Vetonivelen vaihto Passat -99 tdi
Vetonivelen vaihto Passat -99 tdi
Vetonivelen kumi ollut hajalla jonkin aikaa,ehti tehdä selvää.
Onko miten hankala homma vaihtaa oikean puolen vetari?
Ja tarjolla on vielä useamman kokoista/merkkistä vetoniveltä?
Olisiko antaa vinkkiä.
Onko miten hankala homma vaihtaa oikean puolen vetari?
Ja tarjolla on vielä useamman kokoista/merkkistä vetoniveltä?
Olisiko antaa vinkkiä.
Avainkysymys on se, että onko se ulompi vai sisempi? Lisää auttaa jos tiedät / kerrot koneen tehon. Lisäksi auttaa jos saat katsottua nivelen halkaisijan ja laskettua sen urat. Jos nivel on ulompi, niin sitten sen saa helposti katsottua kun irroittaa renkaan. Sisempi vaatiikin jo nosturia tai alustapukkia. Sitten kun tyyppi on selvillä, niin vaikka motonetistä hakemaan uutta.
Motonetin valikoimaa:
97--00 1,9TDi-??kW Ulompi jos 36/30uraa, Ø52.8mm . . . . . . .17-4335 62.00
97--00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi (38/27uraa, Ø60mm) . . . .17-4752 84.50
97--00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste . . . . . . . . .17-5020 109.00
99-- 1,9TDi-74/85/96kW Ulompi (33/27uraa, Ø53mm) . . . . . . 17-4354 75.50
SISEMPI 1,6/1,9TDi-66/81kW (33uraa/Ø100mm, ei Autom). . . 17-4753 59.50
Helpoiten tietty pääsee kun ajaa korjaamolle ja antaa avaimet heille. Se on useimmiten helpoin ja samalla halvin ratkaisu kun vertaa siihen että tekee itse ja rikkoo paikkoja. Itse en ainakaan lähtisi vaihtamaan omin nokin, vaikka nyt jotain pikkujuttuja onkin tullut tehtyä. Useimmiten nuo nivelen vaihdot vaatii jo hieman järeämpää erikoistyökalua, joten jättäisin itse ainakin sen jokun asiantuntevan nyrkkipajan hoidettavaksi. Merkkiliikkeen orkkis osa ja asennus nyrkkipajallakaan ei ole paha idea. Riippuu toki hyvin pitkälti lompakon paksuudesta. Itse olen huomannut useaan otteseen että soittokierroksella säästää usein vaivaan nähden kiitettävästi.
Motonetin valikoimaa:
97--00 1,9TDi-??kW Ulompi jos 36/30uraa, Ø52.8mm . . . . . . .17-4335 62.00
97--00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi (38/27uraa, Ø60mm) . . . .17-4752 84.50
97--00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste . . . . . . . . .17-5020 109.00
99-- 1,9TDi-74/85/96kW Ulompi (33/27uraa, Ø53mm) . . . . . . 17-4354 75.50
SISEMPI 1,6/1,9TDi-66/81kW (33uraa/Ø100mm, ei Autom). . . 17-4753 59.50
Helpoiten tietty pääsee kun ajaa korjaamolle ja antaa avaimet heille. Se on useimmiten helpoin ja samalla halvin ratkaisu kun vertaa siihen että tekee itse ja rikkoo paikkoja. Itse en ainakaan lähtisi vaihtamaan omin nokin, vaikka nyt jotain pikkujuttuja onkin tullut tehtyä. Useimmiten nuo nivelen vaihdot vaatii jo hieman järeämpää erikoistyökalua, joten jättäisin itse ainakin sen jokun asiantuntevan nyrkkipajan hoidettavaksi. Merkkiliikkeen orkkis osa ja asennus nyrkkipajallakaan ei ole paha idea. Riippuu toki hyvin pitkälti lompakon paksuudesta. Itse olen huomannut useaan otteseen että soittokierroksella säästää usein vaivaan nähden kiitettävästi.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Passatissa ei hajoile kuin ulompia niveliä, eli oletan kyseessä olevan ulompi vetonivel. Ei oo paha homma tehdä itsekään, mutta helppouden vuoksi voit viedä vaikka merkkiliikkeeseen, nivel ei sielläkään kauheesti maksa ja tulee kerralla oikea osa. Ja asennuksessa ei ainakaan tuntia kauempaa mene, mikäli kaikki pultit aukeaa ongelmitta. Toki joku nyrkkipaja varmaan sen vaihtaa halvemmalla kuin merkkiliike.
Tunnissa yleensä itse vaihdan molemman puoleiset ulommat nivelet/suojakumit, eli ei mikään paha rasti. Kuskin puoli on helpompi vaihtaa.
Tunnissa yleensä itse vaihdan molemman puoleiset ulommat nivelet/suojakumit, eli ei mikään paha rasti. Kuskin puoli on helpompi vaihtaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
vpr wrote:Terve.Kysyisin semmosta et ku pyörii ympyrää renkaat ääriasennossa ni kuuluu kauhee jurina.Onkos siel ny sit vetari vai laakeri vaihto kunnossa?
Tänään vaihdettu molemmille puolille vetonivelet ja kuskinpuoleinen pyöränlaakeri.Sama jurina jatkuu ,kellään mitään ideoita mistä toi jurina vois johtuu?
Luulen, että tämän plikan Passattiin tulee vetonivelremppa.
Alkanut n.90 nopeudessa tuntumaan jaloissa "tärinää" ja kun nopeutta lisää tärinä/tutina pahenee.
Ääriasennossa pyöriessä ei kuulu ylimääräistä kolinaa. Eikä tärise rattiin.
Ihan samat oireet kun Focuksessani oli ja siinä meni kaikki nivelet vaihtoon, noh olihan niillä alkuperäisillä 200tkm ajettukin
Alkanut n.90 nopeudessa tuntumaan jaloissa "tärinää" ja kun nopeutta lisää tärinä/tutina pahenee.
Ääriasennossa pyöriessä ei kuulu ylimääräistä kolinaa. Eikä tärise rattiin.
Ihan samat oireet kun Focuksessani oli ja siinä meni kaikki nivelet vaihtoon, noh olihan niillä alkuperäisillä 200tkm ajettukin

- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
melkein yleensä sisempi nivel pitää tommosta että tutisee kiihdytyksissä mut ei renkaat plinkussa, just focuksiin kymmeniä vaihtanu
olisko ollu 20tkm ajettuja parhaimmat, lopussa ne meni jo takuuseenkin, niistä meni sisempiä mut sitä ei saanu erikseen

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
on ihan hyvä merkki... mut parempi takastaa/tarkastuttaa silti eka ettet mun takia vaihda turhaan
näkemäti voi ihan varmaks sanoo mut kiihdytyksis yleensä alkaa enempi täristään jos sisempi/sisemmät rikki...

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kannattaa silti kattoo ettei vanteiden sisäpinnalle oo kertynyt moskakerrosta -> Pyörät epätasapainossa ja täristää isommissa vauhdeissa. Näillä vesikurakeleillä sitä sinne kertyy mukavasti.
Ei muuten, mutta nuo vialliset sisäpään vetonivelet on äärimmäisiä harvinaisuuksia näissä vehkeissä. Ehkä foordeista niitä menee kuin leipää, mutta ei näissä. Eli tutkituta kunnolla ennenkuin heität rahaa hukkaan.
Ei muuten, mutta nuo vialliset sisäpään vetonivelet on äärimmäisiä harvinaisuuksia näissä vehkeissä. Ehkä foordeista niitä menee kuin leipää, mutta ei näissä. Eli tutkituta kunnolla ennenkuin heität rahaa hukkaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
toinen alatukivarsi ulommasta päästä irti niin mahtuu jo tulemaan pää pois paikoiltaan, ei tarvi muuta irrotella, sit koputtelemalla nivel irti, ei tarvi jarrujakaan irotella... olisko alapallo ollu 18 millisellä... mut ihan normipultteja, napapultti muistaakseni aika iso kuusiokolo
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
kiitoksia. Täytyypi ruveta tuossa illan päälle askartelemaan. Kuulostaa niin helpolta.Tero Häkli wrote:toinen alatukivarsi ulommasta päästä irti niin mahtuu jo tulemaan pää pois paikoiltaan, ei tarvi muuta irrotella, sit koputtelemalla nivel irti, ei tarvi jarrujakaan irotella... olisko alapallo ollu 18 millisellä... mut ihan normipultteja, napapultti muistaakseni aika iso kuusiokolo

Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
teoriassa kuullostaa =) ekalla kertaa voi olla et menee hetki... mut jos yhdenki vaihtanu ni menee tosi nopsaan
muistelisin et vakaaja jäkittää hiukan jos vaan toisen puolen nostaa ilmaan.. mielummin koko nokka =)
muistelisin et vakaaja jäkittää hiukan jos vaan toisen puolen nostaa ilmaan.. mielummin koko nokka =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
sen verta tuota kattelin, et napapultti näyttäs olevan kokoa 27 tai sit siitä ihan pikkusen pienempi joku tuumakoko. Ja tuntus olevan ihan kohtuu tiukassa.Tero Häkli wrote:teoriassa kuullostaa =) ekalla kertaa voi olla et menee hetki... mut jos yhdenki vaihtanu ni menee tosi nopsaan
muistelisin et vakaaja jäkittää hiukan jos vaan toisen puolen nostaa ilmaan.. mielummin koko nokka =)

Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
no njiin, tuli nivel vaihdettua, eikä aikaakaan menny ku pari tuntia, seuraavalla kerralla ja oikeilla työkaluilla 37,5 minAjH wrote:Eiköhän se millikokonen ole Euroautossa? Ja joo, on se ihan kunnolla momenttiin kiristelty että pysyy



Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tästä voisi päätellä, että se pitkä pultti (joka pitää ylävarsien ulkopäitä paikoillaan) ei ollut piukassaryynänen wrote:Alatukivarsi oli niin tiukassa, et otin ylemmät ja raidetangonpään irti. Paaljon helpompaa.

Se nimittäin joskus osaa olla järkyttävän piukassa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
viikonloppuna vaihdoin tukivarret molemmille puolillePasi Häkli wrote:Tästä voisi päätellä, että se pitkä pultti (joka pitää ylävarsien ulkopäitä paikoillaan) ei ollut piukassaryynänen wrote:Alatukivarsi oli niin tiukassa, et otin ylemmät ja raidetangonpään irti. Paaljon helpompaa.
Se nimittäin joskus osaa olla järkyttävän piukassa.


Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
Moro kaikille!
Lainaan tätä ketjua kysyäkseni vetarin vaihtoon liittyen.
Eli, mun pitäisi vaihtaa vänkärin puolelle nivel(ulompi), kun raksuttaapi. Tuolla Motonet:ssä on kolme vaihtoehtoa, mikä se voisi olla mun kohdalla? kaara on -98 1.8T variantti passat. Tai kysytään, että mikä se yleisin vaihtoehto tämän malliseen passattiin voisi olla, mitä olette vaihtaneet?
17-5304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi Löbro-valmiste
17-4304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi (33/30uraa, ø53mm)
17-5020 97->00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste
Jos joku vaivautuisi vastaamaan, olisin kovasti kiitollinen!
Lainaan tätä ketjua kysyäkseni vetarin vaihtoon liittyen.
Eli, mun pitäisi vaihtaa vänkärin puolelle nivel(ulompi), kun raksuttaapi. Tuolla Motonet:ssä on kolme vaihtoehtoa, mikä se voisi olla mun kohdalla? kaara on -98 1.8T variantti passat. Tai kysytään, että mikä se yleisin vaihtoehto tämän malliseen passattiin voisi olla, mitä olette vaihtaneet?
17-5304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi Löbro-valmiste
17-4304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi (33/30uraa, ø53mm)
17-5020 97->00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste
Jos joku vaivautuisi vastaamaan, olisin kovasti kiitollinen!
Tuon Löbro mallin sitten päädyin ostamaan. Oli kyllä todella helppo vaihtaa, ja täältä foorumilta löytyi hyvät ohjeet! Tattista.Volsu wrote:Moro kaikille!
Lainaan tätä ketjua kysyäkseni vetarin vaihtoon liittyen.
Eli, mun pitäisi vaihtaa vänkärin puolelle nivel(ulompi), kun raksuttaapi. Tuolla Motonet:ssä on kolme vaihtoehtoa, mikä se voisi olla mun kohdalla? kaara on -98 1.8T variantti passat. Tai kysytään, että mikä se yleisin vaihtoehto tämän malliseen passattiin voisi olla, mitä olette vaihtaneet?
17-5304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi Löbro-valmiste
17-4304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi (33/30uraa, ø53mm)
17-5020 97->00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste
Jos joku vaivautuisi vastaamaan, olisin kovasti kiitollinen!
Nostellaan vanhaa viestiä kun on samaa aihetta. Epäilen suuresti että omasta autosta menossa vänkärin ulompi vetonivel. Voitteko vahvistaa, ilmenee seuraavasti: Ääni on kuin rystysillä naputtaisi tasaisesti pöytää tai auton kylkeä. Kuuluu ainoastaan pelkääjän puolelta. Tullut yllättävän nopeasti kovaääniseksi, n. 40km sisällä. Kuuluu parhaiten kun ajaa tasakaasulla 50-120km/h. Jos kiihdyttää niin ääntä ei kuulu. Kun kaartaa oikealle (oikea rengas kevenee) niin ääni kuuluu selkeästi. Vaihdoin viikko sitten renkaat ja sen jälkeen tullut. Ei kuitenkaan tutise 130km/h nopeudessakaan.
Auto on myös 1.8T -98 Passatti kuten volsulla. Mistä löytyisi ohjeet tuon osan vaihtamiseen? Tarvitsenko erikoistyökaluja?
Auto on myös 1.8T -98 Passatti kuten volsulla. Mistä löytyisi ohjeet tuon osan vaihtamiseen? Tarvitsenko erikoistyökaluja?
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Itse veikkaisin myös niveltä mutta itsellä aikanaan oli riesana se että ei tahtonu pysyä kunnolla se suojakumi paikallaan (vaikka klemmarin kiristi kunnolla niin meinas irtoilla... vaihdoin motonetistä kunnon kumista tehdyn tilalle niin alkoi pysymään. VW-orggis kun on jotain kovaa muovia) niin voisin veikata että voi ääntää myös tuo suojakumi tuolleen naputtamalla jos oli irti.renze wrote:Nostellaan vanhaa viestiä kun on samaa aihetta. Epäilen suuresti että omasta autosta menossa vänkärin ulompi vetonivel. Voitteko vahvistaa, ilmenee seuraavasti: Ääni on kuin rystysillä naputtaisi tasaisesti pöytää tai auton kylkeä. Kuuluu ainoastaan pelkääjän puolelta. Tullut yllättävän nopeasti kovaääniseksi, n. 40km sisällä. Kuuluu parhaiten kun ajaa tasakaasulla 50-120km/h. Jos kiihdyttää niin ääntä ei kuulu. Kun kaartaa oikealle (oikea rengas kevenee) niin ääni kuuluu selkeästi. Vaihdoin viikko sitten renkaat ja sen jälkeen tullut. Ei kuitenkaan tutise 130km/h nopeudessakaan.
Auto on myös 1.8T -98 Passatti kuten volsulla. Mistä löytyisi ohjeet tuon osan vaihtamiseen? Tarvitsenko erikoistyökaluja?
Itsellä ainaskin Pasuunassa naputti jos suojakumi oli paikaltaan.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Käytin autoa nosturilla kun alkoi ääni kovenemaan jo pelottavaksi. Alustan puslat ja kumit yms kunnossa eikä välyksiä missään (kk sitten katsastettu). Huoltomies sanoi suojakumista että ehjä on. Olivat hekin sitä mieltä, että ulompi vetonivel kyseessä kun kerroin oireet.
Huomenna tai viimeistään lauantaina vaihdan motonetistä hankitun nivelen. Ilmoittelen miten kävi.
Huomenna tai viimeistään lauantaina vaihdan motonetistä hankitun nivelen. Ilmoittelen miten kävi.
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Voiko sisempi vetonivel pitää samanlaista ääntä ja oireilla täysin samanlailla kuin ulompi vetonivel? Vai onko nyt tullut varaosana sekundaa? Kuukausi ulomman vetonivelen vaihdosta ja nyt alkanut sellainen pieni orastava klonk-ääni kuulumaan kun vaihtaa vaihdetta. Täysin samanlainen kuin ääni kuin mitä oli kuukausi sitten. Tuo yllä mainitsemani koputus kuuluu myös mutta erittäin vaimeasti tai sitten olen erittäin vainoharhainen 

Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Tais tulla vetariremppa tännekin. Alkoi yhtäkkiä vetkuttaa rattia edes takasin ja loppui kun käänsi ratin ääri asennosta toiseen, hetken sai ajettua taas normaalisti.
Sitten taas alko täristää. Ihan kun olis ollut irti jotain liike n. 3-4cm edestakasin. Vasemmalle käänsi tappiin niin sai loppumaan hetkeks. Välillä sai kuulumaan pientä rutinaakin.
Eli varmaankin se ulompi nivel on antautunut?
Nää ilmeisesti pitäs käydä? Autohan on 1.9 TDI 4Motion 96KW.
Vetonivel A4-II/Passat TDiPD
01-> 1,9TDi-96kW Ulompi jos 38/27uraa, ø60mm [2001-2005]
03-> 2,0TDi-100kW Ulompi 38/27uraa, ø60mm [2003-2005]
98-> 2,5TDi Ulompi 38/27uraa, ø60mm [1998-2005]
49.90 €
17-5020
Vetonivel Audi (v/o) Löbro
01-> 1,9TDi-96kW Ulompi jos 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [2001-2005]
03-> 2,0TDi-100kW Ulompi 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [2003-2005]
98-> 2,5TDi Ulompi 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [1998-2005]
99.90 €
17-4753
Sitten taas alko täristää. Ihan kun olis ollut irti jotain liike n. 3-4cm edestakasin. Vasemmalle käänsi tappiin niin sai loppumaan hetkeks. Välillä sai kuulumaan pientä rutinaakin.
Eli varmaankin se ulompi nivel on antautunut?
Nää ilmeisesti pitäs käydä? Autohan on 1.9 TDI 4Motion 96KW.
Vetonivel A4-II/Passat TDiPD
01-> 1,9TDi-96kW Ulompi jos 38/27uraa, ø60mm [2001-2005]
03-> 2,0TDi-100kW Ulompi 38/27uraa, ø60mm [2003-2005]
98-> 2,5TDi Ulompi 38/27uraa, ø60mm [1998-2005]
49.90 €
17-5020
Vetonivel Audi (v/o) Löbro
01-> 1,9TDi-96kW Ulompi jos 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [2001-2005]
03-> 2,0TDi-100kW Ulompi 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [2003-2005]
98-> 2,5TDi Ulompi 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [1998-2005]
99.90 €
17-4753
Passat 2.0TDI BMT 2013
Ex.Passat Variant 4motion 2005
Ex.Passat Variant 4motion 2005