Ratissa tärinää
Ratissa tärinää
Lähdin eilen töistä ja kiihdytin motarin ramppiin aika reilusti. Kun pääsin motarille asti, ratissa aivan järjetön tärinä.
Sitten se pikkuhiljaa rauhoittui ja muutaman kilometrin päästä ei tuntunut enää mitään? Katsastamassakin kävin
äskettäin eikä silloin löytynyt mitään väljyyksiä. Mikähän voisi olla vikana?
Sitten se pikkuhiljaa rauhoittui ja muutaman kilometrin päästä ei tuntunut enää mitään? Katsastamassakin kävin
äskettäin eikä silloin löytynyt mitään väljyyksiä. Mikähän voisi olla vikana?
-
- Posts: 192
- Joined: 30.3.2007 0:00
- Location: Vähäkyrö
- Contact:
Re: Ratissa tärinää
Aivan samaa vikaa tuntuu olevan mullakin, välillä saa koko työmatkan ajella ilman tärinöitä, joskus täryytys alkaa 80km/h ja joskus satasessa. Neuvoja kaivattas täälläkin.Jarppa wrote:Lähdin eilen töistä ja kiihdytin motarin ramppiin aika reilusti. Kun pääsin motarille asti, ratissa aivan järjetön tärinä.
Sitten se pikkuhiljaa rauhoittui ja muutaman kilometrin päästä ei tuntunut enää mitään? Katsastamassakin kävin
äskettäin eikä silloin löytynyt mitään väljyyksiä. Mikähän voisi olla vikana?
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
Ainakin minun golffi täristää pirusti talvella, jos vanteeseen on päässyt lunta kertymään vanteen sisäpintaan. Nykyisin talvella aina kattelen mistä ajelen ettei lumi pöllyä liikaa ja sitä kautta kerry vanteeseen. Eli uskoisin että ylimääräisiä "painoja" on päässyt vanteen sisäkehälle jos kerta vielä kesällä täristää.
Last edited by makevee on 28.6.2007 16:45, edited 1 time in total.
Vw T5
Vaihtoehdot:
- renkaiden urissa kiviä (paljon)
- vanteiden sisäpinnalla likaa (paljon)
- vanteet epätasapainossa
- vanteet kierot
- laakeri väljä
- alapallonivel väljä
- raidetangon pää väljä
- vanteen ja navan välissä anti-materiaa
- levyn ja navan välissä anti-materiaa (tosin tällöin pitäisi myös jarrujen täristää)
- renkaiden urissa kiviä (paljon)
- vanteiden sisäpinnalla likaa (paljon)
- vanteet epätasapainossa
- vanteet kierot
- laakeri väljä
- alapallonivel väljä
- raidetangon pää väljä
- vanteen ja navan välissä anti-materiaa
- levyn ja navan välissä anti-materiaa (tosin tällöin pitäisi myös jarrujen täristää)
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Jatketaan tästä, niin ei tarvii uutta aloittaa..
Eli, muuten Golffi rullailee hyvin, mutta kun vauhti joko nousee tai laskee 80 pintaan, niin auto värisee ja tärisee..Jotenkin hassusti, vain hiukan 80 molemmin puolin..Huomasin asian pari viikkoa sitten..Hieman aiemmin vaihdettiin jouset ja iskarit eteen ja jouset taakse, mielestäni alkoi sen jälkeen..Tuntuu vähän ratissa, mutta huomaa muutenkin..
Narinaa on ollut pienissä töyssyissä jonkun verran, vähenivät kyllä iskareiden vaihdon jälkeen, kun molemmat iskareiden ylätukilaakerit, eli ne sellaset kupit oli aikas paskana..Kuitenkin varmaan vakaajan puslat (kuten toisissa Topiceissa on tästä keskusteltu) on kuivat tai vaihdon tarpeessa, kun vieläkin vähän narisee..Mutta mistä tuo vauhdissa tuntuva tärinä johtuu? Moottori tukikumi? Tukivarren puslat?
Että taas jotain...
Eli, muuten Golffi rullailee hyvin, mutta kun vauhti joko nousee tai laskee 80 pintaan, niin auto värisee ja tärisee..Jotenkin hassusti, vain hiukan 80 molemmin puolin..Huomasin asian pari viikkoa sitten..Hieman aiemmin vaihdettiin jouset ja iskarit eteen ja jouset taakse, mielestäni alkoi sen jälkeen..Tuntuu vähän ratissa, mutta huomaa muutenkin..
Narinaa on ollut pienissä töyssyissä jonkun verran, vähenivät kyllä iskareiden vaihdon jälkeen, kun molemmat iskareiden ylätukilaakerit, eli ne sellaset kupit oli aikas paskana..Kuitenkin varmaan vakaajan puslat (kuten toisissa Topiceissa on tästä keskusteltu) on kuivat tai vaihdon tarpeessa, kun vieläkin vähän narisee..Mutta mistä tuo vauhdissa tuntuva tärinä johtuu? Moottori tukikumi? Tukivarren puslat?
Että taas jotain...
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Itse vaihdoin nuo vakaajan puslat hiljattain ja olihan ne vanhat ihan loppuun kuluneet. Eron huomaa heti kun vaihtaa uudet puslat, ei kolise, ei natise/nitise. Eli vaihda vaan nuo ensin. Vaihtaminen on helppoa, onnistuu jos vaan vähän saa autoa nosturille/pukille.shoebox wrote:Jatketaan tästä, niin ei tarvii uutta aloittaa..
Eli, muuten Golffi rullailee hyvin, mutta kun vauhti joko nousee tai laskee 80 pintaan, niin auto värisee ja tärisee..Jotenkin hassusti, vain hiukan 80 molemmin puolin..Huomasin asian pari viikkoa sitten..Hieman aiemmin vaihdettiin jouset ja iskarit eteen ja jouset taakse, mielestäni alkoi sen jälkeen..Tuntuu vähän ratissa, mutta huomaa muutenkin..
Narinaa on ollut pienissä töyssyissä jonkun verran, vähenivät kyllä iskareiden vaihdon jälkeen, kun molemmat iskareiden ylätukilaakerit, eli ne sellaset kupit oli aikas paskana..Kuitenkin varmaan vakaajan puslat (kuten toisissa Topiceissa on tästä keskusteltu) on kuivat tai vaihdon tarpeessa, kun vieläkin vähän narisee..Mutta mistä tuo vauhdissa tuntuva tärinä johtuu? Moottori tukikumi? Tukivarren puslat?
Että taas jotain...
Niin ja kaiketi suuntasit pyörät uudelleen iskari/jousi rempan jälkeen?
-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Eipä suunnattu ei, mutta katottiin sellasella korjaamon alustalla, mihin yks rengas ajetaan, et sinne päin ees oli..Ei puolla yhtään ihmeellisemmin kun ennen, eikä renkaatkaan oo paljoa kulunu..Syy, miks kans jätin nyt kattomatta, oli kun nuo renkaat on muutenkin aika lopussa, niin katon samalla, kun heinäkuun lopulla tulee uus rengassetti..
Puslat pitää kyllä vaihtaa..Mikä muuten Matsoni oli sulla vakaajan halkasija? Tulis tilattua oikeat kerralla..Vissiin 20mm ja 21mm on vaihtoehdot, viimeeks vaan kysyivät, kun tiedustelin Volkkarilta niiden puslien ja kiinnikkeiden hintoja..Luulis, et sulla on sama, kun PD..Sais tilattua jo huomenna kaverin kautta oikeat, eikä jaksa mennä sateeseen könyämään pihalle auton alle..
Puslat pitää kyllä vaihtaa..Mikä muuten Matsoni oli sulla vakaajan halkasija? Tulis tilattua oikeat kerralla..Vissiin 20mm ja 21mm on vaihtoehdot, viimeeks vaan kysyivät, kun tiedustelin Volkkarilta niiden puslien ja kiinnikkeiden hintoja..Luulis, et sulla on sama, kun PD..Sais tilattua jo huomenna kaverin kautta oikeat, eikä jaksa mennä sateeseen könyämään pihalle auton alle..

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ottakaa se auton alustanumero mukaan kun asioitte siellä marmoritiskillä, sen syöttämällä varaosaohjelma näyttää automaattisesti oikean vaihtoehdon. Tai sitten huoltokirjan ekalta sivulta näkee PR-tunnuksen, minkä perusteella sen oikean vaihtoehdon sieltä listoilta löytää. Ei tarvi kurkkia auton alle.
Mut jos tilaatte harakirinä niin sitten tuo ei auta
Mut jos tilaatte harakirinä niin sitten tuo ei auta

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Vakaaja on 23mm ja se on oikea ainakin omaan autooni. 04 ja atd koneella. Harrin kautta nuo puslat otin.shoebox wrote:Eipä suunnattu ei, mutta katottiin sellasella korjaamon alustalla, mihin yks rengas ajetaan, et sinne päin ees oli..Ei puolla yhtään ihmeellisemmin kun ennen, eikä renkaatkaan oo paljoa kulunu..Syy, miks kans jätin nyt kattomatta, oli kun nuo renkaat on muutenkin aika lopussa, niin katon samalla, kun heinäkuun lopulla tulee uus rengassetti..
Puslat pitää kyllä vaihtaa..Mikä muuten Matsoni oli sulla vakaajan halkasija? Tulis tilattua oikeat kerralla..Vissiin 20mm ja 21mm on vaihtoehdot, viimeeks vaan kysyivät, kun tiedustelin Volkkarilta niiden puslien ja kiinnikkeiden hintoja..Luulis, et sulla on sama, kun PD..Sais tilattua jo huomenna kaverin kautta oikeat, eikä jaksa mennä sateeseen könyämään pihalle auton alle..
-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Tuli tosiaan nuo vakaajan puslat vaihdettua..Eipä auttanu natinaan eikä ratin tärinään..Mitäs sitten.? Lisää vinkkejä..
Ratti täristää just tuossa 80km/h ja ylöspäin, kun vedättää..Kun nostaa kaasulta pois, niin ei täristä!? Voipi olla erijuttuja tuon narinan kanssa, mutta ois kiva tietää molemmat..Menee tässä tovi, kun pääsee taas pajalle kiusaamaan korjaaja-kaveria, niin ajattelin täältä kysellä..
Ratti täristää just tuossa 80km/h ja ylöspäin, kun vedättää..Kun nostaa kaasulta pois, niin ei täristä!? Voipi olla erijuttuja tuon narinan kanssa, mutta ois kiva tietää molemmat..Menee tässä tovi, kun pääsee taas pajalle kiusaamaan korjaaja-kaveria, niin ajattelin täältä kysellä..
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
-
- Posts: 181
- Joined: 16.7.2006 2:03
- Location: Pieksämäki
Mulla on kanssa just vaihdettu uudet renkaat ja siinä samassa tasapainotettiin ja kävin vielä suuntauksessakin..Ja sitten tosiaan ne puslat vaihdettiin etuvakaajaan..Eipä auta ei.. 

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Olisko pyörännapa ihan hiiren verran kiero? Heittokellolla mittaamaan... Selviää sekin.
Mut luulis tosiaan sit vispaavan koko ajan.. Vetoakselit varmasti suorat jne?
Tuli vaan mieleen työkaverin focus, missä oli vetoakselit kierossa ja se täristi pikatiellä melkosesti.
Mut luulis tosiaan sit vispaavan koko ajan.. Vetoakselit varmasti suorat jne?
Tuli vaan mieleen työkaverin focus, missä oli vetoakselit kierossa ja se täristi pikatiellä melkosesti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Niin..Mistä tuotakaan sit tietää, onko suorat vai ei..Mut sen verran ainakin viimesestä jarrujen vaihdosta, että kummatkin etupään keskitysruuvit meni poikki, kun levyjä vaihdettiin..Oli niin ruosteessa, ettei auttanu crc:t eikä kuumennus eikä mikään maltti, vaan poikki napsahti molemmat..Että tuli mieleen, josko se vaikuttas, jos vanteet ois ihan pikkusen vinossa kiinni..
Mutta toisaalta, tuo tärinä oli jo aikasemmin, kun noihin edes koskettiin..Välillä sen huomaa ja välillä ei..Mut nyt huomasin kuitenkin noiden jarrujen vaihdon jälkeen sen taas..Liekö vaan tarkemmin tunnusteli autoa, kun uudet jarrut vaihdettu ja aikasempi tärinä vaan unohtu ajan saatossa..Mene ja tiedä..
Mutta toisaalta, tuo tärinä oli jo aikasemmin, kun noihin edes koskettiin..Välillä sen huomaa ja välillä ei..Mut nyt huomasin kuitenkin noiden jarrujen vaihdon jälkeen sen taas..Liekö vaan tarkemmin tunnusteli autoa, kun uudet jarrut vaihdettu ja aikasempi tärinä vaan unohtu ajan saatossa..Mene ja tiedä..
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Siis etupään keskitysruuvit? ai se pikkuruuvi ristipää joka pitää levyä paikallaan navassa? Miten se vaikuttaa vanteiden asentoon?shoebox wrote:Niin..Mistä tuotakaan sit tietää, onko suorat vai ei..Mut sen verran ainakin viimesestä jarrujen vaihdosta, että kummatkin etupään keskitysruuvit meni poikki, kun levyjä vaihdettiin..Oli niin ruosteessa, ettei auttanu crc:t eikä kuumennus eikä mikään maltti, vaan poikki napsahti molemmat..Että tuli mieleen, josko se vaikuttas, jos vanteet ois ihan pikkusen vinossa kiinni..
Mutta toisaalta, tuo tärinä oli jo aikasemmin, kun noihin edes koskettiin..Välillä sen huomaa ja välillä ei..Mut nyt huomasin kuitenkin noiden jarrujen vaihdon jälkeen sen taas..Liekö vaan tarkemmin tunnusteli autoa, kun uudet jarrut vaihdettu ja aikasempi tärinä vaan unohtu ajan saatossa..Mene ja tiedä..
-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Eihän se asentoon vaikuta..Mutta kun levy pääsee heilumaan ja kun vanteita laitat, niin jos jätät pulttien reiät hiukan vinoon, niin kyllä se pultti sinne silti menee, joskin huonosti, vaikka ei olisikaan vanteen, levyn ja navan kohdistus aivan kohdallaan..Sitä tarkoitin, että jos siinä vaiheessa on vähänkin vinossa ollu levy, niin ei se vanne sitä välttämättä kohdista ihan kohdilleen..Oma moka tietysti, jos kiristää, kun ei ole kohdallaan..Ja hyvä juttu taas, jos kerta pultit kohdistaa..Sen tiedän, että pultit kyllä pitää levyn paikallaan, mutta lähinnä sitä pulttien kirimis tilannetta mietin..
Mutta hyvä, jos näin ei voi käydä..
Mutta hyvä, jos näin ei voi käydä..
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Asia kunnossa! Epäilytti vaan kiinnitysvaiheessa, että jos se voikin jäädä jotenkin vinoon..No, tuo poisti nyt sit taas yhden vaihtoehdon ratin tärinästä ja alustan narinasta..Jatketaan etsimällä lisää ongelmapaikkoja.. 

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Kokeileppa toisilla vanteilla häviääkö tärinä. Kaverilla täristi jarruttaessa, eikä vikaa löytynyt mistään. Kun kokeiltiin toisilla vanteilla, hävisi tärinä kokonaan.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kai ohjaustehostimen nestettä on tarpeeks ? ja ettei hihna luista .. kokeile vaikka hiukan kierroksia enempi ku käännät että väheneekö
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Onko tärinöihin löytynyt ratkaisua? Itse vaihdoin autooni alkuperäisten pyörien tilalle 16"205/45 renkaat aluvanteilla. Tämän vaihdon jälkeen alkanut moottoritienopeuksissa ratissa tuntumaan tärinää/vapinaa. Renkaat käyneet nyt liikkeessä kaksi kertaa tasapainotettavan, ja heidän mukaan ei heittoa tai epätasapainoa pitäisi olla. Oli kuulemma jo nämä uudet renkaat kuluneet enemmän ulkolaidoiltaan. Voisiko jokin aurauskulmien heitto aiheuttaa tärinää joka nyt sitten näillä vähän leveämmillä renkailla tuntuisi? Ajattelin nyt varailla aikaa ainakin noiden kulmien tarkistukseen, olisiko ideoita mitä muuta voisi samalla tarkistuttaa? Autolla ajettu nyt vähän päälle 100 000km ja vain perushuollot tehty. Mitään tärinöitä ei siis ole aikaisemmin ollut ja peltivanteilla rullailee todella tasaisesti.
VW Golf Variant IV 74kW TDI
Taitavat aika mystiikkaa olla välillä nämä tärinät, vaihtoehtoja syihin varmasti paljon. Käytin auton ohjauskulmien säädössä, eivät olleet pielessä, joten syy ei ollut niissä. Olivat huollossa vaihtaneet renkaat edestä taakse, ja tuntui auttaneen aika paljon. Käytin nyt sitten vielä renkaat tasapainotuksessa eri liikkeessä, 10g heitto oli yhdessä renkaassa, mutta muuta heittoa eivät löytäneet. Pieni tärinä tuntuu vielä tietyissä nopeuksissa, mutta kai se on opittava nyt sen kanssa elämään. Mietin vielä sellaista, kun tuntuvat noissa jarrulevyissä olevan vähän heittoa joka tuntuu pienenä vapinana jarrutettaessa, niin voisiko tämä pieni heitto tuntua kovemmissa vauhdeissa? Aika kaukaa haetultahan tuo tietysti kuulostaa...
VW Golf Variant IV 74kW TDI