3B Passatin ratissa klappia/kolinaa hitaissa käännöksissä??
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
3B Passatin ratissa klappia/kolinaa hitaissa käännöksissä??
3B Passatin ratissa klappia hitaissa käännöksissä ja tasaista kolinaa hanttarin etukulmasta
Vaihdettiin juuri hanttarin puolen etummainen ylätukivarsi, koska 10. autoa tutkinut äijä löysi siitä väljyyttä raudan kanssa. Aiemmin Huittisten Laatuauton huoltomies löysi hanttarin iskarista sanomista ja etuiskarit sekä ylätuet vaihdettiin.
Kolina hiljeni hieman tuon ylätukivarren vaihdon yhteydessä ja aluksi auto tuntui risteyksissäkin ajaessa kunnolliselta mutta sitten taas iski se perus klappi/väljyys rattiin ja vitutus nousi.
Voiko vika olla raidetangoissa?
Mikä tuossa voisi olla, oikealle kun kääntää niin kuuluu myös naputusta.
Oireet:
1. Klappi/väljyys ratissa (ilmenee myös paikallaan heilutellessa edes takaisin rattia sekä hitaissa käännöksissä.)
2. Tärinä ajossa (perstuntumalta sanoisin että tulee oikealta edestä.)
3. Naputus oikealle taittavissa mutkissa +40km/h (Naputus kuuluu oikealta edestä)
4. Jäisellä hiekkatiellä ajaessa joka siis on epätasainen kuuluu vaimeaa tasaista kolinaa
Ja siis autoa on nyt vissiin tutkinut 10 tai 11 heppua ja vain etummaisesta ylätukivarresta ja oikeasta etuiskarista on löytynyt sanottavaa.
Auto on -98 3B Passat 1.8 20V
Autolla on ajettu nyt 250 tkm ja huollettu aina VW-merkkiliikkeessä.
Vaihdettiin juuri hanttarin puolen etummainen ylätukivarsi, koska 10. autoa tutkinut äijä löysi siitä väljyyttä raudan kanssa. Aiemmin Huittisten Laatuauton huoltomies löysi hanttarin iskarista sanomista ja etuiskarit sekä ylätuet vaihdettiin.
Kolina hiljeni hieman tuon ylätukivarren vaihdon yhteydessä ja aluksi auto tuntui risteyksissäkin ajaessa kunnolliselta mutta sitten taas iski se perus klappi/väljyys rattiin ja vitutus nousi.
Voiko vika olla raidetangoissa?
Mikä tuossa voisi olla, oikealle kun kääntää niin kuuluu myös naputusta.
Oireet:
1. Klappi/väljyys ratissa (ilmenee myös paikallaan heilutellessa edes takaisin rattia sekä hitaissa käännöksissä.)
2. Tärinä ajossa (perstuntumalta sanoisin että tulee oikealta edestä.)
3. Naputus oikealle taittavissa mutkissa +40km/h (Naputus kuuluu oikealta edestä)
4. Jäisellä hiekkatiellä ajaessa joka siis on epätasainen kuuluu vaimeaa tasaista kolinaa
Ja siis autoa on nyt vissiin tutkinut 10 tai 11 heppua ja vain etummaisesta ylätukivarresta ja oikeasta etuiskarista on löytynyt sanottavaa.
Auto on -98 3B Passat 1.8 20V
Autolla on ajettu nyt 250 tkm ja huollettu aina VW-merkkiliikkeessä.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ohjausvaihde oli omassa väljä ja se kyllä klappas nopeudesta riippumatta.
Etupään tukivarsista jos itse joudun joskus vaihtamaan niin lähtee saman tien Slamitista vahvistettu täyssarja kiinni. Eli kaikki varret ja mitä niveliä siinä mukana tulee niin uusiksi.
Etupään tukivarsista jos itse joudun joskus vaihtamaan niin lähtee saman tien Slamitista vahvistettu täyssarja kiinni. Eli kaikki varret ja mitä niveliä siinä mukana tulee niin uusiksi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Omasta passatistani kuuluu etupäästä myös melkoinen kolina enkä ole siihen syytä löytynyt. Viime vuoden lokakuussa vaihdoin eteen kaikki tukivarret, iskarit ja jouset. Pari kuukauta sen jälkeen lonkse alkoi kuulumaan vasemmalta puolelta enkä ole sitä kyennyt paikallistamaan. Kolina kuuluu parhaiten kun peruuttaa tai ajaa eteenpäin hiljaisella vauhdilla. Sillä ei ole merkitystä onko veto päällä vai ei, joten luulisin ettei vika ole vetonivelessä. Eikä silläkään ole merkitystä kääntääkö pyöiä samanaikaisesti vai ei. Mutta voisikohan kallistuksenvakaajan tukihelat olla väljät? "Koiranluut" tuli uusittua silloin tukivarsi jumpan yhteydessä. Tunteeko ohjausvaihteeen väljyyden helposti rattia käntelemällä? Autossa on tällä hetkellä mittarissa 178 tkm.
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
Hyvä että vika löytyi, yhdestä niistä pahalaisista...
jaska_73: ainakin mun Passatissa se väljyys tuntui helposti rattia kääntäessä. Oli täysin vastukseton väli kun vaihtoi kiertosuuntaa. Ja ajossa auto meni aika hervottomasti sinne minne tykkäs eli koko ajan sai korjata suuntaa.
jaska_73: ainakin mun Passatissa se väljyys tuntui helposti rattia kääntäessä. Oli täysin vastukseton väli kun vaihtoi kiertosuuntaa. Ja ajossa auto meni aika hervottomasti sinne minne tykkäs eli koko ajan sai korjata suuntaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
Tarttis tänään tuikata vetoniveliin öljyä, josko ne sillä tokenisi.
Mikä muuten voi aiheuttaa sen että ratti tuntuu joskus sellaiselta jämäkältä kuin kuuluisikin ja joskus taas veltommalta?
Viittaako tärinä ja klok klok klok ääni samaan aikaan samasta pyörästä niin vetoniveleen? Ja tuo ei ole siis joka päiväistä, niin kuin ei myöskään muut jutut että menee silleen 50-50 aina että toimiiko ilman klappia ja kolinaa vai molempien kanssa
Mikä muuten voi aiheuttaa sen että ratti tuntuu joskus sellaiselta jämäkältä kuin kuuluisikin ja joskus taas veltommalta?
Viittaako tärinä ja klok klok klok ääni samaan aikaan samasta pyörästä niin vetoniveleen? Ja tuo ei ole siis joka päiväistä, niin kuin ei myöskään muut jutut että menee silleen 50-50 aina että toimiiko ilman klappia ja kolinaa vai molempien kanssa
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
Ja autoon on vaihdettu nyt viimeisen 10 tkm aikana:
Sytytystulpat, Etuiskunvaimentimet V/O, Etuylätuki V/O, Jarru & kytkin neste, Ohjaustehostin neste, Etu ylätukivarsi /V, Etu ylätukivarsi /O, Taka ylätukivarsi / V, Taka ylätukivarsi / O, Taka alatukivarsi /V, Etuvakaajan yhdystanko /V, Etuvakaajan yhdystanko /O, Talvirenkaat
Sytytystulpat, Etuiskunvaimentimet V/O, Etuylätuki V/O, Jarru & kytkin neste, Ohjaustehostin neste, Etu ylätukivarsi /V, Etu ylätukivarsi /O, Taka ylätukivarsi / V, Taka ylätukivarsi / O, Taka alatukivarsi /V, Etuvakaajan yhdystanko /V, Etuvakaajan yhdystanko /O, Talvirenkaat
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
Ohjausvaihteen vika ei kyllä ihan äkkiseltään luulisi täristävän. Ohjauksen tarkkuuten se ei ainakaan omassa vaikuttanut, paitsi siihen että keskialuetta ei ollut kun klappia oli se pari senttiä kehän liikettä. Mutta tosiaan sitten sen klapin ohitettua ohjaus toimi ihan normaalisti ja hyvin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
-
- Posts: 19
- Joined: 27.2.2007 21:39
- Location: Herwood
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Pultti ei mahdu tulemaan pois, ellei irrota koko ylätolppaa. Kolme 16mm kannalla olevaa pulttia auki konehuoneen/vesikaukalon puolelta. Pitkähköllä snap-on raudalla väännät sitä alaspäin ja taaksepäin, auto tietysti tunkattuna ilmaan. Sitten se pultti mahtuu sieltä tulemaan pois.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007