Mitä tuossa yritin aiheita selailla, niin en löytänyt vastaavaa, mutta löytyykö pohojammaan alueelta firmaa, joka tummentaisi laseja ihan työkseen? Ja mitä yleensä voisi olla hintahaarukkana takalasien laitolla`?
Jos sitä innostuu autoa vaihtamaan kesän aikana, niin lasit ainakin saisivat olla tummat... mutta jos vaan sattuu löytymään sopiva pirssi muuten, niin sitten alkaa vaan pikkuhiljaa rakentelu
Sisätiloissa taitavat kaikki ammatikseen tummentajat tehdä, joten niitä voi vaikka talvella laittaa, mutta jos ajattelit ulkona laittaa niin +15 astetta ainakin.
Viikolla 12 ollaan rovaniemellä tummennus puuhissa. Jos jollain tarvetta, niin viimeistään perjantaina (16.3) aamupäivällä kun tilaa, niin vielä onnistuu.
Tässä topicissa voisin kysyä, kun asia mua on mietityttänyt... Kun autosta tummennetaan lasit talvella, niin eikö lasit tuppaa menemään melko hyvään jäähän kun auto tuodaan pihalle pakkaseen märät kalvot laseissa?
Lähinnä siis sitä, että onko seuraavana aamuna mukava yllätys, kun meinaa liikenteeseen lähteä?
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Micco wrote:Tässä topicissa voisin kysyä, kun asia mua on mietityttänyt... Kun autosta tummennetaan lasit talvella, niin eikö lasit tuppaa menemään melko hyvään jäähän kun auto tuodaan pihalle pakkaseen märät kalvot laseissa?
Lähinnä siis sitä, että onko seuraavana aamuna mukava yllätys, kun meinaa liikenteeseen lähteä?
Miksi ne kalvot märät olisi? Voihan niistä ylimäärävedet pyyhkiä paperilla pois. Ja toisaalta etusivulasit ja tuulilasi on kuitenkin ilman kalvoja (ainakin lain mukaan ) että niistä nähnee jokatapauksessa ulos?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
No "märät"... Jos ikkunaan suihkutetaan saippuavettä ja lastataan kalvo päälle, niin väliin jää kosteutta. Sen takiahan niitä ikkunoita ei sais aukoakkaan tiettyyn aikaan kalvotuksen jälkeen, ennenkuin ne kuivaa. Ilmaisin ehkä itseni huonosti. Olen miettiny siis vaan sitä, että tekeekö se mitään(esim ikkunoiden jäätymistä), se kosteus siel kalvojen välissä. Vai kuivaako ne siel pakkasessa liki "normaalisti"?
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Micco wrote:No "märät"... Jos ikkunaan suihkutetaan saippuavettä ja lastataan kalvo päälle, niin väliin jää kosteutta. Sen takiahan niitä ikkunoita ei sais aukoakkaan tiettyyn aikaan kalvotuksen jälkeen, ennenkuin ne kuivaa. Ilmaisin ehkä itseni huonosti. Olen miettiny siis vaan sitä, että tekeekö se mitään(esim ikkunoiden jäätymistä), se kosteus siel kalvojen välissä. Vai kuivaako ne siel pakkasessa liki "normaalisti"?
Ite kävin tummennuttamassa talvella,oli -20.Ja hyvin hän nuo kuivi oli pari päivää vähän jäisen näköiset,mut sit ko ne kuivi niin ei jääny mitään.Auto oli koko ajan ulkona
No sellainen tuli mieleen, ku sen veden kans niitä lotrataan paikoilleen, niin sitä vettä nyt sitten on niissä verhoiluissakin ja monessa muussakin paikassa. Niin sieltä voi tulla kosteutta auton sisälle ja aamulla on ikkunat sisäpuolelta huurussa, myös etupää...
Vaasassa tekee tummennuksia ainakin Vaasan ikkunateippaus: http://www.vaasanikkunateippaus.fi/
Suosittelen, golffi tummennettiin tuossa viime keväänä ja nyt pitäis koiran takia tummennuttaa emännän venton taka ja sivulasit.
NikoVW wrote:Kuinka monta prosenttista kalvoa suosittelette takakopan lasille, takapenkin laseille?
Niko
se on maku/käytännön kysymys.. itse valitsin 20% koska auto on beige joten mielestäni 5% olisi ollut liian silmiin pistävä..
Muistaakseni lämmönsuoja oli 5%:lla 64% 20%:lla 56%
Entisessä mustassa IV golffissa oli kaikki takaikkunat 5% toisaalta monet käyttää takasivulaseissa 20% ja koiraosastolla 5%
pelkkä takalasinkin kalvokin vaihtelee..
Last edited by Jami R on 13.5.2009 0:05, edited 1 time in total.
Porin läheisyydestä ketään hyvää kalvoseppää? Tai sitten mistä saisi kalvoa hankittua kun tuossa on pari kaveria ketä on kehunut laittavansa jos olisi laatu kalvoa.. Itselleni en haluaisi laittaa kyllä edes 20% kalvoa korkeintaa takalasit mutta takaoviin sitte jo vaaleampaa..
HarriV wrote:Tänään tuli käytetty auto lasien tummennuksessa. Kalvona oli foliatecin 20% ja jälki oli 10+ arvoista.
Kuva ei ainakaan näy täällä..
Missä tummennutit? Ja mitkä lasit tummennutit.
Ei tuo prosenttiluku takalaseihin ainakaan liian tummalta vaikuta. Antaa vähän jo suojaakin lämmöltä ja näkyvyydeltäkin..
Lustigin "hinta" virallisille laseille on ainakin joskus ollut 240-250€ ja nähtävästi muut on pitänyt hinnan aika lailla samalla tasolla. Itse teetätin joskus hivenen alle parilla sadalla. Kyselemällä hinta yleensä selviää.
Pistetään nyt tähän vielä Turun seudun hinta vertailua.. 240-350€
Toisissa paikoissa hintaa nosti ikkunoiden määrä.. IV Golf variant 7 ikkunaa tummennettavana