
Iskareiden vaihto 3BG Passat V6 4motion
Iskareiden vaihto 3BG Passat V6 4motion
Olis tarkoitus vaihtaa iskarit ja jouset passattiin. Olisko kenelläkään hyviä vinkkejä/kokemusta kyseisestä hommasta. Vähän tutkailin takapyörän taakse ja näyttäisi olevan aika ahdasta. Kaiken maailman tukivarsia ja vetoakseleita tiellä 

Täytyy heti sanoa, jotta ei ole niitä helpoinpia korjaus kohteita.
Vaatii lievää luovaa hulluutta ja uskallustakin.
Hommaa Alfamerin korjausopas jotta saat tarkat kiristysmomentit ja kulmat joihin iskarin yläpää pitää säätää --- tietoosi.
Vinkkejä on vähän vaikea antaa kun ei ole oikein kuvaa, mutta yritä ymmärtää tästä minun sepustuksesta.
Tämä ei sitten ole kaikenkattava esitys, vaan joitain vinkkejä.
Onhan tuossa paljon hommaan ja osin taitoakin vaativaa ja työkalujakin pitäisi olla (parilla jakoavaimella ja ruuvimeisselillä ei pärjää).
Mutta jos peukalo ei ole keskellä kämmentä ja on tottunut paskottamaan käsiään...
Jos teet jossain autotallissa pukkien päällä niin aikaa kuluu runsaasti...
Ehkä kannattaa muuten jättää ammattilaisen tekemäksi.
vinkkejä
Edessä:
Katsele sitä joustinuki/iskari systeemiä jonkinaikaa ja ota vaikka kännykän kameralla siitä kuva.
Irrota ajovalojen säätövarsi tuosta etummaisen alatukivarresta --- jos on.
Pane mieleesi mitenpäin tuo jousi ja jousen päät ja nuo kumit on autoon nähden.
Tuo ylätukivarsia pidättelevä pultti on joskus vaikeahko irrottaa.
Tuohon on oikein oma työkalu, mutta maksaa noin 500$.
Minä tein menestyksellisesti näin:
Puhdista tuon pultin ympäristö ja nuo urat.
Hanki uusi tuollainen pultti/mutteri yhdistelmä.
Pari päivää ennen remonttia suihkuttele CRC tai muuta tuonne pultin ympäristöön ja noihin uriin aina muistaessasi.
Toivottavasti sulla on se pultti sillain päin että mutteri on eteenpäin.
Avaa mutteri ja rupea vääntelemään pulttia lenkillä edestakasin tovin aikaa. Niin että liikkuu kohtu hyvin.
Sitten vain painavahkolla vasaralla/pajavasaralla koputtelet kohtu sievästi pultinpäähän( ei siis mitään olanylilyöntejä).
Tämä siksi ettet vain levennä tuota pultin päätä. (Muuten otat sen sentin pätkinä pois. Auts)
Tuo pultti on muistaakseni 10 mm, joten hanki pitkä(n 12cm) 8mm pultti jota käyttäen lyöt loput tuosta pultista ulos.
Tuo iskarin yläpäähän tuleva levy ja siinä olevat pultinpätkien kautta kuviteltava suora pitää laittaa oikeaan kulmaan (n 11 astetta ulospäin).
Takana:
Tuossa 4Motionissa on tosiaa paljon tavaraa takana. Takakallistuksenvakain on irrotettava kaikista kiinnityksistä.
Ajovalojen säätövarsi on irrotetta. (siis aukaiset vain sen keskipulti. jos on)
Tuo ylempi tukivarsi on irrotettava ulommasta päästä ja löysytettävä/(mahdollisesti irrotettava myös sisemmästä päästä)
(katso kuitenkin missä asennossa se on jotta osaat asentaa sen takaisin oikeaan kulmaa).
Mahdollisesti joudut irrottamaan ulommasta päästä tuon varren joka on takimmainen autosta katsoen.
Tuo takaiskarin yläpään mutteri on syvennyksessä ja hankalohko ottaa pois. Itse tein siihen työkalun 17mm pitkästä hylsystä.
Itse en oikein tykkää tuosta monesti pajoilla käytetystä menetelmästä eli pulttipyssyllä ajetaan tuo yläpään mutteeri kiinni.
Tuo iskarin mäntä ei saisi pyörähtää.
Monet varmaan ihmettelee tehdessään kumipuslien ja tukivarsien remppaa, että miksi ne ei sitten kestä kauankaan.
Syy voipi olla että laittavat mutu tuntumalta ja tuo kumipusla rasittuu tarpeettomasti. Ne pitää olla oikeaas kulmassa.
Ja lopullinen kiristys mahdollisesti vasta kun auto on renkaat alla ja on heiluteltu autoa muutaman kerran.
Kännykän kamera on oiva apu --- ei tarvitse muistella.
Vaatii lievää luovaa hulluutta ja uskallustakin.
Hommaa Alfamerin korjausopas jotta saat tarkat kiristysmomentit ja kulmat joihin iskarin yläpää pitää säätää --- tietoosi.
Vinkkejä on vähän vaikea antaa kun ei ole oikein kuvaa, mutta yritä ymmärtää tästä minun sepustuksesta.
Tämä ei sitten ole kaikenkattava esitys, vaan joitain vinkkejä.
Onhan tuossa paljon hommaan ja osin taitoakin vaativaa ja työkalujakin pitäisi olla (parilla jakoavaimella ja ruuvimeisselillä ei pärjää).
Mutta jos peukalo ei ole keskellä kämmentä ja on tottunut paskottamaan käsiään...

Jos teet jossain autotallissa pukkien päällä niin aikaa kuluu runsaasti...

Ehkä kannattaa muuten jättää ammattilaisen tekemäksi.

vinkkejä
Edessä:
Katsele sitä joustinuki/iskari systeemiä jonkinaikaa ja ota vaikka kännykän kameralla siitä kuva.
Irrota ajovalojen säätövarsi tuosta etummaisen alatukivarresta --- jos on.
Pane mieleesi mitenpäin tuo jousi ja jousen päät ja nuo kumit on autoon nähden.
Tuo ylätukivarsia pidättelevä pultti on joskus vaikeahko irrottaa.
Tuohon on oikein oma työkalu, mutta maksaa noin 500$.
Minä tein menestyksellisesti näin:
Puhdista tuon pultin ympäristö ja nuo urat.
Hanki uusi tuollainen pultti/mutteri yhdistelmä.
Pari päivää ennen remonttia suihkuttele CRC tai muuta tuonne pultin ympäristöön ja noihin uriin aina muistaessasi.
Toivottavasti sulla on se pultti sillain päin että mutteri on eteenpäin.
Avaa mutteri ja rupea vääntelemään pulttia lenkillä edestakasin tovin aikaa. Niin että liikkuu kohtu hyvin.
Sitten vain painavahkolla vasaralla/pajavasaralla koputtelet kohtu sievästi pultinpäähän( ei siis mitään olanylilyöntejä).
Tämä siksi ettet vain levennä tuota pultin päätä. (Muuten otat sen sentin pätkinä pois. Auts)
Tuo pultti on muistaakseni 10 mm, joten hanki pitkä(n 12cm) 8mm pultti jota käyttäen lyöt loput tuosta pultista ulos.
Tuo iskarin yläpäähän tuleva levy ja siinä olevat pultinpätkien kautta kuviteltava suora pitää laittaa oikeaan kulmaan (n 11 astetta ulospäin).
Takana:
Tuossa 4Motionissa on tosiaa paljon tavaraa takana. Takakallistuksenvakain on irrotettava kaikista kiinnityksistä.
Ajovalojen säätövarsi on irrotetta. (siis aukaiset vain sen keskipulti. jos on)
Tuo ylempi tukivarsi on irrotettava ulommasta päästä ja löysytettävä/(mahdollisesti irrotettava myös sisemmästä päästä)
(katso kuitenkin missä asennossa se on jotta osaat asentaa sen takaisin oikeaan kulmaa).
Mahdollisesti joudut irrottamaan ulommasta päästä tuon varren joka on takimmainen autosta katsoen.
Tuo takaiskarin yläpään mutteri on syvennyksessä ja hankalohko ottaa pois. Itse tein siihen työkalun 17mm pitkästä hylsystä.
Itse en oikein tykkää tuosta monesti pajoilla käytetystä menetelmästä eli pulttipyssyllä ajetaan tuo yläpään mutteeri kiinni.
Tuo iskarin mäntä ei saisi pyörähtää.
Monet varmaan ihmettelee tehdessään kumipuslien ja tukivarsien remppaa, että miksi ne ei sitten kestä kauankaan.
Syy voipi olla että laittavat mutu tuntumalta ja tuo kumipusla rasittuu tarpeettomasti. Ne pitää olla oikeaas kulmassa.
Ja lopullinen kiristys mahdollisesti vasta kun auto on renkaat alla ja on heiluteltu autoa muutaman kerran.
Kännykän kamera on oiva apu --- ei tarvitse muistella.