Mistä raidetanko?
Mistä raidetanko?
Kertokaas, mistä kannattaisi kysellä käytettyä raidetankopakettia? Soittelin paikallisella Laakkoselle ja moinen maksais semmoset vähän yli 600
eskoo.... Tehostin vuotaa sen verran reippahasti, et tällä ois pikkusen kiire.... Kiitos ja kumarrus jo etukäteen!!!
eskoo.... Tehostin vuotaa sen verran reippahasti, et tällä ois pikkusen kiire.... Kiitos ja kumarrus jo etukäteen!!!
Tarkotatko siis ohjausvaihdetta? Se on paha osa ostaa käytettynä ja maksaa tosiaan sen yli 500€ marmoritiskillä..Onko haitarikumi ehjä, vai vuotaako sen läpi? Hätävarana vaihda se kumi, niin vuotaa sinne sisälle..Sitten taas ajoa, kunnes hajoaa se kumi, ja taas tulee nesteet pihalle..Vai mistä vuotaa?
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Niin, minä en tiedä, et mikä se oikea nimitys on, ku Laakkosella sanovat vaan, et raidetanko? Ihmettelinkin, et miten se koko
hemmetin mötikkä voi olla raidetanko....heh.... noh, ne o viisaampia....kait...
Kumi on jo joku aika sitten laitettu uusiks ja kyllä se vuoto tulee siitä mötikästä, mikä se nyt sitten onkaan?
hemmetin mötikkä voi olla raidetanko....heh.... noh, ne o viisaampia....kait...
Kumi on jo joku aika sitten laitettu uusiks ja kyllä se vuoto tulee siitä mötikästä, mikä se nyt sitten onkaan?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Raidetanko itsessään ei voi vuotaa yhtikäs mitään, mutta niinkuin tuolla jo aikaisemmin sanottiinkin, niin ohjausvaihde sulla sieltä todennäköisesti sökönä on, ainakin tuosta hinnasta päätellen. Käytettynä ei välttämättä kannata ostaa, ellei satu saamaan erityisen halvalla. Voi alkaa sekin vuotamaan, eikä sen vaihtaminenkaan ole mikään ihan pikkujuttu, kuitenkin täytyy ohjauskulmat säätää jne.
Toi on paskamainen juttu, uusi osa on kallis ku mikäkin, mutta eipä sitä vanhaakaan korjattua saa. Nää on niitä autoilun hienoja hetkiä
Noita menee aina silloin tällöin. Nelosgolffeistakin mennyt.
Toi on paskamainen juttu, uusi osa on kallis ku mikäkin, mutta eipä sitä vanhaakaan korjattua saa. Nää on niitä autoilun hienoja hetkiä

Noita menee aina silloin tällöin. Nelosgolffeistakin mennyt.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Mutta kuten sanottua, se ohjaustehostineste vuotaa ulos käsittääkseni vain, jos ne haitarikumit on rikki raidetangon sisänivelestä..? Korjaa Pasi H., jos oon väärässä..Voihan tietysti olla, että on jotain isompaakin, mutta pitkittää voi, kun vaihtaa ehjän kumin sinne tai tarkistaa, että se on hyvin kiinni, eikä luista..Tämä on tietysti pitkittämistä, mutta ainakin ehtii rahaa säästämään, jos ei muuta..
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei ei... Ei sinne haitarikumin sisälle kuulu päästä öljyä.
Jos se vuotaa sinne, niin kyllä se sieltä haitarikumin päistä pursuaa ulos, vaikka olis ehjä kumi. Ei se kestä painetta, ja sinnehän kertyy painetta kun käännät jos ohjausvaihteen kumit vuotaa. Eli ei auta kuin uusia se ohjausvaihde.
Jos se vuotaa sinne, niin kyllä se sieltä haitarikumin päistä pursuaa ulos, vaikka olis ehjä kumi. Ei se kestä painetta, ja sinnehän kertyy painetta kun käännät jos ohjausvaihteen kumit vuotaa. Eli ei auta kuin uusia se ohjausvaihde.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Tämä purkaa veeweetä soita tuonne.. http://internetsivu.yritysopas.com/valko/
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
Paljos tuli hintaa? Onko uus vai joku takuukorjattu..?
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Ai koko ohjausvaihteesta..??? No ei oo paha kyllä...Mikäs mesta toi tollanen on..??
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ukon touhu näytti vähä semmoselta ko nosturi haettiin etten yhtään ihmettele että sillä on pelkästää purkuliike..... hirvee sählinki 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhdessä paikassa lupasivat yhteen kaverin volkkariin, että 1,5 - 2h ois töitä tuossa hommassa..Että helpompi vaihtaa koko setti kuin esim. pelkkä raidetangon sisempi nivel..? Tiedä sitten..Eikö Pasi H:lla ois tähän ihan ensi käden tietoa.. 

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Senpä takia tuota aikaa ihmettelinkin, mutta näin sanoivat korjaamolta..Mutta edelleen Miihkali varmaan odottaa tietoa siitä, mitä pitää purkaa..Joku varmaan osaa vastata tuohonkin jotain..? Mutta tsemppiä vaihtotyöhön, toteaa näissä hommissa "kädetön".. 

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
En oo pitkään aikaan tollasta vaihtanut, niin ei oo kauheen tuoreessa muistissa, mutta jotenkin näin kuvittelisin homman menevän:
Tehostimen letkut irti, raidetangon ulkopäät irti, rattiakselin liitos täytyy tietty saada irti(en muista millasella systeemillä se on kiinni). ohjausvaihteen pultit irti ja sitten pujotellaan koko laitos jommaltakummalta puolen sivusta ulos. Ja uusi tilalle. Jotenkin näin...
Ainakin litra uutta tehostimen öljyä kannattaa hommaan varata. Toinen kaveri on hyvä olla apuna, kun uutta pujotellaan paikalleen, niin ei ne raidetangot oo jatkuvasti tökkäämässä johonkin.
Ja sitten aurauksen säätö.
Tehostimen letkut irti, raidetangon ulkopäät irti, rattiakselin liitos täytyy tietty saada irti(en muista millasella systeemillä se on kiinni). ohjausvaihteen pultit irti ja sitten pujotellaan koko laitos jommaltakummalta puolen sivusta ulos. Ja uusi tilalle. Jotenkin näin...
Ainakin litra uutta tehostimen öljyä kannattaa hommaan varata. Toinen kaveri on hyvä olla apuna, kun uutta pujotellaan paikalleen, niin ei ne raidetangot oo jatkuvasti tökkäämässä johonkin.
Ja sitten aurauksen säätö.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
autodatas vaan 2 ja pual tuntia vaihtoaika ... ei sit paha pitäs olla, vaikka tohon saat kyllä vähä lisätä =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tulostimesta puuttuu kunnon ohjelmat, niin en saanut sitä skannausta toimimaan.
No selitän vaikka tähän nyt suurpiirteisesti miten se homma näiden ohjeiden mukaan pitäisi mennä.
- Paina raidetangot irti raidevivuista.
- Ohjaustangon nivelakselissa on kaksi mutteria, ne löysätään. En ole varma, tapahtuuko tämä auton sisäpuolelta, vai ulkopuolelta sen kumin sisältä. Ohje ei kerro.
- Moottori/vaihteisto pitäisi saada tuettua yläkautta, koska apurunko löysätään myöhemmin.
- Poista ohjausvaihteen poimusuojus paikaltaan.
- Avaa apurungon ruuvit.
- Laske moottori/vaihteistoyhdistelmä alas. Tällöin nivelakselin puoliskot vetäytyvät erilleen.
- Irrota letkut ohjausvaihteesta ja sulje ne vaikka muovipussin ja teipin kanssa, ettei öljyä ole joka paikassa.
- Irrota ohjausvaihteen mutterit (ruuvit jäävät apurunkoon.)
- Poista ohjausvaihde takakautta.
Ja kiinnitys vastakkaisessa järjestyksessä.
Ohje. Moottori/vaihteistoyhdistelmää nostettaessa nivelakselin alempi puolisko on samalla vietävä nivelakselin ylempään puoliskoon. (Toinen asentaja tarvitaan avuksi). Käsittele poimusuojus ennen ohjausvaihteeseen kiinnitystä liukastusaineella.
Ja jos ohjetiukkuudet kiinnostaa niin:
Nivelakselin puoliskot 25Nm
Ohjausvaihde 30Nm
Raidetangonpää 35Nm
Apurunko edestä ja takaa 70Nm ja 90 astetta
Apurungon takakorvake 65Nm
Toivottavasti näistä on apua.
No selitän vaikka tähän nyt suurpiirteisesti miten se homma näiden ohjeiden mukaan pitäisi mennä.
- Paina raidetangot irti raidevivuista.
- Ohjaustangon nivelakselissa on kaksi mutteria, ne löysätään. En ole varma, tapahtuuko tämä auton sisäpuolelta, vai ulkopuolelta sen kumin sisältä. Ohje ei kerro.
- Moottori/vaihteisto pitäisi saada tuettua yläkautta, koska apurunko löysätään myöhemmin.
- Poista ohjausvaihteen poimusuojus paikaltaan.
- Avaa apurungon ruuvit.
- Laske moottori/vaihteistoyhdistelmä alas. Tällöin nivelakselin puoliskot vetäytyvät erilleen.
- Irrota letkut ohjausvaihteesta ja sulje ne vaikka muovipussin ja teipin kanssa, ettei öljyä ole joka paikassa.
- Irrota ohjausvaihteen mutterit (ruuvit jäävät apurunkoon.)
- Poista ohjausvaihde takakautta.
Ja kiinnitys vastakkaisessa järjestyksessä.
Ohje. Moottori/vaihteistoyhdistelmää nostettaessa nivelakselin alempi puolisko on samalla vietävä nivelakselin ylempään puoliskoon. (Toinen asentaja tarvitaan avuksi). Käsittele poimusuojus ennen ohjausvaihteeseen kiinnitystä liukastusaineella.
Ja jos ohjetiukkuudet kiinnostaa niin:
Nivelakselin puoliskot 25Nm
Ohjausvaihde 30Nm
Raidetangonpää 35Nm
Apurunko edestä ja takaa 70Nm ja 90 astetta
Apurungon takakorvake 65Nm
Toivottavasti näistä on apua.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007