kuukautta sitten ja silloin mulle sanottiin, että alle viisi vuotta vanhoihin autoihin noi puolat vaihdetaan tehtaan piikkiin. Kaveri höpötti jostain "asiakastyytyväisyysrekisteristä" tjsp., jonka perusteella puolissa on ollut niin paljon vikoja, että takuuta on jatkettu. Mun Golfin edellinen omistaja oli vaihdattanut kaksi puolaa, joten nyt odottelen meneekö se neljäskin ennenkuin viisi vuotta täyttyy.
Niin tuota nämä vehkeet(ainakin -01->) on onneksi niin viisaita että kun softa huomaa syttykatkoksen jossain pytyssä, ohjainyksikkö lopettaa polttoaineen syötön ko. pytyn suuttimesta. Eli samalla kun (obd)vikavalo alkaa vilkkua.
Toki se joka startissa yrittää syöttää bensaa pari kertaa, mutta jos ei sytytä niin lopettaa bensan syötön.
Siksi ne katit ei pauku ihan vähästä.
Toki se joka startissa yrittää syöttää bensaa pari kertaa, mutta jos ei sytytä niin lopettaa bensan syötön.
Siksi ne katit ei pauku ihan vähästä.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kaikki puolat on vaihdettu ja auto käy suht normaalisti, mutta jotenkin tuntuisi siltä, että auto olisi tosiaankin hieman uneliaampi kiihtymään. Kyllä se kiihtyy ihan normivauhteihin, mutta käynti tuntuisi hieman "karkeammalta" ja esim. Helsinki- Tampere välillä 120km/h ajellessa tuntui siltä kuin kierroksetkin olisivat olleet tavallista korkeampia...vaikka mittari tosin näytti niitten olevan 30-40 välissä. Polttoainettakin auto saattaisi viedä hieman enemmän. Tästä en ole vielä ihan. Siltä saralta on "tutkimukset" kesken.
Missä vika? Korvien välissäkö?
Voisiko viallinen katti aiheuttaa tuollaisia vikoja?
Missä vika? Korvien välissäkö?

- Vesa-Matti Luoma
- Posts: 251
- Joined: 10.1.2006 15:19
- Location: Helsinki
eli ilmeisesti pitänee katti vaihtaa. onkos sillä sen suurempaa merkitystä onko merkkikatti vai yleismalli? Yleismalli houkuttelisi hintansa puolesta.
lisäys:
luin juttua (lie täältä), että paljon kunnossa olevia katteja vaihdetaan aiheetta. joku myöskin kommentoi, että katti olisi rikki vasta sitten kun rojut lentää pihalla. mitä mieltä moisesta? kyllähän tuossa toisaalta aika selkeä ja suora syy-seuraus meininki toteutuu kun on ajettu viallisella puolalla. pikemminkin ihmettelisin jos se EI olisi katti.
lisäys:
luin juttua (lie täältä), että paljon kunnossa olevia katteja vaihdetaan aiheetta. joku myöskin kommentoi, että katti olisi rikki vasta sitten kun rojut lentää pihalla. mitä mieltä moisesta? kyllähän tuossa toisaalta aika selkeä ja suora syy-seuraus meininki toteutuu kun on ajettu viallisella puolalla. pikemminkin ihmettelisin jos se EI olisi katti.
- Vesa-Matti Luoma
- Posts: 251
- Joined: 10.1.2006 15:19
- Location: Helsinki
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Puolien jälkeen auto ei ole siis ollut entisensä, kuten tuossa aiemmin kirjoittelinkin. Epäilyksenä on ollut siis katalysaattorin vioittuminen viallisten puolien takia, mutta tänä aamuna auto keksi uuden vian. (en ole kiireiden takia kerinnyt perehtymään vikoihin ja olen vain ollut tyytyväinen kun autolla on päässyt paikasta A paikkaan B)
Autolla ei oltu ajettu kahteen päivään. Menin aamulla starttaamaan autoa ja tuntui siltä kuin pelkkä starttimoottori olisi pyörinyt. Silloin tällöin "nykäs" ikäänkuin yrittääkseen käynnistyä. Lopulta auto lähtikin sitten käyntiin ja vaimon mukaan (joka ihasteli toimintaa takana) tupsautti vielä kunnon savut putkesta. Kulki normisti ja kun työpaikan pihalla sammutin ja kokeilin uudestaan, niin auto lähti moitteetta käyntiin.
Kyllähän tämä on selkeästi huollon paikka, MUTTA spekuloidaan hieman. Minä en sitten ole asiantuntija näissä asioissa, mutta voisiko kyseessä olla lambda? Eikös se säätele bensan syöttöä? Näin ollen voisi kuvitella, että auto saisi bensaa hieman liikaa, koska välillä tuntuu kuin ajaisi ryyppy "hieman" päällä. Voisiko olla myös lambdassa syy aamuiseen vikaan?
Olen ollut todella skeptinen sen suhteen, että syynä olisi katti. Aamuinen vika ei ainakaan katilta vaikuttanut, koska jos katti olisi sökö, niin olisiko se ensinnäkään vaikuttanut noin ja toisekseen käynnistyttyään auto kulki ihan normisti.
Autolla ei oltu ajettu kahteen päivään. Menin aamulla starttaamaan autoa ja tuntui siltä kuin pelkkä starttimoottori olisi pyörinyt. Silloin tällöin "nykäs" ikäänkuin yrittääkseen käynnistyä. Lopulta auto lähtikin sitten käyntiin ja vaimon mukaan (joka ihasteli toimintaa takana) tupsautti vielä kunnon savut putkesta. Kulki normisti ja kun työpaikan pihalla sammutin ja kokeilin uudestaan, niin auto lähti moitteetta käyntiin.
Kyllähän tämä on selkeästi huollon paikka, MUTTA spekuloidaan hieman. Minä en sitten ole asiantuntija näissä asioissa, mutta voisiko kyseessä olla lambda? Eikös se säätele bensan syöttöä? Näin ollen voisi kuvitella, että auto saisi bensaa hieman liikaa, koska välillä tuntuu kuin ajaisi ryyppy "hieman" päällä. Voisiko olla myös lambdassa syy aamuiseen vikaan?
Olen ollut todella skeptinen sen suhteen, että syynä olisi katti. Aamuinen vika ei ainakaan katilta vaikuttanut, koska jos katti olisi sökö, niin olisiko se ensinnäkään vaikuttanut noin ja toisekseen käynnistyttyään auto kulki ihan normisti.


Kysymys kuuluukin, että mitäköhän tämä on mahtanut aiheuttaa? Ettei vain niitä vikoja mitä olen esim. edellisessä postauksessa kärsinyt. Mitä mieltä? Ottaahan se varmaan kosketusta vaikkei ihan kiinni olisikaan, mutta on voinut kyllä aiheuttaa häiriöitäkin.
Tosin tuo starttausjuttu liene starttimoottorin oma vika. Ei ole oireillut tuon edellisen tempun jälkeen, mutta aika näyttää.
Jaahas..auto vaihtui, mutta vika säilyi? Vuoden alusta hankin VW Golf Variant 1,6:n vm 2006 ja kappas kappas..taas näin viikonloppuna koelauta loisti kuin joulukuusi. Nyt syttyivät EPC ja moottorinmerkkivalo. Satuin sentäs olemaan lähellä kotia, joten ajoin kotia enkä huomannut autossa käynnissä mitään outoa. Kaksi asiaa olen kuitenkin pannut aiemmin merkille: käynnistettäessä auto haisee joskus voimakkaasti bensalle. Kerran tai pari käynnistäessä tuntui että kone olisi rytkyttäny vajailla pytyillä, mutta kun painoi kaasua, niin käynti oli ihan normaali.
Kokeiltiin "nollaamista" pitämällä akun kenkää irti, koska epäilimme hetkittäistä vikaa, mutta vaikka EPC valo hävisi niin moottorinmerkkivalo säilyi.....ja hetken päästä tuli myös EPC valo takaisin.
ELI kun en taaskaan viikonloppuna pääse vikamuistia luetuttamaan, niin voi taas aprikoida josko puolat olisivat kosahtamassa...
Kokeiltiin "nollaamista" pitämällä akun kenkää irti, koska epäilimme hetkittäistä vikaa, mutta vaikka EPC valo hävisi niin moottorinmerkkivalo säilyi.....ja hetken päästä tuli myös EPC valo takaisin.
ELI kun en taaskaan viikonloppuna pääse vikamuistia luetuttamaan, niin voi taas aprikoida josko puolat olisivat kosahtamassa...